Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stör mig på att förslaget om att fribeloppet för läkemedel ska höjas. (enl p1)

Idag krävs det att man kommer upp i 2600 kr innan frikortet träder in. De av oss som behöver många - ofta dyra - mediciner är sällan speciellt välbärgade.

Stör mig ännu mer på att P1 pratade 1400 om spänn.
Är det inte att beloppet inom frikortet höjs, innan man får rabatterat pris? Att summan 2850 är kvar men summan innan man får rabatterat pris (50% osv) höjs med vad det nu är? Inte bättre det, de som behöver frikort är ju de som drabbas, de som inte behöver det drabbas inte.

Jag har skrivit det tidigare, skattelättnader till högavlönade och högre kostnader på olika vis till fattiga.

Stör mig på att jag inte hittar mina tillsynsbyxor.. Är inte jättepepp på att köpa nya, hatar att köpa byxor. Men samtidigt vill jag inte traska runt i koskit med mina egna brallor.

Och så stör det mig att jag "måste" ut på tillsyn. Det var kollegan som skulle fixa all tillsyn innan årsskiftet, men hen har inte ens bokat in hälften av besöken.. Så i ren irritation bokade jag in flera stycken på mig själv. Chefen föreslog att jag på måndag morgon knallar över till kollegan och sonika dumpar allt på hen. Typ "Jag har bokat det här åt dig, varsågod".
Det är en lite invecklad situation med den kollegan. Hen är sjuk typ alltid, vill inte göra/gör inte sina arbetsuppgifter och bara allmänt funkar inte så bra längre. Det har varit så i ca tre år..

Varför går inte chefen och gör precis det?
För chefen har gjort det. Flera gånger. Utan resultat. Så chefen frågade mig om jag kan gå in med alla bokningar och mer eller mindre slänga dem i ansiktet på kollegan.

Hen skulle ha lärt upp min vikarie, men det har inte heller blivit gjort.. Det gör jag nu när jag är inne en dag i veckan.

Chefen och HR har erbjudit kollegan omplacering (för det funkar ju inte för vår verksamhet att hen aldrig dyker upp och inte gör sitt jobb) men det tackade hen nej till. Så nästa steg är väl uppsägning antar jag.

Att jag trodde det var måndag idag. Gick upp kl 4.30 och fixade med djuren, duschade, packade matlåda, satte mig i bilen och kom halvvägs innan jag tack vare radion märkte att programmen inte stämde. Stannade och kollade kalendern i telefonen: jajamensan, söndag stod det.
För det är det väl...?

Senast ändrad:
Att väderprognosen lovar snö i veckan och gården inte alls är redo. Och maken åker bort på jobb kl 15. Får göra vad jag kan. Men jag har inte direkt någon att be om hjälp.
Har påbörjat den mentala förberedelsen för att det ska bli 40 cm att skotta.
Men en röst i bakhuvudet envisas med att jag inte ska tro det blir så mycket.
Obra att det kommer på helt ofrusen mark också.

Har påbörjat den mentala förberedelsen för att det ska bli 40 cm att skotta.
Men en röst i bakhuvudet envisas med att jag inte ska tro det blir så mycket.
Obra att det kommer på helt ofrusen mark också.
Vi ska lyckligtvis bara få ca 20cm. Och olika väderinstitut säger olika.
Jag har i alla fall en fyrhjuling att ploga med men det brukar ta någon timme ändå.
Men det är mycket som blir tungroddat och en massa stress idag för att förbereda det jag kan.

Sen blir det kanske ingen snö alls i slutänden, vem vet.
Ja, ofrusen mark 🙈 Kommer bli slabbigt som attan.

Vi har nog aldrig legat så här mycket efter med allt men maken har inte mått bra på rätt länge och har inget driv. Och jag har det inte för oss båda just nu heller. Och det stör mig. Kräver massa energi att inte anklaga mig att jag inte gjort mer.

Är så mycket som jag skulle vilja ställa undan. Saker som väl inte blir förstörda av att stå ute men inte heller mår toppen av det i längden.
Men det kräver runtflyttande av en massa saker för att skapa plats som just nu inte finns.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt!
58 59 60
Svar
1 193
· Visningar
51 301
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
104 374
Senast: pepp
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
600
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
122 816
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar