Vårmammor 2010 del 7

Sv: Vårmammor 2010 del 7

Ebba reagerade precis likadant när jag skulle ge potatis första gången... Och hon äter också dropparna på sked utan problem...
Jag brukar låta henne sutta på mina fingrar lite innan nu- sen så doppar jag dom i det hon ska äta ett par omgångar. När hon har fått lite smak på det som ska ner så övergår jag till att ge med sked...
Men där åker det mesta ut igen. Tungan motarbetar duktigt det som ska in. Hon "hugger" skeden och så trycker hon ut det med tungan... Morot äter vi i bara blöja. Det är mkt lättare att sanera med ett bad än att försöka torka o hålla på med haklapp ;)

Gröt är det som varit lättast att ge henne faktiskt.

Jag ökade på var sjunde dag med en ny smak och mer mängd. Vi började när hon var 4 månader exakt och idag äter hon gröt till frukost, 1 liten burk med kött/fisk/kyckling+pasta/potatis/rotfrukter och en liten burk med grönsaker och en liten burk fruktpuré, samma sak till middag. Sen så får hon ersättning 15 och 20-21. Fungerar bra för oss iaf. :)

*kl*
är det någon av er som har någon kokbok för babymat? Jaghar extremt dålig fantasi när det gäller det och har fuskat lite med kött-maten och köpt färdiglagat, skulle vilja göra den själv. :)

Man äter varken ägg eller mjölkprodukter- o så alla animaliska såklart. Man är helt enkelt eg vegan men man kanske ändå använder sig av skinn på kläder o så...

Varför kokbok? Det går ju säkert att söka på nätet. Men varför inte underlätta o ta samma mat ni ska äta men koka istället?
Är det en dag ni ska äta något olämpligt kan man ju ta en burk då :)

Pasta blir ingen höjdare att mixa ;)

Gah, jag som gett henne ny smak varannan dag... Men om jag håller dessa smaker jag har gett henne hittills och väntar med att ge något nytt på ett tag nu då...

Är det det enda man måste ändra? Att man kokar istället för att steka osv? Fungerar det med pizza också? :angel:

Jag är så rädd för att hon inte ska få i sig allt hon behöver bara. :)

Jag dröjde med att introducera nytt för att kunna se om hon var känslig mot någonting och isåfall kunna veta vad det var, order av min BVC-sköterska så jag vågade inte annat. ;)

Vitamin B12 är väl det som ett barn måste få och som vissa vegetariska koster inte innehåller alls har jag för mig. Så ett tillskott skulle tas.

Hmm, ok, hon har ju inte reagerat än så då tar jag en sak i taget från nu.

Jag med, älskar skimmlisar:)

Började med att han blev vinglig, som om han var packad..åkte till helsingborg och dom kollade allt, borrelia, halskotpelare osv..men dom hittade inget..

Efter en vecka blev han sämre,kastade sig i boxen, o började bli förlamad i vänstersidan..så jag fick ta ett beslut..inget svårt i det läget, men värsta:cry:

Tror han hade tumör eller liknande som brast i huvudet/hjärnan, han hade melanomer under svansen som ökade genom åren, även någon på halsen, så jag tror han hade en del inuti oxå...Min fina:love:

När du ska ha pizza så får du nog köra på burken ett tag till ;)
Iom att du ger både gröt och ersättning 3ggr per dag så får hon i sig massor med näring där :)
Du behöver bara ha sunt förnuft till maten sen.
En mosad banan istället för fruktburk då o då. Annan frukt är ju lite svår att göra själv tycker jag. Sällan mango är perfekt i konsistensen för att kunna mixa tex... Päron går nog om de är riktigt mogna men då innehåller de ju iofs mer socker med... Liskom banan..
Jag har inte provat barnmaten- hur sött är det i puréerna?
Ersättning är ju äckligt skitsöt så jag förstår att barnen gillar det söta.

När jag jobbar med äldre som behöver mixad mat så mixar vi allt i ett. Kött, potatis, tex ärtor och lite sås. Det blir perfekt barnmatskonsistens för barn utan tänder. När hon blir lite större så räcker det ju att mixa köttet o mosa kokta grönsaker och potatis med gaffel :)

Lakto= mjölkprodukter - ovo= ägg
Jag älskade näringslära när jag gick i skolan ;) Ville eg utbilda mig till dietist men insåg att flytta till Umeå ville jag inte... O betygen hade nog inte räckt heller... Det var för häftigt att inte gilla de teoretiska ämnena ;)

själv har jag ju en skrutt som liksom din älskar mat! Han äter allt han får..
Vi fick öka smakisarna till en hel måltid nästan med en gång. Tror inte ens det gick 2 veckor innan 1 mål helt var ersatt av vanlig fast mat, och det var smakisar på det andra målet om dagen. Gröt gick igenom ruskigt fort det med, han ratade ersättningen snabbt.

Vi fick redan vid 6 mån ålder plocka bort ersättningen helt. Han äter gröt till frukost, sen vanlig mat till lunch och middag, sen välling innan läggdags. Och det funkar för oss och vår son som nu är 7 månader. BVC sade att det var helt ok, barnet mår bra och utvecklas och ökar bra i vikt och växer som han skall.

Låt barnet styra måltiderna är mitt tips.

Ugh! prova någonting annat och försök med potatis igen om några veckor vettja. Jag har provat ren potatis två gånger med tveksamt resultat, en sked, bläh, slängde potatisen och hämtade ngt jag vet han tyckte om. Jag hade jättetur och hade läst alla råd slarvigt, jag började med morot och det var superpopulärt från dag ett!

I andra mosboken blandar de potatisen med ngt (parmesan tror jag)

Idag gillade han inte broccoli (han hade smakat en sked för två dagar sedan som gick ned så jag trodde det var ok) så en hel tallrik slängdes och jag dök på en burk med potatis o majs blandat som han gillar.

Hemmagjort äppelmos har ratats, päron var tveksamt men gillas nu mycket.

hade det varit jag, så hade jag avvaktat någon vecka till med smakisarna. Vill han inte så vill han inte.
Men när du fortsätter sen, så fortsätt med samma smak hela tiden tills han gillar det.

Den första smakisen "brukar" vara att man först ammar, och sen blandar ut lite lite lite potatis med mycket bröstmjölk, så att det fortfarande är rinnande konsistens.

Det går bra för Ture, det är värre för hans mamma ;)

Jag hade läst att man i alla fall i framtiden aldrig envisas med ngt de inte gillar, bara provar det ibland för att se om de ändrat sig. Då kan de vänja sig och ändra sig.

Plockmat har jag hittat riktigt lite om, vad kan man ge, hur gammal ska bebisen vara osv. Mitt BVC verkade tycka det var skumt med plockmat men jag gillar verkligen idén.

Det är inte så att man kan prova en annan potatissort? Finns det inte potatis som är lite sötare?

Jag och min bok :) min amerikanska bok sa bara att man skulle prova så många smaker som möjligt i samma anda som bebin ska få undersöka så många prylar som möjligt. Så jag stressar runt för att hitta nya smaker istället :p Han får äta samma sak i ungefär 2 dagar, men såklart återkommer smaker hela tiden.

Coolt, mitt BVC sa som sagt att jag inte fick introducera ett mål till utöver de två han har. Gillar din metod :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 175
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
43 139
Senast: Ray
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 232
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård