Vårmammor 2010 del 7

Sv: Vårmammor 2010 del 7

Vet inte så mycket om potatis, testade först vanlig. När det blev nej köpte jag det godaste jag kunde tänka mig, mandelpotatis, men det blev ett nej där med efter två teskedar och ont i magen hela kvällen (vilket såklart kunde berott på ngt annat). Sedan testade jag vanligt potatismos av vårt (kokat utan salt) denna gång med lite kryddor osv (och är jag rädd komjölk) men nope. Det blir så nedrans segt också, hur mycket vatten jag än tillsätter stelnar det bara efter ett tag.

De sa till mig att man kunde använda mjölk i matlagningen men inte erbjuda att dricka. Så jag har nån tsk mjölk i ibland. Oftast bara en klick margarin.
Jag mixar inte potatisen- den blir så kletig då. Jag bara mosar ihop den kokta potatisen direkt urplockad ur vattnet och gafflar sönder den med margarinet. Det är kallt innan hon är klar men det kvittar... Hon äter det inte med varken mer eller mindre aptit ;)
Jag har alltså potatisen ganska blöt

ser att jag skrivit lite konstigt ang smakisar som de inte gillar.. Alltså, gillar de in potatis så välj något annat efter en stund och blanda in potatisen med det som de sedan gillar efter ett tag.. Det är ju ingen mening med att hålla på med potatis i 5 veckor utan resultat liksom. Nää, ta morot i stället tex.

Men sen när de äter en smak utan protester, så låt den smaken vara smakis i ett par dagar/ett par mål så att ni kan hålla koll på om de är känsliga mot något. Annars är det väldigt jobbigt att få rätt på det och veta vad som var problemet när barnet plötsligt en dag bara gallskriker, inte vill äta, inte kan sova och magen är hård som en boll.

Det är inte så att man kan prova en annan potatissort? Finns det inte potatis som är lite sötare?

Tycker att mandelpotatis är lite sötare än andra.
På tal om potatis och sötma.
Sötpotatis är vidrigt :crazy: Läste i min "bibel" att man kan ge dem det. Både jag och snoddas rös när vi åt det. Kommer nog inte fortsätta med det eftersom det inte kommer ingå i vår kost.

Plockmat har jag hittat riktigt lite om, vad kan man ge, hur gammal ska bebisen vara osv. Mitt BVC verkade tycka det var skumt med plockmat men jag gillar verkligen idén.

Vi började med brödbitar eftersom E var så hemskt sugen på mina mackor jag åt till frukost. Sedan visade det sig att en bekant varit på föräldragruppsträff där de pratat om baby lead weaning, så fick vi ett tjusigt namn på det hela också. Sök på det så hittar du en hel del info om hur man kan göra :laugh:. Vi har inte varit så himla kreativa utan kör mest på brödet (och puréer till lunch), men vi ska bli duktigare så småningom tänker jag. Än kan motoriken gott bli lite bättre först!

VA- är inte Buke din bibel??? Den är min ;)

De i min mammagrupp har redan börjat ge majskrokar. Det är ju ett ganska bra sätt att öva motorik på men sen har jag hört att en höll på att kvävas :(

Kör med en kombination av buke och mosboken :D

Majskrokar kommer jag vänta med, just för att jag är livrädd för kvävning:eek:
Hujeda mig! han fick suga på en i en halv minut, lite bara för att se om han gillade smaken (som förvisso inte existerar, majskrokar smakar som luft)

Majskrokar får Iggy också. Har ni inte sett hur de blir när de reagerar med vatten (saliv)? Det blir bara en enda sörja... jag är inte så orolig för kvävningsrisken. Majskroken hinner lösas upp innan iggy ens sugit i sig halva.

På tal om motorik, nu kan Iggy ta ut och sätta in nappen själv och ta ur den ur min mun om jag har den och sätta den i sin. Och så vände han sig själv för första gången idag :D *stolt mamma*

Vi har inte heller introducerat mat enl instruktionsboken, utan blandat lite hur som helst. Skulle man ge en tsk samma smak 5 dagar på raken skulle ju bebisen hinna börja skolan innan den var redo för riktiga portioner. ;) För oss har det ju funkat perfekt från första gången och V har slukat allt han fått med god aptit. Efter ett par veckor åt han två "mål", gröt och mat på ca 0,5 dl vardera. Det ökades successivt och vid 5 månader började jag även blanda in kött, fisk och kyckling. Någon vecka innan han fyllde 6 mån lade vi till ett mål (gröt) och nu är det alltså 3 riktiga portioner per dag han äter. Det här med allergi/överkänslighet är inget som jag funderar så mycket på eftersom varken jag eller min man har någon som helst allergi i släkten.

Som jag har letat efter majskrokarna i affären! Sist jag handlade såg jag dom av en ren slump, vid chipshyllan!! Knappast där jag letar efter bebismat... Han gillade dom och känner ingen större oro för kvävning då de som sagt smälter. Men han får såklart inte äta dom utan uppsikt.

Tycker att mandelpotatis är lite sötare än andra.
På tal om potatis och sötma.
Sötpotatis är vidrigt :crazy: Läste i min "bibel" att man kan ge dem det. Både jag och snoddas rös när vi åt det. Kommer nog inte fortsätta med det eftersom det inte kommer ingå i vår kost.

För ett år sedan när vi var till mauritius så hade de bara sötpotatis, de gjorde även mos på eländet :crazy: Själv var man så där lite lagom nygravid och sugen på "riktig potatis" och mjölk! Kände mig väldigt svensk på den resan...

På tal om motorik, nu kan Iggy ta ut och sätta in nappen själv och ta ur den ur min mun om jag har den och sätta den i sin. Och så vände han sig själv för första gången idag :D *stolt mamma*

Duktig Iggy! :) Jag fick en liten chock igår när jag tittade på ture i spegeln i bilen. Såg hur han tog ur nappen ur munnen, gäspade och satte tillbaks det igen. Två gånger!! Trodde mest på tur första gången men inser att han nog vet lite vad han gör!

Tack för alla mat-tips, får nog börja med något annat i helgen. Och ta mer bröstmjölk i blandningen. Jag har bara så svårt att få ut nåt när jag ska pumpa!

Appropå det, ni som pumpat ut och gett i flaska, hur mycket äter de egentligen? På Tures 4,5 mån har han aldrig ätit annat än från bröstet så jag har noll koll!

Selma åt kring 180-200ml mjölk 4ggr om dagen och 200ml ersättning 1 gång om dagen när hon var tre månader.

knapplån

Jag får nästan dåligt samvete när jag hör att ni andra kommit mycket längre med mat och smakisar.. Jag älskar verkligen att amma och vill fortsätta med det så länge som det går, jag har inte bytt ut ett enda mål och vissa dagar ammar jag bara :o

Nja jag ska prata med BVC på tisdag så hon får ge mig direktiv att gå vidare, hon blir 6 månader på onsdag nästa vecka.

Jag skulle inte byta ut något om jag inte kände att det behövdes. Det var så otroligt lätt att gå ner i vikt när jag ammade länge sist. Efter sonen blev sex månader så bara rasade vikten av amningen. Så jag tänker kämpa på så gott jag kan. Lite nytta kanske det gör.

Vad jag minns gav vi första smakisen först ett tag efter E:s sexmånadersdag, sedan höll vi på några veckor med pytteportioner som inte gick så bra, hade paus några veckor och började om igen för några veckor sedan (nu är han drygt 8,5 månad - när det gäller mat ska man tydligen inte korrigera åldern). Med andra ord, tror inte att du behöver vara stressad :)

Lakto= mjölkprodukter - ovo= ägg
Jag älskade näringslära när jag gick i skolan ;) Ville eg utbilda mig till dietist men insåg att flytta till Umeå ville jag inte... O betygen hade nog inte räckt heller... Det var för häftigt att inte gilla de teoretiska ämnena ;)

Mä, det är ju jätte fint här uppe :p :D

*kl*

Ang smakisar

Theo äter redan lunch, mellis och middag på vanlig mat. Får flaska morgon och kväll (230ml/gång) Han är helt galen i mat. Ska börja med fisk efter helgen. Än så länge är det bara potatis, broccoli, blomkål & morötter på menyn. Gröt får han till mellis samt efterrätt av banan eller någon fruktpuree. Gör hans mat själv, är som sagt ganska lindrigt då mina föräldrar odlar ekologiska grönsaker!

Den enda jag är orolig över är om han får i sig ordentligt med vätska. Erbjuder dryck vid varje mål men han fattar inte pipmugg, blir sur om han får vatten i flaska och dricka ur glas är ännu inte hans starka sida ;)

Det stora plusset med att han äter så mkt vanlig mat är att han kräks betydligt mindre. Kan kräkas någon gång på kvällen efter middan men det är nog för att magen är lite överfull :o. Frukostflaska 07.00, lunchar vid 11.30, mellis 15.00 och middag runt 18.00 Nattisnattiflaska runt 19.00

Allt har tack å lov fungerat bra, inget aj aj i magen öht, iaf inget vi märkt!

Så först nu att jag fått lite svar ang vegetarisk kost. Kör ett gemensamt svar.

Lakto ovo betyder precis som EmelieR skrev mjölk och ägg. Fast man tänker tvärt om. Vegetarisk kost är enligt ”huvudregeln” helt fri från animaliska produkter (för veganer rör det även livsstilen). Sen lägger du till ett ord för varje ytterligare sak du äter. Så lako ovo vegetarian betyder alltså att vi äter ägg och mjölkprodukter.

Det fungerar alldeles utmärkt att föda upp barn på lakto ovo vegetarisk kost. Men jag är ändå orolig. Så vi läser en hel del och funderar på att besöka en dietist som kan ge oss lite extra råd. Risken när de är så här små är järnet. Så vi försöker köra på järnberikad gröt.

knapplån

Jag får nästan dåligt samvete när jag hör att ni andra kommit mycket längre med mat och smakisar.. Jag älskar verkligen att amma och vill fortsätta med det så länge som det går, jag har inte bytt ut ett enda mål och vissa dagar ammar jag bara :o

Nja jag ska prata med BVC på tisdag så hon får ge mig direktiv att gå vidare, hon blir 6 månader på onsdag nästa vecka.

Har ju bara provat med smakis en gång och har avsolut ingen bråska, blev mest nyfiken på hur vi ska gå vidare. Jag har fastnat helt i min viktnedgång och kan amningen hjälpa nåt så är det bra. Sen får jag skylla mig själv som inte rör nåt på mig och tröstäter godis hela dagarna för att jag har tråkigt. :angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 175
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
43 139
Senast: Ray
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 232
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård