Vad gör vi? Del CCIV

Jag tänker köra retail therapy och köpa en ny hårddisk. Och undvika alla tidningar och media outlets och politiska bloggar och forum. Kanske nörda ned mig i fanfic eller något annat jag kan komma på. Förslag?

Förlåt om jag påpekar ord igen, men.. Förståndshandikappade?
Borde dö ut?
Naturligtvis menade jag enbart min del av grenen, hur andra väljer att göra får stå för dom själva men jag ville inte ha på mitt samvete att ha avlat en narcissist eller värre och sluta läst in det som inte står eller har en mening, jag skriver om sammanhang och släkten var dysfunktionell på faderssidan sen många generationer.

Naturligtvis menade jag enbart min del av grenen, hur andra väljer att göra får stå för dom själva men jag ville inte ha på mitt samvete att ha avlat en narcissist eller värre och sluta läst in det som inte står eller har en mening, jag skriver om sammanhang och släkten var dysfunktionell på faderssidan sen många generationer.
Men det står förståndshandikappade?
Det är ett sjukt nedsättande och ålderdomligt ord.

Du borde verkligen tänka på hur du uttrycker dig det spelar ingen roll vad du egentligen menar när du inte lyckas förmedla det

Problemet är att när de som är närmare döden till slut lämnar över makten till den yngre generationen har det redan gått åt helvete. Vi i Sverige är tillräckligt rika och lyckligt lottade att vi kommer vara bland de sista som drabbas av världskatastrofen och kollapsen som kommer. Om inte golfströmmen ändrar riktning dvs. Jag kommer inte i princip inte att påverkas. Jag är den åldern att det inte kommer gå åt helvete innan jag dör.
Vad tjänar det till att måla fan på väggen och samtidigt sitta still och inte göra något åt det och bara konstatera att det går åt helvete, men "tur jag inte har barn"? Då kan vi ju lika bra lägga ner all form av livräddande insatser, sjukvård, samhällshjälp osv, så att människor dör ut, för det tjänar ju inget till med en sådan negativ syn som jag ser här i tråden? Och vad hjälper det dagens yngre människor att få höra en sådan negativ syn, de som inte är så gamla och som rent faktiskt påverkas av ditt och datt, att allt är fucked up och inget går att förändra?

Fy vad trist när man bara ser negativt på allt.

Ja ett stort rövhål blev president nyss men å andra sidan han är rätt gammal, ingen lever för evigt och han är nog inget undantag. Tycker man ska ge människor en chans. Inte honom precis, men de efter. De yngre. Hur fasen ska saker annars bli bättre om man går in med samma miserabla inställning till allt.

Vad tjänar det till att måla fan på väggen och samtidigt sitta still och inte göra något åt det och bara konstatera att det går åt helvete, men "tur jag inte har barn"? Då kan vi ju lika bra lägga ner all form av livräddande insatser, sjukvård, samhällshjälp osv, så att människor dör ut, för det tjänar ju inget till med en sådan negativ syn som jag ser här i tråden? Och vad hjälper det dagens yngre människor att få höra en sådan negativ syn, de som inte är så gamla och som rent faktiskt påverkas av ditt och datt, att allt är fucked up och inget går att förändra?

Fy vad trist när man bara ser negativt på allt.

Ja ett stort rövhål blev president nyss men å andra sidan han är rätt gammal, ingen lever för evigt och han är nog inget undantag. Tycker man ska ge människor en chans. Inte honom precis, men de efter. De yngre. Hur fasen ska saker annars bli bättre om man går in med samma miserabla inställning till allt.
Jag håller med dig!
Jag kanske är överkänslig idag, men jag blev lessen av att läsa alla inlägg med "tur att jag inte har barn".
Jag har barn och är stolt över det, det är inget jag tänkt tanken på att jag ska skammas för. Jag skammar inte de som valt eller ännu värre, de som vill men inte kan få, barn.

Jag håller med dig!
Jag kanske är överkänslig idag, men jag blev lessen av att läsa alla inlägg med "tur att jag inte har barn".
Jag har barn och är stolt över det, det är inget jag tänkt tanken på att jag ska skammas för. Jag skammar inte de som valt eller ännu värre, de som vill men inte kan få, barn.
Jag kände samma! Jag är också stolt över att ha barn och över mina barn, över att de är fina människor med fina vettiga värderingar. En av dem har problem i livet just nu, men grunden även hos honom är just fina värderingar och han är en vettig och klok ung människa. Om det gör ont i mig av att läsa och höra folks negativa syn på världen och framtiden så tänker jag att det måste vara fruktansvärt att vara i mina barns ålder i dag. Att känna att det inte tjänar någonting till ändå. Att det kvittar. Men det gör det ju inte, det kvittar ju inte.

Tycker istället när man känner att livet, framtiden och världen suger, att man ska försöka se de människor och de saker i världen som inte suger utan som gör och är gott.

Detta tex. En sådan reaktion. En sådan rörelse. (ps. detta var bara vad som snabbt dök upp i skallen, jag tror man kan komma på tusentals bättre exempel också, men detta berörde mig och jag tänker på det ibland)
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/mottagaren-av-nobels-fredspris-tillkannages

Men det är väl ingen som skammat er med barn? Att några har uttryck lättnad över att just de inte har barn har väl inget med er att göra utan just att de i nuvarande situation har svårt att se framtiden i ljusa färger. Känns väl rimligt att få uttrycka det i den här tråden om det är vad som sker i deras huvuden/kroppar/liv.

Jag håller med dig!

Jag tolkar det inte som något annat än den personens lättnad för sin egen skull.

Inte att andra som har barn ska skämmas för det, det är två skilda saker.

Jag håller med dig!

Jag säger det förvisso inte till andra, men när tanken "tur att jag inte har barn" dyker upp är det inte riktat mot andra utan handlar om en lättnad för mig att inte behöva bära just den oron för framtiden. :heart

Köpte en riktigt bra massagepistol (Flowgun air) nu när den är billigare inför Black Friday. Hoppas det ska kunna hjälpa min risiga kropp lite. Lillkatten är milt skeptisk. :rofl:

(Men den är klart tystare än jag hade trott med tanke på hur mycket kraft det är i den. :))

Tänkte gå och lämna paket och byta kolsyrepatron, men lille sover så gott i sin säng. Tur att det är öppet några timmar till :D

Ute är det grått och trist. En sån där dag som inte riktigt blir dag alls.
Nåja, snart är det jul och sen vänder det!

Vad skulle jag skrivit då? Efterbliven? Det är ålderdomligt, eller kanske idiot som det hette där förra seklet var ungt. Ge dig nu!!!

Man kan låta bli. Eller säga person med intellektuell funktionsnedsättning. Du behöver inte bli otrevlig för att folk reagerar. Språk utvecklas. Eller säger du staniolpapper, automobil och ehuru i varje mening?

Jag säger det förvisso inte till andra, men när tanken "tur att jag inte har barn" dyker upp är det inte riktat mot andra utan handlar om en lättnad för mig att inte behöva bära just den oron för framtiden. :heart
Jag känner att det är just det där att säga det till andra som gör lite skillnad. Tänka det är ju en sak, att säga till andra, med barn känns ju lite, märkligt, tänker jag. Det är ju lite laddat uttryck, att ha eller inte ha barn (i vissa situationer) så att uttrycka det som "tur jag inte har barn när världen är åt helvetet" blir ju lite skammande även om det inte menas i direkta ord.

Snart dags att pipa i väg och hålla i snack om internet, mobiler och allt annat som gör livet värt att leva :D Dagens gäng är brukarna på daglig verksamhet dvs man vet att fikan kommer vara fem plus!

Ännu en som är glad att mitt blod slutar med mig. Just nu känns vi som det som vi lever under romarrikets sista dagar. Vi har levt med ökat levnadsstandard och demokrati i generationer. Nu går det utför. Förhoppningsvis så kommer nästa civilisation när jorden väl återhämtat sig efter oss - det gäller även om människan går under i ett kärnvapenkrig, lära sig något av oss. Och att vår kunskap om hur det gick åt helvete förs vidare.
Genom historien så har det väl knappt gått en generation som inte förutspått att "the end of times" är här och att världen blir sämre och att det går utför. Typ som att alla generationer påstår att unga inte vill jobba längre... dvs det du tror är vad människor har trott sen det blev en civilisation.

Liknande trådar

Hemmet Alla dessa "bra att ha" saker som bara samlar damm? Hur ändrar man sig och klarar av att göra sig av med sånt som bara står "utifall...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
4 238
Tjatter Jag ska upp till Sundsvall ett par dagar och kommer spendera en dag på egen hand när sambon jobbar. Vad hittar man på där uppe tro...
Svar
15
· Visningar
560
Senast: Exile
·
  • Låst
Tjatter Jag har ju ingen katt att ha som första bild så det får bli en midsommarfin Gräddbulle :angel: Snart dags att åka till stallet för den...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
62 025
Mat Jag skulle vilja göra konserver med äppelmos, men har tyvärr tidigare misslyckats med att få konserver lufttäta. Måste gummiringen till...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 987
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar