Vad gör vi? Del CCIV

Det slog mig aldrig att det kunde uppfattas som skammande. Tvärtom beundrar jag alla som har barn. Idag är jag extremt nihilistisk och känner att katastrofen är oundviklig och att det är skönt att inte ha något att förlora. Jag vill inte att någon, född eller ofödd, ska uppleva det jag ser som oundvikligt.

Har suttit hela jäkla dagen med samma skoluppgift och inte kommit någonstans :banghead:
Överväger att ta en promenad för att kanske få lite ny energi och motivation. Det är dock väldigt grått, kallt (ok 7 gr men ändå kallt) och tråkigt ute, men det kanske ändå är bra med lite frisk luft.

Men det är väl ingen som skammat er med barn? Att några har uttryck lättnad över att just de inte har barn har väl inget med er att göra utan just att de i nuvarande situation har svårt att se framtiden i ljusa färger. Känns väl rimligt att få uttrycka det i den här tråden om det är vad som sker i deras huvuden/kroppar/liv.
Det var min känsla jag delade, den är också värd att få uttryckas.

Varit till VC och kollat upp mig (blev totalsänkt efter flunsan/covidvaccineringen inkl total förlust av smak/lukt). Förmodligen hade jag något virus på g redan då fast jag inte visste det. Ska fortsätta med avsvällande och hoppas på att smak/lukt kommer tillbaka snart :meh: Är bättre men känner mig lika pigg och fräsch som en urvriden disktrasa :cautious:

Häng med i den moderna tiden istället, intellektuell funktionsnedsättning eller bara IF heter det numera.
Du behöver inte bli så otrevlig..
Okej då skriver jag IF i fortsättningen och så lägger vi ner diskussionen och startar om, deal?:up:

(Fast jag kommer fortfarande att skriva "efterblivet", "pucko", "idiot" men då gäller det mig själv när jag hittat på nåt riktigt dumt.) :angel:

Genom historien så har det väl knappt gått en generation som inte förutspått att "the end of times" är här och att världen blir sämre och att det går utför. Typ som att alla generationer påstår att unga inte vill jobba längre... dvs det du tror är vad människor har trott sen det blev en civilisation.
Oändlig tillväxt i en ändlig värld kan aldrig funka i längden, planeten däremot har många sätt att göra sig av med överskottet om vi inte själva trycket på knappen vill säga.

Tjoho, jag har fått två små glädjekorn i dag. Dels har metallsnubben sågat och slipat en metalldel till en ikeamöbel, så nu kan förmodligen min gamingdator få plats på den. Dels fick jag skjuts hem i dag av snubben som installerar vårt passersystem.
Det var så skönt att sitta i en sån där rymdbil hem i stället för att sitta på pendeln i dag. :up: Jag har verkligen inte varit på pendlarhumör.

Piggare än i går när jag somnade ett par gånger på väg till jobbet, ett par gånger på jobbet, ett par gånger på väg hem.
När jag sedan inte ens hade hjärnkompetens att få ihop en macka med ost och smör (jag plockade ut och stoppade tillbaka smöret tre gånger innan jag ens fick på smöret på mackan) gav jag upp, åt mackan... utan ost... och gick och la mig direkt.
Så i dag blir det att sätta ihop ikea möbeln med den modifierade metallgrejen och sedan springa.

Gick in i min nya tjänst efter föräldraledighet och omorganisation med inställningen att lära mig så mycket jag bara kunde det här året. Ingen prestige när arbetsuppgifter passas runt, distans till konflikter, att vara dynamisk. Att se varje tillfälle som en lärdom. En ny arbetsuppgift. En konfliktsituation. En ny känsla.

Så många gånger som jag har backat ur en situation, tagit några djupa andetag. Hittat nya krafter och fokuserat på 1. Hur gör vi det bästa jobbet för företaget nu och 2. Vad kan jag lära mig av det här. Inget skört ego, och heller ingen koppling mellan andras beteenden och mitt värde.

Men vet ni, idag känner jag mig faktiskt väldigt trött.

Jag känner att det är just det där att säga det till andra som gör lite skillnad. Tänka det är ju en sak, att säga till andra, med barn känns ju lite, märkligt, tänker jag. Det är ju lite laddat uttryck, att ha eller inte ha barn (i vissa situationer) så att uttrycka det som "tur jag inte har barn när världen är åt helvetet" blir ju lite skammande även om det inte menas i direkta ord.
Jag har aldrig skammat folk som skaffar barn, det är ett val var och en gör. Däremot kan jag tycka det är trist att vi som valt att inte ha barn inte får säga ”tur jag inte valt att ha barn” utan att någon ska känna sig kränkt, skammad eller liknande. Det är ju lika för mig om nån säger ”tur jag inte skaffat häst”. Nä vill man inte ha häst ska man inte ha nån. Vill man inte ha barn ska man inte ha nåt.
Och faktiskt få uttrycka det. Jag har sen jag var liten sagt att jag inte vill sätta barn till denna värld och detta började redan sent 80-tal. Men jag blir gladare för varje dag att jag beslutade mig redan då med tanke på vart vi är på väg. Vad andra väljer berör mig inte alls. Förhoppnings vill de som skaffar barn ha barn, kan ta hand om de och ingjuta hopp och tro om någon sorts framtid. Att arbeta hårt för att ens barn ska ha en ljus framtid. Framtiden kommer ju, på ett eller annat sätt.
Jag jobbar ju med att faktiskt skydda och hjälpa människor, även om jag inte har barn så tycker jag att jag drar mitt strå i stacken för en tryggare framtid. För andra.

Jag har aldrig skammat folk som skaffar barn, det är ett val var och en gör. Däremot kan jag tycka det är trist att vi som valt att inte ha barn inte får säga ”tur jag inte valt att ha barn” utan att någon ska känna sig kränkt, skammad eller liknande. Det är ju lika för mig om nån säger ”tur jag inte skaffat häst”. Nä vill man inte ha häst ska man inte ha nån. Vill man inte ha barn ska man inte ha nåt.
Och faktiskt få uttrycka det. Jag har sen jag var liten sagt att jag inte vill sätta barn till denna värld och detta började redan sent 80-tal. Men jag blir gladare för varje dag att jag beslutade mig redan då med tanke på vart vi är på väg. Vad andra väljer berör mig inte alls. Förhoppnings vill de som skaffar barn ha barn, kan ta hand om de och ingjuta hopp och tro om någon sorts framtid. Att arbeta hårt för att ens barn ska ha en ljus framtid. Framtiden kommer ju, på ett eller annat sätt.
Jag jobbar ju med att faktiskt skydda och hjälpa människor, även om jag inte har barn så tycker jag att jag drar mitt strå i stacken för en tryggare framtid. För andra.
Jag tycker att det är skillnad på i vilken situation man säger det i. Rent allmänt som i en åsikt man har eller som i just i dag i ett inlägg som ett av de tidigare där världen målades becksvart och negativ. Det är den kombinationen som fick mig att reagera, annars är det ju bara en åsikt bland andra, tycker jag.

Jag kan tycka att det är lite tråkigt (men det får du förstås göra) att du hänger upp dig just på att någon känner sig skammad men inte funderar på hur unga människor känner sig när äldre uttrycker sig så negativt och "tur jag inte har barn" och menar den här svarta världen där ingen framtid finns. De är barn till någon, de lever längre än de som uttrycker så. Hur känns det att rätt ofta få höra sådant?
"Världen är rent åt helvete och det finns inget att göra åt den". Jag hade gått och skjutit mig själv i skallen till slut, hur står man ut av att få höra hur hopplös framtiden är? Av att få höra att bara för att äldre folk sumpat det så kommer ingen människa kunna göra något bättre någonsin? Ingen bra människa kommer någonsin födas? När de äldre sedan dör är resten bara skit, för de bästa människorna har redan fötts och dött, ingen bra kommer födas igen. Det är en gräsligt, på något vis, självgod syn på sin egen och tidigare generationer.
Det tycker jag är det värsta.

Du får självklart uttrycka din ovilja om att inte vilja ha barn, precis som andra får reagera på uttrycket vid tillfällen som i dag när det uttrycks som i inlägg ovan, det är trots allt känslor och känslor är ju inte alltid logiska.

Liknande trådar

Hemmet Alla dessa "bra att ha" saker som bara samlar damm? Hur ändrar man sig och klarar av att göra sig av med sånt som bara står "utifall...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
4 243
Tjatter Jag ska upp till Sundsvall ett par dagar och kommer spendera en dag på egen hand när sambon jobbar. Vad hittar man på där uppe tro...
Svar
15
· Visningar
562
Senast: Exile
·
  • Låst
Tjatter Jag har ju ingen katt att ha som första bild så det får bli en midsommarfin Gräddbulle :angel: Snart dags att åka till stallet för den...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
62 031
Mat Jag skulle vilja göra konserver med äppelmos, men har tyvärr tidigare misslyckats med att få konserver lufttäta. Måste gummiringen till...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 991
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar