Vårmammor 2010 del 7

Sv: Vårmammor 2010 del 7

Usch vilken berg och dalbana, från bra-dåligt-bra-dåligt... Är det han du har på din avatar?

Skickar massa tröstkramar

*kl*

På söndag är det 5 år (:eek: ) sedan jag fick ta bort min första underbara häst..Min lilla vita mara:love: usch vad jag saknar honom! Kommer aldrig glömma när jag var tvungen att ta beslutet, och gå ifrån honom där på Helsingborgs djursjukhus.Jag skrek rakt ut, för jag visste att jag aldrig skulle få se honom igen..Minns allt som en dimma..Minns två tjejer som stod med sin svarta häst i en box på andra sidan gången..Jag minns deras blickar..För ingen kunde missa att mitt hjärta brast i tusen bitar den sekunden jag vände och gick ifrån Pagges box...Usch..När kommer man över nåt sånt:cry:

Pagge4.jpg

DSC_0308.jpg

*skakar av sig känslan*

Idag regnar det här..o snart måste man ge sig ut med vovve och Nelly..Inte jättesugen men vad ska man göra;)

Om du har B och kör med ett tomt släp som är godkännt för mer än vad bilen FÅR dra åker du dit på olovlig körning om jag förstått det rätt... Det kvittar alltså att det inte väger mer än vad det gör tomt.
Har du ett släp du får lov att dra efter bilen men som inte överstiger 3.5ton så får du överlass. Kör du med för tungt släp på BE överlass också.

Åh jag har en förkärlek för skimlar! Vad hände med honom?

Jag sitter med en kopp te, har delat en banan med Thea och insåg precis att barnvagnen är i bilen som sambon tog till jobbet imorse... så det blir inget stall för min del idag. TUR att ägaren till min medryttarhäst är så himla underbar att jag kan ändra dagar hursom..:love:
Så vill jag vara sen när jag tar hem min egna häst, men de är nog svårt när man har barn å så.

Jo- det var nog hopp- förtvivlan som var absolut jobbigast.
Det är ALLTID svårt att ta bort sina vänner- men just att det inte skulle behöva ske så många gånger och sedan att det hände så fort...
Bryter de ett ben illa så är man ju oftast med. Är de gamla tar man slutet i tid. Detta var så taskigt. Att vet sa att jag inte skulle köra för att jag inte ville se min häst så sjuk... Vadå? Det är väl klart att man vill säga adjö om det går...

Men jag vet faktiskt inte hur jag står mig till att buköppna igen. Denna hästen hade en fantastisk kropp på att hålla igång sig själv. Om han stod ett par veckor på sommaren syntes inte det. Inte ens titthålsoperation och vila i många veckor gjorde något. På 3 dagar i HBG såg han ut som en vinthund...
Jag vet att det är många som klarar operationen men som sagt- jag vet inte... absolut aldrig med en äldre häst.

Jag borde ju egentligen veta.. Eftersom jag har BE-kort... Men fick aldrig något svar under utbildningen vad som hände om man kör med överlast... Jag kan alltså inte köra olovligt (så länge jag inte kör ett släp med för hög totalvikt för bilen...) men jag kan ju köra med överlast... Någon som vet hur det tas om man blir stoppad?

Usch vad hemskt, det som hände din häst... Beklagar verkligen :( Finns det några teorier varför det hände honom? Har för mig att jag läste att han aldrig tidigare haft problem med magen...

Tydligen är det ganska enkelt för tarmen att fastna i detta bandet mellan njurar och mjälten... Men för det mesta så trillar de tillbaka rätt igen av sig själv...
Deras teori om varför han blev så dålig igen var ju att tarmen brustit där de lagat den eller precis brevid...

Ang släp med BE så kan du nog "bara" få överlass. Men det är säkert också dyrt ;)

ang körkort...
tror det är så att vid överlast kan man "bara" få böter om det inte är extremt då men vid olovlig körning är det en större risk att körkortet ryker.

EmelieR - usch vad hemskt med din häst! :(

Appropå veterinär så har jag bokat min husveterinär på måndag för 4* hästinfluensa, 4* botulism, 1* abortvirus och 2*kattvaccin. Har tur att ha henne nära så det är inga pengar mer än för jobb och vaccin. Vilket i och för sig blir en del när det är så mycket...

Det är skönt med husveterinär! Har sett till att hästarna och katterna vaccineras samtidigt, då behöver jag bara ta katterna till stallet så fixar h*n resten, smidigt ffa när man har en katt som lätt blir åksjuk...:crazy:

ang körkort...
tror det är så att vid överlast kan man "bara" få böter om det inte är extremt då men vid olovlig körning är det en större risk att körkortet ryker.

EmelieR - usch vad hemskt med din häst! :(

Ja på nåtsätt måste man nog komma "billigare" undan om man kör med överlast än olovligkörning. Vet en tjej som har typat ner sin bauta Umesläp så hon kan dra den med sin golf...kör ofta med överlast. Men ekipaget är godkänt så hon får "bara" böter för överlast om hon åker fast....(om jag nu förstått henne rätt)

kl

Jaha, enligt BVC idag på 5-mån ktr måste jag börja byta ut ett mål till mat för Isabella behöver mera energi? Jag hade inga planer på att byta ut någon amning mot mat förrän Isabella var 6 månader. Jag kan inte se att min mjölk skulle vara dålig när hon håller sig mätt på den runt tre timmar och sover hela nätterna non-stop ca kl. 20.15-6.30. Hon är pigg, hon är glad, nyfiken och aktiv (eller ja, så aktiv som man kan när man är 5 månader)

Tänker nog inte lyssna på BVC denna gång. Hade hon behövt mer energi så hade hon väl inte varit så glad och pigg som hon är?

kl

Alla här har väl naturligtvis redan kommit på det här, men jag ville bara tipsa om en lek som V tyckte var jätterolig! Jag håller på att lära honom skritt, trav och galopp genom att studsa honom i knät. Idag fick han prova att hoppa hinder också (ett jättestuds) och trekombinationer var en riktig hit! :idea: Han nästan kiknade av skratt! :love: Det kanske blir en liten hästkille trots allt! :banana:

Min pappa hade Isabella på knät i söndags och "red" och sjöng julsånger med henne och det var tydligen jätte roligt det också :D Igår as-flabbade hon när hon stod i mitt knä och dregglade och jag sa "snuskunge". Måste haft ett jätte roligt tonläge eller nåt för jag gjorde ingenting.

Mehh, vilken konstig kommentar. De brukar väl vara åt andra hållet istället, att man inte ska byta ut något mål än. Det är ju skillnad som på min som så tydligt visade att hon inte var mätt och började vakna på nätterna. Man känner ju sitt barn bäst själv! Tycker du gör helt rätt i att strunta i vad de sa. Du märker ju om det ändras.

Det enda som har hänt är att hon har dippat lite på viktkurvan men den kan väl för tusan inte gå spikrakt uppåt i all evighet?! Sköterskan menade dessutom på att nästan alla barn i 5-6månaders åldern var tvungna att få "riktig mat" ett mål om dagen iaf för de behöver mer energi? Tycker det låter jätte konstigt och svärmor tyckte jag skulle peka finger åt sköterksan och säga att "jag gör som jag vill" :idea: :o

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 175
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
43 147
Senast: Ray
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 232
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?