Mabuse
Trådstartare
Tror det beror väldigt mycket på kommun och omständigheter. Min pappa fick demens, men bodde själv. Han fick hjälp av hemtjänst, och när han blev för sjuk, plats på demensboende. Där trivdes han bra, och bodde tills han gick bort. Kommunen var väldigt tydliga med att mammas roll var att vara anhörig, inte vårdare. (de var alltså gifta, men särbo) En enorm skillnad var också att pappa ville ha hjälp. Han motsatte sig aldrig vare sig vård eller andra insatser, utom på slutet när han ville dö ”hemma” och slippa åka till sjukhus det sista. Och det slapp han också, vården ordnade så han fick vara kvar på boendet på slutet, så fick han smärtlindring där.Hur kan det fa ga till sa 2024 i Sverige?
Jag trodde att det var sa sjalvklart att gamla och sjuka fick vard nar min mamma var diagnosticerad och hade 3-6 manader att leva. Jag rakade vara i Sverige for besok just da och handlaggaren forklarade for mig att mamma skulle fa hjalp att laga mat och skota henne med de kunde inte gora mer for det var mitt jobb.
Jag forklarade lungt att jag bodde i USA och att jag hade bade jobb, gard, och djur och var tvungen att aka hem "snart". Dessutom sa jag, "Mitt jobb ar att hjalpa mamma mala naglarna, rulla upp haret, och liknande. Ert jobb ar att se till att hon har det bra har hemma hos sig sa lange hon kan." Det blev mer an en diskussion kan jag saga.
Mamma som alltid varit en sa stark kvinna var som ett visset lov och holl med om allt de sa. Hon kunde inte saga ifran och hade jag inte varit dar och alltid svarat i telefon hade hon sakert overtalats till nagot dumt hon ocksa.
Mamma blev beviljad hemtjanst som lagade mat at henne, men de gjorde inte det med motivering att de inte hade tid. Hon var beviljad stadning, men ingen stadade at henne. Hon var beviljad massage och det hande en gang for att jag (med vad handlaggaren sa var "dalig attityd") trykte pa att vi inte sett nagot av det.
Hur kan man behandla gammla och sjuka manniskor pa det viset?
Men i fallet med kvinnan och mannen är det en rad olyckliga omständigheter som skapat en riktigt dålig situation.