En fantastisk musiker och sÄngerska, Àr med i bandet Amason och gör en solokarriÀr just nu.Och ... vem ar Amanda Bergman?
En av mina favoritröster.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En fantastisk musiker och sÄngerska, Àr med i bandet Amason och gör en solokarriÀr just nu.Och ... vem ar Amanda Bergman?
En fantastisk musiker och sÄngerska, Àr med i bandet Amason och gör en solokarriÀr just nu.
En av mina favoritröster.
Du har nog hört henne i Volvoreklamen, det Àr Amanda Bergman som sjunger Vintersaga... Den har gÄtt en del pÄ radio ocksÄ.och enligt google ar bandet Amason ett Svenskt band ... som jag inte heller vet att jag hort. Det ar lite fel sida av Atlanten som de ar kanda, och att jag sa att jag inte visste vem hon var gjorde jag mest med "tongue in cheek" och inte menat att bli taget literally.
Du har nog hört henne i Volvoreklamen, det Àr Amanda Bergman som sjunger Vintersaga... Den har gÄtt en del pÄ radio ocksÄ.
Jag har en Tesamovar, arvegods frÄn min farfarsfar som var Statsingenjör eller vad han nu var. Kanske Stadsingenjör? Han fick den som tack nÀr han hade ritat nÄgon av de stora kraftverken uppe i norr (om nu nÄgon har lÀst boken "Brobyggarna" sÄ stÄr han omnÀmnd dÀr).
Visa bifogad fil 159296
Ja, det Àr en samovar, helt i Silver dock, sÄ den Àr inget man dricker te ur numera, om man inte gillar att fÄ i sig tungmetaller (och det Àr ju inte att rekommendera).Jattefin, men ar det en samovar? Jag trodde de var skapelser som hade hett vatten och en kanna med aldeles for starkt tea pa toppen?
Nu bor jag i USA och har alltsa aldrig hort den Svenska volvo reklamen, jag hor/ser for ovrigt nastan ingen reklam alls da vi har Roku och kan valja bort det mesta ... och jag inte tittar pa TV.
Skulle inte sÀga att det Àr en samovar. En tekanna mer. à nÀÀ det heter inte te samovar utan endast samovar.Du har nog hört henne i Volvoreklamen, det Àr Amanda Bergman som sjunger Vintersaga... Den har gÄtt en del pÄ radio ocksÄ.
Jag har en Tesamovar, arvegods frÄn min farfarsfar som var Statsingenjör eller vad han nu var. Kanske Stadsingenjör? Han fick den som tack nÀr han hade ritat nÄgon av de stora kraftverken uppe i norr (om nu nÄgon har lÀst boken "Brobyggarna" sÄ stÄr han omnÀmnd dÀr).
Visa bifogad fil 159296
En nutida sĂ„ngerska med sitt band Amason. Ăr dessutom bonde med djur och odling. FĂ„tt en drös priser och legat pĂ„ topplistorna.Och ... vem ar Amanda Bergman?
Tekanna med rechaud enligt min mormor. Ä sjukt fin!Ja, det Àr en samovar, helt i Silver dock, sÄ den Àr inget man dricker te ur numera, om man inte gillar att fÄ i sig tungmetaller (och det Àr ju inte att rekommendera).
HÀr Àr lÀnk till Volvo-reklamen.
Haha, jag Àr lurad av farfar, tyvÀrr Àr han inte med oss lÀngre sÄ jag kan inte berÀtta det för honom. Men den Àr fint arvegods ÀndÄ, sÄ det spelar inte sÄ stor roll. Ska bara se till att putsa den, för den Àr inte lika blank lÀngre.Tekanna med rechaud enligt min mormor. Ä sjukt fin!
Kom ihÄg att Kika dÄ om du hittar nÄn stÀmpel, alltid kul att veta vad man har. Kan vara vÀrd massor eller inget. Men kul att veta!Haha, jag Àr lurad av farfar, tyvÀrr Àr han inte med oss lÀngre sÄ jag kan inte berÀtta det för honom. Men den Àr fint arvegods ÀndÄ, sÄ det spelar inte sÄ stor roll. Ska bara se till att putsa den, för den Àr inte lika blank lÀngre.
Jag har ocksÄ en samovar men en engelsk, vad jag minns. à tminstone enligt svar frÄn Bukowskis för flera Är sedan. nÀr jag ville veta lite mer. .....undrar var jag har det svaret.....nÄgonstans i en lÄda.Du har nog hört henne i Volvoreklamen, det Àr Amanda Bergman som sjunger Vintersaga... Den har gÄtt en del pÄ radio ocksÄ.
Visa bifogad fil 159296
Den Àr stÀmplad med C.G. Hallberg tror jag och sÄ Àr det tre kronor-stÀmpel bland annat. Totalt Àr den 30 cm drygt och sjÀlva kannan Àr vÀl 21? Jag tror inte den Àr vÀrd sÄ mkt men den Àr vÀrd massor i hjÀrtat.Kom ihÄg att Kika dÄ om du hittar nÄn stÀmpel, alltid kul att veta vad man har. Kan vara vÀrd massor eller inget. Men kul att veta!
Absolut sant för mig. Böckernas vÀrld har lÀrt mig mycket onödigt. Och nödvÀndigt sÄklart.Tror att min kunskap kommer frÄn litteraturen?
Och min Ă„lder?
Tror det Àr fÄ i min Älder - 60+ - som inte vet vad en samovar Àr?
Och alla Agatha Christie, de stora ryssarna m.fl. vi lÀste.
AllmÀnbildning Àr vÀldigt generationsbunden. Talade med en Àldre man pÄ ett kulturevenemang som inte hade en aningom vem Amanda Bergman Àr.
Vi Àldre Àr bekanta med samovarer
Har aldrig hört det ordet innan, brukar vara bra pÄ Àldre ord annars. Men Ä andra sidan sÄ vet jag inte om nÄgon jag kÀnner har varit i Ryssland, kÀnner inte ens nÄgon som dricker te sÄ kanske fullt naturlig att jag aldrig hört om den innan
Fast det Àr samma hÀr, min mamma dricker te nÀr hon Àr sjuk, annars kaffe och det Àr kaffedrickare i nÀrheten. Jag dricker inte kaffe alls och kÀnner nog ingen som inte dricker kaffe alls- utom en kompis till mig som inte ens dricker te. Utöver det sÄ gÄr det att rÀkna tedrickare (de som nÄgon gÄng dricker te) ena handens fingrar.Visa bifogad fil 159315
Mycket trevligare Àn den styvmoderliga behandlingen som Àr vad man ofta fÄr i tekoppen pÄ svenska hotell och restauranger.
KĂ€nner inte nĂ„gon som dricker te? Ăr det ens möjligt? Jag tror att jag kan rĂ€kna de mĂ€nniskor jag kĂ€nner som aldrig dricker te pĂ„ ena handens fingrar... (PĂ„ samovar/tekannenivĂ„ Ă€r det ju inte sĂ„ mĂ„nga, men Ă€ndĂ„.)
Jag skulle inte heller sÀga att det Àr en samovar. Det ser ut att vara en tekanna med vÀrmare?Ja, det Àr en samovar, helt i Silver dock, sÄ den Àr inget man dricker te ur numera, om man inte gillar att fÄ i sig tungmetaller (och det Àr ju inte att rekommendera).
HÀr Àr lÀnk till Volvo-reklamen.
Visa bifogad fil 159315
Mycket trevligare Àn den styvmoderliga behandlingen som Àr vad man ofta fÄr i tekoppen pÄ svenska hotell och restauranger.
KĂ€nner inte nĂ„gon som dricker te? Ăr det ens möjligt? Jag tror att jag kan rĂ€kna de mĂ€nniskor jag kĂ€nner som aldrig dricker te pĂ„ ena handens fingrar... (PĂ„ samovar/tekannenivĂ„ Ă€r det ju inte sĂ„ mĂ„nga, men Ă€ndĂ„.)
HĂ€r Ă€r det kaffe för hela slanten, ibland örtte (eller vad det kallas nĂ€r det inte Ă€r teblad med) i medicinsk syfte som slemlösande vid förkylning, men Ă€ven det var lĂ€nge sedan jag hörde om nu nĂ€r det finns sĂ„ bra slemlösande tabletter.KĂ€nner inte nĂ„gon som dricker te? Ăr det ens möjligt? Jag tror att jag kan rĂ€kna de mĂ€nniskor jag kĂ€nner som aldrig dricker te pĂ„ ena handens fingrar... (PĂ„ samovar/tekannenivĂ„ Ă€r det ju inte sĂ„ mĂ„nga, men Ă€ndĂ„.)
Inget konstigt och de hade en pÄ ett café hÀr tidigare (och jag visste vad det var innan sÄ ingenting förvirrande). Det blir godare tycker jag Àn att ha ganska kallt vatten och tepÄse. Men det blir starkt och de Àr fina.Det frÄgade sambon mig nÀr han lÀste pÄ ett papper hemma.
Va? sa jag.
-Te-samo-far - vad Àr det?
Jag kastade en blick pÄ pappret och sade Tesamovar.
Han fnös och gick dÀrifrÄn.