Överväg om det kan vara läge att få mer hemtjänst/annan hjälp till ditt eget hem och liv.Den gruppen var ett jättebra tips. Sorglig läsning - får mig att se hur mycket som faktiskt funkar rejält dåligt för min anhörig (maten, all procedurminne kring matlagning är borta eller splittrat. Hen ringde igår för soppan var så konstig och tuggig - den visade sig vara rå, bara mixade grönsaker (rödbetor och selleri, tacka tusan att den var tuggig) och vatten. Föreslog att prova koka den lite och se om den blev godare, kanske smaksätta m buljongtärning om hen skulle vilja. Språkbearbetningshastighet, att avläsa omgivningen) - men mycket info som är och antagligen kommer bli relevant. Bra att kunna förbereda en del rent praktiskt som kommer underlätta när det blir sämre.
@lilstar Tusen tack för bra input. Ska tänka på det med gamla kollegor. Hon brukar berätta om en där de två nog hade liknande instabilitet och de hade en pakt att åka till varandra om det sket sig för att kunna skydda från dåliga beslut och ”slippa söka vård”. Jag kontaktade den vännen inför min anhörigas senaste jämna födelsedag och vi åkte dit och firade, så där finns en etablerad kontakt och mycket goodwill. Annars är ju leden av kollegor rejält uttunnade när en närmar sig åttio.
Men det här har övertrasserat mitt eget energikonto rejält vilket får sjukdomar att strula så nu ska jag prioritera återhämtning och radikal vila. Puls på 120 så fort jag reser mig. Köket är kaos. Trasigt porslin på golvet, blir så fumlig när trött, vidbränd mat spilld över hela spisen, spillde först o missade sen stänga av plattan efter middagen. Men jag får hjälp senare idag så det är lugnt. Och jag har ställt saker i vägen så katten inte kan gå i det trasiga. Önskar mer ork att hjälpa. Men skönt nog är det aggressiva över nu. För den här gången.
Antingen mer av "din egna" insats eller en "anhöriginsats" som kompenserar för det omsorgsarbete som du lägger på anhörig. I fall det är så att du i princip är medansvarig för att hen ska få i sig mat är det ju mycket sådant jobb du lägger ner och från en situation där dina resurser inte räcker till dina egna behov från början. Hemtjänst till egna hemmet ska kunna vara en form av anhörigstöd (iofs är tanken kanske att det är mer naturligt om anhörig är biståndsbedömd för egen del, å andra sidan kan man argumentera att det är tyngre att stödja anhörig som nekar ta hjälp)