Vad förvånad jag blev...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad förvånad jag blev...

Cilla skrev:
där VET man att det är skadligt.

Fast, man VET också att alkohol är skadligt men man vet inte vid vilken nivå av intag som det skadar..

För att förtydliga återigen så tror jag dock inte att någon i denna diskussion super/dricker mängder med alkohol :)

Jag bor i Österrike, här känns det som att alkohol är väldigt accepterat i alla sammanhang men just vid graviditet är alla som jag pratat med överens om att är man gravid dricker man inte alkohol. Så det är inte bara Sverige som är "hysteriska" när det gäller graviditet och alkohol.

Jag menade inte att Sverige var hysteriskt när det gäller graviditet och alkohol utan jag menade att Sverige är hysteriskt när det gäller alkohol.

Det är samma sak med IQ reklamerna, i början ser det skitroligt ut och sen ser jag bara idioter. Jag ser inte alkohol som en ursäkt för att bete sig korkat. Vad hade det med saken då, jo att jag tycker man ska ta ansvar på individnivå och inte skylla saker på en vätska. Detta hade inte med graviditeter att göra utan allmänt om alkohol i Sverige där endast nykterister dricker tillräckligt lite. Ett tydligt tecken på att Sverige är hysteriskt är ju att vi har Systembolaget.

men vi menar ju samma sak!!!
att dricka mängder alkohol gör ingen i denna tråden, varken jag eller Mabuse, och du säger ju själv att dopa tungan i glaset för att få smaken är en helt annan sak.

så va bråkar vi om?
en lättöl till maten?
en piss i sjön kallar jag det.

man kan faktiskt få guldkant på vardangen MED hänsyn till de runtom. det ens utesluter inte det andra och det är väl just det vi försöker hålla oss till.

Bråkar om?? Bråkar du? Det får stå för dig.

Många av de sk rabiata absolutisterna har väl inte förfasat sig över att doppa tungan i en lättöl, eller att fukta läpparna med ytte pytte vin. Men det talas inte enbart om det, utan t ex 10 cl vin till maten. Det är inte samma sak och är enligt min åsikt ingen piss i sjön.

En hel lättöl till maten avrådde min Bm från och jag gör som hon säger. Men att ta ett glas cider med lägre alkoholhalt än lätt öl sa hon var ok.

Jag tror inte att det gör någon större skada med en lättöl till maten, men det är väl så att någonstans måste gränsen dras och jag gör bara som så att jag håller mig på den sida som Bm rekomenderar.

Sen att jag vrållängtar efter öl o vin, det är en annan sak. Men var sak har sin tid. Jag dricker andra saker istället. Kör hårt med sodastreamern. Dock mest vatten utan smak. Fixar ju inte sockret i söta drickor.

Men när jag inte ammar så mycket längre. :devil: Då ska jag knata till systemet och köpa vin jag.:D

Jag har en flaska riktigt gott rott i skafferiet, den ska jag oppna nar jag kan njuta av ett helt glas igen! Tills vidare far den sta dar och vanta...

Nar jag inte ar gravid dricker jag garna ett glas rott om dagen, men det skulle aldrig falla mig in att ens dricka sa mycket som 10 cl nu. Tva matskedar har jag druckit under en kvall, men da med ett glas vatten bredvid for att slacka torsten.

Det verkar som att gransen for de flesta gar mellan att ta en eller tva klunkar till att dricka en hel 33a eller ett halvt glas vin. Och det finns val ingen som anser att man ska dricka sig full med en bebis i magen...

Nä, jag har då rakt inte träffat en enda männska som tycker att det är ok att berusa sig under graviditeten. Inte någon som är fullt frisk iallafall.

Vi lär inte se alkoholskadade foster till andra än sådana som är alkoholiserade. Tror och hoppas jag.

Många av de sk rabiata absolutisterna har väl inte förfasat sig över att doppa tungan i en lättöl, eller att fukta läpparna med ytte pytte vin. Men det talas inte enbart om det, utan t ex 10 cl vin till maten. Det är inte samma sak och är enligt min åsikt ingen piss i sjön.

Men ingen tvingar ju dig att dricka 10 cl vin, om du inte vill. Men nog måste väl andra få göra det, om de vill? Det krävs mer alkohol än så för att orsaka alkoholskador, så det är enbart av psykologiska och moraliska skäl man avstår även från den mängden. Och det är ju gott så, men man måste ju också kunna leva med att andra gör andra val utan att förfasa sig.

Jag äter t ex ingen vitmögelost, även om risken för listeria i sådan ost är mikroskopisk. Men om andra vill göra det har jag inga problem med det, var och en får göra sina egna val, och så länge det handlar om psykologi och moral, och inte om några medicinska risker att tala om, så tänker inte jag förfasa mig över det.

Barnmorskor är ju i allmänhet inte forskare, och det är tyvärr långt ifrån alla som håller sig ajour med forskningsfronten. Jag vet flera barnmorskor som fortfarande propagerar för amning till varje pris, t ex, och säger att det skyddar mot allergier (inte sant), samt avråder från all alkohol vid amning (finns ingen medicinsk anledning, eftersom mamman får dricka ihjäl sig innan mjölken får en alkoholhalt som kan skada bebisen). Min kompis fick höra på den första informationsträffen att det är förkastligt att träna under graviditeten, så hon slutade genast och har inte vågat anstränga sig under hela graviditeten. En annan bekant fick höra av sin barnmorska att hon absolut inte fick cykla - inte på grund av foglossningar eller så, utan för att det var alldeles för stor risk att hon skulle få styret i magen och skada barnet (detta var alltså i den första trimestern).

Så barnmorskors råd om levnadsvanor ska man nog ta med en nypa salt, eller åtminstone med ett lite reflekterande och kritiskt öra.

Men ingen tvingar ju dig att dricka 10 cl vin, om du inte vill. Men nog måste väl andra få göra det, om de vill?

Jag har inte sagt att andra inte FÅR dricka under graviditeten. Jag har däremot uttryckt min åsikt i frågan och förundrats över de resonemang som förs.

Det krävs mer alkohol än så för att orsaka alkoholskador, så det är enbart av psykologiska och moraliska skäl man avstår även från den mängden. Och det är ju gott så, men man måste ju också kunna leva med att andra gör andra val utan att förfasa sig.

Vad bra, då vet du alltså var gränsen går antar jag. Ge mig gärna tillförlitliga källor. Om det finns personer som tycker att det är fruktansvärt att folk häller i sig gift under graviditeten, så måste man väl även respektera att de känner så? (Även om jag nu inte tillhör skaran som "förfasar sig")

Jag äter t ex ingen vitmögelost, även om risken för listeria i sådan ost är mikroskopisk. Men om andra vill göra det har jag inga problem med det, var och en får göra sina egna val, och så länge det handlar om psykologi och moral, och inte om några medicinska risker att tala om, så tänker inte jag förfasa mig över det.

Så bra då. Men det är en viss skillnad mellan alkohol och vitmögel ost måste jag påstå.

Barnmorskor är ju i allmänhet inte forskare, och det är tyvärr långt ifrån alla som håller sig ajour med forskningsfronten. Jag vet flera barnmorskor som fortfarande propagerar för amning till varje pris, t ex, och säger att det skyddar mot allergier (inte sant), samt avråder från all alkohol vid amning (finns ingen medicinsk anledning, eftersom mamman får dricka ihjäl sig innan mjölken får en alkoholhalt som kan skada bebisen). Min kompis fick höra på den första informationsträffen att det är förkastligt att träna under graviditeten, så hon slutade genast och har inte vågat anstränga sig under hela graviditeten. En annan bekant fick höra av sin barnmorska att hon absolut inte fick cykla - inte på grund av foglossningar eller så, utan för att det var alldeles för stor risk att hon skulle få styret i magen och skada barnet (detta var alltså i den första trimestern).

Så barnmorskors råd om levnadsvanor ska man nog ta med en nypa salt, eller åtminstone med ett lite reflekterande och kritiskt öra.

Jag håller med dig till viss del här. Men rekommendationerna ang alkohol och graviditet kommer väl även från fler håll än från BMs mun??

Vad gäller amning och allergier så vet man inte säkert, det är inte så att man vet att amning absoliut inte skyddar mot allergier, eller? (var det senaste jag hörde iaf). Amning och alkohol har redan diskuterats i den här tråden och anledningen till att många BM avråder från att dricka alkohol när man ammar är ju att man inte kan hantera barnet lika bra om man blir påverkad.

Jätteskönt för din del att när ditt embryo kommer ut - förhoppningsvis som ett levande barn - och är svagt begåvat, så slipper du fundera på om det var vinet eller inte. För det hade i alla fall jag gjort.

Nu är det ju så att det inte enbart är barnmorskor som råder gravida att inte dricka alkohol..

Jag har inte sagt att andra inte FÅR dricka under graviditeten. Jag har däremot uttryckt min åsikt i frågan och förundrats över de resonemang som förs.

Jag kollade igenom dina inlägg i tråden, men jag hittade inget där du förundras, utan bara där du förfasar dig och där du raljerar över vin i nappflaska och annat trams. Kan du inte visa vad din förundran består i, och hur den tar sig uttryck?

Vad bra, då vet du alltså var gränsen går antar jag. Ge mig gärna tillförlitliga källor.

Observera att du inte heller vet "var gränsen går".

Om det finns personer som tycker att det är fruktansvärt att folk häller i sig gift under graviditeten, så måste man väl även respektera att de känner så? (Även om jag nu inte tillhör skaran som "förfasar sig")

Om du inte förfasar dig, hur menar du då att de som förfasar sig uttrycker sig?

Om man tycker att det andra gör är fruktansvärt, så är ju inte det ett skäl att ösa ur sig om det gång på gång, som jag ser det.

Vore det inte mer intressant med en diskussion - som mabuse tidigare försökt initiera - där man diskuterade varför detta är så laddat för så många och vad de här starka känslorna står för, och liknande?

Att bara ösa på om sin egen förträfflighet och andras uselhet, blir ju lite enahanda. Och det är skälet till att jag hållit mig utanför tråden nu.

Så bra då. Men det är en viss skillnad mellan alkohol och vitmögel ost måste jag påstå.

I bägge fallen finns vissa risker för barnet i magen. Det är likheten. Vilken är skillnaden när vi pratar om alkohol i de mängder som vi gör i tråden?

Vad gäller amning och allergier så vet man inte säkert, det är inte så att man vet att amning absoliut inte skyddar mot allergier, eller? (var det senaste jag hörde iaf).

Senast jag hörde något om allergi hos barn, så var det vissa grupper av barn som är lite mindre allergiska än andra. Amning var inte en faktor som utmärkte dessa grupper (det handlade om kontakt med djur och lite annat).

Amning och alkohol har redan diskuterats i den här tråden och anledningen till att många BM avråder från att dricka alkohol när man ammar är ju att man inte kan hantera barnet lika bra om man blir påverkad.

Vilket innebär att måttliga mängder vin till maten o dyl inte är ett problem i sammanhanget.

Jätteskönt för din del att när ditt embryo kommer ut - förhoppningsvis som ett levande barn - och är svagt begåvat, så slipper du fundera på om det var vinet eller inte. För det hade i alla fall jag gjort.

Det där var ganska elakt, för det enda rimliga syftet med det inlägget är att i syfte att såra och skuldbelägga. Varför känner du det behovet?

För övrigt verkar det orimligt att mitt framtida barn skulle bli svagbegåvat pga alkoholskador, av den enkla anledningen att jag inte druckit någon alkohol sedan jag blev gravid. Ok, en lättöl i månaden kanske. Vilket du hade sett om du läst mina inlägg.

Alltså skrev du ditt inlägg bara i syfte att vara elak och få mig att må dåligt, vilket jag tycker är ganska tragiskt, och inte talar väl om dig som person.

Esperanza_1980 skrev:
Men det är en viss skillnad mellan alkohol och vitmögel ost måste jag påstå

Men hallå hallå, i jämförelse med det vi diskuterar är det väl inget skillnad tycker jag?

I båda dessa fall så vet man om att intagandet av produkten kan innebära risk för embryot/fostret/barnet och där har vi likheten :)

Nej jag skrev det inte för att vara elak, jag skrev det för att jag själv hade tänkt så om jag hamnat i situationen att allt inte stod rätt till med mitt barn och jag hade druckit under graviditeten. Jag hade definitivt skuldbelagt mig själv.

Att dricka under graviditeten är som att chansa i trafiken tycker jag, försöka köra om när man inte har riktigt bra sikt eller köra lite för fort när man inte borde. Det går alldeles säkert bra de flesta gångerna men du vet aldrig när det smäller.

*kl*
Eftersom den här frågan verkar berör känslor som får folk att gå till sandlådenivå låser jag tråden, finns det några bra skäl till att låsa upp den igen så hör av er till mig.
Snurrfian-moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 019
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 412
Kropp & Själ Jag har en fundering som jag skulle behöva bolla. Remissen för gastric bypassoperation som skickades för ett år sedan har jag nu fått...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 178
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar