Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sedan senaste rapporten har jag läst:

I de lugnaste vatten av Viveca Sten. Första Sandhamnsboken. Jag gillar henne.

Sophies historia av Jojo Moyes - gripande och välskriven men vissa bitar var tjatiga och förutsägbara.

Sjutton år och skitsnygg av Emma Granholm. Lite annorlunda YA där man inte nödvändigtvis gillar huvudpersonen särskilt mycket vilket ju ibland är bra! Ganska rolig på sina ställen är den också, men framför allt är den ärlig. Jag hade inte en tonårsperiod som var särskilt lik huvudpersonernas, men jag tror att många kan känna igen sig.

Min pappa är snäll och min mamma är utlänning av Emmy Abrahamsson. Hysteriskt rolig - ibland rent dråplig - ganska kort och mycket lättläst.

The only väg is upp av Emmy Abrahamsson - handlar om Filippa Karlsson som sticker till London för att försöka komma in på en teaterskola. Snacka om att jag kan känna igen mig i mycket - som boendesituationer med löjliga priser och bindgalna hyresvärdar ;) finns två uppföljare, ska börja på den första idag.

Må döden sova av Anna Jansson. Kag tycker att hon är bra och lyckas väldigt bra med gestaltningar av karaktärer - Maria Wern känns äkta för mig.

Andra sidan Venus av Elisabeth Andersson - har kallats en svensk Djävulen bär Prada och visst, magasinsmiljön och despotiska chefer köper jag men denna är bättre. Ska visst finnas två till i serien om huvudpersonen Marias bästa vänner. Ska hålla utkik.

Lotus Blues av Kristina Ohlsson. Hon är verkligen fantastisk. Ännu en manlig huvudperson som man inte direkt förälskar sig i, men som har fina sidor också. Nummer två i serien heter Mios blues och ligger på kö.

Och så Bingo Rimérs självbiografi, En flickfotografs bekännelser tror jag att den heter. Fascinerande på sitt sätt!

Nu läser jag - i pappersform - Bloggdrottningen av Therese Loreskär.

Kvinnan på tåget. Jag tyckte den var riktigt riktigt bra. Välskriven och oerhört spännande.

Även om jag rätt så tidigt i boken hade Tom som potentiell mördare, eller i alla fall som potentiell älskare. Och man insåg ju ganska tidigt att det troligen var älskaren som var mördaren. Men jag tyckte ändå att den var spännande ända in i slutet.

Jag har inte läst någon typ av deckare på väldigt länge. Och när jag insåg att boken kategoriserades som thriller blev jag ändå lite orolig. Men den var inte läskig på det sättet. Alls. Men nervkittlande. Och visar att man verkligen inte vet någonting om hur andra har det och vilka liv dom lever.

Nu har jag plockat hem Jorden runt på 80 dagar som nästa lyssningsprojekt.

Jag läste Simona Ahrnstedts senaste i måndags när den damp ner i postlådan. Råkade sträckläsa. Tycker mest om hennes historiska men den här nya serien är helt okej även om den här kanske spårade ut en aning vad gäller händelseförloppet. Dock perfekt läsning så här under upploppet på läsåret när tankeförmågan är något begränsad :D

Lite drygt 3 timmar kvar på Kvinnan på tåget och jag vill bara lyssna tills den är slut. Så himla bra och spännande!

Klar med boken nu och jäklar va bra den va! Alltså så himla intressant och välskriven.

dessutom rätt tänkvärd med tanke på manipulationen, kontrollen och normaliseringen, vilket jag nog tycker är det absolut läskigaste med hela boken.

Dessutom tycker jag att boken känns rätt realistisk med tanke på hur otrevliga och osympatiska karaktärerna är. De är liksom mänskliga och inte några supermänniskor, vilket jag uppskattar som så även om personligheterna är vedervärdiga

Klar med boken nu och jäklar va bra den va! Alltså så himla intressant och välskriven.

dessutom rätt tänkvärd med tanke på manipulationen, kontrollen och normaliseringen, vilket jag nog tycker är det absolut läskigaste med hela boken.

Dessutom tycker jag att boken känns rätt realistisk med tanke på hur otrevliga och osympatiska karaktärerna är. De är liksom mänskliga och inte några supermänniskor, vilket jag uppskattar som så även om personligheterna är vedervärdiga
Tror du jag skulle uppskatta den? Har inte blivit jättesugen av att läsa beskrivningarna, men samtidigt blir en ju nyfiken när flera prisar den här i tråden ;)

Jag skulle nog inte klassa det som en deckare på det viset, snarare mer en psykologisk thriller eller något åt det hållet. Lite i stil med Gone Girl.

Eller vad säger ni @Anna och @Klara

Jag håller med. Inte för att jag läst Gone Girls förståss. Men det är inte en deckare som jag ser det. Inte heller för läskigt, bara.... nervkittlande obehaglig ibland. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 759
· Visningar
86 100
Senast: Lilla
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 174
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar