Skadade hästar och konvalescenter

Håller med. Viktigaste för du i detta tycker jag är ju att kolla med andra försäkringsbolag och se hur dom ställer sig till situationen med, om man skickar röngtenbilderna till dom kan dom göra en bedömning. Visst att det kan bli reservation för pålagringarna i SI leden, men jag ser inte KS på dom bilderna. Om ägaren vill ge det en chans så tycker jag faktiskt folk härinne får sluta vara så negativa. Sparka på någon som redan ligger ner. Om @Emuliiaa väljer att låta hästen sova in så har hon nog allas stöd för det med. Men att bara skriva massa negativa saker och klappa Dunstan på ryggen gör mig faktiskt förbannat. Har man inte något bättre och konstruktivt att säga kanske man kan hålla truten? den som vet situationen bäst är nog behandlande veterinär som Emuliiaa verkar vara i kontakt med, hade denna ansett det var helt lönlöst och att hästen lider så har dom ju faktiskt en skyldighet att medge detta.
Jag har inte sagt att hon inte ska ge hästen en chans MEN att om man ska ge hästen en chans så får det ju vara med seriösa personer. Den där behandlaren ger ju noll seriöst intryck.

Du får bli förbannad om du vill 🤷🏻‍♀️ Jag vill ha rimliga försäkringspremier. Att bolag håller på sina villkor har jag faktiskt inga problem med det för om de konstant betalar ut mer utbetalning än kalkylerat är det försäkringspremiena som går upp och det drabbar oss andra. Man får vara medveten om vad man tecknar för försäkring och vad den täcker, tyvärr blir det en väldigt dyr läxa annars.

Och ja jag kanske greppar efter halmstrån. Men det är SÅ svårt när hästen alltid kommer i hagen med spetsade öron, följer glatt med ut på promenader, älskar att bli ompysslad, aldrig visar negativa tecken vid tex sadling, är levnadsglad och busig. DÅ är det extra svårt och det är det som får mig att undra om jag tar ett förhastat beslut
Jag tänker att du kanske måste separera de olika aspekterna?
1. Har hästen ont till vardags när den går i hage osv? Kan den leva ett gott liv utan smärta som den är just nu? Det kan förmodligen din veterinär ge svar kring.
2. Har hästen ont vid ridning/träning nu? (Där verkar ju svaret vara Ja)
3. Vilken typ av fortsatt utredning och/eller behandling skulle krävas för att hästen ska kunna bli smärtfri vid ridning/träning?
4. Hur ser prognosen ut för att kunna komma till smärtfri ridning/träning?

Sen är det ju såklart klokt att låta allt sjunka in innan du tar ett slutgiltigt beslut. Gissar att känslor och tankar löper amok nu och att ekonomipaniken efter deras krav på återbetalning säkert gör sitt. Men ekonomi spelar ju roll här. Det kommer bli jättedyrt för dig att försöka få hästen smärtfri, om ditt mål är att kunna rida på hästen i framtiden. Rehab kostar också pengar, regelbundna behandlingar med din alternativare kommer ju kosta ganska stora summor i slutändan, och just nu står du ändå med ett stort återbetalningskrav dessutom (även om vi alla hoppas att de släpper iaf den delen).

man får ju kolla med andra bolag och se hur dom bedömmar situation. Har svårt att se vad man förlora på det? det enda man kan få är ett nej.
Ja det kan ju ts lägga tid och energi på om hon vill. Jag tror chansen är noll, men klart man kan prova.
och gällande första delen så får man ju fråga veterinären som behandlat hästen vad denna tycker. Jag litar iaf mer på orden från veterinär än folk från buke 🤷‍♀️ jag har dom gångerna jag har behövt behandla en häst kunnat ha en ganska öppen dialog om prognos och vad veterinären tycker om saken.
Fast ts har ju skrivit att det finns en KS-diagnos från ett tidigare besök som dock inte förmedlades muntligt till henne. Oavsett om det finns KS eller inte så håller jag med dig om att det är veterinären man ska lita på. Min poäng var att DU knappast kan bedöma om KS finns eller inte, och du har ju skrivit något i stil med "jag kan inte se KS" i flera inlägg, vilket jag tycker är väldigt märkligt.

Och ja jag kanske greppar efter halmstrån. Men det är SÅ svårt när hästen alltid kommer i hagen med spetsade öron, följer glatt med ut på promenader, älskar att bli ompysslad, aldrig visar negativa tecken vid tex sadling, är levnadsglad och busig. DÅ är det extra svårt och det är det som får mig att undra om jag tar ett förhastat beslut

Men det är ju ingen som tvingar dig att avliva henne omgående. Vad säger din veterinär? Det är ju en sak om hen dömer ut hästen och säger att det inte finns nåt att göra, men en helt annan om veterinären ändå anser att det finns möjlighet att få ordning på det. Kruxet blir ju då såklart att du ev får betala ur egen ficka framgent pga försäkringsbolaget och det är bara du som kan svara på om du tycker det är värt det eller ej. Oavsett så ha lite is i magen och låt det hela sjunka in och ta ett välgrundat beslut sen, inte nu när hela din värld är upp och ner (och lyssna inte på den där behandlaren, utan din vet).

Ja det kan ju ts lägga tid och energi på om hon vill. Jag tror chansen är noll, men klart man kan prova.

Fast ts har ju skrivit att det finns en KS-diagnos från ett tidigare besök som dock inte förmedlades muntligt till henne. Oavsett om det finns KS eller inte så håller jag med dig om att det är veterinären man ska lita på. Min poäng var att DU knappast kan bedöma om KS finns eller inte, och du har ju skrivit något i stil med "jag kan inte se KS" i flera inlägg, vilket jag tycker är väldigt märkligt.
Som sagt hade jag kollat med veterinären och hur dom ställer sig till bilderna, och vad dom tycker för prognos och om dom hade gett hästen en KS diagnos. Sen hade ett viktigt steg varit att kolla gällande försäkring. Som sagt tar det inte lång tid att kolla med dom och då vet man vad man står inför rent ekonomiskt med.

Jag pratade tidigare ikväll med hon som behandlat Agora med akupunktur/laser/korrigering. Hon tror verkligen att hon kan ”fixa” henne, även om det kommer ta tid. Det får mig att tänka - tar jag ett förhastat beslut om att låta henne somna in? Jag kanske inte gjort ALLT än?

Det gör så ont att tänka i banorna att jag ska låta min fina, glada häst få ett skott i pannan. Ska jag ge behandlaren en chans och om det inte blivit bättre till sommaren/hösten, DÅ ta ett beslut?

Usch det är så svårt det här.. det hade varit lättare om hästen inte var levnadsglad och uppenbart visade på smärta i vardagen så att säga. En del av mig känner att jag inte är redo att ge upp medan den andra delen säger att jag faktiskt gjort allt.

Hon har trots allt utvecklats SÅ mycket, även om framåtbjudningen i manegen fortfarande är ett problem. Borde hon inte gjort noll framsteg om hennes problem var SÅ illa? Ute har hon alltid traskat på glatt utan problem, eller glömmer hästar av smärta vid vissa tillfällen?

Nu kommer jag inte ihåg exakt vad din hästs problem är och vad som har gjorts, så jag kanske är helt fel ute. Men visst har du skrivit att sadelproblem var en del i det hela? Min häst fick en ganska rejäl inflammation i supraspinalligamentet av en felaktig sadel och tappade framåtbjudningen totalt och fick väldigt svårt med galoppen. Vid koll hittade vi även KS och en SI-leds pålagring. Veterinären trodde inte KS var problemet men hon fick en injektion för SI-leden och behandlades med stötvåg för ligamentet. Så egentligen undrar jag väl bara om mjukdelarna i ryggen, speciellt detta ligament, är kollade på din häst?

Nu kommer jag inte ihåg exakt vad din hästs problem är och vad som har gjorts, så jag kanske är helt fel ute. Men visst har du skrivit att sadelproblem var en del i det hela? Min häst fick en ganska rejäl inflammation i supraspinalligamentet av en felaktig sadel och tappade framåtbjudningen totalt och fick väldigt svårt med galoppen. Vid koll hittade vi även KS och en SI-leds pålagring. Veterinären trodde inte KS var problemet men hon fick en injektion för SI-leden och behandlades med stötvåg för ligamentet. Så egentligen undrar jag väl bara om mjukdelarna i ryggen, speciellt detta ligament, är kollade på din häst?
Ja hon gick med en dåligt utprovad sadel i 4 månader innan den dömdes ut.

Din häst låter som det vi hittat på min 🤔 men vi har inte kollat detta ligament

Jag pratade tidigare ikväll med hon som behandlat Agora med akupunktur/laser/korrigering. Hon tror verkligen att hon kan ”fixa” henne, även om det kommer ta tid. Det får mig att tänka - tar jag ett förhastat beslut om att låta henne somna in? Jag kanske inte gjort ALLT än?

Det gör så ont att tänka i banorna att jag ska låta min fina, glada häst få ett skott i pannan. Ska jag ge behandlaren en chans och om det inte blivit bättre till sommaren/hösten, DÅ ta ett beslut?

Usch det är så svårt det här.. det hade varit lättare om hästen inte var levnadsglad och uppenbart visade på smärta i vardagen så att säga. En del av mig känner att jag inte är redo att ge upp medan den andra delen säger att jag faktiskt gjort allt.

Hon har trots allt utvecklats SÅ mycket, även om framåtbjudningen i manegen fortfarande är ett problem. Borde hon inte gjort noll framsteg om hennes problem var SÅ illa? Ute har hon alltid traskat på glatt utan problem, eller glömmer hästar av smärta vid vissa tillfällen?

Jag tycker du ska göra som du känner att du vill. Men som jag skrev tidigare så skulle jag rekommendera att om du fortsätter sätta ett tidsmål och kostnadsmål. Och när det nås verkligen utvärderar. Det är annars lätt att dras med och dels lägga mer pengar än tänkt och framförallt att hamna i "ja men har jag gjort det där innan som ju hjälpte lite så kan jag ju inte ge upp nu utan att prova det här".

Så ett tidsmål (till midsommar/ett halvår/fyra behandlingar eller vad man vill)
Ett kostnadstak (upp till xxx)
Och ett resultat mål (ska ha blivit bättre avseende ditt, ska kunna ridas si, ska kunna göra det, ska inte ha ont etc)

Typ att "jag ger det till midsommar och kan tänka mig att lägga xx tusen till, och målet är att vid midsommar ska hon kravlöst kunna ridas i alla gångarter och kännas glad och nöjd"
Sen vid midsommar/när det kostat xx tusen stämmer man av. Och endera sätter nytt mål eller avslutar försöket.

Det är svårt det där, är inte helt med på vad som är fel men jag tänker som alltid att det gäller att hitta vad det är som triggar vad vilket inte är helt lätt. Problem med framåtbjudning i manege är ju inte ovanligt för även hästen som inte har smärtproblematik så det går ju aldrig att med säkerhet säga att det beror på smärta.

Jag tänker att om hästen har ont så bör hästen reagera även ute om du tränar ute tänker jag. Med mer krav ute än att bara traska på framåt, reagerar hästen likadant då?

Jag tänker att om hästen är glad och trivs med livet i övrigt så är det ju ingen brådska tänker jag att ta bort hästen, utan man kan testa sig fram lite och se vad som ger resultat och inte, när hästen reagerar med smärta och inte.

Just när det gäller ditt läge så tänker jag att båda alternativen är okej, du har försökt och hästen har trots allt förändringar som inte försvinner(?) och samtidigt så låter det inte som att hästsen mår dåligt av att traska på ute och i hagen.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 860
Senast: Willys
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 490
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 777
Senast: 13579vas
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 989
Senast: Bowman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring