Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Killaloe Nattvakten och Ficktjuven är ju rätt olika, jag gillade också Ficktjuven mer men känner att det hade varit kul med en omläsning av Nattvakten.

Kl
Själv läser jag inte så mycket längre till följd av bilpendling precis som jag misstänkte. Försöker träna lite på kvällarna, sen finns varken tid eller ork kvar. Jag kämpar på med Richard Fords (han med Kanada) Sportjournalisten och vet inte riktigt vad jag tycker.

Inatt läste jag Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld, samt hälften (drygt) av hennes Hål i huvudet. Jag läste någonstans att den förstnämnda skulle vara så otroligt rolig - visst, många formuleringar är väldigt fyndiga, men det är ingen rolig bok. Dock mycket bra, både för ungdomar och vuxna. Den andra har jag inte fastnat för helt och hållet, men det kanske kommer.

@Killaloe Nattvakten och Ficktjuven är ju rätt olika, jag gillade också Ficktjuven mer men känner att det hade varit kul med en omläsning av Nattvakten

Ja det var ju verkligen helt olika typer av böcker! Det jag hade svårast för med Nattvakten var att få ihop den och liksom få en helhetsbild av själva berättelsen, vilket jag tycker är grymt frustrerande. Men den kanske vinner på en omläsning när en ändå har en del av berättelsen klar för sig. :) Om du läser om den får du återkomma och berätta om den var bättre!

Har nu lyssnat på "En enda natt" av Simona Ahrnstedt och gillade den :D Är det någon som har tips på fler böcker i den stilen? Välskrivet romantik. Gillar att hennes är spännande och med lite djup mellan snusket :angel:

Har för lite avbrotts skull även lyssnat på "Småtrollen och den stora översvämningen" av Tove Jansson. Mysig :) Bara ett år efter tipset från @Killaloe

Förra veckan lysande jag på "hjärtat av vår vänskap" av Anna Gavalda (hennes nyaste). När jag kom över inläsarens röst (och insåg att det var en bra tolkning av karaktären) och den be riktigt bra!

Nu lyssnar jag på "Nyckeln" som många andra.. Och kämpar vidare med "kajas resa".

Har precis läst ut Dessa Vackra Hästar av Cormac McCarthy
Detta är första delen i hans så kallade gränstriologi, som beskriver livet på 40-talet i södern. Det är mycket cowboy, pangpang, och hederlig macho-attityd. Första delen handlar om två unga män, som rider över gränsen till Mexico för att arbeta som kofösare och hästmän. Vägen dit är ett äventyr, och väl på plats så går det väl bra ett litet tag, sedan brakar helvetet loss.
Hade jag inte blivit rekommenderad den, hade jag lagt ifrån mig den 50 sidor in i boken. Språket som används i boken är otroligt tråkigt. Meningarna kan vara tre svåra år långa, och kan vara jobbiga att läsa. Men han lyckas med att bygga upp en dyster, nästintill en misantropisk miljö, där ingenting spelar någon roll. Vilken man vänjer sig vid, och som jag uppskattar, när man kommit in en bit i boken.
Nästa del blir Övergången, som min vän påstår är den bästa boken i triologin.

Just nu är jag i full färd med Mitt Grymma Öde, Carl-Michael Edenborgs porträtt utav Händel.
Det är så mycket hemskheter i boken att det blir sarkastiskt på något sätt, och jag sitter ständigt och fnissar. Händel beskrivs som en man som både älskar och hatar sig själv, och har svårt att förhålla sig till det omvärlden förväntar sig utav honom. Och då pratar vi ändå om 1700-talet då extrema former utav precis allt var högst välkommet...
Jag är väldigt förtjust i denna bok, men det krävs nog att man har ett sinne för kolsvart humor för att inte må dåligt av att läsa den. För där är som sagt mycket hemskheter, perversiteter, och ett brinnande hat mot mänskligheten, allt förklätt i vackra, pompösa ord.

Visst är Mumintrollen mysiga som ljudböcker @Ceta Mark Levengood är verkligen en bra uppläsare! :)

Har du läst/lyssnat på Elisabeth Nemerts romaner? Tycker att de är ungefär i samma kategori som Ahrnstedt. De är dock rätt lika varandra, Nemerts böcker alltså, så de blir ju lite förutsägbara men jag tycker mig att Röd måne är den bästa utav de jag läst/lyssnat på. Även Frida Skybäck skriver liknande böcker. :)

Och vad bra att du sa det om
Gavalda! Den boken ska jag genast köpa (en av få författare jag köper) och läsa!

Jag har upptäckt en stor nackdel med ljudböcker. Jag fastnar så himla lätt i uttrycket som inläsaren har. När jag tänker på boken jag för närvarande lyssnar på är det med inläsarens röst, med inläsarens rytm och tonfall. Och jag upplever att det även sitter i när jag läser högt för min dotter på kvällarna. Jag har en rytm som inte är min egen. Mysko. O_o

Era bästa tips för att lyssna på ljudböcker? När var hur? Hur övar jag upp min förmåga att lyssna? Har ni några tips? Jag kan inte läsa böcker just nu (bokstäver och ord blir till en enda oförståelig röra efter ett par sidor)... hade hoppats att kunna öva upp öronen istället...

(Jäkla skit-ADHD :arghh:)

@Mammadutt Jag har jättesvårt för att lyssna på böcker så jag har inga egentliga tips annat än att jag tror att man ska välja en bra uppläsare samt vara i rätt sinnesstämning för att lyssna. Kanske på promenad eller när man mockar? Kanske DAISY-formatet där man kan välja hastighet på uppläsningen skulle kunna hjälpa dig?

Själv har jag nyligen läst Kautokeino, en blodig kniv som jag tyckte mycket om. Inte bara för att den delades ut på biblioteket under världsbokdagen :D Håller även på med Echo boy men jag är inte riktigt i stämning för en dystopi just nu.

Plockade upp Att föda ett barn igen. Fasiken, att man ska gilla en bok och ändå vara tvungen att lägga ner den hela tiden. Det går bara inte att sträckläsa den.

@Mammadutt
Själv har jag nyligen läst Kautokeino, en blodig kniv som jag tyckte mycket om. Inte bara för att den delades ut på biblioteket under världsbokdagen :D Håller även på med Echo boy men jag är inte riktigt i stämning för en dystopi just nu.

Just ja, läste Slaktmånad, uppföljaren till Kautokeino... Som deckare betraktat inte något vidare, men miljöskildringen får full pott.

@Mammadutt ett tips från mig är att inte välja en för svår/tung bok till att börja med. Jag gillar t.ex att lyssna på barn/ungdomsböcker eftersom de är kortare och enklare, vilket gör att jag inte behöver fokusera lika mycket på lyssnandet och skulle jag missa lite av handlingen så blir inte hela boken obegriplig :)

Just ja, läste Slaktmånad, uppföljaren till Kautokeino... Som deckare betraktat inte något vidare, men miljöskildringen får full pott.

Jag gillade Kautokeino som deckare (språket lite dåligt bitvis) så jag har absolut tänkt läsa Slaktmånad. Det är kul att läsa sådant som nästan utspelar sig hemma :)

Era bästa tips för att lyssna på ljudböcker? När var hur? Hur övar jag upp min förmåga att lyssna? Har ni några tips? Jag kan inte läsa böcker just nu (bokstäver och ord blir till en enda oförståelig röra efter ett par sidor)... hade hoppats att kunna öva upp öronen istället...

(Jäkla skit-ADHD :arghh:)
Jag fixar bara ljudböcker i bilen, annars slutar jag lyssna... Men i bilen, speciellt när jag kör fungerar det utmärkt! Tråkigt nog är det sällan jag åker längre sträckor i bilen själv, hattandet till vardags fungerar inte med romaner, och åker vi långt annars så är vi hela familjen så då får vi välja böcker som passar alla. Doktor Proctor av Jo Nesbo är en favorit, :D Men vi har även lyssnat på Martina Haags uppläsningar av hennes egna böcker.

Jag läser Göra sig kvitt Eddy Bellegueule av Édouard Louis. Oh så bra, jag är helt fängslad, förutom förfärad och förundrad över att han vuxit upp i Europa alldeles nyss (han är 22-23 år och romanen är självbiografisk) och inte på 1930-talet.

Jag läser också en deckare, något jag inte gör jätteofta, vilket visade sig i att jag blev jätteirriterad vid texten "Siv har hittats död. Troligen mördad." eftersom jag tyckte att det redan var nog intressant utan att de skulle behöva hålla på med mord... :p Jag tog paus någon vecka, men nu läser jag den igen och den är bra, Minns mig som en ängel av Kristina Appelqvist. En litteraturforskare är huvudperson, och hennes böcker räknas nog som "trevligare" deckare. :)

En tråd för mig :)
Läste mycket förr men fick sen svårt att få tiden att räcka till. Nu lyssnar jag på ljudböcker sedan någon månad tillbaka, lite svårt till en början att fokusera helt men nu har jag vant mig. Lyssnar mycket när jag mockar och fixar stallsysslor, och i bilen.

Blev klar med Avdelning 73 av Sofie Sarenbrant idag. Helt okej, spännande även om jag gissade mig till vem som var iblandad i mordet tidigt. Men var mycket runt omkring som höll spänningen uppe. Däremot störde jag mig mycket på flera karaktärer, tyckte de överreagerade och var allmänt jobbiga ibland..

Nu ska jag börja med Livet av Ken Ring.

Ja, Kautokeino var mer som deckare än den andra. Jag gillade båda för miljöskildringen!

NU har jag läst Slaktmånad också och håller med om att den inte var jättemycket deckare. Men den var ändå bra tycker jag, jag har ingen aning om det planeras fler böcker men jag tycker att det fanns stoff till en till i alla fall. ILO-konventionen är det ju hård debatt kring med jämna mellanrum så det skulle kunna bli en spännande bok.

Jag gillade båda jättemycket! Men, som sagt, man ska inte förvänta sig en traditionell deckare. Jag är väldigt förtjust i den här typen av deckare där inte frossande i våld och blod är huvudsaken. Jag vill läsa om (för mig) nya miljöer och gärna relationer. Håkan Nessers böcker, t ex, eller Arne Dahls, gillar jag starkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
88 89 90
Svar
1 781
· Visningar
86 826
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 238
Senast: pepp
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar