Skadade hästar och konvalescenter

Jag har läst tråden länge men inte skrivit så mycket. Men igår slapp min W bandaget efter i princip 4 månader i bandage. Förra försöket i oktober slutade i katastrof så jag är minst sagt nojig nu. Men det vore väldigt skönt på alla vis, inte minst ekonomiskt, om det kunde få bli och vara bra
Låter tufft!
Vad är det för slags skada?

Låter tufft!
Vad är det för slags skada?
En sårskada, men på urdumt ställe (baksidan av carpus), i dålig vävnad (ärrvävnad) och på en häst med kraftigt nedsatt läkningsförmåga ffa i benen. Så har tagit sju evigheter och åtta bedrövelser. I oktober där när det provades obanadagerat förra gången så dag tre sprack gammal ärrvävnad (ej ärr pga denna skada utan äldre) och blev ett stort, djupt sår Det har kämpats med sen dess, inkl infektion mm.

• Hjärta
Reactions: Ray
Jag förstår det är svårt men om hon skadar sig allvarligt pga hagsituationen blir ju läget ännu sämre än det du beskriver.

Finns inget tredje alternativ?

Jag flyttade min när hon blev skakad av att bli
jagad av ett av de andra stona och stallägaren inte ville göra om hagsituationen. Trots att jag förlorade ridsällskap och trots att hon blev utan kompis efter flytten. Men det enda jag ångrar är att jag inte flyttade innan hon blev skadad... 🥺
Det finnes ikke så mange alternativer når jeg ikke har bil og ikke kan betale mer i leie. Leiene i Norge er dyre og ekstremt dyre der jeg bor.

En sårskada, men på urdumt ställe (baksidan av carpus), i dålig vävnad (ärrvävnad) och på en häst med kraftigt nedsatt läkningsförmåga ffa i benen. Så har tagit sju evigheter och åtta bedrövelser. I oktober där när det provades obanadagerat förra gången så dag tre sprack gammal ärrvävnad (ej ärr pga denna skada utan äldre) och blev ett stort, djupt sår Det har kämpats med sen dess, inkl infektion mm.
Har också sårskada och precis klar med bandage och det är både dyrt och lite tidskrävande särskilt om det ska bytas ofta. Låter absolut som ett tufft ställe där huden rörs så mycket.
Har hästen varit tvungen att ha typ ett fixerande bandage då så att knät inte kunnat böjas?

Har också sårskada och precis klar med bandage och det är både dyrt och lite tidskrävande särskilt om det ska bytas ofta. Låter absolut som ett tufft ställe där huden rörs så mycket.
Har hästen varit tvungen att ha typ ett fixerande bandage då så att knät inte kunnat böjas?
Nja man har ju varit tvunget att polstra så mycket att inga tryck eller skav uppstått och det ger ju så tjockt bandage att det påverkar hur mycket det kunnat böjas, men hon har kunnat böja det och röra sig normalt. Och har fått gå i hage hela tiden (hon är väldigt lugn i hage tack och lov)

Dyrt är bara förnamnet, lagt över 50 k...
Tyvärr verkar det inte gått bra att ta av bandaget nu heller, fick nyss rapport från stallet.. 🥺

Jag förstår. Men en veterinär-räkning blir ju också dyr. Jag skulle flytta om det fortsätter vara oroligt i flocken
Det skulle jeg gjerne gjort, men det må være en stallplass ledig som ikke koster 8 til 10 tusen i måneden. Nå står hun jo i sykepaddock, og om de finner sprekk i knokkelen så må hun stå i sykepaddock lenge, så jeg har tid til å se om det kommer noe ledig. Men alle de små billige stallene som fantes er lagt ned og bare dyre hestesenter med frimerke paddocker er det som er igjen.
Jeg vet jo ikke hvordan fremtiden ser ut for henne siden veterinæren var ganske pessimist når han oppdaget spatten i bakbenet i desember. Så kanskje jeg ender opp med å måtte avlive henne uansett. Om hun har vondt hele tiden og veterinæren ikke kan si at det vil bli bedre med behandling så skal hun få slippe.

Nja man har ju varit tvunget att polstra så mycket att inga tryck eller skav uppstått och det ger ju så tjockt bandage att det påverkar hur mycket det kunnat böjas, men hon har kunnat böja det och röra sig normalt. Och har fått gå i hage hela tiden (hon är väldigt lugn i hage tack och lov)

Dyrt är bara förnamnet, lagt över 50 k...
Tyvärr verkar det inte gått bra att ta av bandaget nu heller, fick nyss rapport från stallet.. 🥺
Trist läge men gud vad skönt att ni kan gå i hage . Det gör ändå mycket för både häst och själ...

Äntligen var det dags för Mirres vetcheck! Lite udda att längta efter en vetcheck kanske men har ju lixom inte kunnat "göra" något konkret för att han ska bli bättre när jag bara gått o väntat.
När han kom tyckte jag inte han var helt fräsch på rakt eller böjt spår, kollade nu nyligen dec/jan och då tyckte jag han var ok på rakt men inte böjt även om han rörde sig mil bättre, villigare, luftigare och piggare.

Och det var väl konsensus även hos vet. En liten hälta v.f på böjt spår. Dock trodde vet inte att det kommer från kotleden utan var mer inne att det kom från hoven. Att han borde haft längre vila sen fången/kanske skulle fortsatt ha sjukbeslag. Men plåtarna var fina, ingen rotation och hon var nöjd med hur min hovis skott så han ska fortsätta så.

Vi la även en nervblock på hoven men det kvarstod fortfarande en pyttelite hälta vänster fram men hon sa dels att bedövningen tar sämre i tån men oxå iom hur han reagera noll på när hon böjde ihop att hon inte tror det kommer från kotan. Hon tyckte dels med tanka på det och hans ålder att han ska försiktigt smyga igång under en längre tid så han får röra på kroppen, det är inte bra att han får stelna ihop, men att det sker långsamt, under en längre tid m tanke på tidigare fång i våras.

Så vi åkte hem utan behandling eller medicin men med ett 16 veckors igångsättnings program. :banana: Så får vi se hur han svarar på det.

(Skrev en uppsats på Insta, tänkte jag skulle försöka fatta mig kort här istället, gick sådär 😅)

Trist läge men gud vad skönt att ni kan gå i hage . Det gör ändå mycket för både häst och själ...
Ja verkligen. Boxvila sen september hade jag inte heller kunnat utsatt henne för, det hade varit förödande för grundsjukdomen med. Så väldigt tacksamt hon kunnat lalla i liten hage i alla fall. Sen julafton har hon börjat få ta lite promenader osv i skritt med

Sen får vi väl se hur det slutar. Veterinären igår "jag måste fråga - vill du fortsätta?" 🥺

Men vi kom överens om att ge det ett sista försök, så hoppas hoppas...

Min häst står på box sen december- snart 7 veckor... Han kan gå i sjukhage men jag har inte bra nog underlag på de ytor som går att nyttja... Har en annan häst som också har boxvila så han har sällskap hela tiden. Den biten har ändå gått över förväntan.
Nu är vi på skrittpromenader. Har ändrat från 2*15 min till 3*10 min och är vädret fint så står vi ute och äter upp matsäcken...
Hade önskat en rejäl utebox med uppsikt över polarna och stadigt underlag men det är bara lera denna årstiden och det klarar inte benet av än.

Nu har vi vanligt stallbandage som jag fått justera ner från ett rejält tjockt till ett tunt eftersom han bara stampade i marken med det tjocka... Trodde det var rörelsen som gjorde han började stampa men kanske mer har att göra med värmen som blir.

Min häst står på box sen december- snart 7 veckor... Han kan gå i sjukhage men jag har inte bra nog underlag på de ytor som går att nyttja... Har en annan häst som också har boxvila så han har sällskap hela tiden. Den biten har ändå gått över förväntan.
Nu är vi på skrittpromenader. Har ändrat från 2*15 min till 3*10 min och är vädret fint så står vi ute och äter upp matsäcken...
Hade önskat en rejäl utebox med uppsikt över polarna och stadigt underlag men det är bara lera denna årstiden och det klarar inte benet av än.

Nu har vi vanligt stallbandage som jag fått justera ner från ett rejält tjockt till ett tunt eftersom han bara stampade i marken med det tjocka... Trodde det var rörelsen som gjorde han började stampa men kanske mer har att göra med värmen som blir.
Jag hade sjuk tur hela hösten. Vi hade en fantastisk höst - varm och torr och ingen lera. Annars hade vi behövt stå på box med, så jag förstår verkligen ditt dilemma. Hoppas underlaget snart tillåter utgång

Jag har haft någon häst tidigare som helt klart tyckte det blev varmt och kliigt med bandage så tror du är helt rätt ute i dina tankar där

• Gilla
Reactions: Ray
Jag hade sjuk tur hela hösten. Vi hade en fantastisk höst - varm och torr och ingen lera. Annars hade vi behövt stå på box med, så jag förstår verkligen ditt dilemma. Hoppas underlaget snart tillåter utgång

Jag har haft någon häst tidigare som helt klart tyckte det blev varmt och kliigt med bandage så tror du är helt rätt ute i dina tankar där
Ja känns bättre nu att bara fortsätta med det som fungerar tills han klarar av att dra ett race och kanske det går att hitta någon grästuva som distraherar. Mat är överlag viktigare än bus för en ponny 🤣
Känns idag ännu mer som att det hade med värme att göra. Igår började han stampa efter bara någon minut men idag gick han hela stunden utan tecken på att vara irriterad. Så min tanke om att ett tjockt bandage stabiliserar bättre sågade han rakt av...

Ja känns bättre nu att bara fortsätta med det som fungerar tills han klarar av att dra ett race och kanske det går att hitta någon grästuva som distraherar. Mat är överlag viktigare än bus för en ponny 🤣
Känns idag ännu mer som att det hade med värme att göra. Igår började han stampa efter bara någon minut men idag gick han hela stunden utan tecken på att vara irriterad. Så min tanke om att ett tjockt bandage stabiliserar bättre sågade han rakt av...
Min häst blev tokirriterad på sitt stora stabiliserande bandage. Hon hade det på sig en vecka och bet i det hela tiden. Jag fick laga med silvertejp..
Efter den veckan kan hon inte ha lindor, skydd eller boots på frambenen i hagen utan att bita och slita sönder dem. Det jäkla beteendet sitter kvar såhär typ 4 år senare😅

Min häst blev tokirriterad på sitt stora stabiliserande bandage. Hon hade det på sig en vecka och bet i det hela tiden. Jag fick laga med silvertejp..
Efter den veckan kan hon inte ha lindor, skydd eller boots på frambenen i hagen utan att bita och slita sönder dem. Det jäkla beteendet sitter kvar såhär typ 4 år senare😅
Man måste älska djur ändå ❤️

Det här med att promenera en timme om dagen går mindre bra. Är fruktansvärt frestad att sitta upp istället, men får väl hålla mig till den 27 och verkligen hoppas att jag får börja rida då.

Idag fick blev Barka dessutom skrämd av nåt och skulle studsa upp och ner på den asfalterade gångvägen, så nu får vi väl köra runt, runt, runt i paddocken istället ett tag. Jag saknar inte att jag aldrig vågar rida ut på henne, men för promenerandet är det väldigt opraktiskt att hon är sån här.

Det här med att promenera en timme om dagen går mindre bra. Är fruktansvärt frestad att sitta upp istället, men får väl hålla mig till den 27 och verkligen hoppas att jag får börja rida då.

Idag fick blev Barka dessutom skrämd av nåt och skulle studsa upp och ner på den asfalterade gångvägen, så nu får vi väl köra runt, runt, runt i paddocken istället ett tag. Jag saknar inte att jag aldrig vågar rida ut på henne, men för promenerandet är det väldigt opraktiskt att hon är sån här.
Var det en senskada hon hade? I så fall bör du väl inte gå på mjukt underlag tyvärr.

Var det en senskada hon hade? I så fall bör du väl inte gå på mjukt underlag tyvärr.

Ligament, ja. Men jag får nog ta risken med mjukt underlag, för det kan ju inte vara bättre att stå och studsa på asfalt och riskera att hon sliter sig. Det är ju ändå inne på vecka ... 10 nu. Och när jag ska rida har jag absolut inga alternativ för jag vågar verkligen inte rida ut på henne.

Senast jag frågade veterinären så var det framförallt djupa mjuka underlag hon tyckte jag skulle undvika, men var gränsen går vet jag inte.

Ligament, ja. Men jag får nog ta risken med mjukt underlag, för det kan ju inte vara bättre att stå och studsa på asfalt och riskera att hon sliter sig. Det är ju ändå inne på vecka ... 10 nu. Och när jag ska rida har jag absolut inga alternativ för jag vågar verkligen inte rida ut på henne.

Senast jag frågade veterinären så var det framförallt djupa mjuka underlag hon tyckte jag skulle undvika, men var gränsen går vet jag inte.
Du kanske kan kolla med veterinären, för säkerhets skull? Inte så kul om du riskerar att sabba de 10 veckorna och får börja om från början igen, tänker jag. En bekants häst hade en skada som låter liknande på sin häst och den gick upp efter att hon började gå på ridbanan lite för tidigt tyvärr... Svårt, det där!

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 915
Senast: Willys
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 795
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 142
Senast: 13579vas
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 625
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare