Te-samo-far, vad är det?

Tack för att du tog dig tid. :)

Men någon skrev att te-samovar var lite tårta på tårta, om jag tolkar både din chatGPT och @MML länk så är tekannan någon man kan sätta på den, vilket då för mig innebär att man kan sätta på annan kanna också, alltså i min värld är en tesamovar inte tårta på tårta. Inte om själva kokaren heter samovar och kan användas till både te, kaffe och annat varmt beroende på vad för kanna man har ovanpå?
Nej, så är det inte.

En samovar funkar så att man brygger väldigt starkt te, och har i tekannan. När man vill ha en kopp te, så häller man lite av det starka teet i koppen, och sen fyller man på med hett vatten så att det blir lagom starkt te.

Tekannan uppepå är en speciell tekanna som passar på samovaren, och man har aldrig annat än te i den. Att ha kaffe i en samovar blir ungefär som att försöka koka te i en espressomaskin.

En samovar är alltid bara för te, inte för varma drycker i allmänhet. Jag tror heller inte metoden med att brygga en kanna starkt kaffe som får stå några timmar, och som man sen häller upp och spär ut med varmvatten skulle bli särskilt gott kaffe. Men det blir väldigt gott te på det sättet.

Min sambo och ett gäng gamla kompisar dricker te ur sambons samovar nån gång om året. Ambitiösa år fixar de ryska kakor och grejer. Mindre ambitiösa år blir det som det blir.

Jag tycker att det är trivsamt med samovar. Fast inte särskilt praktiskt.

Men vad konstigt att det är så många som inte känner till det! Jag har aldrig haft någon kontakt med rysk kultur direkt men samovar vet jag vad det är - känns inte som ett särkilt ovanligt ord för mig. Märkligt! 😅
Vi som inte vet är väl dåligt allmänbildade på just den biten helt enkelt.

Det var inte menat som en pik alls - hoppas att du inte tog det så! Bara genuint förvånad. :)
Nej, men det är nog så ju. Jag är nog mer förvånad över förvåningen. Alla kan ju inte allt, det finns saker man kan mer av och andra mindre, andra kan mer av vissa saker och mindre av andra osv. Jag antar att just den biten inte fastnat hos den som inte vet.

Har aldrig hört det ordet innan, brukar vara bra på äldre ord annars. Men å andra sidan så vet jag inte om någon jag känner har varit i Ryssland, känner inte ens någon som dricker te så kanske fullt naturlig att jag aldrig hört om den innan:)

Jag är smått fascinerad över att så många inte vet vad en samovar är :o

Men vad konstigt att det är så många som inte känner till det! Jag har aldrig haft någon kontakt med rysk kultur direkt men samovar vet jag vad det är - känns inte som ett särkilt ovanligt ord för mig. Märkligt! 😅
Jag har koll. Tror att det beror på att jag går mycket på loppis och ser alla möjliga tingestar där, bland annat samovarer.... :D

Tror att min kunskap kommer från litteraturen?
Och min ålder?

Tror det är få i min ålder - 60+ - som inte vet vad en samovar är?
Och alla Agatha Christie, de stora ryssarna m.fl. vi läste.

Allmänbildning är väldigt generationsbunden. Talade med en äldre man på ett kulturevenemang som inte hade en aningom vem Amanda Bergman är.
Vi äldre är bekanta med samovarer :)

Och min ålder?

Allmänbildning är väldigt generationsbunden. Talade med en äldre man på ett kulturevenemang som inte hade en aningom vem Amanda Bergman är.
Det hörde väl också till 'standardstereotypin' av vad om var 'ryskt'? ihop med storblommiga schalar, piroger och Kalinka-dans, typ...
Idag är det mer oligarker och nedsupna fattigpensionärer om präglar bilden, dvs. ett annat kulturellt ramverk...

Och min ålder?

Och ... vem ar Amanda Bergman? 🤔

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 457
Senast: Jahaja
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 805
Senast: co-SMAD4
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka