Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Serievåldtäktsmannen som i media kallades för Nytorgsmannen är misstänkt för en ny våldtäkt. Han frigavs villkorligt i början av året och hade fotboja fram till för två månader sen. Trots att han inte skött sig i fängelset och trots att han inte följt kriminalvårdens program för sexbrottslingar så kunde han friges villkorligt. Har också läst att det bedömdes som att risken för återfall var hög.

Offret ska vara en tonårstjej som bodde på HVB-hem i Hörby och som han försett med alkohol och narkotika.

Jag stör mig något så vansinnigt på att den som är dömd för den här typen av våldsbrott kan friges villkorligt trots att man inte skött sig. Jag förstår att det beror på gällande lagstiftning (som jag inte har koll på i detalj) men tycker att det rimliga är att den ändras så att man inte blir aktuell för villkorlig frigivning när man inte skötts sig och bedöms ha hög risk för återfall.

Det är så vidrigt, han flyttar till en annan del av landet, väljer ut en ung tjej utan stabila familjeförhållanden, groomar henne och därefter våldtar han henne.
Risk för återfall borde vara extremt styrande för frihetsberövande, och så länge den bedöms hög så borde tidigarelagd frigivning inte finnas på kartan. Motivet hämnd kan strykas istället, så kan vi använda fängelserna för att skydda både samhälle, medborgare och intagna istället.

Serievåldtäktsmannen som i media kallades för Nytorgsmannen är misstänkt för en ny våldtäkt. Han frigavs villkorligt i början av året och hade fotboja fram till för två månader sen. Trots att han inte skött sig i fängelset och trots att han inte följt kriminalvårdens program för sexbrottslingar så kunde han friges villkorligt. Har också läst att det bedömdes som att risken för återfall var hög.

Offret ska vara en tonårstjej som bodde på HVB-hem i Hörby och som han försett med alkohol och narkotika.

Jag stör mig något så vansinnigt på att den som är dömd för den här typen av våldsbrott kan friges villkorligt trots att man inte skött sig. Jag förstår att det beror på gällande lagstiftning (som jag inte har koll på i detalj) men tycker att det rimliga är att den ändras så att man inte blir aktuell för villkorlig frigivning när man inte skötts sig och bedöms ha hög risk för återfall.

Det är så vidrigt, han flyttar till en annan del av landet, väljer ut en ung tjej utan stabila familjeförhållanden, groomar henne och därefter våldtar han henne.

Det här är så långt över "stör mig" att jag inte kan tänka klart. Det tillhör absolut det i särklass värsta jag kan tänka mig, just den typen av förövare och just sådana brott mot redan utsatta barn/unga.

Jag stör mig på att jag måste distansera mig från det och skärma av, även om jag vill engagera mig och riva upp himmel och jord, men för att inte fullständigt gå under så måste jag liksom stänga det ute. Det stör mig.

Och exakt DÄR ruttnade jag på Androids autouppdateringar som inte har ett smack att göra med säkerhet utan bara spel och sån skit så nu är alla autouppdateringar avstängda förutom rena säkerhetsuppdateringar. Mobilen är för mig inte en leksak utan ett arbetsredskap! :mad:

Risk för återfall borde vara extremt styrande för frihetsberövande, och så länge den bedöms hög så borde tidigarelagd frigivning inte finnas på kartan. Motivet hämnd kan strykas istället, så kan vi använda fängelserna för att skydda både samhälle, medborgare och intagna istället.
Och det värsta är också att han ska vara portförbjuden på Södermalm i Stockholm. Jaha, resten av Sveriges kvinnor då???

Han var det under tiden för den villkorliga frigivningen.

Håller med dig i sak men det finns ingen lagstiftning som ger den möjligheten.
Det tänkte jag också att det inte finns, men läste det i en artikel och tänkte att det är ju märkligt ändå, vad med resten av Sveriges kvinnor och flickor.

Stör mig ENORMT på att media diskuterar Dumpens metoder och effekter (vilket är ok att ifrågasätta) och inte att så många vuxna män söker sexuell kontakt med minderåriga. Det är ju helt sjukt att så många män söker den kontakten!

Stör mig ENORMT på att media diskuterar Dumpens metoder och effekter (vilket är ok att ifrågasätta) och inte att så många vuxna män söker sexuell kontakt med minderåriga. Det är ju helt sjukt att så många män söker den kontakten!
Håller verkligen med om att det är sjukt! Däremot tycker jag att det är knepigt att deras metod är besvärlig då männen som söker kontakt med barn som inte finns inte kan straffas. En kompis jobbar på skolan där en rektor blev av med jobbet efter att han trott att han skulle ha ett sexmöte med ett barn. Han kunde ju inte åtalas, och jag tror att han också fick ett högt avgångsvederlag eftersom han inte kunde avskedas på grund av att han begått en brottslig handling.

Han var det under tiden för den villkorliga frigivningen.

Håller med dig i sak men det finns ingen lagstiftning som ger den möjligheten.
Han är fortfarande villkorligt frigiven (iofs i arresten nu kanske) och portad från Södermalm till 12/3 nästa år.

https://www.dn.se/sverige/nytorgsmannen-far-vistelseforbud-pa-sodermalm/

Han vill inte vistas på Södermalm heller, enligt artikeln.
”Kriminalvården gör även bedömningen att det finns en hotbild mot Nytorgsmannen på Södermalm. Detta håller 36-åringen med om i ett yttrande. Han menar därför att det inte finns någon risk att han inte följer föreskriften.”

Mina grannar lever om på kvällarna men jag kan inte ringa störningsjouren eftersom de slutar leva om kl 21:58 och fram till 22 får man ju låta normal mycket.
Jag störs ju av oljuden trots att de är före 22.

Håller verkligen med om att det är sjukt! Däremot tycker jag att det är knepigt att deras metod är besvärlig då männen som söker kontakt med barn som inte finns inte kan straffas. En kompis jobbar på skolan där en rektor blev av med jobbet efter att han trott att han skulle ha ett sexmöte med ett barn. Han kunde ju inte åtalas, och jag tror att han också fick ett högt avgångsvederlag eftersom han inte kunde avskedas på grund av att han begått en brottslig handling.
Ja, deras metoder är jätteproblematiska, vi har inga medborgargarden, men samtidigt sätter de fingret på en sjukdom/röta: att vuxna män tänder på och är villiga att ha sex med minderåriga. Och hur fångar vi upp det utan Dumpen och liknande? Usch. Det berör mig jätteilla. Samtidigt som jag inte gillar Dumpens metoder och vad som sker i kölvattnet.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 732
Senast: pepp
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
358
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
122 143
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
112 008
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar