Visst kan du hämta ut din laglott direkt. Har de testamenterat "allt" till varandra kan du hämta ut 25% om jag inte minns fel men det är nog rimligt att diskutera detta med utomstående proffs i ämnet för att inte bli osams i onödan.På jobb men borde nog inte vara här egentligen. Trött kunde självklart inte somna igår med all den ilskan i kroppen och den blommar upp lite titt som tätt.
Idag är det andra saker jag måste rodda i.
Grunden till ilskan är att när pappa träffa sin nya tjej så skrev han över ALLT på henne. 1996 sen är det inte gjort något.
Min pappas sambo har ingen aning om hur man gör med räkningar, Vi satt med henne igår tillsammans med banken för att vis hur hon skulle se över sin ekonomi.
Jag vet själv inte skillnaden på arvslott, laglig lott och vad som gäller. Såsom testamentet är skrivet så ska de enligt varandras önskemål ärva varandra. Jag antar att om pappa hade 100 000 så ska sambon ärva halva och jag och min bror resterande halva.
Då blir det massa frågetecken kring begravningskostnad och vad som ska gå på dödsboet samt vilka räkningar som ska betalas från vem.
Hus, försäkringar avlopp, vatten tv. Min pappas sambo orkar inte ta i något så det har jag fått göra.
Hittills har jag löst bank, minnestund med lokal, mat, utsmyckning, personal. Blommor, logistik, Musik/sångare, minnessten, 80% av pappersarbetet. Igår var jag rätt irriterad och bara nu får du kolla över hur du vill göra med TV för de väntar på godkännande och kommer skriva över abonnemanget på dig men du måste kolla vilket du vill ha. Hon tittar knappt på TV så ha ett större utbud för över 800kr i månaden känns onödigt. Jag har även skickat till hennes barn nu att de får ta tag i och hjälpa henne med kommande fakturor, telefon och liknande. Hon har 3 vuxna barn i samma ålder som mig så det kan inte komma på min bror och mig att ta hand om hennes grejer. Vi har nog själva.
Ursäkta behövde bara skriva av mig lite.
Hoppas hennes barn hjälper till, det där ska du inte behöva ta i :/