Gått en trevlig, men blåsig, promenad i en av Malmös parker. Åt gelato på Slottsträdgårdens kafé 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så här på vårkanten saknar jag verkligen Malmö och Lund, två fina städer ändå! Har alltid trivts där!Gått en trevlig, men blåsig, promenad i en av Malmös parker. Åt gelato på Slottsträdgårdens kafé![]()
Du skriver ofta att du saknar Skåne, blir nyfiken på varför du flyttade så långt bort?Så här på vårkanten saknar jag verkligen Malmö och Lund, två fina städer ändå! Har alltid trivts där!
Så här på vårkanten saknar jag verkligen Malmö och Lund, två fina städer ändå! Har alltid trivts där!
Jag trivs bättre här, med en natur som jag tycker mer om och ett annat lugn på något vis. Har alltid gillar Nyköping sedan jag var här första gången så det är hemma här. Och 50 mil från familj och släkt kan ha sina baksidor ibland och jag saknar, men generellt mår jag betydligt psykiskt bättre utan dem. Sa som 6 åring när jag såg ur en film som mamma tittade på Stockholm skärgård gissar jag, med skog och hav och sånt, att "där ska jag bo när jag blir stor". Så jag blev hånad och kallad 08 istället för att uppmuntras att se mig om i världen. 50 mil är långt, ibland för långt, men för det mesta är det väldigt skönt med avståndet. Behovet av det fysiska avståndet också. Avståndet till barnen är inte bara negativt. Jag flyttade delvis pga ena, och när han håller på med sina saker och tjatar på mig så märker jag hur skör jag är och tänker "tack gode Gud att jag inte är där fysiskt och hamnar i samma situation som tidigare!", jag flyttade för att jag var deprimerad, för att glaset var överfullt, och jag är inte deprimerad längre, men det är som PTSD när han sätter igång, 50 mils avstånd telefonkontakt är synnerligen otroligt skönt då.Du skriver ofta att du saknar Skåne, blir nyfiken på varför du flyttade så långt bort?![]()
Ja DEN saknar jag inte!Visst är det vackert. Förutom blåsten då![]()
Skönt att läsa att du hittat en livssituation och en plats som fungerar för dig.Jag trivs bättre här, med en natur som jag tycker mer om och ett annat lugn på något vis. Har alltid gillar Nyköping sedan jag var här första gången så det är hemma här. Och 50 mil från familj och släkt kan ha sina baksidor ibland och jag saknar, men generellt mår jag betydligt psykiskt bättre utan dem. Sa som 6 åring när jag såg ur en film som mamma tittade på Stockholm skärgård gissar jag, med skog och hav och sånt, att "där ska jag bo när jag blir stor". Så jag blev hånad och kallad 08 istället för att uppmuntras att se mig om i världen. 50 mil är långt, ibland för långt, men för det mesta är det väldigt skönt med avståndet. Behovet av det fysiska avståndet också. Avståndet till barnen är inte bara negativt. Jag flyttade delvis pga ena, och när han håller på med sina saker och tjatar på mig så märker jag hur skör jag är och tänker "tack gode Gud att jag inte är där fysiskt och hamnar i samma situation som tidigare!", jag flyttade för att jag var deprimerad, för att glaset var överfullt, och jag är inte deprimerad längre, men det är som PTSD när han sätter igång, 50 mils avstånd telefonkontakt är synnerligen otroligt skönt då.
Men jag är född och uppvuxen i Skåne och våren ÄR speciell, den börjar tidigare än i resten av landet, hösten kan vara hela vintern på sina ställen och vintern kan vara 1-2 dagar. Det blev en rejäl omställning till att komma hit och ha vinter till april och minusgrader ända in i maj och poff så var det sommarvärme, jag brukar beskriva det som att det påverkade mig på samma vis andra kan känna av att ställa fram och tillbaka uret. Något jag aldrig hade räknat med när jag flyttade eftersom jag gillar vinter. Bodde i Oxelösund i två år och upplevde inte det så när jag bodde där.
Att sakna Skåne är ju inte konstigt när jag alltid bott där, det är mer lättillgängligt att ta sig någonstans tex än vad det är här. Det var tex till Lund jag åkte när jag behövde tänka och mådde dåligt och ville ha lite ensamtid redan som tonåring. Det har sina fördelar även om jag inte trivs att bo där, vissa nackdelar här som ändå gör att jag trivs att bo här.
En bra blandning helt enkeltSkönt att läsa att du hittat en livssituation och en plats som fungerar för dig.
Jag saknar Norrland ibland där jag bodde tills jag var 25, men när jag tänker efter lite så är det mest familjen jag saknar. Här nere finns ju allt jag egentligen vill ha i form av kultur och även natur.![]()
Det beror lite på om det är sprit i eller inte.Hur många arracksbollar kan man äta per dag?
Många..... behöver nog forska på underlag för bättre svar.Hur många arracksbollar kan man äta per dag?
NäDet beror lite på om det är sprit i eller inte.
Perfekt!Många..... behöver nog forska på underlag för bättre svar.
Jag är ju, som du vet, från Eskilstuna men städer har aldrig varit "hemma" för mig trots att jag växte upp i ett lugnt villasamhälle utan landsbygden är hemma för mig. Jag tror det berodde på att somrarna spenderades i en sommarstuga vid en bondgård och gångavstånd till en sjö. Några lekkamrater fanns inte där utan det var jag och mamma i veckorna och på fredagen kom farsan, nåt jag inte såg fram mot eftersom han bara retade och tråkade mig, när söndagen kom och han hade åkt infann sig lugnet igen. Jag var mycket på sjön eller i hagen hos kossorna och den opålitliga ledarkossan var min bästis, där jag var där var hon, hon följde mig som en skugga och vi förstod varann precis och det var nog där jag lärde mig djurkommunikation misstänker jag.Jag trivs bättre här, med en natur som jag tycker mer om och ett annat lugn på något vis. Har alltid gillar Nyköping sedan jag var här första gången så det är hemma här. Och 50 mil från familj och släkt kan ha sina baksidor ibland och jag saknar, men generellt mår jag betydligt psykiskt bättre utan dem. Sa som 6 åring när jag såg ur en film som mamma tittade på Stockholm skärgård gissar jag, med skog och hav och sånt, att "där ska jag bo när jag blir stor". Så jag blev hånad och kallad 08 istället för att uppmuntras att se mig om i världen. 50 mil är långt, ibland för långt, men för det mesta är det väldigt skönt med avståndet. Behovet av det fysiska avståndet också. Avståndet till barnen är inte bara negativt. Jag flyttade delvis pga ena, och när han håller på med sina saker och tjatar på mig så märker jag hur skör jag är och tänker "tack gode Gud att jag inte är där fysiskt och hamnar i samma situation som tidigare!", jag flyttade för att jag var deprimerad, för att glaset var överfullt, och jag är inte deprimerad längre, men det är som PTSD när han sätter igång, 50 mils avstånd telefonkontakt är synnerligen otroligt skönt då.
Men jag är född och uppvuxen i Skåne och våren ÄR speciell, den börjar tidigare än i resten av landet, hösten kan vara hela vintern på sina ställen och vintern kan vara 1-2 dagar. Det blev en rejäl omställning till att komma hit och ha vinter till april och minusgrader ända in i maj och poff så var det sommarvärme, jag brukar beskriva det som att det påverkade mig på samma vis andra kan känna av att ställa fram och tillbaka uret. Något jag aldrig hade räknat med när jag flyttade eftersom jag gillar vinter. Bodde i Oxelösund i två år och upplevde inte det så när jag bodde där.
Att sakna Skåne är ju inte konstigt när jag alltid bott där, det är mer lättillgängligt att ta sig någonstans tex än vad det är här. Det var tex till Lund jag åkte när jag behövde tänka och mådde dåligt och ville ha lite ensamtid redan som tonåring. Det har sina fördelar även om jag inte trivs att bo där, vissa nackdelar här som ändå gör att jag trivs att bo här.