Vårmammor 2010 del 7

Sv: Vårmammor 2010 del 7

Min häst fick gaskolik. Han rullade sig så att tarmen fastnade i något band som sätter ihop njurar och något till i kroppen.
De ringde in mig till stallet på lör morgonen, 9.30 då han var helt svettig. Han hade inte visat något när de fick frukost vid 8.
Jag fick tagi vet som gav dropp o så, kände på honom och där var helt fast men kändes bättre efter lugnande o smärtstillande.
Jag avvaktade en timme men gav sen mer lugnande o åkte till HBG. Där var han ganska lugn tills vi gått.En halvtimme senare bestämde de sig för att öppna honom men när de sederade honom fes han så hela bygget lät och vet gick in o kunde komma igenom utan problem. Han stod kvar för observation över natten hette det.
Dagen efter åt han och jag skulle hämta honom på mån. De ringde på måndagen och han var dålig- frågade om de fortfarande fick öppna men att de skulle avvakta lite till. På tisdagen ringde de o sa att jag kunde hämta min friska häst igen men ville ha honom för observation ett dygn till... PÅ onsdagen ringde de o sa att han hade bukhinneinflammation och var jättedålig o öppnade honom. Fick plocka bort 8m av tunntarmen men operationen gick bra. Jag var dock nere på natten för att det blev kritiskt- sa adjö fall i fall...
Hela helgen tillbringade jag i HBG. Vi var ute o gick och betade o allt var toppen. Vi bestämde oss för att ta hit grävare så vi hade en gjuten platta när han kom hem... Allt såg bra ut.
På tisdagen pratade jag med veterinären som var positiv och vi började prata rehab.... Vid 23 samma kväll ringer vet o säger att han är döende... Denna chock... Han skulle behandlas med något mer, de lovade att jag skulle hinna ner men att jag skulle avvakta för att se hur medicinen tog. Jag har 2h dit så det var ju onödigt att köra i onödan hette det.
2h senare ringer vet o säger att hästen kämpar för sitt liv, att han kan sluta andas vilket andetag som så han beslutar att det är dags direkt....
Jag ångrar så sjukt mycket att jag inte åkte direkt :(

Nu störtbölar jag här........... Just detta att han var så frisk så många gånger... och att grävaren kom 5h efter att han dog....
JAg minns det som igår... och jag saknar honom så otroligt mycket....

Jag tror Ture haft sitt livs bästa natt. Åt 20.30 och somnade 21.00 och sov stenhårt till 07.30. Då åt han ordentligt en gång i sömnen vid 3 och småsnuttade lite vid 6!
Alltså, jag börjar verkligen inse vilken otrolig tur vi har haft med Vilgots sovvanor. Sedan han var ca 1 månad gammal har han sovit från ca 20:30 till ca 05 utan att äta. Han somnar om vid matningen och sover sedan 2 timmar till. Helt underbart skönt och vi har verkligen inte haft en enda natt sedan han föddes då han varit vaken mer än för att äta och sedan somnat om direkt. Men så var vi noga att skriva det på kravspecen vid tillverkningen av honom! ;)

Här är vi oxå väldigt bortskämda med nattsömn, oftast så somnar vi 22-23 och vaknar 5-7 utan matning.
vaknar hon tidigt sover vi en stund till annars går vi upp :)
Har haft några enstaka nätter då hon vaknat varannan/vartredje timma för att äta, men dessa kan räknas på en hand.
Vaknar aldrig på natten om hon inte är hungrig.

Vi "beställde" en snäll liten tjej och det var precis vad vi fick ;)

Senast ändrad:

Måste bara tala om hur glad jag blev mitt i detta tråkiga regnande. Jag ringde till de vi köpt markisen av talade om att motorn slutat fungera. Killen jag pratade med var supertrevlig och de skulle komma ut och titta på den. Trodde det bara var två års garanti på såna grejer, men det är tre år, så det betyder att det inte kommer att kosta oss något heller. Tänk vad mycket det gör att få ett trevligt bemötande! :idea:

Fy vad hemskt!! :cry: Sådant kan man inte läst om utan att gråta en skvätt just nu...

Vilken tråkig läsning:(

*kl*
Idag blir en sån där tråkdag. Pissväder och blåst ute.
Ska lura in min katt i en transportbur och ta med henne för en vaccinering när
jag ändå har ute veterinären till stallet för hästvaccin.
Hoppas den tar ordentligt denna gången. Två ggr har kattstackarn åkt på snuva trots spruta och att hon bara är inne :confused:

Fick reda på att det är fler i stallet som har ärende med veterinären. Gött, då slipper jag stå för reseersättning och inställelseavgift och allt vad det nu är.
Inte klokt egentligen vad det är dyrt. Själva vaccinet kostar typ 200 spänn. Sen efter alla avgifter så hamnar räkningen på 1000:- :eek:
Bra timpeng för veterinären :grin:

Jag brukar bara ta transporten till strömsholm, tar max 15 minuter, och så kom de ut till transporten och vaccinera. Sååå smidigt. Har tom skickat sambon själv några gånger. Och billigt blir det oxå. Nu när jag har hästen hemma och husveterinären bor på granngården så behövs det ju inte längre iofs...

Jodå :) Hästarna är inne- de fattar inte hur man dricker ur vattenkopp. Tycker att jag är ungefär knäpp som har så små hinkar... Börjar undra varför jag inte satte en flottörkopp nu... hihihi

Min lillhingst har gjort en trevlig bord med rumpan. Runt iaf 3/4delar av boxen ;) O så ett zorromärke med mulen med ;) Glömde jag nämna att han bajsar låååångt in på väggarna med :( hahaha
Annars så tror jag det blir projekt portar i helgen. Behöver måla utsidan med så vi kan sätta upp stuprören där. På framsidan är nästan allt klart :) BAra lite finmålning kvar :)

Ja det lät ju smidigt :)
Har en timmes resväg till kliniken i Skara, så måste jag hyra transport.
Det blir nog plus minus noll vilket jag väljer. Så det får bli att hon kommer hit för jag har inte släpkärrekörkort.

Har ni som har häst och kör omkring på dem mycket körkort för släp med eller
chansar ni och kör ändå? Man kan väl köra vissa transporter och lite större bil med bara B kort väl?
Är inte så inne på det riktigt då jag betalat säljaren att leverera när jag köper hästar. Men har insett att det kanske inte vore så dumt att ha BE-kort ändå.

Ja det lät ju smidigt :)
Har en timmes resväg till kliniken i Skara, så måste jag hyra transport.
Det blir nog plus minus noll vilket jag väljer. Så det får bli att hon kommer hit för jag har inte släpkärrekörkort.

Har ni som har häst och kör omkring på dem mycket körkort för släp med eller
chansar ni och kör ändå? Man kan väl köra vissa transporter och lite större bil med bara B kort väl?
Är inte så inne på det riktigt då jag betalat säljaren att leverera när jag köper hästar. Men har insett att det kanske inte vore så dumt att ha BE-kort ändå.

Efter att ha åkt dit med för tungt ekipage och det blev rättegång så skaffade jag BE. Vill inte hamna där igen och jag kör ju ofta stora hästar. Jag blev dock frikänd vid rättegången pga omständigheterna och att jag eg hade koll på läget. Skulle köra min stora 175cm-donna till Mälarkliniken för operation av båda bakbenen, ca 25 mil. Pga det lånade jag en kompis transport då jag inte bytt till boggie än. Den fick jag dra med min bil. Kvällen innan vi ska åka blir det snöstorm så jag bytte till mina föräldrars bil som hade bättre däck.

En kompis som har BE körde nästan hela vägen hem, men tio min innan vi var hemma var han tvungen att kissa och då bytte vi så jag körde. Och 1 km innan stallet stod polisen som konstaterade att mitt ekipage vägde typ 150 kg över 3,5 ton så det var olovlig körning. Jippe sa man inte då, var ju stirrig nog med nyopererad häst.

Var som tur var tillsammans med en kille som var jurist som hjälpte mig formulera mig inför rättegången, men det var nervöst. Hur hade man klarat sig utan körkort?? Så det blev ett BE snabbt som attan! :D

Appropå veterinär så har jag bokat min husveterinär på måndag för 4* hästinfluensa, 4* botulism, 1* abortvirus och 2*kattvaccin. Har tur att ha henne nära så det är inga pengar mer än för jobb och vaccin. Vilket i och för sig blir en del när det är så mycket...

Jösses:eek: Snacka om osis! Så nära stallet med.
Måste man ha körskolans bil när man kör upp för BE eller kan man ha sin egen?

JAg hade vet ute igår. 1vaccinering, 2 vargtänder och kolla gammeldamens tänder..
Gammeldamen kunde vi inte göra ngt åt. De är väldigt slitna uppe så nu får hon inte äta, pellets, godis, äppel eller morötter mer. Inget man måste tugga ordentligt... Fick väldigt gärna ge henne djävulsklo med- någon som vet var man hittar det? Alltså- jag vet ju att devils releif finns o så men finns det bara detta...

Man kan ha sitt eget ekipage :) Se bara till att en som har be kör ekipaget dit :)
Vikten måste passa med

Så man behöver inte ha dubbelkommando då?
Gött, kör helst min egna bil med automat. Har inte kört manuellt på år och dar. Skulle bara bli massa motorstopp och sånt :o

Jag började ta BE men orkade inte så sambon tog istället. Men jag får köra mitt släp (BOJ) med vår bil med B så det är lugnt. Dock får jag inte köra pappas (UME) för det är tyngre. Syrran har både BE och lastbil så i värsta fall kallar jag in henne.

Känner att jag är lite seg i huvudet. Men visst åkte du på olovlig kombination, inte överlast? Undrar nämligen vad lagen säger om skillnaden på dessa två? Vet du kanske? :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 175
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
43 178
Senast: Ray
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 233
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist