Te-samo-far, vad är det?

En samovar är alltid bara för te, inte för varma drycker i allmänhet. Jag tror heller inte metoden med att brygga en kanna starkt kaffe som får stå några timmar, och som man sen häller upp och spär ut med varmvatten skulle bli särskilt gott kaffe. Men det blir väldigt gott te på det sättet.
Men det är ju så det fungerar med kaffepoddar och de där moderna maskinerna som tar hål på podden och häller på varmt vatten. Dvs koncentrerat kaffe i ett hölje av aluminium eller liknande och spä med vatten. Slår vad om att de kan typ hälla ut varmt vatten och tvätta ngt också?

Men det var bara för att tjafsa emot. Om man bara skriver samovar håller jag med om att det är uppenbart att man får te.

Senast ändrad:
Jag skulle inte heller säga att det är en samovar. Det ser ut att vara en tekanna med värmare?
Tänker att det ju inte är en omöjlighet att en sak inte är en samovar men ändå lyckats bli allmänt benämd så i en viss tid i annan kultur än den ryska? Utan att veta såklart.

Nej, men det är nog så ju. Jag är nog mer förvånad över förvåningen. Alla kan ju inte allt, det finns saker man kan mer av och andra mindre, andra kan mer av vissa saker och mindre av andra osv. Jag antar att just den biten inte fastnat hos den som inte vet.
Jag å min sida är kanske mer förvånad över att samovar var ett ord som var helt nytt för flera, men inte så förvånad över att inte alla vet vad en samovar är :)

Tänker att det ju inte är en omöjlighet att en sak inte är en samovar men ändå lyckats bli allmänt benämd så i en viss tid i annan kultur än den ryska? Utan att veta såklart.
Jo, det är klart att nån kan ha trott att det var en samovar. Har man t ex aldrig sett en riktig samovar så är det ju inte så lätt att veta.

Ungefär som när brittiska emigranter till Amerika såg ett stort djur med horn och tänkte att det där måste vara en älg (elk). Fast det egentligen var en hjort. Inte lätt att veta om man aldrig sett en älg förut.

Men det är ju så det fungerar med kaffepoddar och de där moderna maskinerna som tar hål på podden och häller på varmt vatten. Dvs koncentrerat kaffe i ett hölje av aluminium eller liknande och spä med vatten. Slår vad om att de kan typ hälla ut varmt vatten och tvätta ngt också?

Men det var bara för att tjafsa emot. Om man bara skriver samovar håller jag med om att det är uppenbart att man får te.
Nej, det är väl inte alls samma sak? Det är malda kaffebönor i podden, inte flytande kaffe. Öppna en så får du se.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 457
Senast: Jahaja
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 805
Senast: co-SMAD4
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka