Bara att man verkligen inte vill ha det enligt min veterinär.
Min Grå hade ju världens race i hagen i slutet av augusti förra året, eller som vanligt skulle jag säga för han och hans hagkompis är inte så svåra att få igång och dom går i gång på minsta löv som flyger runt. Men denna kvällen så störtregnade det och då skulle dom såklart ge sig ut och springa i det. Som galningar. Vet inte vad han gjorde men resultatet blev inte bara en skada på gaffelbandsgrenarna på utsidan utan även en skada på mediala kollateralligamentet (insidan) höger fram som konstaterades med MR.
Extremt ovanligt att få dessa skador på samma gång, men om någon skulle lyckas med det så är det min Grå!
Det mest otroliga är att det inte hänt tidigare i hans 13 åriga liv. Jag har haft honom i 10 år och han har aldrig varit halt en dag i sitt liv.
I alla fall så blev vi snabbt stammis på kliniken då jag var där varannan vecka från september till 28 dec. Han fick först PRF och sedan tog dom ut 6 doser Irap där vi hunnit med 4 doser hittills. Han får det i hovleden så det inte ska bli pålagringar och artros. Han fick ju en inflammation där oxå såklart och även om det inte är den primära skadan så tar hovleden mkt stryk av denna skadan så därför Irap i den leden. Han har fått shockwave och laser. Går inte att sko avlastande heller så därför plockade jag av skorna helt efter hans MR. Han går i sjukhage och funkar bra i den. Fick byta från den riktiga sjukhagen med 2 meter staket för därifrån rymde han 3 ggr. Sista gången hängde han av grindarna med hjälp av halsen
Han var ju typ 3.5 gradigt halt när han kom in både på rakt spår och böjt spår i båda varven. Efter den sista behandlingen den 28 dec så var han ca 1 grad halt rakt fram men inte haltare på böjprov och i lina i vänster varv, men inte så mkt förbättring på volt i höger varv vilket inte var jättekonstigt då den ligamentskadan är väldigt allvarlig och kommer att ta lång tid. Nu ska vi väl in igen i början/mitten av mars. Linade honom förra veckan och då tyckte jag han var ohalt i vänster varv och 1 grad halt i höger varv. Men svårt att säga hur adrenalinet påverkar honom för han ville egentligen bara galoppera hela tiden. Mkt enklare på kliniken då han är introvert och inte rör en fena i ren skräck.
Egentligen ska han ju promenera 2 ggr om dagen men det är bara att glömma. Han är jättesnäll i sin nya sjukhage men ett monster att ta ut och in. Men den är avlång så han går en del fram och tillbaka då han äter längst upp men han älskar att stå under sitt tak som är längst ner bredvid sin kompis. Fick dela den i 2 delar så nu står han i gången mellan 2 hagar plus halva platsen under taket så han har sin kompis på andra sidan. Det är ju baksidan på mitt lösdriftshus.
Ja så där är vi nu.
Visa bifogad fil 139485