Vad förvånad jag blev...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad förvånad jag blev...

Barnet mår inte dåligt i magen bara för att mamman har ADHD, men dricker du alkolhol - mår det förmodligen inget vidare (eller har en sjuhelsikes rolig fylla ;)). Plus att... nej jag orkar inte upprepa mig, gissar att du läser mina inlägg som jag postat innan dessa o efter ditt förra.

Så det är ok om barnet får hjärnskador för resten av livet, så länge det har det bra som embryo i mammans mage? :crazy:

Jag skriver det igen.
Nej det är inte säkert att det är farligt, men hur bra tror du att fostret (som delar ditt alkoholpåverkade blodomlopp) mår när "du" dricker?
Skulle ni, med lika gott samvete, dricka fast ni kunde SE barnet i magen? Eller känner man verkligen att "det man inte ser" och "barnet tog ju ingen skada vad jag ser efter födseln". Men just DÅ, när det dricks.. Nej fy fan.

Skulle NI? Var i tråden har jag sagt att jag dricker alkohol under min graviditet? Jag påpekar endast att ni rabiata absolutister inte kommer någon vart med erat otrevliga sätt. Ett sakligt, lugnt påpekande med fakta kommer ni bra mycket längre på.
Så att dra folk över en och samma kam är nog lika illa det i såna fall..

Är du alldeles säker på att blodet i bebisen blodomlopp inne i magen har samma promille som mammans ? Eller får bebisen blod som är renat via levern ungeför enligt samma princip som bröstmjölken?
Hur stor promille halt har mamma om hon har smuttat, typ två klunkar på ett glas vin ?

Jag var tvungen att snabb skumma igenom Ett barn blir till i natt innan jag somnade för jag blev själv nyfiken på vilken väg blodet tar.
Moderkakan renar blodet innan det förs till fostret.

Men moderkakan klarar inte av allt, alkohol är ett ämne den inte kan "stänga av" från navelsträngen. Men där emot kan den fixa vissa mediciner som mamman äter. Moderkakan släpper inte in ämnena till fostret.

Du skrev ju själv någonstans att du rökte under första graviditeten, är inte det att tillsätta gift då? Eller har jag missuppfattat dig då?

För övrigt tycker jag det är konstigt att det föds normala barn överallt i världen och inte bara i Sverige... För att ta några exempel:
Frankrike har jag jobbat i, där dricker gravida fortfarande sitt glas vin till maten (ja, i den familj jag jobbade hos drack även barnen, 5 och 7 år gamla, ett glas vin till maten, inget konstigt med det, det var bra för hjärtat och är deras kultur) trots graviditet.
Italien - Goda vänner som bott där i 20 år har talat om för mig att det är samma sed där.
Irland - Tycker jag det var mer regel än undantag att man samlades på bypuben, även gravida, och drack en öl på kvällen.
Tyskland - diskuterade det här med en vännina som säger att där får man inga vidare restriktioner om alkohol av barnmorskan. Däremot får man inte jobba natt från vecka 25, så det uppfattas tydligen som farligare...

Och det konstiga är, överallt föds det friska och välmående barn. Märkligt.

Alkohol i så små mängder är inte giftigare än mycket, mycket annat, jag tänker inte lägga några värderingar huruvida andra väljer att dricka ett glas vin till maten eller en öl på kvällen förutsatt att det görs med måtta.

Själv har jag avstått, inte på grund av att jag inte känner att jag ska ta ett glas, utan mer för jag får sån förbannad halsbränna av alkoholhaltiga drycker så jag inte har kunnat dricka något, däremot är jag beroende av Coca-cola, och det vet i sjutton om inte en liter cola om dagen är farligare än ett glas vin... Typ.

Självklart behöver det inte vara skadligt för ditt barn, men som sagt - tror du att det lilla fostret/barnet mår bra av att få alkohol i kroppen? Det vill säga under tide du dricker, inte efter när h*n förhoppningsvis klarat sig från hjärnskador. Hur påverkat tror du inte att den lilla kroppen blir i magen?

Tycker mammas inlägg tidigare i tråden var mkt intressant som visar att promillehalten i julmust.

Usch, säg inte så. Jag måste vara en totalt olämplig och värdelös mamma som dricker mängder med julmust och äter näst intill 1 liter fil om dagen just nu. :eek: ;)

Usch, säg inte så. Jag måste vara en totalt olämplig och värdelös mamma som dricker mängder med julmust och äter näst intill 1 liter fil om dagen just nu. :eek: ;)

En liter fil? :eek: Om man måste dricka sju liter fil för att bli påverkad måste ju en liter vara ungefär som att ta en pytteklunk vin. Kan du verkligen inte avstå för ditt barns skull? Du vet ju inte hur hen mår där inne. Skulle du verkligen äta så mycket fil om du kunde se in i magen?

(Bara för tydlighets skull så är jag lite ironisk nu. :angel:)

Jag hade dille på filmjölk när jag väntade Rasmus. Åt minst 1 liter fil om dagen med skivad banan de sista 5-6 veckorna. Typ det enda jag fick i mig, och ändå gick jag upp 1 kg i veckan :rofl:

Den kittlande känslan på tungan när man äter fil :love:

Eller får bebisen blod som är renat via levern ungeför enligt samma princip som bröstmjölken?
Hur stor promille halt har mamma om hon har smuttat, typ två klunkar på ett glas vin ?

Nja du får nog läsa på lite mer. Det är INTE samma princip med bröstmjölk och det blod som bebisen har när den ligger i mammas mage.

Bröstmjök dricker man. Dvs. det handlar om att dricka promille. Däremot är det mycket att ha promille i blodet. Dvs. bebisen får promille i sitt blod när mamman dricker. Inte samma princip som att dricka något med promille i.

Nu förstår jag varför många varit så tveksamma med dessa rekomendationer om att man kan dricka om amma :crazy: Folk blandar ihop det.

Senast ändrad:

Eller får bebisen blod som är renat via levern ungeför enligt samma princip som bröstmjölken?

Så du menar att det finns ett blodkärl som går direrk från levern till moderkakan och ett annat direkt från levern till brösten?? :crazy:

Mammans och bebisens blodomlopp skiljs åt med en tunn "vägg". Vissa saker passerar genom denna vägg. T.ex. vissa läkemdel och alkohol och andra nyttiga saker. Så bebisen får samma promille i blodet som mamman har. Bebisen är dock inte lika bra på att bryta ned alkoholen eftersom bebisens lever är pytteliten och helt färsk så det tar mycket längre tid. En bebis kan vara full i flera dagar om mamman tagit sig en riktigt fylla. Det är därför en del alkoholister inte känner att bebisen sparkar just för att den inte gör det. Den är packad dag efter dag.

Även bröstmjölken antar samma promillehalt som mamman har i blodet. Men eftersom bebis dricker bröstmjölk och inte får det ut i blodet så spelar det ingen roll.

Weihenstephaner Hefeweissbier Alkoholfrei (nr 1922)

är en god, alkoholfri öl som rekommenderas.

Stowford Press (nr 1989) är en mkt god cider.

om man som jag ledsnar på saft och vill ha öl men inte alkohol.

Jewer, kanongott! finns på livsmedelsbutiken typ. fick till å mä godkänt av sambon! :banana:

*kl*
å ja, ja skulle ändå ha drucket den mängd alkohol jag har druckit under min graviditet om jag hade sett barnet i magen.
Mabuse är inne på bra linje tycker ja, man får väl ha lite sunt förnuft!!!!

och egentligen då...
exakt hur mycket av mammans promille kommer till barnet?
knappast alltihopa va?

och egentligen då...
knappast alltihopa va?

Jo, fast det är ju det det gör. Bortsett från att barnet har det mycket längre än du iom att de knappt kan bryta ner det alls.

Sunt förnuft är ofta underskattat i dagens värld tyvärr, oavsett vad det gäller :cool:

men HUR kan hela mammans prnillehalt hamna i barnet? mamman bryter ju trots allt ner alkoholen allteftersom och borde ju då hinna göra sig av med allt innan det kmmer till barnet.

eller går det en bldsträng direkt från levern till moderkakan och SEN ut i mamman?

Blodet cirkulerar hela tiden. Promillehalten gäller HELA blodomloppet och således även bebis blodomlopp eftersom de är sammankopplade. Under tiden som levern renar det blod som passerar där så sjunker också promillehalten i blodet (och borde även sjunka i bebis eftersom bebis blod cirkulerar med mammans). Om bebis blod inte skulle cirkulera tillbaka till mamman så skulle den inte kunna få nytt, syresatt blod.

Jewer, kanongott! finns på livsmedelsbutiken typ. fick till å mä godkänt av sambon! :banana:

*kl*
å ja, ja skulle ändå ha drucket den mängd alkohol jag har druckit under min graviditet om jag hade sett barnet i magen.
Mabuse är inne på bra linje tycker ja, man får väl ha lite sunt förnuft!!!!

och egentligen då...
knappast alltihopa va?

Jag tycker Jewer är absolut vidrig. :o Jag har provat mig igenom i princip hela det alkoholfria ölsortimentet som finns och Clausthaler är ok om man vill ha något ale-liknande, och Weihenstephaner som någon tipsade om är en helt ok weissbier. Letar dock med ljus och lykta efter en lager som inte är direkt äcklig, och smakar öl istället för en blandning av parfym och diskvatten. Alltså som man inte måste läsa på etiketten för att förstå att det är öl man dricker. :cool:

Okej men om det är så att barnet känner sig som du gör när du druckit stora mängder då, kroppsligt alltså? Det vet du ju inte.. Å vem vill utsätta sitt barn för det?

Nej nu ska jag lämna den här tråden, man fastnar så lätt.

Men det är väl absolut ingen här som propagerat för att dricka stora mängder när man är gravid?:confused: Eller ens bli salongsberusad? Ett litet (10 cl) glas vin blir jag åtminstone inte påverkad alls av. Man kan köra bil på den mängden utan fara. Så om embryot blir lika påverkad som jag, nämligen inte märker någon effekt alls, så tycker jag inte det minsta synd om det.

Du glömmer hela tiden att det inte är ett fullgånget barn med tankar och känslor som finns i magen under hela graviditeten. Det är ett embryo, och sen ett foster, och först sent börjar det bli ett barn. Ett litet embryo har liksom inget medvetande. Det är ju därför man får göra abort på ett embryo, men inte mörda sitt barn när det är fött. Det är inte en färdig människa, med ett medvetande, när det är 6 veckor gammalt. Det är en cellklump, som kan bli en människa.

Fast nu resonerar du ju som att det fanns ett barn i magen under hela graviditeten. Det gör det ju inte. Under den första trimestern är det inte ens ett foster, utan ett litet embryo, utan medvetande.

Okej så avstår vi från alkohol helt resten av tiden? Då tycker jag att man lika gärna kan avstå hela tiden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 412
Kropp & Själ Jag har en fundering som jag skulle behöva bolla. Remissen för gastric bypassoperation som skickades för ett år sedan har jag nu fått...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 178
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar