Nu är jag bra stelfrusen! Har suttit och pillat loss tråd från ännu en duva, det tog så himla lång tid att både duvan och jag hamnade i ngt medetativt stadie. Duvan hade min supervarma halsduk och min kroppsvärme så den hade det iaf varmt och gott, medans mina fingrar däremot höll på att trilla av! Fick tillslut väck all tråd och det såg ut som om den kanske kommer få behålla alla tårna.
De är väldigt lätta att hantera när man fångat dem, verkar som om de hamnar i ett lite paralyserat tillstånd. Emellanåt blev han dock sur och stretade emot, oftast när jag skulle kolla till honom så att allt fortfarande var okej. Här är han precis klar och förbannad:
Sen är de ju för roliga, för när man vänder rätt duvan igen så vill den flyga iväg direkt, men om man håller kvar en hand över vingarna och lägger mat framför näbben börjar de äta:
Sen kan man släppa dem helt och bara erbjuda mer mat tills de är mätta:
(Hoppas att han återfår lite styrsel på tårna nu när de är fria, man ser att de viker sig åt det hållet de satt fast förut men nu kan han iallafall sära på dem och använda fötterna någorlunda okej.)
Sen satt just denna herre bara kvar i knäet och tittade på mig och på omgivningen jättelänge efter att den ätit klart, såpass att jag började önska att han kunde flyga iväg.
Jag ville inte störa den om den inte kände sig redo att flyga vidare efter behandlingen men det kändes som att jag höll på att frysa ihjäl! Så jag satt och pratade med honom och försökte peppa och övertala honom att flyga iväg
men han satt mest och tittade och kuttrade tillbaka bara!?
Tillslut flög han iväg iallafall och jag tror det kommer gå bra för honom, är inte orolig alls!