Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej, nu är jag klar med En välbevarad hemlighet och jag känner mig lite ambivalent till den. Den är absolut inte lika fin som Den glömda trädgården och jag tyckte den var rätt seg i början, så det var lite av en besvikelse. Men efter lite drygt halva boken vände det och den blev riktigt bra så nu när den är utläst är jag också kvar i känslan att det var en bra bok. Så därav min ambivalens.

Härnäst väntar Själens osaliga längtan och jag ser verkligen fram emot att läsa den. (Men samtidigt är jag väldigt orolig för att det kommer bli en besvikelse med tanke på hur mycket jag gillade Tidsresenärens hustru av samma författare, så ja lite läskigt är det allt att påbörja den nya boken)
Det låter lite som jag kände efter att ha läst I det förflutna - det blir helt enkelt aldrig så bra som Den glömda trädgården och då går det inte att vara helt nöjd! Hon gjorde nog sig själv en liten otjänst när hon skrev en så bra bok... :p

Angående Niffenegger så blev jag betydligt mer förtjust i hennes Her Fearful Symmetry än i The Time Traveler's Wife, så har du inte läst den förstnämnda rekommenderas den starkt! Den är lite lik Kate Mortons böcker i historien och stilen faktiskt, och oj vad jag tyckte om den!

Jag har avslutat I kroppen min - resan mot livets slut och alltings början och han skrev ju något helt fantastiskt gripande och vackert den där Gidlund. Däremot så kändes det på sina ställen som att texterna tappade lite av sitt värde när de blev sammansatta som en bok, som att de inte riktigt gjordes rättvisa liksom. Det som passade och var vackert när man läste det på en blogg med flera veckors mellanrum blev lite tjatigt när man läste det som en bok med max några timmars mellanrum liksom, men det kan ju inte han rå för. Eller någon annan, för den delen.

Igår lånade jag 438 dagar på biblioteket och den har fängslat (dåligt ordval, jag vet, men jag kunde inte låta bli) mig helt och hållet. Jag älskar den sortens böcker där jag kan lära mig något vettigt samtidigt som det är spännande, gripande läsning och det här är definitivt en sådan bok. Åh vad jag tycker om den, jag vill bara läsa läsa läsa!

Det blev Gubbe och katt som blev nästa lyssningsprojekt. Mest för att den var rätt kort och helt lagom att ladda hem på jobbets lite svajiga nätverk. Har lyssnat en timma, och tycker väl att det är en lite söt historia, men inte så mycket mer.

@Killaloe, jag hade förväntat mig en lite småmystisk dunkel kärlekshistoria. Vilket det förvisso var, till viss del. Men jag hade inte förväntat mig en skräckhistoria med mördardockor byggda av lik. Det är väldigt långt ifrån vad jag gillar att läsa om.

Har läst "Galen i humlor". Mycket läsvärt. (Men är redan skadat tidigare, genom att jag sysslar med biodling.)

Jag gillade båda jättemycket! Men, som sagt, man ska inte förvänta sig en traditionell deckare. Jag är väldigt förtjust i den här typen av deckare där inte frossande i våld och blod är huvudsaken. Jag vill läsa om (för mig) nya miljöer och gärna relationer. Håkan Nessers böcker, t ex, eller Arne Dahls, gillar jag starkt.
Håkan Nesser är en av mina favoritförfattare! Gillar även de av hans böcker som inte är deckare (t ex Levande och döda i Winsford).

Angående Niffenegger så blev jag betydligt mer förtjust i hennes Her Fearful Symmetry än i The Time Traveler's Wife, så har du inte läst den förstnämnda rekommenderas den starkt! Den är lite lik Kate Mortons böcker i historien och stilen faktiskt, och oj vad jag tyckte om den!

Åh spännande! Det är just Her fearful symmetry som jag ska påbörja (om 2 minuter typ :p) fast på svenska då så det blir väl Själens osaliga längtan :)

@aleksis Den gillade jag också! Har du läst något annat av samma författare? Jag kände en viss tveksamhet inför den eftersom jag inte så långt innan läste Blodets meridian av Cormac Mccarthy och tänkte att det kanske skulle vara i samma stil men det var de inte.

Avslutade just Bokcirkeln av Elisabeth Noble. Hjälp vilken smörja :wtf: Ungefär som den allra sämsta sortens romcom. Det var klyschigt, heteronormativ och unket. Dessutom nämnde en av mina favoritböcker, Alkemisten, i inte så positiva ordalag :p

Sätter nu fart med Pär Lagerkvists Dvärgen, som en vän tipsade mig om. Hoppas att den håller måttet.

@Killaloe, jag hade förväntat mig en lite småmystisk dunkel kärlekshistoria. Vilket det förvisso var, till viss del. Men jag hade inte förväntat mig en skräckhistoria med mördardockor byggda av lik. Det är väldigt långt ifrån vad jag gillar att läsa om.
Så tråkigt verkligen. Det är ju aldrig kul när en gillar en författare och har höga förhoppningar som inte infrias :(

Själv tänkte jag knappt på mördardockorna, eller ja, de liksom smälte in i historien för mig. Sen är den ju inte alls som de andra, men ändå.

Häromdagen tog boken vi läst högt för dottern slut (Harry Potter och hemligheternas kammare) och nu har vi dragit igång med Fången Från Azkaban.

I förmiddags läste jag ut The Wee Free Men (tack @Monstermom ). Den gillade jag mycket så det lär bli fler Pratchett.

Har legat lågt med läsningen ett tag. Men har just börjat på A Casual Vacancy (JK Rowling) på engelska. Lite förvirrande nu innan jag har hunnit lära mig alla namn och hur folk hänger ihop med varandra. Annars verkar det som om den kommer bli trevlig att läsa...

:)

Nu läser jag Murder Bag av Tony Parsons.

Och utläst, men kluven.

Positivt
-Hundar, alla har hundar! Eller åtminstone husdjur, men hundarna har en central (bi)roll i boken. Det är rätt kul, för IRL tycker jag det figurerar mycket husdjur och att man framför allt träffar andra människor via sina djur. Förekommer inte lika ofta i litteraturen.
-En huvudperson som förvisso är man och har svårt att få livspusslet att gå ihop, men som inte (!) har missbruksproblematik
-Starkt inledningskapitel! (Eller kapitel två kanske man kan säga? Det som kommer efter prologen i alla fall...)

Negativt
-Inte så engagerande mordgåta, alls faktiskt
-Förutsägbart när det gäller de flesta spänningsmoment
-Så otroligt taffligt skrivet händelseförlopp bitvis. Det här stör mig mest av allt, huvudpersonen liksom bara hamnar på en massa ställen i en massa situationer och man får inte veta hur han tänker, känner, resonerar eller nånting. Han beger sig till ett museum, han besöker den mördades begravning och hoppsan, där var han visst på dejt med änkan.

Det blir ett njaaeee i betyg tror jag. Nån annan som läst?

Nu ska jag läsa Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
87 88 89
Svar
1 769
· Visningar
86 523
Senast: Liten
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 228
Senast: pepp
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar