Äldre par där en är dement

Är det meningsfullt för mannen att söka korttidsboende/äldreboende, när kommunens handläggare säger att han inte har rätt till det och absolut inte kan få det? Det lär väl vara hon som bedömer ansökan, eller?

Kvinnan har redan blivit erbjuden plats på demensboende men vill inte.
 
Är det meningsfullt för mannen att söka korttidsboende/äldreboende, när kommunens handläggare säger att han inte har rätt till det och absolut inte kan få det? Det lär väl vara hon som bedömer ansökan, eller?
Om jag förstår det rätt så är han palliativ. Då begriper jag inte hur handläggaren kan anse att han inte är berättigad boende eller kortis när han inte kan vårdas korrekt i hemmet pga frun försvårar för hemtjänsten.
Är det biståndshandläggaren som du menar med handläggaren?
Finns det kontakt med palliativa teamet i kommunen?
 
Är det meningsfullt för mannen att söka korttidsboende/äldreboende, när kommunens handläggare säger att han inte har rätt till det och absolut inte kan få det? Det lär väl vara hon som bedömer ansökan, eller?

Kvinnan har redan blivit erbjuden plats på demensboende men vill inte.

Ja ansök och be om en annan handläggare med hänvisning till att den nuvarande inte känns opartisk.
 
Just det, frågan om man inte kunde orosanmäla för våld i nära relationer? Mannen är ju rädd för hennes vredesutbrott och påhitt, det är i princip psykisk misshandel.
Det mina arbetsplatser gjort i såna situationer är att prata med den våldsutsatta om alternativa boenden, om det går att hitta en andrahandslägenhet eller liknande. Under tiden har denne fått alternativt boende på lägenhetshotell som kommunen betalat fram tills flytt skett till det nya boendet.
 
Tyvärr är det jätte svårt, man kan inte tvinga någon till tex demensboende eller ens utredning.
Som anhörig i detta läget skulle jag hjälpa mannen med att få plats på boende, äldreboende eller palliativboende.
Kvinnan, ja finns nog inte mycket man kan göra om hon inte vill.

Vet du om det finns ett demensteam i kommunen? De har varit till stor hjälp hos oss med dementa som inte vill flytta. Tänker att de kanske kan försöka komma kvinnan nära och hjälpa henne rätt.

Blir ledsen på ett sätt att man inte kan "tvångs hjälpa" personer men samtidigt bra att vi kan neka om vi vill. Lite moment 22 över allt.
 
Är det meningsfullt för mannen att söka korttidsboende/äldreboende, när kommunens handläggare säger att han inte har rätt till det och absolut inte kan få det? Det lär väl vara hon som bedömer ansökan, eller?

Kvinnan har redan blivit erbjuden plats på demensboende men vill inte.
Det tycker jag absolut. Man har rätt till ett avslagsbeslut som kan överklagas.

Min egen erfarenhet är att de säger att en person inte är berättigad till sånt stöd, och inte förrän jag ringt och sagt att jag är socionom, att jag vill veta hur de resonerar utifrån lagstiftning samt att vi kommer att överklaga, så har stödet beviljats.
 
Tyvärr är det jätte svårt, man kan inte tvinga någon till tex demensboende eller ens utredning.
Som anhörig i detta läget skulle jag hjälpa mannen med att få plats på boende, äldreboende eller palliativboende.
Kvinnan, ja finns nog inte mycket man kan göra om hon inte vill.

Vet du om det finns ett demensteam i kommunen? De har varit till stor hjälp hos oss med dementa som inte vill flytta. Tänker att de kanske kan försöka komma kvinnan nära och hjälpa henne rätt.

Blir ledsen på ett sätt att man inte kan "tvångs hjälpa" personer men samtidigt bra att vi kan neka om vi vill. Lite moment 22 över allt.
Jag vill återigen förtydliga att kommunen säger tvärnej till varje form av boende för mannen. Han ska vårdas i hemmet, eftersom han kan äta själv. Punkt. Inget korttidsboende, ingenting, han ska hem.

Vad kan anhöriga göra för att hjälpa mannen att få en plats, om kommunen säger att han absolut inte ska ha det? Fördelning av boendeplatser går väl via kommunen?

Kvinnan vägrar träffa läkare, demensteam etc. Hon är paranoid och tror att det är en sammansvärjning för att få henne inlåst etc.

Jag skulle nog säga att det absolut inte är bra att gravt dementa kan neka vård. På det här sättet så tar hennes demens livet av inte bara henne, utan mannen också. Och tiden innan döden är fylld av misär.
 
Som sagt finns det dessvärre ingen anhörig att bo hos.

Jag misstänker att saken ur kommunens synvinkel kommer lösa sig själv snart, eftersom han lär dö omgående om han ska bo hemma. Så tiden är ju på kommunens sida, så att säga.

Handläggaren lyckades få tag på mannen på sjukhuset via telefon, och har övertalat honom att han inte har några alternativ utan måste hem. Så nu har kommunen hans samtycke till att flytta hem. Handläggaren vägrade svara på anhörigas kontaktförsök innan hon övertalat mannen, och sa sen att hon hade fått honom att förstå att han inte hade några alternativ, och då hade han gett med sig.
Förstår mannen att han:
1 har rätten att välja att bara tala med handläggaren när han har någon han själv valt med sig.
2 kan låta bli att helt prata med henne själv och skriva fullmakt till släkting att göra det istället.
3 har rätt att ändra sig när som helst oavsett vad man en gång sagt ok till

Dessutom har man alltid alternativet att överklaga ett avslagsbeslut. Om hon vet att han vill något annat och får honom att acceptera genom att säga att det inte finns några alternativ är det rent fulspel för att slippa formulera beslutet som ett avslag.
Hon vet att hon annars är skyldig att informera om rätten att överklaga och behöver formulera mer utförlig beslutsmotivering. (sen kanske ett överklagande i realiteten inte ändrar saken i närtid, men klockan tickar i alla fall för att få det överprövat, hans situation borde även göra det motiverat att begära förtur hor förvaltningsrätten)
 
Om jag förstår det rätt så är han palliativ. Då begriper jag inte hur handläggaren kan anse att han inte är berättigad boende eller kortis när han inte kan vårdas korrekt i hemmet pga frun försvårar för hemtjänsten.
Är det biståndshandläggaren som du menar med handläggaren?
Finns det kontakt med palliativa teamet i kommunen?
Jag antar att det är biståndshandläggaren. Hon menar att eftersom han teoretiskt kan vårdas i hemmet (sant), så är det inte relevant att det inte går i praktiken.

Utan det är då snarare en intressant moralisk/juridisk fråga, men inget som påverkar vad han blir beviljad.

Ja, enligt läkare är vården palliativ. Hjärta, lungor och njurar håller på att ge upp av olika orsaker, och vården nu är i syfte att lindra under tiden som är kvar. Skulle man försöka behandla skulle behandlingen ta livet av honom.
 
Låter helt galet att ”kan äta själv” skulle vara kriteriet för att få plats på boende? Känns ju väldigt egenpåhittat.
Eller som en "riktlinje" som läses alldeles för bokstavligt som ett absolut kriterium.

Möjligen "informerar" någon om riktlinjer på ett sätt som ska avskräcka från att söka, men mörkar att den verkliga bedömningen faktiskt väger in fler aspekter än så i realiteten.
 
Låter helt galet att ”kan äta själv” skulle vara kriteriet för att få plats på boende? Känns ju väldigt egenpåhittat.
Saken är väl att om hemsituationen var en annan skulle han faktiskt kunna vårdas i hemmet. Om hemmet inte hade trappor för att komma in och inte innehöll en dement fru.
 
Jag är rätt så säker på att nödvärnsrätten att få ut folk ut sitt eget hem gäller oavsett vad andra boende där tycker om saken. Det var åtminstone vad jag fick lära mig under väktarutbildningen, men det kanske är ändrat då det är ett antal år sedan?

KL*
Så tråkigt att det inte riktigt finns system för sånthär, det är ju trots allt inte ett helt ovanligt scenario.
Vad är det som kvinnan i detta fallet skulle vara i nöd att värna sig emot menar du?

Om besökaren gör något otillåtet mot andra i hemmet blir det så klart en ytterligare aspekt som inverkar på situationen. Då handlar det ju inte om någons rätt att säga bu eller bä till vem som får vistas i bostaden enbart i kraft av att hen är boende där.
 
Ibland har det hänt att anhöriga som inte orkar längre lämnat in den demente på akuten. För att det blir ohållbart att leva med någon som har vanföreställnigar och vägrar utredning och hjälp. Ibland har det då blivit tydligt hur allvarlig sjukdomen är och att den demente faktiskt inte får välja själv längre om särskilt boende. Och ibland får de åka hem igen utan hjälp. Det beror mycket på dagsformen.
 
Jag antar att det är biståndshandläggaren. Hon menar att eftersom han teoretiskt kan vårdas i hemmet (sant), så är det inte relevant att det inte går i praktiken.

Utan det är då snarare en intressant moralisk/juridisk fråga, men inget som påverkar vad han blir beviljad.

Ja, enligt läkare är vården palliativ. Hjärta, lungor och njurar håller på att ge upp av olika orsaker, och vården nu är i syfte att lindra under tiden som är kvar. Skulle man försöka behandla skulle behandlingen ta livet av honom.
Det behövs ju ett flerpartsmöte med palliativa teamet, bistånd, enhetschef på hemtjänst, anhöriga och sköterska för att gå igenom det här.
Palliativa teamet brukar ha mycket att säga till om.

Fallet har två problem.
Ett-att mannen ska få god vård utan att hustrun försvårar.
Två- mannens boendesituation och trygghet i hemmet.

Det sista är svårt att göra något åt. Men enhetschefen kan orosanmäla. Så hanteras såna här fall hos oss. Då brukar det gå snabbare att få till ett boende på äldreboende.
 
@Mabuse mannen ska kräva ett vårdmöte innan han lämnar sjukhuset, där de anhöriga han önskar ska vara på plats, vårdpersonal och kommunens representanter, där ni också kan önska en ny handläggare pga dåligt bemötande. Mannen ska inte lämna sjukhuset utan ett sånt möte. Tyvärr behöver man ofta slåss för sina rättigheter.

Det är en vedervärdig situation att befinna sig i för många parter.
 
Hur kan det fa ga till sa 2024 i Sverige?
Jag trodde att det var sa sjalvklart att gamla och sjuka fick vard nar min mamma var diagnosticerad och hade 3-6 manader att leva. Jag rakade vara i Sverige for besok just da och handlaggaren forklarade for mig att mamma skulle fa hjalp att laga mat och skota henne med de kunde inte gora mer for det var mitt jobb. :rage:
Jag forklarade lungt att jag bodde i USA och att jag hade bade jobb, gard, och djur och var tvungen att aka hem "snart". Dessutom sa jag, "Mitt jobb ar att hjalpa mamma mala naglarna, rulla upp haret, och liknande. Ert jobb ar att se till att hon har det bra har hemma hos sig sa lange hon kan." Det blev mer an en diskussion kan jag saga.
Mamma som alltid varit en sa stark kvinna var som ett visset lov och holl med om allt de sa. Hon kunde inte saga ifran och hade jag inte varit dar och alltid svarat i telefon hade hon sakert overtalats till nagot dumt hon ocksa.
Mamma blev beviljad hemtjanst som lagade mat at henne, men de gjorde inte det med motivering att de inte hade tid. Hon var beviljad stadning, men ingen stadade at henne. Hon var beviljad massage och det hande en gang for att jag (med vad handlaggaren sa var "dalig attityd") trykte pa att vi inte sett nagot av det.

Hur kan man behandla gammla och sjuka manniskor pa det viset?
 
Vad är det som kvinnan i detta fallet skulle vara i nöd att värna sig emot menar du?

Om besökaren gör något otillåtet mot andra i hemmet blir det så klart en ytterligare aspekt som inverkar på situationen. Då handlar det ju inte om någons rätt att säga bu eller bä till vem som får vistas i bostaden enbart i kraft av att hen är boende där.
Hemfridsbrott om de stannar kvar i hemmet mot hennes vilja. Säger inte att det är rätt, bara att det är så lagen fungerar. Man måste ha tillstånd från samtliga som bor där för att man ska få vara där. Vill en person kasta ut en så får denne göra det om man inte lämnar bostaden av egen maskin. Det spelar ingen roll att den andra som bor där har gett tillåtelse.

Det här var de väldigt noggranna med under utbildningen, att man just därför aldrig skulle kliva över tröskeln vid störningar och liknande för att man kunde väldigt fort råka väldigt illa ut.

Det här är egentligen helt självklart om man tänker efter. Det är bara att i sådana här situationer så blir det väldigt tokigt.
 
Uska inom hemtjänst här(spec.kompetens i demensvård och har jobbat 15 år med just demensvård/psykdemens)🖐
Ja maken har rätt till hjälp även om frun inte vill ha hemtjänsten där.
Men ni som skriver att personalen då ska stanna och hjälpa honom ändå - har ni försökt resonera/kommunicera/argumentera med en demenssjuk person nån gång?
Vet ni hur stark en liten, tanig demenssjukdom tant kan vara? En med den beskrivningen skickade mig med ambulans till akuten för 8 år sedan. Tanten hade fått max av alla lugnande vi fick ge men gav ändå mig storstryk. Varför? För att hon inte fick krypa ner och sova hos en annan tant(som INTE ville ha henne där).

Personalen ska ringa polisen varje gång? Jag har varit i den situationen. Även där med en individ som skicka flera personal till sjukhus. Polisen slutar att komma tillslut...

Personskydd för hemtjänsten hade varit nåt! Vilken dröm! Men med tanke på att jag inte ens erbjuds rimliga möjligheter att gå på toaletten så tvivlar jag på att nån bodyguard anställs.

Därtill har man kanske 15-20 min för "enklare" insatser såsom att värma mat och servera. Ett besök för bara tillsyn eller ge läkemedel= 10 -15 min. Hjälp till toaletten - 15 - 20 min.
LAGA mat, diska, ge medicin, tillsyn, ta ut sopor = 30 min. Det finns inte en sekund över för att hantera en demenssjuk anhörig.

TS: de som har tjatiga och jobbiga anhöriga är tyvärr de som får hjälp först. Det gäller att bli en belastning för tjänstemännen. Tråkigt nog för alla inblandade(även tjänstemännen som säkert är goda människor som vill bevilja hjälp)
 
Uska inom hemtjänst här(spec.kompetens i demensvård och har jobbat 15 år med just demensvård/psykdemens)🖐
Ja maken har rätt till hjälp även om frun inte vill ha hemtjänsten där.
Men ni som skriver att personalen då ska stanna och hjälpa honom ändå - har ni försökt resonera/kommunicera/argumentera med en demenssjuk person nån gång?
Vet ni hur stark en liten, tanig demenssjukdom tant kan vara? En med den beskrivningen skickade mig med ambulans till akuten för 8 år sedan. Tanten hade fått max av alla lugnande vi fick ge men gav ändå mig storstryk. Varför? För att hon inte fick krypa ner och sova hos en annan tant(som INTE ville ha henne där).

Personalen ska ringa polisen varje gång? Jag har varit i den situationen. Även där med en individ som skicka flera personal till sjukhus. Polisen slutar att komma tillslut...

Personskydd för hemtjänsten hade varit nåt! Vilken dröm! Men med tanke på att jag inte ens erbjuds rimliga möjligheter att gå på toaletten så tvivlar jag på att nån bodyguard anställs.

Därtill har man kanske 15-20 min för "enklare" insatser såsom att värma mat och servera. Ett besök för bara tillsyn eller ge läkemedel= 10 -15 min. Hjälp till toaletten - 15 - 20 min.
LAGA mat, diska, ge medicin, tillsyn, ta ut sopor = 30 min. Det finns inte en sekund över för att hantera en demenssjuk anhörig.

TS: de som har tjatiga och jobbiga anhöriga är tyvärr de som får hjälp först. Det gäller att bli en belastning för tjänstemännen. Tråkigt nog för alla inblandade(även tjänstemännen som säkert är goda människor som vill bevilja hjälp)
Kvinnan är inte våldsam. Hon har aldrig slagit någon. Hon blir arg och säger åt dem att gå, och då går de. Hon ställer sig inte i vägen för dem eller hindrar dem fysiskt från att komma in.

Huruvida tjänstemannen är en god människa som vill bevilja hjälp kan vi lämna därhän. När kvinnan skulle komma hem från korttidsboendet efter benbrott tidigare i år, så varnade anhöriga för att det inte skulle gå, då mannen är för gammal och sjuk för att kunna vårda henne i hemmet. Tjänstemannen sa att det får gå ändå. Anhöriga sa att då flyttar vi mannen, hon klarar sig inte själv så då måste ni bevilja henne mer hjälp. Tjänstemannen började då gråta och sa att de anhöriga var hjärtlösa som tänkte lämna kvinnan ensam utan mannen att vakta henne, det fick de inte göra.

Så att tjänstemannen är en särdeles god människa som vill hjälpa ska vi nog låta vara osagt. Det kanske hon är, men finns inte särskilt mycket som tyder på det, utan det verkar helt enkelt vara en människa med ett jobb.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 928
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
13 533
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
4 174
Senast: pimy
·
Äldre Lite konstig rubrik men men En släkting till mig har stora problem men det största problemet är nog att han inte vet om det eller...
2
Svar
24
· Visningar
13 781
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp