Skadade hästar och konvalescenter

Då var vi tillbaka i den här tråden 🥺

Klinikbesök igår som inte blev någon rolig upplevelse. Hälta, misstänkt ligamentskada men pga hennes CPL går det inte ultraljuda riktigt. Röntgen visar en avsprängningsfraktur som troligen inte är ny från nu-nu men kan ha akutiserats. Veterinären mycket pessimistisk prognosmässigt...

Behandlad i leden, ska få specialsko och så återbesök om 3 veckor så får man ta det därifrån

Och jag är mest bara tom och ledsen. Det var ju nu vi skulle få rida och ha roligt efter hela hösten och vintern dyra och jobbiga konvalescens och behandlingar. Och så detta...

Visa bifogad fil 164974
Så tråkigt!

Nu har vi fått börja med bommar i skritt och trav, och trav upp till 8 minuter! :banana:

Hovis var här idag, hans fru hade frågat om jag hade bytt hovslagare, hon hade inte sett mig där på länge. :confused: 🤣
(Jag har åkt dit med honom ibland när Hovis inte lyckats lösa att komma till oss och hästen desperat behövt få på en tappsko, har stört ett antal familjemiddagar kalas. :bag::angel:)

Finns det helt friska hästar som är pigga och glada ute, men som tappar bjudningen i manege/paddock?

Nu är ju inte min frisk, men det är ingen som vet om/hur ont hon har vid aktivitet. Blir inte riktigt klok på den extrema skillnaden på henne vid uteritt jämfört med inne.

Finns det helt friska hästar som är pigga och glada ute, men som tappar bjudningen i manege/paddock?

Nu är ju inte min frisk, men det är ingen som vet om/hur ont hon har vid aktivitet. Blir inte riktigt klok på den extrema skillnaden på henne vid uteritt jämfört med inne.

Mitt sto kunde vara så när hon var ung. Hon tyckte verkligen att det var skittråkigt på ridbana och verkade inte alls fatta poängen med att vi var där. Världens mest arbetsglada häst ute. Rida på stubbåker - absolut. Ute - jajemen! Ridbanan - stel som en planka och krävde en väldig massa övertalning helt plötsligt, vilket kom efter ett par varv. Det var som att hon tänkte att "jaha, nu har vi varit här och sett allt. Varför ska vi glo på detta IGEN?!?". Hon kunde också protestera om vi, på uteritt, vände helt om för att rida hemåt istället för att "rida en runda".

(Hon var visserligen väldigt känslig i ryggen och kroppen. Men under de år jag tänkte på, var hon bara halt en enda gång - rejäl hovböld - och gicks igenom av duktig equiterapeut vid behov. Skulle definitivt räkna henne som frisk där.)

Nu får jag vara med igen.

Jippie.. (ironi!)

Gamla tanten har fått en skada på förstärkningsbandet. Vila minst 8 veckor, gissningsvis mer. Blä skulle jag vilja säga. Tur i oturen har hon iaf inte ont, så det gör att det känns lite bättre.

Åh så trist, det råkade vi ut för i november förra året. Håller på med travigångsättning nu. Peppar, peppar, det är läkt bra och min är också äldre (21 i år). Gjorde en PRP-behandling när skadan var ganska färsk.

Teoretiskt ja. Men då bör de rätt enkelt och snabbt få tillbaka bjudningen med små åtgärder

Två ex ur verkligheten
Min H som pga smärtminne endera stressade sönder eller helt dog på bana/i ridhus. Tog några veckor, tre kanske, med korta enkla pass, sjukt mkt beröm och bara roliga grejer. Sen insåg hon att det var okej och bjudningen var samma som ute. Hon behövde typ våga känna efter att det inte gjorde ont

En ridskolehäst som helt la ner på bana/i ridhus pga less på livet som ridskolehäst. Reds enbart ut i några veckor och funkade sen på banan. En stund. Således sedermera som privathäst och efter några veckor med korta enkla pass på banan (likt ovan) kom bjudningen tillbaka

Om det däremot inte hjälper med att göra det lätt och roligt under en kortare period skulle jag härleda det till smärta eller annat fysiskt obehag. Tyvärr. Alt då om den är ung att den inte förstår, men din är ju äldre

Mirre har travat idag. På töm. Han var väldigt förvånad och glad. Det svåra är att han egentligen bara ska trava rakt fram men då får jag inte stopp. Så det blir som det blir. Det är ju bara ett pass på töm i veckan så det överlever han nog eftersom han går i hagen. Han ser väldigt fräsch ut i a f. Först skrittade vi ett varv på vår 2 km långa travslinga och sen gick vi in i ridhuset och gjorde 6 övergångar i trav åt vardera hållet. Han valde ju så klart galopp ibland, men något annat hade jag inte förväntat mig. På onsdag är det 12-bommars-övningen (men vi har bara kommit till 10 bommar i följd) och på fredag är det första vattenträningen. Men vi har ju gått och väntat på detta, han skoddes nämligen om idag med aluminium-sulorna igen. När han var hos veterinären förra gången så fick han bara lädersulor och jag såg hur det påverkade hans hovnedsättning samt att han rynkade näsborrarna när han gick på hårt. Så då har han bara rört sig väldigt lugnt på mjukt de senaste 10 dagarna. Men med de nygamla sulorna var han glad igen. :heart

Lite deppigt här. Nelly har vilat i 2 månader pga ett aktivt överben (sparkat sig själv). Det läker bra på alla sätt, men idag när vi var på återbesök kunde de se vad som verkar vara ett löst benfragment på griffelbenet😫
Det har hela tiden funnits en tunn liten linje på röntgen som de sagt skulle kunna vara någon form av spricka, men nu när överbenet nästan läkt helt så framträdde den där lilla lösa benbiten istället.
Veterinären trodde inte att det var aktuellt med operation, men ska konsultera kirurg och så måste vi följa upp och se att det ligger still. Sålänge får vi fortsätta skritta, men iaf öka upp tiden lite och så kan jag sitta på henne om jag vill.

Jag har fortfarande tokmycket att göra på jobbet så känner väl ingen panik kring ridningen, men det är ändå segt. Stackars Nelly har energi så det pyser ur öronen, och jag badar i veterinärfakturor. Lite less på vår otur!

Det är så otroligt roligt att all vår rehab verkar ge resultat! Satt upp kort idag i manegen och hon bjöd på en fantastisk känsla med en härlig framåtbjudning och jämnt påskjut bakifrån. Vi gjorde tillochmed 2 galoppfattningar i vardera varv 🥹 på måndag kommer en osteopat ut som flera i stallet använt sig av under ett par år så det ska bli spännande.

En normal vecka ser fortfarande ut såhär: Equibodybalance med equiband, tömkörning, promenad för hand i skogen, skritt för hand över upphöjda bommar, kort uppsuttet pass och ibland också en uppsutten skrittur ute.
IMG_1309.webp

Här går det nog enligt plan. Han går ute i sjukhage och promenerar ca 20 min per dag. Pigg och glad :heart Men hasen är rätt så svullen.. kanske helt normalt? Enligt veterinären är det vanligt att de är mer svullna efter ett ingrepp så som denna benbiten satt (mediala malleolen) jämfört med andra ställen i hasen :confused: Jag hade gärna sett att den börjar ge med sig snart..

20250411_174652.webp

Det är så otroligt roligt att all vår rehab verkar ge resultat! Satt upp kort idag i manegen och hon bjöd på en fantastisk känsla med en härlig framåtbjudning och jämnt påskjut bakifrån. Vi gjorde tillochmed 2 galoppfattningar i vardera varv 🥹 på måndag kommer en osteopat ut som flera i stallet använt sig av under ett par år så det ska bli spännande.

En normal vecka ser fortfarande ut såhär: Equibodybalance med equiband, tömkörning, promenad för hand i skogen, skritt för hand över upphöjda bommar, kort uppsuttet pass och ibland också en uppsutten skrittur ute.
Visa bifogad fil 165377
Men åh vad roligt att höra 🥰 Jag är inte förvånad över resultatet faktiskt, men däremot imponerad att du håller i och kämpar. Du är duktig!

Japp, min är drömmen att rida ute, kan göra nästan allt, men ridbana, padddock o ridhus är blä. Numera tycker han att stora ridbanan på klubben är ok, öronen framåt iaf, men går vi därifrån o in i ridhuset så sjunker han nästan ihop. Finns hinder så är det också ok 🙈

Vi åkte till vattenträning idag men Mirre fick någon sorts ångest och tyckte inte alls att han skulle gå upp på bandet. Men tjejen som höll i vattenträningen var lugn med honom och han fick gå utan vatten idag eftersom det inte är hans favoritelement,. Efter passet fick han stå under deras solarium (i vattenspiltan). Målet är att han ska bli avslappnad där efter arbete, men eftersom det var lite vatten på golvet så kom han inte riktigt till den punkten. Han var i alla fall väldigt duktig och slappnade av fint på bandet efter bara ett litet tag. Det är tydligt hur mkt bättre fyrtakten blir på band än i naturen, jag undrar varför... På måndag ska vi tillbaka och gå med vatten.

Vi åkte till vattenträning idag men Mirre fick någon sorts ångest och tyckte inte alls att han skulle gå upp på bandet. Men tjejen som höll i vattenträningen var lugn med honom och han fick gå utan vatten idag eftersom det inte är hans favoritelement,. Efter passet fick han stå under deras solarium (i vattenspiltan). Målet är att han ska bli avslappnad där efter arbete, men eftersom det var lite vatten på golvet så kom han inte riktigt till den punkten. Han var i alla fall väldigt duktig och slappnade av fint på bandet efter bara ett litet tag. Det är tydligt hur mkt bättre fyrtakten blir på band än i naturen, jag undrar varför... På måndag ska vi tillbaka och gå med vatten.
Kan det hänga ihop med att i naturen är underlaget aldrig helt plant?
Härligt att fina hästen verkar läka så fint!🩷

Kan det hänga ihop med att i naturen är underlaget aldrig helt plant?
Härligt att fina hästen verkar läka så fint!🩷
Jag tror att det var som att gå upp på en bro, som dessutom var blöt och lite glansig. Deras matta på bandet var dessutom nybytt, så den kanske luktade annorlunda också. Det var över ett år sen han gick på band, så det var nog lite för lång tid sen.

Jag tänker att på band behöver hästen faktiskt inte trycka fram kroppen och trycka av på samma sätt? På ett band åker ju benen bak per automatik

Jag tänker att på band behöver hästen faktiskt inte trycka fram kroppen och trycka av på samma sätt? På ett band åker ju benen bak per automatik
Ja, det är spännande. Jag upplever att min hästs dåliga takt kommer från hans hals och hur han låser ryggen vid spänning. Han trycker fram underhalsen ofta och struttar med frambenen och släpper bak.

På bandet är ryggen ”på” hela tiden och takten funkar…

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 979
Senast: Willys
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 003
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 566
Senast: 13579vas
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 895
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka