Vad gör vi? Del CCVII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Härligt frostigt ute, solen skiner och braskaminen sprakar :love: . Sen frukost och inväntar att rörmokaren ska höra av sig då varmvattenberedaren bråkar igen...Vill ju inte de går in själva då ungkatten är så reserverad och vartefter behöver jag ju luncha hästarna men än kan jag alltså bara vänta...Det är visst tulpanens dag idag så inviger min mullemugg med Hedmans tulpanfält med morgonkaffet :).
 
Idag fick jag duscha på jobbet då inte avloppet funkade alls
Kunde inte spola i toa heller
Men nu är de på plats med kamera så får vi se
 
Tog rätt på tvätten i morse, hade sån lyx att tvättstugan var obokad även nu första tvättiden, jag hade sista ogår, så jag lämnade tvätten i tumlarna och var där i morse igen vid 07 och drog igång dem igen. Sen var jag dit vid 10 och hämtade tvätten och åkte sedan iväg med hundarna till Jysk där jag förbokat tre madrasser till spjälsängar. Lade ut dem bak till hundarna och sedan köpte jag en tuftad matta på Resurs som jag bredde ut på dynorna. Så här lyxigt har de aldrig åkt tidigare. 😍

Bunkrade sedan upp med en säck hundmat och två stora kartonger blötfoder till katterna. Köpte med mig en lunch hem och lite mat till jobbet i morgon. Hundarna fick dela lunchen med mig, tog även själv ett halvt glas vin och orkade inte dricka upp andra halvan utan sparar det till senare.
 
Jag blir på riktigt upprörd över hur dagens samhälle ser ut, hur barnen växer upp och hur skolan är.

Nej, jag vill inte tillbaka till den tiden det var tillåtet att aga barn, absolut inte. Men, skulle vi inte kunna hitta en medelväg?

(Inser att detta kanske hör hemma i en egen tråd…)
Att ta tag i barn och köra ut dem från klassrum har aldrig varit skadligt, men numera får man inte. Lärarna får inte fysiskt dra ut en stökig elev från klassrummet, bara be den gå, vill den inte så får den vara kvar och härja fritt. DET tycker jag är fel. Att köra ut en unge när den stökar till ett grupprum med annan personal tills den lugnat sig är en bra markering för både stökig elev och andra elever. Men nej, de kan bli anmälda. Och "Stopp min kropp", inte röra någon osv.

En lärare ringde hem när min äldsta gick i ettan och sa, flera gånger i veckan en period, "Nu snurrar han på stolen och springer runt i klassrummet igen, vill du prata med honom?". Jag pratade med honom, han förstod rätt och fel och lovade att försöka sköta sig. Och så fortsatte han dagen efter till andras skratt och lärarens uppgivenhet... Till slut röt jag "Men slå näven i bordet och be ungen att sätta sig på sin plats någon gång! Det är väl du som är vuxen?! Håller han på så hemma leder jag honom till stolen och sätter honom, man behöver inte vara våldsam men däremot bestämd. Han driver ju med dig som bara den ju!" Hon slutade ringa, vet inte om han slutade sno hennes stol dock. Han har alltid behövt gränser. Gör du detta så händer detta, gör du detta så får du detta. Regler, klara och tydliga, raka instruktioner, inga mes-frågor "skulle du vilja...?" Hans svar? "Nej! Det vill jag inte!". I övrigt gillar han vuxenlivet på ett sätt säger han (23 år nu) för det ÄR tydligt vad som gäller och vad gränserna är, ingen otydlighet liksom. Gör du fel finns ingen som tycker synd om dig, blir det fel oavsett vad det beror på - försovit dig, skickat in fel papper, glömt osv osv osv så är resultatet ändå en konsekvens, inget daltande. Det passar honom tycker han, och säger att det saknades i skolan, lärarna bestämde inte, man kunde bara strunta i dem. Den enda man inte riktigt kunde strunta i var mamma (jag), men det försökte han ju eftersom alla andra ungdomar gjorde det.
 
Du menar, att föräldrarna skulle börja uppfostra sina barn så de kan tillägna sig lektionerna, istället för att de stör och förstör för andra lärare och elever? En skola där lärarna får sköta sitt jobb, undervisa, istället för att försöka lösa konflikter och uppfostra eleverna till att visa hänsyn mot andra? :nailbiting: :bag:
Det handlar inte bara om föräldrarna, det är fel att tro att det bara är föräldrars fel att det ser ut så här. Det är även skolans egna fel, där lärde mina sig att inget har konsekvenser, där lärde de sig all skit. Inte behandlade mig eller sin mormor ens i närheten som de behandlade sina lärare? För de ville inte ha konsekvenser förstås, men det fick de ju inte i skolan... Det är ett systemfel i samhället, inte bara och enbart hos föräldrar även om biten brister även där.
 
Precis…
Och där lärarna verkligen får vara lärare och inte ägna all tid åt pappersarbete.

Samma sak med läkare.

Anställ sekreterare åt både lärare och läkare.
Läkare har sekreterare-medicinsk sekreterare är ett yrke, jag jobbar som det, men vi ersätts allt eftersom av taligenkänning där arbetsgivarna tror de kan spara pengar och glömmer alla övriga uppgifter vi gör...
 
Att ta tag i barn och köra ut dem från klassrum har aldrig varit skadligt, men numera får man inte. Lärarna får inte fysiskt dra ut en stökig elev från klassrummet, bara be den gå, vill den inte så får den vara kvar och härja fritt. DET tycker jag är fel. Att köra ut en unge när den stökar till ett grupprum med annan personal tills den lugnat sig är en bra markering för både stökig elev och andra elever. Men nej, de kan bli anmälda. Och "Stopp min kropp", inte röra någon osv.

En lärare ringde hem när min äldsta gick i ettan och sa, flera gånger i veckan en period, "Nu snurrar han på stolen och springer runt i klassrummet igen, vill du prata med honom?". Jag pratade med honom, han förstod rätt och fel och lovade att försöka sköta sig. Och så fortsatte han dagen efter till andras skratt och lärarens uppgivenhet... Till slut röt jag "Men slå näven i bordet och be ungen att sätta sig på sin plats någon gång! Det är väl du som är vuxen?! Håller han på så hemma leder jag honom till stolen och sätter honom, man behöver inte vara våldsam men däremot bestämd. Han driver ju med dig som bara den ju!" Hon slutade ringa, vet inte om han slutade sno hennes stol dock. Han har alltid behövt gränser. Gör du detta så händer detta, gör du detta så får du detta. Regler, klara och tydliga, raka instruktioner, inga mes-frågor "skulle du vilja...?" Hans svar? "Nej! Det vill jag inte!". I övrigt gillar han vuxenlivet på ett sätt säger han (23 år nu) för det ÄR tydligt vad som gäller och vad gränserna är, ingen otydlighet liksom. Gör du fel finns ingen som tycker synd om dig, blir det fel oavsett vad det beror på - försovit dig, skickat in fel papper, glömt osv osv osv så är resultatet ändå en konsekvens, inget daltande. Det passar honom tycker han, och säger att det saknades i skolan, lärarna bestämde inte, man kunde bara strunta i dem. Den enda man inte riktigt kunde strunta i var mamma (jag), men det försökte han ju eftersom alla andra ungdomar gjorde det.
Jag blev utskickad i korridoren för att jag störde. Det är det enda starka minnet jag har från skolan, att jag inte fick vara med och blev utstött avv såväl elever som lärare. Jag ville inte störa, jag rådde bara inte för det. Jobbade klart för fort med uppgifterna och blev uttråkad. Så i princip så straffades jag för att jag är intelligent. Vidrigt gjort av skolan.
 
Jag blev utskickad i korridoren för att jag störde. Det är det enda starka minnet jag har från skolan, att jag inte fick vara med och blev utstött avv såväl elever som lärare. Jag ville inte störa, jag rådde bara inte för det. Jobbade klart för fort med uppgifterna och blev uttråkad. Så i princip så straffades jag för att jag är intelligent. Vidrigt gjort av skolan.
Nu tror jag det är skillnad på dig och speciellt pojkar som satt i system i att vara tråkiga i skolan och trotsa vuxna en period. De jag menar jobbar troligen inte ens klart för fort med någon uppgift utan mest troligt inte alls.

Jag tycker inte att man ska bli utkörd för att man pratar lite, utan för att man härjar. För mig är det skillnad på att störa och att härja och stöka så att lektionerna inte går att fortgå.

Men jag förstår, reglerna att inte skicka ut stökiga elever kom till för att inte kränka någon så istället för att en mår dåligt en gång och får hjälp att hantera det och lösningar på situationen så den inte händer igen är det bättre att de eleverna för det är sällan en i en klass, härjar och stökar fritt så ingen av 25-30 elever kan arbetar i ro istället utan måste använda hörselkåpor, få med sig uppgifter hem för de hinner inte med pga att de störs, får ont i magen och huvudet för att det är så stökigt osv.
 
När jag gick i ett tvåan var vi sammanlagt tio elever
Två killar hade väldigt svårt att sitta still och bråkade gärna med varandra
Det fanns en hög med kuddar och mjuka bollar i klassrummet och där fick de hållas när fröken läste så länge de var tysta och slog på kuddarna istället för på varandra
Det fungerade utmärkt såvitt jag kan minnas
Vi hade också väldigt långa raster då vi var ute och lekte och en barsk vaktmästare som inte tolererade bråk och urgulliga matsals personer som plåstrade om en om man skrubbat knät
Det var nog den bästa tiden i mitt liv faktiskt
Tills jag började trean då blev det större klass mindre roligt
 
Va? Får det inte lära sig det i skolan längre? Vi ritade klockor kommer jag ihåg. Fast det var ju på stenåldern förstås. Tycker nog det är grundutbildning att förstå en analog klocka.

Min 8-ariga sondotter lar sig klockan i skolan. Hon kampar pa nu och jag tankte ge henne en analog klocka/night light att satta over sangen. :p

Även jag är oändligt tacksam över att jag inte har barn.

Jag tror också att det är ett (eller flera) systemfel.

Föräldrar som tar med sig advokater på utvecklingssamtal. Lärare som inte vågar sätta betyget underkänt, föräldrar som ringer och skäller ut lärare, elever som lever rövare på lektionerna, lärare som inte vågar säga till elever … osv…

Pa tidigt -80 tal ringde en foralder till en pojke i arskurs 3 till mig (Svensk skola) och undrade nar jag tankte lara henne's son bordsskick. 😶
Mitt svar var, "du har haft honom i 9 ar, det ar din sak att lara honom" Sedan ringde jag rektor och talade om vad jag sagt innan hon ringde och klagade.
 
Jag läste precis i min facktidning att man på en högstadieskola hade infört mobilförbud (bra :) !), men att det uppstod ett oväntat problem. En del elever visste inte hur mycket klockan var för de förstod inte de analoga klockorna. Nu har skolan installerat digitala klockor i korridorna. Men det måste ju vara en stor kunskapslucka att inte lära sig att förstå tid från en klocka med visare :confused: ?! De finns ju fortfarande på rätt många ställen i samhället!
Det låter väldigt, för att inte säga extremt kontraproduktivt.

Om barnen inte kan läsa en analog klocka, så får man väl lära dom det?

Hur ska samma barn kunna lära sig och förstå olika sorters diagram, om de inte kan lära sig klockan?

Hoppas att det är en skröna!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi är i fältkontoret och kisse har tom egen säng. Låång kisse!
68 69 70
Svar
1 393
· Visningar
40 861
  • Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
63 059
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Vi har chillat på soffan till "Top Gun - Maverick".
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
60 642
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar. Oklart vad katten gör men det är något som låter... hon var iaf ute tidigare idag. Edit: Tydligen dödar hon en...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
64 541
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp