Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag läst ut Kanske är det allt du behöver veta. Wow, säger jag bara. Fantastiskt välskriven roman med en alldeles lysande twist. Jag har läst en massa diskussioner och så nu på morgonen och det verkar som om många förstod tidigt vad som skulle hända - jag fattade ingenting förrän jag kom till slutet. Vilket förstås är ett gott betyg.

Nu tänkte jag ta 40 - Constant Reader av Linda Skugge emellan, sedan eventuellt Sophies historia av Jojo Moyes, eller kanske Segel av sten av Åke Edwardson. Eller så går jag rakt på ännu en E Lockhart, då The Disreputable Story of Frankie Landau-Banks som visst ska vara helt underbar.

40 - Constant Reader var givande, rolig, rörande och gav mig flera boktips! GIllar Skugge skarpt och har "alltid" gjort.

Sophies historia av Jojo Moyes var en fin roman tyckte jag. Nu mitt upp i Kalmars Jägarinnor av Tove Folkesson.

Så har jag läst Som om jag frågat av Johanna Lindbäck, och I det lugnaste vatten av Viveca Sten i helgen.

Klar med Själens osaliga längtan och det var absolut inte en dålig bok, men den var heller inte lika bra som Tidsresenärens hustru. Antagligen för att jag tyckte så genuint illa om karaktärerna och inte riktigt orkade med dem...

Snart klar med lyssningen av Ringens gåta och jag känner mest bara *gäsp* Det har varit som att lyssna på en enda lång historielektion med omständigt språk och pretentiösa omskrivningar. Så att eh, nä, jag är inte det minsta intresserad av att lyssna eller läsa någon av de andra böckerna i serien.

Tänkte även börja läsa I det förflutna så snart inspiration infinner sig, men har inte så höga förhoppningar. För visst var det väl en av Mortons sämre böcker? @Ceta @Mineur

Snart klar med lyssningen av Ringens gåta och jag känner mest bara *gäsp* Det har varit som att lyssna på en enda lång historielektion med omständigt språk och pretentiösa omskrivningar. Så att eh, nä, jag är inte det minsta intresserad av att lyssna eller läsa någon av de andra böckerna i serien.

Tänkte även börja läsa I det förflutna så snart inspiration infinner sig, men har inte så höga förhoppningar. För visst var det väl en av Mortons sämre böcker? @Ceta @Mineur
Ja det tycker jag nog, efter att ha läst Den glömda trädgården så blev i alla fall jag besviken på den! Det var ett par år sedan jag läste den, men vad jag minns så tyckte jag att den var rätt seg och ointressant. Du kanske tycker helt olika dock, hoppas det! :)

Jag har avslutat Dans på glödande kol av Anna Jansson och tyckte den var ungefär lika spännande och bra som hennes andra böcker. Någon mästarlitteratur är det kanske inte, men precis som med Mons Kallentoft (vars språk och stil i och för sig är snäppet bättre enligt mig) vet jag liksom att hennes böcker aldrig misslyckas att fånga mig på något sätt och att de alltid är riktiga bladvändare. Jag gillar!

Har nu påbörjat Drömhjärta av Cecilia Samartin och tycker hemskt mycket om den såhär långt. Hon är ruskigt bra på att bygga upp en historia och är lite av en ny favoritförfattare - eller åtminstone ett säkert kort - för mig!

Har nu påbörjat Drömhjärta av Cecilia Samartin och tycker hemskt mycket om den såhär långt. Hon är ruskigt bra på att bygga upp en historia och är lite av en ny favoritförfattare - eller åtminstone ett säkert kort - för mig!
Åh, den boken vet jag att jag gillade väldigt mycket! Hon är verkligen en bra författare :love:

Och jag hoppas jag gillar Mortons bok mer än dig, men det känns iaf vettigt att inte förvänta sig något storverk :D

Jag har läst Läsarna i Broken Wheel rekommenderar av Katarina Bivald, lite söt bok men jag skulle ha önskat ett lite mindre tillrättalagt slut. ;) Det kändes lite som om "oj nu får jag bara skriva 10 sidor till, jag trycker ihop allt där"
Men helt klart läsvärd och mycket prat om olika böcker.

Jag har haft deckarfrossa denna veckan och här kommer den första recensionen:
Springfloden av Cilla och Rolf Börjlind
Big no-no. Upplägget verkade intressant och det började bra men boken urartade sedan med alldeles för många sidointriger och en massa extra mord. Otroligt komplicerat och inte trovärdigt för fem öre. Dessutom var språket inget vidare.

40 - Constant Reader var givande, rolig, rörande och gav mig flera boktips! GIllar Skugge skarpt och har "alltid" gjort.

Det jag tyckte var lite tråkigt med den boken och med Linda Skugge generellt är att hon och jag inte alls har samma smak när det gäller böcker. I 40 - constant reader skrev hon mycket om Bill Drummond som jag aldrig hört talas om och som verkar vara någon gammal rockgubbe som verkar jättetråkig. Hon fokuserar också mycket på enskilda citat av olika författare och resonerar och funderar mycket kring dem och det brukar jag inte göra, jag ser mer till helheten.

Joan Didion och Sylvia Plath gillar hon också jättemycket och dem har jag aldrig läst och känner mig inte lockad.

Sen läser hon ju så himla mycket, 2 timmar om dagen undantagsvis läste jag någonstans, men ändå så är det dessa tre författare hon återkommer till när hon skriver om böcker och läsning. Trist tycker jag, är det inget nyare som har berört henne?

Sen är hon ju ny krönikör i GP, jättekul för henne, men de krönikorna ger mig tyvärr inte så mycket då det återigen blir tydligt hur olika smak vi har. Hon tyckte t ex att Kristina Sandberg var jättetråkig och Knausgård trist och tjatig. Båda dem gillar jag, särskilt Sandberg. Det var någon mer hon dissade som jag tyckte om, kommer inte ihåg vem.

Vet inte varför jag följer och läser det hon gör när vi tycker så olika. Kanske för att jag vill att det ska gå bra för henne, hon verkar väldigt ambitiös och hårt arbetande och genuint intresserad av litteratur.

@Killaloe Jag har inte heller läst den än. Men drar mig lite för det efter kommentarerna i denna tråden. Skall bli spännande att se vad du tycker om den dock :)

@Snurrfian Den gillade jag :) Mysig och lättsam. Håller med om att slutet var väldigt tillrättalagt, men hela boken kändes väldigt "vuxensaga från Hollywood" så störde mig inte så mycket på det ;)

Annars har jag precis läst ut "Nyckeln" oxh tycker inte den håller samma klass som de två tidigare böckerna. Fortfarande bra ocj spännande dock :)

Nu lyssnar jag på "expeditionen" av Bea uusma och är glatt överraskad av den än så länge. Glad att den inte är superlång dock :p

Jag blev så nyfiken på Kvinnan på tåget men eftersom jag inte orkar leta efter den gör jag på det lata sättet och lyssnar på den som ljudbok istället :D Så just nu är det min pågående ljudbok och jag ser fram emot att se hur den artar sig (hittills har jag inte så mycket att säga om den mer än att den verkar bra :) )

Lyssnat klart på expeditionen nu och den var helt ok :) Intressant men lite upprepande (iaf när en lyssnar på den i stort sett i ett sträck).

Nu blev det "Saker min son behöver veta om världen" av Backman. Tokgillar hans andra böcker, men är inte såld på denna än så länga. Kanske inte passar som ljudbok?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
87 88 89
Svar
1 761
· Visningar
86 237
Senast: Tora
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
3 198
Senast: Catsu
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar