Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gillade båda jättemycket! Men, som sagt, man ska inte förvänta sig en traditionell deckare. Jag är väldigt förtjust i den här typen av deckare där inte frossande i våld och blod är huvudsaken. Jag vill läsa om (för mig) nya miljöer och gärna relationer. Håkan Nessers böcker, t ex, eller Arne Dahls, gillar jag starkt.

Håkan Nesser har jag inte provat men jag minns att den Arne Dahl jag läst var bra. Har du provat Mannen som dog som en lax av Mikael Niemi?

@Karfitsa
Om du inte läst Ian Rankin så tycker jag du ska ge dem ett försäsongen. Jag älskar dem och tycker att de är intressanta och inte alltid självklara deckare. :)

Nu är jag färdig med Hemligheternas rike och jag gillade den, det var ett bra ihopknytande av de tidigare två böckerna. Dock är det absolut bästa med boken själva personregister i slutet skriven av karaktären Död (som jag älskar! Bästa karaktären i hela boken :D)

Mitt i sluttampen av min engelska fick jag tag på de två senaste av Jan Mårtensson, Medicis ring och Juvelskrinet och det är så skön avkoppling, inget tankearbete krävs utan bara lite gubbsjuka och enkla små mord! :love: :D Det är så skönt att bara stänga av en stund och bara läsa i lugn och ro utan några krav. Mer än att jag funderar på hur gammal en katt egentligen kan bli och varför Homan själv aldrig blir äldre men det är saker man kan ha överseende med. ;)

Jag hoppar in i tråden! Just nu läser jag om "Den hemliga historien" av Donna Tartt. Det var den absolut bästa bok jag läst när det begav sig för ca 10 år sedan, förhoppningsvis lever den om till mina minnen. Men det går lite trögt eftersom jag har en 4 månaders sötnos som distraherar mig hela tiden

@Killaloe Jag har nog läst någon av dem, tror jag, men har inte fastnat ... än. Han skriver ju himla bra, så jag ska testa dem. Har lovat mig själv att läsa ut boken jag håller på med (Att föda ett barn) innan jag läser nästa deckare, men den GÅR bara inte att sträckläsa.

@Cilva Ja, Niemi läste jag för länge sen; tyckte den var sådär då när jag läste den. Tror den finns i hyllan så kan ge den en omläsning.
.
Jag tror att jag läste den när den gavs ut. Jag tycker att det är en typisk Niemi och gillar man inte hans stil är den nog sådär. Jag gillar stilen så jag har tyckt om alla hans böcker jag läst, för mig är de i princip hemmaplan :) Ytterligare ett tips i någotsånär samma stil är Kerstin Ekmans Händelser vid vatten

@Killaloe Jag har nog läst någon av dem, tror jag, men har inte fastnat ... än. Han skriver ju himla bra, så jag ska testa dem. Har lovat mig själv att läsa ut boken jag håller på med (Att föda ett barn) innan jag läser nästa deckare, men den GÅR bara inte att sträckläsa.
Det tycker jag du ska göra!
Framförallt boken där Fox och Rebus sammanstrålan (kan det vara En annan mans grav ?) gillar jag.

Nu har jag lyssnat på Lejontämjaren och Avdelning 73. Hade problem med att jag somnade hundrafemtielva ggr och tappade fokus hela tiden... tror böckerna hade varit tusen ggr bättre om jag läst dom... Är ju inte i närheten så trevligt att lyssna som att läsa.

Attans :meh:

Okej, nu är jag klar med En välbevarad hemlighet och jag känner mig lite ambivalent till den. Den är absolut inte lika fin som Den glömda trädgården och jag tyckte den var rätt seg i början, så det var lite av en besvikelse. Men efter lite drygt halva boken vände det och den blev riktigt bra så nu när den är utläst är jag också kvar i känslan att det var en bra bok. Så därav min ambivalens.

Härnäst väntar Själens osaliga längtan och jag ser verkligen fram emot att läsa den. (Men samtidigt är jag väldigt orolig för att det kommer bli en besvikelse med tanke på hur mycket jag gillade Tidsresenärens hustru av samma författare, så ja lite läskigt är det allt att påbörja den nya boken)

Jag läste ut Marina av Carlos Ruiz Zafon igår, och jag är SÅ besviken! Jag hade förväntat mig något helt annat! Jag älskade trilogin han skrev innan. Den här boken var bara urspårad. Trist när ens favoritförfattare gör så :(

Jag tyckte att Avdelning 73 var bra, men ganska förutsägbar - dessutom tyckte jag att Sarenbrants språk blivit sämre! Korta meningar à la Rudberg, vilket jag inte har tyckt om hennes tidigare böcker, tvärtom har språket känts riktigt flytande. Men men. Inte hela världen ;)

Ett par sömnlösa nätter har resulterat i omläsningar - The mystery on Mercy Close av Marian Keyes, Så går en dag från våra liv och kommer aldrig mera åter av Gardell, och inatt har jag läst Harry Potter and the Order of the Phoenix. Den är väldigt jobbig att läsa i sängen för den är ju så tung och tjock att man knappt når om den med händerna men den är lika bra varje gång. Har just kommit till biten när Ron och Hermione blir prefekter och herregud, vilka bra karaktärer Fred och George är. Älskar dem i filmerna också, de är verkligen bra skrivna.

På väg till jobbet idag lyssnade jag på den sista timman av Kvinna som stal mitt liv. Jag vet inte, de får med tvekan godkänt. Slutet känns på tok för tillrättalagt och jag har inte varit helfrälst i boken någon gång.

Ska kika på vad jag ska hämta hem för att lyssna på nu.

@hvala
Vad tråkigt att du blev så besviken på Marina :( Vad hade du förväntat dig av boken?

@Ceta självklart! Inte skulle väl jag läsa en bok utan att ha en åsikt om den :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
87 88 89
Svar
1 767
· Visningar
86 523
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 228
Senast: pepp
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar