Jag har aldrig skammat folk som skaffar barn, det är ett val var och en gör. Däremot kan jag tycka det är trist att vi som valt att inte ha barn inte får säga ”tur jag inte valt att ha barn” utan att någon ska känna sig kränkt, skammad eller liknande. Det är ju lika för mig om nån säger ”tur jag inte skaffat häst”. Nä vill man inte ha häst ska man inte ha nån. Vill man inte ha barn ska man inte ha nåt.
Och faktiskt få uttrycka det. Jag har sen jag var liten sagt att jag inte vill sätta barn till denna värld och detta började redan sent 80-tal. Men jag blir gladare för varje dag att jag beslutade mig redan då med tanke på vart vi är på väg. Vad andra väljer berör mig inte alls. Förhoppnings vill de som skaffar barn ha barn, kan ta hand om de och ingjuta hopp och tro om någon sorts framtid. Att arbeta hårt för att ens barn ska ha en ljus framtid. Framtiden kommer ju, på ett eller annat sätt.
Jag jobbar ju med att faktiskt skydda och hjälpa människor, även om jag inte har barn så tycker jag att jag drar mitt strå i stacken för en tryggare framtid. För andra.