Serievåldtäktsmannen som i media kallades för Nytorgsmannen är misstänkt för en ny våldtäkt. Han frigavs villkorligt i början av året och hade fotboja fram till för två månader sen. Trots att han inte skött sig i fängelset och trots att han inte följt kriminalvårdens program för sexbrottslingar så kunde han friges villkorligt. Har också läst att det bedömdes som att risken för återfall var hög.
Offret ska vara en tonårstjej som bodde på HVB-hem i Hörby och som han försett med alkohol och narkotika.
Jag stör mig något så vansinnigt på att den som är dömd för den här typen av våldsbrott kan friges villkorligt trots att man inte skött sig. Jag förstår att det beror på gällande lagstiftning (som jag inte har koll på i detalj) men tycker att det rimliga är att den ändras så att man inte blir aktuell för villkorlig frigivning när man inte skötts sig och bedöms ha hög risk för återfall.
Det är så vidrigt, han flyttar till en annan del av landet, väljer ut en ung tjej utan stabila familjeförhållanden, groomar henne och därefter våldtar han henne.