Och jag blir alltid jätteförvånad när folk INTE minns saker från innan de började skolan!
KL:
Jag har många och rika minnen från tiden innan jag började skolan. Jag var aldrig på dagis eller hos dagmamma, utan tillbringade mina dagar hos mormor och morfar när mamma och pappa arbetade. Minns allt vi gjorde på dagarna - vilka sorters kritor jag ritade med på vilket papper (och vilka historier jag hittade på till mina teckningar!), hur vi gick och hämtade min kompis som jag sen lekte med under dagen (detta hände i stort sett varje dag - kompisens mamma led av psykisk ohälsa och jag vet inte vilken överenskommelse de vuxna egentligen hade, men under ett par års tid var denna kompis hos oss varje dag, åt lunch och middag osv och var mer eller mindre som en syster för mig).
Jag har svårt att sätta tid på de här minnena men jag tror att det mesta är från mellan 3 och 5 års ålder, några kanske lite tidigare. En annan kompis som jag lekte mycket med adopterades från Indien när hon var 4 och jag var 5, då hade redan den första kompisen flyttat när hennes föräldrar skildes. Sedan började jag i "lekskola" när jag var 6 och då slutade jag vara hos mormor o morfar.
Ett minne är väldigt, väldigt tidigt - då sitter jag i mormors knä i gungstolen på övervåningen. Jag är sjuk och hostar och det är natt, jag ser gatlyktan genom fönstret. Bara en ögonblicksbild och bara en känsla. Genom att fråga mina föräldrar och morföräldrar har jag kommit fram till att detta nog är påsken när jag är drygt ett år och mamma o pappa är bortresta så jag övernattar hos mormor o morfar. Enligt uppgift var jag då förkyld med hosta och hög feber.
Minns också väldigt tydligt när vårt hus byggdes - det var sommaren när jag var 2½. Minns cementblandaren som stod utanför bredvid en stor sandhög och att gatan inte var asfalterad ännu. Och att jag fick följa med in i huset som inte var färdigt - bara en stege där trappan skulle vara och inget golv i det rum de vuxna pekade på och sa att det skulle bli mitt.
Och så åkte vi Göta Kanal med vår segelbåt när jag var 4½. Från den resan finns det såklart mycket bilder och berättelser, men jag minns också "egna" episoder och känslor - sådant som ingen pratat om och som inte finns på bild men som jag minns ändå. Senare den sommaren var mamma sjuk och jag tillbringade mycket tid bredvid henne i hennes säng och hon lärde mig skriva. Det var jättevarmt ute och morfar dödade en pytteliten huggorm med en jättestor slägga som gjorde ett hål på gräsmattan.
Jag kan nog fortsätta hur länge som helst, tror jag
Sammanfattningsvis har jag massor av relativt tidiga minnen - de är en väldigt tydlig del av mig och mitt liv, så jag är väldigt glad att jag har dem!