Vad gör vi? Del CLXVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, så märkligt detta! När vi köpte huset frågade makens kollegor alltid ”how many bedrooms” och ja, det är ju tre. Men det säger ju egentligen ingenting om huset alls, att det även har tre vardagsrum/allrum, kök, tvättstuga och är 2,5 våning. ”Three bedroom house” kan ju liksom vara allt från en liten stuga till en riktigt stor villa så det är ett ganska dåligt beskrivande mått.
Nja, fast min uppfattning är att man menar hur många rum det finns utöver köket och vardagsrummet, alltså hur många potentiella sovrum som finns snarare än hur många rum som faktiskt används för att sova i. Skillnaden här jämfört med Sverige är liksom att det här tas för givet att det finns kök och vardagsrum som utgångspunkt, inte bara kök. Jag tittar rätt mycket på husannonser här och ser ofta hus som säljs som "four bedroom house" men där endast två av rummen används som sovrum, resten är TV-rum/hemmakontor/gym/matsal/annat.
 
Vi säljer ett skrivbord och fyra stolar på blocket, för en timme sedan fick jag ett meddelande om från en som kunde hämta skrivbordet imorgon förmiddag.
Kändes liite tätt inpå men oh well tänkte jag 😅 gav två timmars utrymme då de kunde komma.
Nu när jag tittar ut genom fönstret så undrar jag dock ... :cautious:

Den som lever får väl se! 😅
 
Blev väckt nu av hund som kom och buffade på mig, ställde sig på mitt bröst och glodde och pep. Tänkte att hon var nödig och gick ut i snö och blåst.
Behövde hon gå på toa? Icke!
Ville hon leka i snön och fara runt hoppandes och jaga snöflingor etc? Det kan man lugnt säga.
Jävla busfrö! 😅
 
Somnade med migränkänning, vaknade med densamma (ont i huvudet och ont+tryck runt och bakom ögonen). "Hurra".

Här har det fallit en hel del snö inatt, så det är betydligt ljusare. Fint!

Första dagen ensam hemma för min lilla katt.. hoppas att det går okej. ❤️
 
Nja, fast min uppfattning är att man menar hur många rum det finns utöver köket och vardagsrummet, alltså hur många potentiella sovrum som finns snarare än hur många rum som faktiskt används för att sova i. Skillnaden här jämfört med Sverige är liksom att det här tas för givet att det finns kök och vardagsrum som utgångspunkt, inte bara kök. Jag tittar rätt mycket på husannonser här och ser ofta hus som säljs som "four bedroom house" men där endast två av rummen används som sovrum, resten är TV-rum/hemmakontor/gym/matsal/annat.

Fattar! Jag tänker att det är ju dock inte alla utrymmen som lämpar sig som sovrum utan allrum kan ju ofta vara rum som ligger emellan sovrummen som funkar som extra vardagsrum eller bibliotek, såvida den som sover där inte vill ha spring igenom av övriga familjemedlemmar som måste passera. Sen i just hus kan det ju finnas både uterum, källare mm. utöver det som av de anledningarna inte skulle gå att kategorisera som ”bedroom” men kanske är matsal sommartid, verkstad eller liknande. Så jag vidhåller nog att prata om just sovrum är en märklig beskrivning av ett hus. Men visst, någon inledande fras måste man ju ha för att beskriva ett objekt!
 
Hur räknar man rum i lägenheter i usa? 🤔 Nyfiken 🧐

Jag kan berätta hur det funkar i UK så länge, eventuellt är det samma ;) Här räknas bara antalet sovrum, så en trea i Sverige är en tvåa här i UK eftersom vardagsrummet inte räknas. När man pratar om eller säljer lägenheter det benämner man det specifikt som en "x bedroom flat".

Kan ta vår lägenhet som exempel: Vi har ett kök, ett vardagsrum och två sovrum. Samtliga helt separata rum, ingen öppen planlösning eller liknande. I Sverige skulle detta kallas för trea, i UK är det en "two bedroom flat".
Man gör på samma sätt i USA :) !
 
Näääj! Vaknade vid 5 med massa feber och huvudvärk från helvetet. Varför är min kropp så elak mot mig?:rage:

Ringt sihs och sjukat mig. Ska skicka sms till chefen och sjuka mig från jobbet. Sen måste jag sjuka mig från ridskolan också. Villinteee :cry:

Fryser, har kramp typ överallt, ont överallt och kan inte sova pga fryser trots att jag har pyjamas, morgonrock, 3 filtar och två täcken. Tycker faktiskt synd om mig. Så det så.
 
Uff det var inte lite snö som kom inatt här. Har föreläsning i stan egentligen vid 8, men struntar faktiskt i den trots vinterdäck på bilen. Jag hatar att köra när det snöar, så skippar nog att bege mig ut och utsätta mig och bilen för onödiga risker. Får bli att gå igenom powerpointen senare idag istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
70 71 72
Svar
1 435
· Visningar
40 212
Senast: dobbis
·
Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 760
Senast: Zinfernia
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 660
Senast: Inte_Ung
·
Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 122
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp