Vad är flister?
Va, du kommer väl från Norrland?! Särbon (inlandet) säger det om snöväder när det kommer ytterst lite snö (typ att det inte är värt att skotta)
Edit: Som i "Nä, det är inte så farligt, det kommer bara lite flister" @Hermelin
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är flister?
Aldrig hört det. Kanske blivit sörlänning på riktigt nu efter 10 år här, glömt bort all norrländska.Va, du kommer väl från Norrland?! Särbon (inlandet) säger det om snöväder när det kommer ytterst lite snö (typ att det inte är värt att skotta)
Edit: Som i "Nä, det är inte så farligt, det kommer bara lite flister" @Hermelin
Jag har aldrig heller hört det!Va, du kommer väl från Norrland?! Särbon (inlandet) säger det om snöväder när det kommer ytterst lite snö (typ att det inte är värt att skotta)
Aldrig hört det. Kanske blivit sörlänning på riktigt nu efter 10 år här, glömt bort all norrländska.
Jag har aldrig heller hört det!
Nu är ju jag göteborgare i själ och hjärta men hörde aldrig uttrycket under de år jag bodde i Norrland. Men det är å andra sidan en landsdel med femtioelva olika dialekter och uttryck så det är kanske inte så konstigt.Va, du kommer väl från Norrland?! Särbon (inlandet) säger det om snöväder när det kommer ytterst lite snö (typ att det inte är värt att skotta)
Nu är ju jag göteborgare i själ och hjärta men hörde aldrig uttrycket under de år jag bodde i Norrland. Men det är å andra sidan en landsdel med femtioelva olika dialekter och uttryck så det är kanske inte så konstigt.
Vet hur det var när man hörde svärfar prata med sin mamma i telefon. Obegripligt!Ja, jag har börjat förstå att särbons lilla avkrok av inlandet har en del VÄLDIGT obskyra uttryck
Det är f-n inte lätt att jobba uppe där heller när en förväntas kommunicera med lokalbefolkningen...
Vet hur det var när man hörde svärfar prata med sin mamma i telefon. Obegripligt!
Nu är ju jag göteborgare i själ och hjärta men hörde aldrig uttrycket under de år jag bodde i Norrland. Men det är å andra sidan en landsdel med femtioelva olika dialekter och uttryck så det är kanske inte så konstigt.
Det blir ju förstås på både gott och ont, såklart.Det är möjligt men så ser rekommendationerna ut.
Jag själv faller under regeln att samhällsviktigt jobb gör att jag inte hamnar i hushållskarantän.
Kustbor...
Ja det är för att tidigare innan covid så vart det några som jobbade hemifrån istället för att vabba så då beslöts det att det inte ska jobbas hemifrån.Jag utgick från att arbetsgivaren ansåg att @Diabetikern skulle vara på plats = inte kan jobba hemifrån.
Öbor ja... De är inte som andra barn. Den årliga påskeldskalabiken är ett bra exempel.Just ja... Göteborg var det ja. Jag har jobbat med en drös göteborgare också och vet inte om jag kan säga att de är så mycket begripligare
Edit: Sedan har de lärt mig att en ska tydligen vara skeptiskt inställd till öbor, de är tydligen inte som alla andra De jag jobbat med kommer alltså från fastlandet.
Edit 2: Fast en av mina borrare var faktiskt från en av öarna. Han är den mest väluppfostrade, välutbildade och ordentliga borraren jag haft (på en nivå där jag undrade om han verkligen dög något till först vilket han gjorde... de bästa är i allmänhet endast bra på att borra och resten är kaos). Särbon var också förvånad och frågade faktiskt hur han hade hamnat i lag med sluskarna (dvs de andra borrarna inkl särbon)
Edit 3: Något de flesta borrare har gemensamt är att de inte är finkänsliga öht