Vad gör vi? Del CXLVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fortfarande irriterad, tog riksvägen hem vilket aldrig brukar för kör typ alltid över skogen.
Men var på affären i grannbyn och då tog jag riksvägen hem då det går fortare. Körde snällt 80 som det står på typ alla skyltar då det sänkt hastigheten pga av olyckor och annat, får ändå en långtradare som ligger och slickar i rumpan på bilen tills jag svänger av mot stan och hemma. Det är väl cirkus 7-8 km. Jag är rädd om mitt körkort och kör efter alla hastighetsbegränsningar och nej jag blev irriterad. Hastigheten är sänkt av en anledning på den vägen. Så ska fortsätta åka över skogen trots att jag handlar på stora affären hända efter då får man iaf vara ifred från långtradare.
 
Ja, han är så vacker den där! :heart

Samma här! Har bara hört gott om skrattduvor, de blir lätt väldigt tama och är mindre än vanliga duvor = passar bättre som husdjur. Sen är duvors läten låga, så himla mysiga och rogivande.

Finns i lite olika färger de med:
Visa bifogad fil 85089
Jag snokade runt lite bland tamduvor och hittade dessa två som jag gillade.

Cauchois pigeon
Den svarta färgen dock, den är läcker :D
Cauchois%28black_self%29.jpg

Dutch Beauty Homer
Denna gillar jag för historien bakom när de användes mycket under ww2 och den är lite go i sin runda form.
Dutch_beauty_homer%28blue_chequer%29.jpg


Men den nedan är ju den ultimata diva duvan :laugh: skulle döpa den till Greta Garbo eller nåt!
Old Dutch Capuchine
Capuchine%28black%29.jpg
 
Ja, vanliga duvor är ju såpass stora (och lite klumpiga) att de behöver få flyga utomhus men de mindre och nättare skrattduvorna (kallas även turkduva om jag förstått det rätt) går bra att ha inne, även om de såklart gärna har tillgång till voljär och/eller friflygning också om det finns möjlighet till det. :)

Ja, de kuttrar liksom, inget störigt tjatter eller skrikande eller så! :p
Hm. Det finns ju olika sorter som kan nog skilja sig lite i storleken. Men nu tänkte jag på bara en kom jag på, ska man ha två (som jag uppfattar är bättre) så blir det förstås skillnad!
 
Bah, hur andfådd kan en kropp vara av att vila! Sur på covid idag.

På plussidan har min kombo piggat på sig från sin covid så mycket att jag borde kunna flytta hem om några dagar OCH vi har fått tillbaka värmefläktarna. Det hade tydligen varit 9 grader inne imorse. :eek: Då kändes det helt ok att vara på hotel mamsen. Vi har sjukt bra utbyte. Jag fantiserar soppa av de 6 literna buljong från i helgen och en och annan grönsak (idag broccoli, citron och rester av hjortfärs), hon får matlagningsinspiration och diskar. Win-win.
 
Idag testade vi att rida med skorna och broddarna för första gången; höll oss på ridbanan och utanför på gården i solskenet😍. Ville mest känna på utan krav; mest barbackamys helt enkelt 😍. Noterade att pållan inte lika frekvent drar sig mot vägkanterna och det kändes tydligt just på det frusna att hon inte tycker det är så hårt och eländigt; hon sänkte halsen och verkade mer tillfreds 😊🤩.
 
Jösses vad jag är glad att jag aldrig behövt genomlida några särskilda undersökningar hos doktorn! Tror fan det att man drar sig för att gå dit! 😅
Inte varit hos optikern sedan jag tog körkortet och läste ABC heller, jag är mycket tacksam för att puffmaskinen var en nyhet för mig här på forumet.
 
Hemma från jobbet. Kändes som extra lång dag idag. :sleep:

Nu kan jag inte bestämma mig för om jag ska spela tvspsl eller se på någon film. Känns dock som jag sett på film/serier lite väl mycket på sistone. Så blir nog lite spel ändå. Kanske hinner med något avsnitt också lite senare. Har ändå sovmorgon imorgon. 😅
 
Svärfar har soppbantat med Blå Bands soppor i två veckor och har nu gikt samt är trött hela tiden. Han förstår absolut inte varför. Plus att han börjat gå upp i vikt igen sen han slutade med sin bantning i lördags.

Jag meddelade honom skadeglatt att jag gått ner 7 kilo nu genom att röra på mig och äta vanlig mat med lite mer grönsaker till. Plus att jag käkat 2 semlor på det. Gubben skrek rakt ut. :D
 
Hm. Det finns ju olika sorter som kan nog skilja sig lite i storleken. Men nu tänkte jag på bara en kom jag på, ska man ha två (som jag uppfattar är bättre) så blir det förstås skillnad!
Det finns jättemånga olika framavlade sorter, vissa är enorma, andra är så extremavlade att de ser helt missbildade ut. Temperament och flygfärdighet skiljer sig säkert också mycket mellan sortena.

Sen finns det ju massor av olika duvarter men alla går ju inte att få tag i/ lämpar sig inte som husdjur. Viktoriakronduvan och nikobarduvan är två av de mest spektakulära, de är tyvärr klassade som nära hotade dock. Men drömma kan man ju :love:
close-up-of-a-beautiful-victoria-crowned-pigeon--goura-cristata--828667640-5af673af04d1cf003666d872.jpg

RKym0XAjdtVXETXgOnnk_nicobarpigeon1.jpg


Ja man ska ha minst två, de behöver absolut sällskap av åtminstone en artfrände.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hittar ingen tråd om detta innan men tänkte att det skulle kunna vara en rolig grej. Så, vad har du lärt dig idag? Stort eller litet...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: hastflicka
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 655
Senast: Inte_Ung
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
23 24 25
Svar
484
· Visningar
24 244
Senast: Lilla
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
634
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Tvättstugedrama
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp