Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående graviditetspenning, spelar det någon roll när man skickar in ansökan? Funderar om jag ska skicka in ansökan angående graviditetspenning från mitten av mars redan nu?

Nej skicka in nu, alltid är det någonting som kan strula och handläggningen kan ta upp till 30 dagar. Just nu bollar HR och min chef mellan sig vem som ska bekräfta till fk att min lön stämmer, jag är halvroad 🙄

Hur länge ska ni andra jobba? Jag vet att en dem redan gått hem av olika anledningar.

Jag planerar att gå hem 15/2 då har jag 13 dagar till BF. Hade kanske kunnat jobba lite till, men tror det är bra att få unna sej att ta det lite lugnt. Hur kommer ni andra göra? Obetald ledighet? Semester? Föräldrapenning?

För min del lutar det åt obetald semester och sen föräldrapenning från bf.

Jag har ett tungt fysiskt jobb, är beviljad graviditetspenning och får därmed gå redan om 3 veckor, men är kluven.. åh ena sidan känner jag att jag kommer att klättra på väggarna, åh andra sidan är jag helt slut, ont i fogarna och känner att en lång ledighet vore underbart.. har ju även stressat på rätt bra ( bättre nu! ) och haft problem med förvärkar tidigt, är lite smått orolig att förlossningen kommer sätta igång tidigt, och då är det ju skönt att ha hunnit gå hemma ngn vecka iaf.. men kan ju lika gärna gå över tiden! Och så den ekonomiska faktorn! Usch vet inte :grin:
Men lutar åt att jag går redan om tre veckor. Får överleva tristessen på ngt vis :angel:

Barnmorskebesök idag, v 35+3. Alla värden såg bra ut förutom SF-måttet som har dalat lite från att ligga på linjen till 1sd under. BM trodde att det berodde på att magen sjunkit. Fortsätter det att sjunka blir det TUL efter nästa besök i v 37. Hade bara gått upp 1 kg sedan förra vägningen för en månad sen vilket jag är glad över. Är inte överviktig sen innan men glad att jag inte dragit iväg för mkt på vikten. 👍🏻 Bebis var fixerad vilket jag anat sen länge.

Har avslutat mina aurorasamtal så nu finns en plan skriven i journalen. Har landat i att det blir vaginal förlossning om inget händer. Det känns okej även om jag inte direkt ser fram emot det.

Barnmorskan pratade preventivmedel vilket känns väääldigt avlägset eftersom vi hade så svårt att bli gravida (ivf-graviditet). Dessutom så har vi typ legat med varandra 5 gånger sen jag blev gravid, först pga överstimulering och förstorade äggstockar och sen har det liksom inte blivit så mycket. Vi kom fram till att vi skjuter diskussionen till efterkontrollen, men troligen så kommer vi inte att använda nåt hormonellt preventivmedel.

Det är lite skönt att känna att jag inte är den enda som upplever lite ointresse från partner, även om det såklart är tråkigt att det verkar vara så vanligt :meh: Men jag tror som du @Luktpion att det är så väldigt abstrakt och overkligt, speciellt med första. Herregud, jag tycker också att det är abstrakt och overkligt och jag känner mig ändå ganska gravid och påmind om liten mest hela tiden :p
Hoppas och tror ändå att det blir bättre med bebis på utsidan och laddar för att ta fighten med min arbetsgivare om att få mitt vikariat förlängt trots föräldraledighet så att vi ändå kan börja dela på föräldraledigheten rätt tidigt.

Barnmorskebesök idag, v 35+3. Alla värden såg bra ut förutom SF-måttet som har dalat lite från att ligga på linjen till 1sd under. BM trodde att det berodde på att magen sjunkit. Fortsätter det att sjunka blir det TUL efter nästa besök i v 37. Hade bara gått upp 1 kg sedan förra vägningen för en månad sen vilket jag är glad över. Är inte överviktig sen innan men glad att jag inte dragit iväg för mkt på vikten. 👍🏻 Bebis var fixerad vilket jag anat sen länge.

Har avslutat mina aurorasamtal så nu finns en plan skriven i journalen. Har landat i att det blir vaginal förlossning om inget händer. Det känns okej även om jag inte direkt ser fram emot det.

Barnmorskan pratade preventivmedel vilket känns väääldigt avlägset eftersom vi hade så svårt att bli gravida (ivf-graviditet). Dessutom så har vi typ legat med varandra 5 gånger sen jag blev gravid, först pga överstimulering och förstorade äggstockar och sen har det liksom inte blivit så mycket. Vi kom fram till att vi skjuter diskussionen till efterkontrollen, men troligen så kommer vi inte att använda nåt hormonellt preventivmedel.

Det börjar bli riktigt nära för dig! Vecka 32 här... underlättar förstås att ha ett datum att sikta på men ändå, miles to go...

För egen del har jag landat i att sterilisera mig i samband med snittet vilket känns bra. Det blir ju tredje snittet och den här graviditen har varit (är) en pärs för kroppen, så jag vill inte utsätta den för mer. Sen så räcker det ju gott med 4 barn känner jag :D mår heller inte bra av hormonella preventivmedel utan vill helst ha kroppen "ostörd".

Ute är det en gnistrande vacker vinterdag, det har snöat en del i natt och nu skiner solen. Och jag sitter inne, för att promenera i halka + snö på oplogade vägar är liksom bara att glömma. Det var kämpigt nog att gå 150 meter till skolbussen imorse... det får bli revansch med många vagnpromenader i vår men å vad jag saknar att röra på mig. :(

Vad skönt att det ändå känns okej med förlossningen nu, @KarinStarfighter. Gud vad nära det börjar bli för dig!

Vi kollade igenom bebiskläderna från storasyster igår, några plagg med lapparna kvar :D men då hade vi egen tvättmaskin vilket vi inte har nu, så det känns skönt med bra med kläder.

Jag tänker precis som du @Ja88 , blir inga fler barn här så jag ska också sterilisera mig. Kan inte utsätta mig och min kropp för en till graviditet. Jag är också så obeskrivligt trött på att inte kunna röra mig :arghh:

Förlossningsväska förresten, någon som packat det än? Jag har inte riktigt fått tummen ur än, men känns som att jag kanske borde ta tag i det. Eller så är det önsketänkande :D v 35 imorgon...

Jag väntar nog nån vecka till. Känns helt overkligt att den skulle komma nu. Har typ inga känningar. Men, har sagt till sambon att han får packa rejält med typ bars och annat. Vill inte höra nåt tjat om att han är hungrig under förlossningen (vilket är ord han ofta yttrar i vanliga fall).

Det är lite skönt att känna att jag inte är den enda som upplever lite ointresse från partner, även om det såklart är tråkigt att det verkar vara så vanligt :meh: Men jag tror som du @Luktpion att det är så väldigt abstrakt och overkligt, speciellt med första. Herregud, jag tycker också att det är abstrakt och overkligt och jag känner mig ändå ganska gravid och påmind om liten mest hela tiden :p
Hoppas och tror ändå att det blir bättre med bebis på utsidan och laddar för att ta fighten med min arbetsgivare om att få mitt vikariat förlängt trots föräldraledighet så att vi ändå kan börja dela på föräldraledigheten rätt tidigt.

Jag känner precis samma, det är svårt att förstå att det faktiskt är en riktig unge där inne. Det tog lång tid innan jag så smått började köpa saker till bebisen eftersom det tidigare helt enkelt inte kändes som på riktigt att det skulle komma någon.

Stort lycka till med arbetsgivaren! Hoppas att det bara går oväntat smidigt. :)

------

Idag var jag till BM igen. Allt såg bra ut och nu har vi fått tid till föräldragrupp om några veckor. Jag mår fortfarande oförskämt bra. Det enda som är lite störande nu är att min näsa är både rinnig och "hård" och så har jag lätt till näsblod. Vissa nätter känns det väldigt obekvämt att sova också men de bra nätterna är fler. Har ni blivit väckta av bebisen på natten? Jag har hittills klarat mig från det men rörelserna börjar bli ganska kraftiga ibland så det skulle inte förvåna mig om det skulle börja hända snart.

Igår höll min man om magen när vi skulle sova och utbrast "eeeeww!" efter att en hand eller fot eller något draaagit långsamt vid sidan av magen. Det var precis under hans fingertoppar också så det kändes extremt tydligt. :D Lite för mycket alien-vibbar av den rörelsen tydligen, bättre med sparkar haha!

Idag var jag till BM igen. Allt såg bra ut och nu har vi fått tid till föräldragrupp om några veckor. Jag mår fortfarande oförskämt bra. Det enda som är lite störande nu är att min näsa är både rinnig och "hård" och så har jag lätt till näsblod. Vissa nätter känns det väldigt obekvämt att sova också men de bra nätterna är fler. Har ni blivit väckta av bebisen på natten? Jag har hittills klarat mig från det men rörelserna börjar bli ganska kraftiga ibland så det skulle inte förvåna mig om det skulle börja hända snart.

Igår höll min man om magen när vi skulle sova och utbrast "eeeeww!" efter att en hand eller fot eller något draaagit långsamt vid sidan av magen. Det var precis under hans fingertoppar också så det kändes extremt tydligt. :D Lite för mycket alien-vibbar av den rörelsen tydligen, bättre med sparkar haha!

Vaknar inte av sparkarna, däremot av att jag är kissnödig och behöver gå på toaletten och sen är det helt omöjligt att somna om för bebis lever om i magen och verkligen buffar där det känns så att säga. Bebben verkar vara av den nattaktiva typen, sambon och magen har egentid när jag har somnat på kvällarna och han säger att det är livat då med :laugh: Hoppas det inte håller i sig efter födseln

Vaknar inte av sparkarna, däremot av att jag är kissnödig och behöver gå på toaletten och sen är det helt omöjligt att somna om för bebis lever om i magen och verkligen buffar där det känns så att säga. Bebben verkar vara av den nattaktiva typen, sambon och magen har egentid när jag har somnat på kvällarna och han säger att det är livat då med :laugh: Hoppas det inte håller i sig efter födseln

Min erfarenhet är just att dygnsrytmen i magen har hängt kvar när de kommer ut :angel::D men det är ju i början och har rett upp sig efter ett tag.

Vi har inte sa bra föräldrapenningssystem här i Österrike som i Sverige sa det kommer tyvärr bli jag som är hemma mest (med barn 4 kunde vi dela mer). Ev. kommer min man ga ner i arbetstid och jag jobba ngr timmar/vecka vid sidan av att vara hemma. Börjar bli lite trött pa att vara hemma och behöver lite mer social umgänge känner jag. Vi ser hur allt fungerar och bestämmer sen till hösten. Hösten 2020 kommer bade jag och min man jobba halvtid iaf och hoppas kunna göra det sa länge barnen är sma. Vi funderade pa om vi skulle skriva in fyran till förskolan till hösten (inskrivningen var igar) men bestämde oss för att hon far vara hemma med mig och bebis. Det finns sa fa platser sa det är bättre att ngn som är i större behov av platsen far den även om det kanske hade varit skönt. Men blir det en krävande bebis far vi kolla om det finns ngn plats hos dagmamma ngr timmar/v eller sa.

Jag är hemma nu ocksa, det var ingen ide att börja jobba mellan barnen, hade behövt söka nytt jobb ocksa. Min läkare menade att hon hade sjukskrivit mig nu ända om jag velat. Sjukskriva sig fran "jobbet" som hemmamamma är ju svart med det hade varit skönt att ha lite mer vilotid. Min man gör sa mkt han kan men aker hemifran vid 6 och kommer hem vid 17-18 da finns det inte mkt tid att hinna med allt här hemma.

I övrigt har mina förvärkar/sammandragningar lugnat ner sig lite men da har jag verkligen försökt att ta det lugnt och bara göra det absolut nödvändigaste. Fog/ryggbesvären har ändrat sig, fran att sitta mest pa sidan har det spridit ut sig mer över hela ryggen/höfterna. Den riktigt kraftiga skärande smärtan har blivit mindre men istället gör det ont mest hela tiden men mer molande. Sover daligt för jag vaknar av att det gör ont sa fort jag rör mig.

Har ni börjat ansöka om föräldrapenning hos FK än?

Jag är fortfarande kluven till hur många dagar jag ska ta ut per vecka. Jättesvårt att veta hur mycket man behöver ta ut för att "klara sig" när man jobbat så länge.

Jag är i v. 29 nu och har haft såna sammandragningar de sista dagarna och igår trodde jag han skulle komma ut. :crazy: Helt galet ont gjorde det i magen och han levde verkligen rövare.

Någon mer som haft såna tokiga sammandragningar?

Jag är fortfarande kluven till hur många dagar jag ska ta ut per vecka. Jättesvårt att veta hur mycket man behöver ta ut för att "klara sig" när man jobbat så länge.

Jag är i v. 29 nu och har haft såna sammandragningar de sista dagarna och igår trodde jag han skulle komma ut. :crazy: Helt galet ont gjorde det i magen och han levde verkligen rövare.

Nej inte sökt föräldrapenning än, hur tidigt måste man göra det?

Jag hade kraftiga sammandragningar/förvärkar i typ v. 17-24 (mest troligt pga stress på jobbet) men har lugnat sig nu som tur är! Får "vanliga" sammandragningar nu lite då och då, men inga som känns konstiga eller oroande. Ring barnmorska om du känner dig orolig!

Jag har ansökt, tänkte ta 5 dagar/vecka. Men fan vad vi kommer förlora pengar på det :crazy: fk har på sin hemsida så du kan prova dig fram och se hur mycket du kommer få ut.

Låter inte alls kul med så mycket sammandragningar, du är säker på att det inte är förvärkar? Tänker eftersom de gör ont. Jag har lite sammandragningar emellanåt men bara så det känns obekvämt, inte smärtsamt.

Tror jag ska ta ut tre dagar i veckan. Planerar dock för sjukskrivning pga operation senare i vår så måste läsa på lite inför det. Har som tur är sparade pengar pga bra lägenhetsaffär och en sambo med väldigt bra lön så vi klarar oss helt utan min inkomst. Det är skönt.

Hade en del sammandragningar runt v 20-25, främst i samband med simning, men det är lugnt nu. Känner typ inget förutom att bebisen har sjunkit längre ner.

Har inte sökt nån fp än nej men har "skissat" och planerat lite. Vi har prioriterat sen inskolning med de andra barnen och tyvärr inte sparat några dagar alls på dem så den här gången kommer vi prioritera att ha dagar kvar för framtida behov (jul, när fsk/fritids sommarstänger och så). Men vi vill heller inte skola in alltför tidigt utan tidigast när barnet är typ 1.5 (gärna ännu senare men vi får se).... Så det kommer bli snålt.... planerar att ta ut 4 dagar per vecka i början och sedan läsa kurser på halvtid med csn från i höst för att kunna spara in ännu mer. Kommer nog bli tight, får väl se om planen håller, annars kan man ju lägga till dagar.

Har i nuläget inga onda sammandragningar men de kan spänna och vara rejält obehagliga om jag gör för mycket, typ promenerar eller lyfter matkassar.... Men när jag jobbade, sprang runt och stressade på sjukhusavdelning så hade jag massor av onda och detta var ju i v 14-20 typ :crazy:

Var aktsam på kroppen och reglera tempot när den säger ifrån är mitt råd. Har man plötsligt fått ökade sammandragningar är det lämpligt att lämna urinodling. Och lugnar det sig inte av vila, ring och rådgör med förlossningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 196
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 408
Senast: Derivata
·
Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 469
Senast: Sel
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp