Vad gör vi? Del CXLVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gah. Insett att jag MÅSTE köpa ny dator inom nära framtid.
Det händer allt oftare att filer låst sig, inte går att spara i samt att bägge USB-portarna slutat fungera.

Jag klarar mig inte utan fungerande dator och ett officepaket. Inte speciellt vältajmat rent ekonomiskt. Inte vet jag hur dyrt det kan bli heller.

Å andra sidan funderar jag på varför jag gruvar mig så förfärligt när jag utan att tveka lagar bilen för 10' och bara tänker att det rodnar sig.....
 
På ämnet "-skopier vi minns" så har jag gjort rektoskopi. När läkaren låg och kravlade på britsen med ansiktet halvt inkört mellan mina skinkor (kändes det som i alla fall) för att hitta rätt vinkel så utbrast jag "vilket jäkla jobb du har" varpå han svarar glatt "Äsch, det här är alla tiders! Det är mycket värre för dem som tittar i andra änden, det är där det verkliga äcklet finns!"
Nu är jag inte så bevandrad i rektoskopier, men jag känner mig ändå benägen att hålla med honom. Fiberendoskopisk undersökning av sväljning var nog den del av utbildningen jag var minst bekväm med. Karamellgrönfärgat potatismos eller aprikoskräm som sakta rinner ner i lungorna på en stackars person som inte kan hosta upp det ordentligt. :cry:
 
Jag hade inte ont så länge men hade mer eller mindre panik hela undersökningen pga kräkreflexen (inget lugnande, jag tvingade mig själv att klara det).

Min hulda mor var sky high när de gjorde det på henne, min moster hade fnissat åt henne när hon hämtade henne efteråt (jag var så liten att jag inte hade körkort) :D
Min gastroskopi fick avbrytas, jag klöktes så jag inte fick luft och trodde jag skulle tuppa av. En personal höll fast min ena hand, jag försökte desperat få tag på någon annan i personalen med min andra för att de skulle förstå att jag ville avbryta. Jag minns att jag fick ta i ena sjuksköterskans förkläde med min fria hand. I Journalen skrev läkaren sedan "undersökningen får avbrytas då patienten får panik och drar i slangen" vilket jag är HELT säker på att jag INTE gjorde. För mig blev det bara uppenbart att det var en standardformulering och att det säkerligen var både en och tre patienter som drabbats av panik samma dag och dragit i slangen.

Jag fattar inte hur lugnande är optional och inte obligatoriskt. En bekant fick, helt seriöst, PTSD efter sin gastroskopi och fick gå i behandling under en längre tid på grund av det. Han upplevde det som ett fruktansvärt, nära döden-övergrepp.
 
Nu är jag inte så bevandrad i rektoskopier, men jag känner mig ändå benägen att hålla med honom. Fiberendoskopisk undersökning av sväljning var nog den del av utbildningen jag var minst bekväm med. Karamellgrönfärgat potatismos eller aprikoskräm som sakta rinner ner i lungorna på en stackars person som inte kan hosta upp det ordentligt. :cry:

Jaa, tre närvarande ssk och läkstudenter nickade och hummade instämmande, så det stämmer nog!
 
Jobbade ju bredvid en endoskopimottagning tidigare, de berättade om en patient som hade övat på gastroskopi med en vattenslang O_o Det hade gått bra att göra den undersökningen :up:
:eek:

Det fick mig osökt att tänka på när jag fick diskbråck när jag bodde i Indien och de hade en ayurvedisk läkare på besök som visade mig hur jag kunde göra oljelavemang. Första dagen gjorde hon och efterföljande 6 dagar gjorde jag själv. Känner mig väldigt glad över att det inte utfördes med en vattenslang utan något smalare, och med mjukare topp som faktiskt var gjort för ända(haha)målet.

Hör och häpna lindrade det diskbråckssmärtan! :bow:Men det var ytterst opraktiskt att kombinera med arbete för det gick. verkligen. inte. att stoppa oljan när den väl ville komma ut. :o:bag:
 
Denna veckan får jag förhoppningsvis besked angående om mitt extrajobb blir en tillsvidaretjänst istället. Ledningsgruppen ska ha möte imorgon där de ska gå igenom hur en omorganisation ska se ut, så troligtvis får jag besked på fredag.

Har dock en arbetsintervju inbokad på tisdag :banana: Så tror det kommer bli bra hur det än blir :)
 
Gjort alla möjliga undersökningar i mitt liv men värst tyckte jag kontraströngen av halsen var .. de vidriga tuggummi liknande skiten man måste ha i munnen under tiden 🤢🤢 Aldrig mer.

De konstaterar att jag har trångt i halsen och därför jag sätter vatten och mat i luftstrupen istället. Vilket jag i för sig kunde ha talat om för dem utan den där undersökningen 🤣💁 Haft så hela livet och min mamma var livrädd när hon fick mig för jag satte i halsen hela tiden och dessutom var jag hennes först barn så hon hade ju inte så mycket erfarenhet direkt. Pappa brukade vända upp och ned på mig hjälpte tydligen 🙈

Men min mormor hon var en skön prick, sällan hon var rädd för något trots alla undersökningar och operationer hon genom gick ❤️ Hon var speciell på många sätt men världens mest kärleksfulla människa när hon hade sina bra perioder. Så tacksam att hon fick vara min mormor trots att vi inte har några blodsband ❤️
Gjort en hel del här med.
Gastro, endo, rekto, skolo
Värst är nog gastro och magröntgen
Gyn- undersökning är inget vidare heller, beroende på vem som gör det. Och att jag är alltid spänd och orolig innan, under och efter...
 
läkaren på gyn måste ha varit en nybliven (skulle fråga handledaren efteråt)
Cystan hade inte växt. Så jag skulle boka tid i september hos en privat gynekolog för att kolla den...
För mitt pinkproblem (ständigt pinknödig, svider, ont i magen mm), skulle jag ringa och boka tid hos min Vc. Gjorde det på vägen hem och fick en jourtid där idag.
Så hoppa av vid Ica för att handla och hämta paket. Hem och äta någon lunch (blev väldigt sen pga Ackis-besöket).
Iväg till Vc, där jag skulle lämna ett urinprov och blodprov. Pinka gick inte där, så det får jag göra hemma, och lämna in i morgon bitti. Fick iaf pencelin utskrivet.
Har ätit middag - isterband och stuvade potatis
Ska göra iordning nu för styrelsemötet kl 18.30, visserligen på Zoom. Men måste ha protokoll och annat klara
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hittar ingen tråd om detta innan men tänkte att det skulle kunna vara en rolig grej. Så, vad har du lärt dig idag? Stort eller litet...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: hastflicka
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 655
Senast: Inte_Ung
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
23 24 25
Svar
484
· Visningar
24 140
Senast: Lilla
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
634
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Tvättstugedrama
  • Husköpstråden del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp