Vad gör vi? Del CLXVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade snöbollskrig med hundarna i eftermiddags. De var såklart helknäppa av snön 😄 Klarblå himmel (inte hummer som telefonen föreslog när jag skrev vidare - hatar hur korkad den funktionen är ibland!!!) och sol. Underbart barnsligt trams.

Sen har jag shoppat lite juligheter och två stickade plädar, och fortsatt pynta lite.
 
Det ar alltsa bara jag som ar trog :o Inte forsta gangen ...



Of Course! Men jag tankte nog inte tillrackligt pa problemet for att komma ihag alla satt en slash kan anvandas.
Jag blev bara sa forvirrad da man inte ens raknar rum pa lagenheter pa det satt man gor i Sverige har ... eller vaningsplan pa samma satt som har.
Hur räknar man rum i lägenheter i usa? 🤔 Nyfiken 🧐
 
Hur räknar man rum i lägenheter i usa? 🤔 Nyfiken 🧐
Jag kan berätta hur det funkar i UK så länge, eventuellt är det samma ;) Här räknas bara antalet sovrum, så en trea i Sverige är en tvåa här i UK eftersom vardagsrummet inte räknas. När man pratar om eller säljer lägenheter det benämner man det specifikt som en "x bedroom flat".

Kan ta vår lägenhet som exempel: Vi har ett kök, ett vardagsrum och två sovrum. Samtliga helt separata rum, ingen öppen planlösning eller liknande. I Sverige skulle detta kallas för trea, i UK är det en "two bedroom flat".
 
Efter åtta dagars varierad motion i följd för pållan fick det idag bli vilodag när det var jakt på gården ☺️. Så efter stallfix och lunchfodring fick jag med mig sambon bort till Ekenäs slott för julmarknad där i snön, mysigt 😍. Ekenäs slott är ju så fint, riktigt sagoslott 😍.
 
Försöker att stötta/underhålla min stackars vän som sitter på Edinburgh Airport och väntar på ett flyg som bara blir mer och mer försenat för varje timme som går. Det skulle ha gått 20:40, sedan blev det 21:30, sen 22:20 och nu 23:45. Hon har räknat ut att hon sen kommer att få vänta till 04:50 innan hon kan ta bussen/tåget hem från Arlanda, eftersom det inte går någon kollektivtrafik därifrån mellan 02-05. Det är antingen det eller en taxi för 1500 kr. Och eftersom förseningarna är p.g.a väder har hon inte rätt till någon direkt ersättning heller. Himla surt! Ännu surare var att de fick sina mat-vouchers (på hela 75 kr 🙄) precis lagom till att det sista mat-stället stängde. "Så jag sprang till enda stället som inte hade stängt ner helt - det mexikanska, och bad dom sälja det de hade kvar till oss. Chips, guac och en varm cola fick jag med mig. Så då sprang jag till Spoons och bad om att snällaaaaa få lite is, och det fick jag. Var redo att gifta mig med bartendern där och då." :D
 
Jag kan berätta hur det funkar i UK så länge, eventuellt är det samma ;) Här räknas bara antalet sovrum, så en trea i Sverige är en tvåa här i UK eftersom vardagsrummet inte räknas. När man pratar om eller säljer lägenheter det benämner man det specifikt som en "x bedroom flat".

Kan ta vår lägenhet som exempel: Vi har ett kök, ett vardagsrum och två sovrum. Samtliga helt separata rum, ingen öppen planlösning eller liknande. I Sverige skulle detta kallas för trea, i UK är det en "two bedroom flat".

Ja, så märkligt detta! När vi köpte huset frågade makens kollegor alltid ”how many bedrooms” och ja, det är ju tre. Men det säger ju egentligen ingenting om huset alls, att det även har tre vardagsrum/allrum, kök, tvättstuga och är 2,5 våning. ”Three bedroom house” kan ju liksom vara allt från en liten stuga till en riktigt stor villa så det är ett ganska dåligt beskrivande mått.
 
Har lyssnat på en ljudbok hela dagen. Strax dags för sängen och den är inte slut än. Boken alltså. Fanken också, jag vill ju veta hur den slutar ju! Passade även på att handla lite i dag, och diska och tvätta och vara ute med hunden samt laga mat, så inte bara ljudbok. Men det har inte blivit mycket städning i övrigt en städdag som det här. Har inte haft tid. Ljudbok ju..... Jag har varit upptagen liksom, av viktigare saker än städning, liksom!

Äta, och sen sova. Ny dag i morgon, promenad med hunden, sedan jobba 4 timmar innan jag kan lyssna på ljudbok igen.

Fanken, har inte tid att jobba! ;)
 
Försöker att stötta/underhålla min stackars vän som sitter på Edinburgh Airport och väntar på ett flyg som bara blir mer och mer försenat för varje timme som går. Det skulle ha gått 20:40, sedan blev det 21:30, sen 22:20 och nu 23:45. Hon har räknat ut att hon sen kommer att få vänta till 04:50 innan hon kan ta bussen/tåget hem från Arlanda, eftersom det inte går någon kollektivtrafik därifrån mellan 02-05. Det är antingen det eller en taxi för 1500 kr. Och eftersom förseningarna är p.g.a väder har hon inte rätt till någon direkt ersättning heller. Himla surt! Ännu surare var att de fick sina mat-vouchers (på hela 75 kr 🙄) precis lagom till att det sista mat-stället stängde. "Så jag sprang till enda stället som inte hade stängt ner helt - det mexikanska, och bad dom sälja det de hade kvar till oss. Chips, guac och en varm cola fick jag med mig. Så då sprang jag till Spoons och bad om att snällaaaaa få lite is, och det fick jag. Var redo att gifta mig med bartendern där och då." :D
Lika bra att hon tar in på hotell, hon kommer inte hem från Arlanda imorgon.
 
Hade snöbollskrig med hundarna i eftermiddags. De var såklart helknäppa av snön 😄 Klarblå himmel (inte hummer som telefonen föreslog när jag skrev vidare - hatar hur korkad den funktionen är ibland!!!) och sol. Underbart barnsligt trams.

Sen har jag shoppat lite juligheter och två stickade plädar, och fortsatt pynta lite.

Låter supermysigt!

För att spinna vidare på hummern så sa en vän att soppan som en annan vän tagit med hem till mig idag smakade nästan som hummersoppa. Den andra vännen är inbiten vegetarian och pratade glatt vidare om hummus-soppa och att hon aldrig ätit det. :laugh: Hon sa typ hummussoppa fem gånger inom loppet av två minuter innan felhörningen reddes ut.
 
Det är något primitivt med eld. Det väcker nåt inom en.

När jag jobbbade som ombudsman i Uppsala hade jag en öppen spis i lägenheten. Efter senaqkvällsjobb tände jag en brasa. Tog en kupa cognac och satt och tittade in i elden, lutad mot soffgaveln.
Världens bästa nedvarvning.

Våra fester slutade oftast med att vi låg i en solfjäder framför elden och löste världsproblemen
Jag kan inte göra annat än hålla med om att eld är speciellt. Somnade som ett barn och sov gott i en dryg timme.
 
Blev lite smått och gott till oss från julmarknaden: Gammaldags slottsglögg, saffran, havtornsmarmelad och kallpressad rapsolja och några fina julklappar 😍. Åkte ikväll bort till en kompis (och stallkompis) för att haka på henne till stallet för kvällsfodring och passade på att sätta på pållans polarpads i framhovarna inför utsläpp imorgon nu när vi fick winterwonder land 😍. Nu sovtajm för mig med; sambon sover, honkatten har lagt sig i sin mysiga kattbädd igen och lilkissen har äntligen lagt sig tillrätta efter att ha busat runt en hel del 😄. Natti natt! 😴
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
70 71 72
Svar
1 435
· Visningar
40 212
Senast: dobbis
·
Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 760
Senast: Zinfernia
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 660
Senast: Inte_Ung
·
Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 122
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp