Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Grinig på jobbet.
Grinig på mig själv som gick med på en lön när jag började, mot att vara med på lönerevisionen direkt (2024 istället för 2025). Dvs i praktiken skulle min lön omförhandlats direkt efter provanställning. Helt okej, tänkte jag.

Blev det någon lönerevision förra året?
Nope.
Så nu ligger jag 4k under min kollega med exakt samma arbetsuppgifter och erfarenhet (men 6mån tidigare start). Så, störigt. Inte att hen har mer, men att jag la mig när jag började för det skulle ju ändå vara med på revisionen.

Får väl se om det ens blir någon 2025 :bag:

Jag ligger sannolikt 6900kr efter kollega som gick i samma klass, jag har jobbat längre. Det är oerhört provocerande.

1. Att man byter ut rösten på karaktärer i barnprogram. Borde vara förbjudet!

2. Min kollega är sjuk. Det stör mig inte per se, men då kommer andra kollegor och frågar var hon är.
- Hon är sjuk.
- Jaha… men du har hållit dig frisk?

- Vart har du gjort av xx då?
- Hon är sjuk, det står på tavlan.
- Jaha, det hade jag missat. Men du har klarat dig? (Vederbörande lade också till frågan om min son var frisk?!)

Ja, OBVIOUSLY 🙄

Dessutom är jag lite vidskeplig vad gäller just den frågan så tycker inte om den över huvud taget.

Jag ligger sannolikt 6900kr efter kollega som gick i samma klass, jag har jobbat längre. Det är oerhört provocerande.
Låg 10 000 efter min kollega fast jag hade många års mer erfarenhet samt en extra ”chefstitel”. Kollegan fick alltså jobbet för att avlasta mig, arbetsuppgifterna i min tjänst låg på ca 20%, hon skulle göra dessa 20 på 100%.
Nu när jag slutade fick den som de anställde högre lön än mig fast personen aldrig jobbat med frågorna.

Låg 10 000 efter min kollega fast jag hade många års mer erfarenhet samt en extra ”chefstitel”. Kollegan fick alltså jobbet för att avlasta mig, arbetsuppgifterna i min tjänst låg på ca 20%, hon skulle göra dessa 20 på 100%.
Nu när jag slutade fick den som de anställde högre lön än mig fast personen aldrig jobbat med frågorna.
Lönesättning är hopplöst när man redan är på en arbetsplats. Det är typ omöjligt att komma ikapp/få stor ökning på vanlig lönerevision och utrymmet (iaf statligt) brukar vara begränsat till det. Tyvärr.
Men ja det suger.

Min Fitbit. Nu krånglar den igen. Batteritiden den här gången. Laddade igår kväll, nu inte ens tolv timmar senare är batteriet nere på 32 %..
Fattar inte vad som kan ha hänt!
Är du säker på att den blev laddad ordentligt? Ibland ser min ut som om den är det, men i verkligheten är procenten lägre. Då behöver jag starta om och ladda igen.

Lönesättning är hopplöst när man redan är på en arbetsplats. Det är typ omöjligt att komma ikapp/få stor ökning på vanlig lönerevision och utrymmet (iaf statligt) brukar vara begränsat till det. Tyvärr.
Men ja det suger.

När jag sade upp mig förra året så ”skulle det löna sig att stanna kvar”. Och löne- och kompetenstrappan skulle börja användas. Och det gör den. För de nya.

Just nu har jag ju inget förhandlingsutrymme men sugen att stanna kvar blir ju mindre och mindre.

Är du säker på att den blev laddad ordentligt? Ibland ser min ut som om den är det, men i verkligheten är procenten lägre. Då behöver jag starta om och ladda igen.
jag kollade batteriet och då var det 92 %.
Och nu har den gått ner till 25, och det enda jag gjort är att äta frukost..
Men det är klart, det kan ju blivit nån bug med laddningen. Får testa ladda igen.

När jag sade upp mig förra året så ”skulle det löna sig att stanna kvar”. Och löne- och kompetenstrappan skulle börja användas. Och det gör den. För de nya.

Just nu har jag ju inget förhandlingsutrymme men sugen att stanna kvar blir ju mindre och mindre.
Coolt.
Vi har inget motsvarande alls.

Och jag fick en lönesänkning på 5000 kr när jag gick upp på heltid i mitt chefsjobb. Trasslig och rörig situation men jag har precis sett hur allt trassel landat - och jag är inte nöjd (milt uttryckt).
Ser fram emot mitt medarbetarsamtal nästa vecka....

Om den gällde alla hade det varit toppen. Den är hyfsat tydlig och lätt att förstå. Men att det skulle ta över ett år att inkludera alla är bara skitprat. Det är förhalning och jag kan inte förstå varför. Vi är tre (!!!) som inte är lönesatta utifrån trappan. Av 12. Jag blir arg bara jag skriver om det.
Fyfan.
Sämst.

Stör mig på julen. Eller snarare hur folk anser att man BÖR fira.

-men nån julklapp köper du väl? -va har du inte julmat? -varför pyntar du inte?

Låt var och en göra som den vill.
Folk stör sig sjukt mycket på att vi sagt inga julklappar iår. Vi har haft sjukt mycket med flytten upp och leta julklappar efter allt fixande och trixande och sen få ordning på allt. Så kände vi att nej vi struntar i julklappar i år. Vi har alla sagt att det är väldigt skönt att slippa det i år, men alla andra blir så provocerade.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 732
Senast: pepp
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
358
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
122 139
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
112 007
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar