Skadade hästar och konvalescenter

Skit också.... 🥲

Nu är vi tillbaka där vi var i höstas. Lös benbit i hasen som ger svullnad och en mindre hälta (och obekväm, grinig häst). Behandlas med kortison och svarade fantastiskt på det i slutet av oktober och veterinären avrådde från op då hästen är så pass gammal. Nu har hästen varit grinigare igen, vid ett tillfälle även bitit mig helt oprovocerat (!) och jag tänkte först brunst iom årstiden, men så upptäckte jag att hon svullnat upp igen i hasen och jag verkar ana, eller kanske suggerera fram en liten hälta bak igen 😞

Är helt uppgiven och vet ärligt talat inte vad jag ska göra. Fortsätta behandla med kortison var 6:e månad med garanterat risk för snabbare utveckling av artros och annat elände framöver, operera trots hennes ålder, eller kasta in handduken och ta bort?

Skit också.... 🥲

Nu är vi tillbaka där vi var i höstas. Lös benbit i hasen som ger svullnad och en mindre hälta (och obekväm, grinig häst). Behandlas med kortison och svarade fantastiskt på det i slutet av oktober och veterinären avrådde från op då hästen är så pass gammal. Nu har hästen varit grinigare igen, vid ett tillfälle även bitit mig helt oprovocerat (!) och jag tänkte först brunst iom årstiden, men så upptäckte jag att hon svullnat upp igen i hasen och jag verkar ana, eller kanske suggerera fram en liten hälta bak igen 😞

Är helt uppgiven och vet ärligt talat inte vad jag ska göra. Fortsätta behandla med kortison var 6:e månad med garanterat risk för snabbare utveckling av artros och annat elände framöver, operera trots hennes ålder, eller kasta in handduken och ta bort?
Hur gammal?

Jag skulle innan något beslut vilja utreda. Så du inte var ett annat problem än du tror, eller en dubbelsidig hälta bak etc.

Hur gammal?

Jag skulle innan något beslut vilja utreda. Så du inte var ett annat problem än du tror, eller en dubbelsidig hälta bak etc.

15 år i år. Kallblodstravare, gammal avelsmärr. Hon är ju utredd i höstas, det är benbiten i hasen 😞

Edit:
Veterinär är bokad i början av april, får bolla med henne då vad hon tror blir bäst 😐

Senast ändrad:
15 år i år. Kallblodstravare, gammal avelsmärr. Hon är ju utredd i höstas, det är benbiten i hasen 😞
Jo men du vet inte om det här nu är benbiten i hasen eller om det bara benbiten i hasen. Hade en T-märkt valack, märkt pga defekt vänster has. Så blir han halt igen vb. Tänkte ju direkt att fan nu är det hasen och kört. Visar sig att han är halt båda bak. Behandlas och tillbaka till baseline. Hade antagligen vrickat eller gjort något med det friska bakbenet och det då blivit för mycket för det dåliga bakbenet. Han tuffade på på sin nivå i flera år efter.

Är hästen nu enbart halt från hasen, ja då är ju valen de du nämner. Vad vill du göra med hästen? Jag skulle inte ha problem operera en 15åring. Men det skulle heller inte vara problem för mig behandla var 6e månad heller. Allt beror ju på vad jag vill uppnå och hur länge sas

Jo men du vet inte om det här nu är benbiten i hasen eller om det bara benbiten i hasen. Hade en T-märkt valack, märkt pga defekt vänster has. Så blir han halt igen vb. Tänkte ju direkt att fan nu är det hasen och kört. Visar sig att han är halt båda bak. Behandlas och tillbaka till baseline. Hade antagligen vrickat eller gjort något med det friska bakbenet och det då blivit för mycket för det dåliga bakbenet. Han tuffade på på sin nivå i flera år efter.

Är hästen nu enbart halt från hasen, ja då är ju valen de du nämner. Vad vill du göra med hästen? Jag skulle inte ha problem operera en 15åring. Men det skulle heller inte vara problem för mig behandla var 6e månad heller. Allt beror ju på vad jag vill uppnå och hur länge sas
Jag håller med dig. 15 är är inte gammalt i min värld så skulle inte heller tveka på operation, åtminstone inte av just den anledningen.

Ja du menar så, då är jag med 👍🏼 Nä jag kan såklart inte absolut veta om det är det igen eller om det är nåt annat, veterinär är bokad så vi får se. Känns dock verkligen som det då hon har en svullnad stor som en golfboll igen.

Hon är ju köpt som en projekthäst, mest för att jag är blödig och tyckte riktigt synd om henne och hur hon såg ut i förra hemmet och tänkte att ja ja, jag ser väl vad som händer framöver om hon kan bli i ridbart skick 🙈 Tanken var skogsmulle+ lättare dressyr, men dressyrambitionerna får vi nog släppa helt...

Nä jag har eg inte heller problem att operera henne trots åldern och inte heller kliniken jag pratade med i höstas heller hade det, hon är dock oförsäkrad så blir ju att stå för allt ur egen ficka, samt att frågan är om op kommer göra det så mkt bättre med tanke på hur länge hon sannolikt haft den där benbiten som lekt ping pong i hennes led. En aspekt i det hela är också att hon inte ens varit igång sen föregående spruta ordentligt pga hur vintern varit uppe hos oss., och om hon får tillbaka besvären bara av att gå i hagen, vad händer om hon blir igångsatt? Vi får se vart det landar helt enkelt. Känns riktigt jäkla motigt just nu.

Nu är jag också här igen..
Jag har en ny häst sedan december i fjol. Fyller 5 år i år. Tidigare friröntgad och gick igenom (gårds)besiktning inkl böjprov etc ua i dec.
Han har sedan januari haft en mjuk svullnad i varierande storlek vänster has. Helt opåverkad, men de senaste veckorna rört sig något ojämnt. Åkte till klinik igår och det konstaterades lös benbit, och är vidare remitterad för artroskopi. Förutom osäkerheten kring om försäkringen kommer täcka operationen känner jag mig mest stressad över konvalescensen som följer 😅
Det är en energisk häst som går på lösdrift nu. Han har tidigare stått på box utan problem, men är inte helt bekväm i stallet. Är visserligen ofta inne själv när jag pysslar om, och underlättar ju med kompis såklart. Men ändå.

Tar gärna emot tidigare erfarenheter från er som gått igenom liknande situationer. Hur löste ni det bäst under boxvilan? :heart
Lycka till!
Går kanske att lämna den hos någon som tar emot konvalecenter där brukar det finns sällskap inne och det är inte hemma rutiner.
Min fick en hinkhage inte för min dog inne utan för att kompisen dog av att vara ute utan henne.
Perfekta var att den var flyttbara så det blev nytt gräs varje dag o hade min mat rörde hon bara på munnen.

Bifogade filer

• Screenshot_20250318_101013_Facebook.webp
    Screenshot_20250318_101013_Facebook.webp
    106,1 KB · Visningar: 64
Ja du menar så, då är jag med 👍🏼 Nä jag kan såklart inte absolut veta om det är det igen eller om det är nåt annat, veterinär är bokad så vi får se. Känns dock verkligen som det då hon har en svullnad stor som en golfboll igen.

Hon är ju köpt som en projekthäst, mest för att jag är blödig och tyckte riktigt synd om henne och hur hon såg ut i förra hemmet och tänkte att ja ja, jag ser väl vad som händer framöver om hon kan bli i ridbart skick 🙈 Tanken var skogsmulle+ lättare dressyr, men dressyrambitionerna får vi nog släppa helt...

Nä jag har eg inte heller problem att operera henne trots åldern och inte heller kliniken jag pratade med i höstas heller hade det, hon är dock oförsäkrad så blir ju att stå för allt ur egen ficka, samt att frågan är om op kommer göra det så mkt bättre med tanke på hur länge hon sannolikt haft den där benbiten som lekt ping pong i hennes led. En aspekt i det hela är också att hon inte ens varit igång sen föregående spruta ordentligt pga hur vintern varit uppe hos oss., och om hon får tillbaka besvären bara av att gå i hagen, vad händer om hon blir igångsatt? Vi får se vart det landar helt enkelt. Känns riktigt jäkla motigt just nu.
Utifrån ålder, historik och oförsäkrad så hade jag nog faktiskt låtit den somna om det är benbiten igen. Det har dock inte med åldern i sak att göra, jag hade sagt samma sak om den var 7 men allt annat detsamma. 💙

Väldigt glad för nu får vi börja trava!
Liten markering i trav första stegen men värmer ur och blev bättre ju mer han fick trava.
Besöket för en månad sedan var han två grader halt I trav och även om veterinären var rätt säker på att han skulle vara bättre denna gången så var det "över förväntan " bra.
Nu är det en månads travjobb från 5-15 min och kinesiotejp. Så lång väg kvar till tävling men ändå på rätt väg ❤️

Opererad och hemma igen. Allt har gått bra, hästen pigg som en lärka och förstår inte alls varför han ska ha ett sånt stort paket om benet :heart enligt stallkarlen på kliniken så lyste hans Ampere-blod igenom, och då har han Ampere i tredjeled, (morfars far) :cool:

Efter att vi kom hem blev det väldigt tydligt att det inte fanns någon lösning som han tänkte köpa, så nu är han lite panikartat inkvarterad i rehabstall under de kommande veckorna. Extra glad att försäkringen till slut täckte allt, för nu blev det en massa mer tusenlappar för uppstallningen som jag inte räknat med. *Winwin* eller något... :meh:

Bifogade filer

• Messenger_creation_58E6992A-8307-4207-9339-826F30CED1CE.webp
    Messenger_creation_58E6992A-8307-4207-9339-826F30CED1CE.webp
    252,2 KB · Visningar: 48
Återbesök idag. Veterinären vi haft tidigare var sjuk så vi fick en annan. Han tittade i journalen och på Totte när jag släpade in honom på löpargången.
Vet: Är Totte stor och klumpig?
Jag: Vad får dig att tro det?
Vet: 🙄
Jag: 🙄
Totte: :confused::banana:🤷

Iaf så läker båda skadorna trots att han levt rövare i hagen och vi fortsätter på igångsättningsschemat.
Hade en bra diskussion med vet angående hur jag ska tänka med belastningen och hur jag kan anpassa schemat så det passar bättre i våran verklighet.

Ramlade av honom igår när han gjorde en blixtsnabb vändning pga en otäck stock på marken. 😳 (fälttävlanshäst, suck!)
Innan har han ju bara fryst och vägrat röra sig så att han reagerar och rör sig känns väl ändå som ett steg i rätt riktning.

Eftersom jag fått ok att tömköra på volt så gjorde vi en tömkörningsrunda ut i skogen 40 minuter när vi kom hem och sen avslutade vi med några minuter på volt i trav på banan i lång och låg form. Tänk vad jag har längtat efter att få göra det med honom! Han verkade ha längtat efter att göra det också, så skönt att se hans gungande rygg äntligen. Har ju haft minst ett sånt pass i veckan med honom innan skadan pga tidigare problem med ryggen.

Igår tog jag några varv i trav i manegen efter att vi hade tagit en skrittrunda ute. Jag sitter inte på henne mer än 1, max 2, gånger per vecka utan tömkör/promenerar resten. Hon var väldigt framåt och trampade på bra bakifrån så det var roligt!

Jag är medveten om att hon dyker med huvudet emellanåt och hamnar bakom lod, men jag ger henne bara ett lätt stöd och bryr mig inte om var hon har huvudet. Sålänge hon arbetar med ryggen och skjuter på bakifrån (vilket märks väldigt tydligt när hon inte gör) är jag nöjd. Man kan inte få allt på en gång tänker jag!

IMG_1122.webp

Jag red lite kort igår igen, 9 dagar sedan sist. Hon har ett bättre driv bakifrån tycker jag och när jag tömkörde för några dagar sedan fattade hon självmant galopp vid några tillfällen när jag drev på lite i traven, aldrig hänt innan! Hon går på djävulsklo sedan två veckor tillbaka i samråd med veterinären, så det har säkert med det att göra. De få tillfällena jag rider lånar jag en sadel av en i stallet, eftersom min är iväg på försäljning för att kunna täcka veterinär och Dunstans återkrav. Det är inte optimalt men hon rör sig bra i den så det får funka just nu
Visa bifogad fil 163144

Vad menar du med "Dunstans återkrav"? Om jag får fråga.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 948
Senast: Willys
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 899
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 280
Senast: 13579vas
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 801
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka