Sv: Vad förvånad jag blev...
Jag har inte sagt att andra inte FÅR dricka under graviditeten. Jag har däremot uttryckt min åsikt i frågan och förundrats över de resonemang som förs.
Jag kollade igenom dina inlägg i tråden, men jag hittade inget där du förundras, utan bara där du förfasar dig och där du raljerar över vin i nappflaska och annat trams. Kan du inte visa vad din förundran består i, och hur den tar sig uttryck?
Vad bra, då vet du alltså var gränsen går antar jag. Ge mig gärna tillförlitliga källor.
Observera att du inte heller vet "var gränsen går".
Om det finns personer som tycker att det är fruktansvärt att folk häller i sig gift under graviditeten, så måste man väl även respektera att de känner så? (Även om jag nu inte tillhör skaran som "förfasar sig")
Om du inte förfasar dig, hur menar du då att de som förfasar sig uttrycker sig?
Om man tycker att det andra gör är fruktansvärt, så är ju inte det ett skäl att ösa ur sig om det gång på gång, som jag ser det.
Vore det inte mer intressant med en diskussion - som mabuse tidigare försökt initiera - där man diskuterade varför detta är så laddat för så många och vad de här starka känslorna står för, och liknande?
Att bara ösa på om sin egen förträfflighet och andras uselhet, blir ju lite enahanda. Och det är skälet till att jag hållit mig utanför tråden nu.
Så bra då. Men det är en viss skillnad mellan alkohol och vitmögel ost måste jag påstå.
I bägge fallen finns vissa risker för barnet i magen. Det är likheten. Vilken är skillnaden när vi pratar om alkohol i de mängder som vi gör i tråden?
Vad gäller amning och allergier så vet man inte säkert, det är inte så att man vet att amning absoliut inte skyddar mot allergier, eller? (var det senaste jag hörde iaf).
Senast jag hörde något om allergi hos barn, så var det vissa grupper av barn som är lite mindre allergiska än andra. Amning var inte en faktor som utmärkte dessa grupper (det handlade om kontakt med djur och lite annat).
Amning och alkohol har redan diskuterats i den här tråden och anledningen till att många BM avråder från att dricka alkohol när man ammar är ju att man inte kan hantera barnet lika bra om man blir påverkad.
Vilket innebär att måttliga mängder vin till maten o dyl inte är ett problem i sammanhanget.