Många har en väldig övertro till vad sjukhuset ska och inte ska fixa. Jag har i mitt jobb mött de här personerna som kommer in gång på gång. De går ofta under benämningen social svikt. Vi kan på sjukhuset inte göra ett SMACK åt vad som händer eller inte händer när personen inte ligger inne.
Vi kan larma, vårdplanera till förbannelse, vi kan stötta anhöriga i deras sorg över att se sina nära tyna bort, vi kan remitteras till rehabilitering osv. Men hur mycket vi än reagerar så slutar vårt ansvar när personen blir utskriven.
Det finns mängder med insatser, som förstärkt utskrivning, samverkan osv. Vi lägger enormt stor del av vår tid på att inte "bara skicka hem". Den här patientgruppen kostar MASSOR med pengar och resurser. Men vägrar någon att åka på rehabilitering för ex. missbruk, eller till geriatriken för återhämtning, så kan vi inte göra ett dugg och patienten är tillräknelig.
Jag har också många gånger suttit med biståndshandläggare som verkar komma från en annan planet. Det verkar ha varit en sport att bevilja så lite insatser som möjligt. Vi gör vårt yttersta, men kan inte tvinga kommunerna.
På våra sjukhus bedrivs akutsjukvård. Är man inte akut sjuk får man inte vara kvar. Och innan nån blir upprörd, jag har arbetat inom hemtjänsten och på SÄBO också. Det är HÄR som de stora förändringarna måste ske. Det måste till större medel för att dessa personer inte ens skall behöva komma till punkten att de behöver läggas in. Hemtjänst- och omsorgspersonal måste ha adekvat utbildning för att bemöta dementa, känna igen sjukdomssymptom och biverkningar av medicin och TID för att få kunna utföra sitt jobb med brukarna i fokus.
På sjukhus kan du sticka in näsan med jämna intervaller och "putta på" någon som äter dåligt. I hemtjänsten har du 15-30 min på dig att få i mat i någon som inte vill.
Men, du kan fortfarande inte tvinga en vuxen, myndig person som inte vill själv hur mycket det än skär i hjärta och samvete.
Min mormor var flera gånger på sjukhus när morfar inte orkade ta hand om henne själv, utan att vårdbehovet var akut (men stort).
Men jag har förstått att kommunen där mina äldre släktingar bor är (tyvärr) ovanligt extra bra och hjälpsamma. (Tyvärr därför att jag önskar att alla kommuner hade samma möjligheter och inställning).
Och det hjälper ju som sagt inte om inte personen själv vill.