Vad förvånad jag blev...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad förvånad jag blev...

Fast sådär tycker jag det är konstigt att resonera. Klart att man är medveten om att det finns risk för att det blir ett missfall, men man måste väl ändå få tro och hoppas på att det ska bli en bebis?! De flesta graviditeter leder faktiskt till just det. Jag tycker dessutom att det är en ganska trist inställning till graviditeter. Herregud, tänk om jag hade gått omkring och tänkt sådär hela graviditeten, då hade jag ju aldrig kunnat glädjats åt att jag skulle bli mamma.Självklart förstår jag att man kanske inte vågar hoppas om man genomgått flera missfall eller haft svårt att bli gravid, men någon gång måste man ändå släppa taget och våga tro på det lilla livet i magen!

Så fort jag blev gravid kände jag ett starkt band till mitt barn. Och ja, för mig var den där lilla cellklumpen i magen faktiskt ett barn för mig, och inte vilket som helst heller, utan det var VÅRT barn! Så fantastiskt och underbart och värt alla möjliga uppoffringar i världen. Jag skulle därför aldrig medvetet välja att utsätta mitt barn i magen för saker som alkohol, tobak eller andra gifter. Det är faktiskt för mig helt obegripligt att man väljer att dricka alkohol eller att röka när man är gravid, och kanske ännu mer om man haft svårigheter att bli gravid. I min värld går inte alkohol och graviditet ihop oavsett mängd, så är det bara.

Alla gör som tidigare sagts sina egna val, och så länge man kan leva med konsekvenserna av sitt handlande så är väl det okej. Och det är självklart skillnad på ett litet intag av alkohol och på att supa (även om jag personligen aldrig skulle välja att dricka ens lite).

KL
Nu är ju inte jag gravid och har inga planer på att det bli det än heller men jag fattar inte hur jäkla svårt det kan vara att avstå ifrån grejer som man VET KAN skada fostret är det inte bättre att låta bli helt än att chansa? Ja jag förstår inte logiken och kommer själv avstå från uppenbara chanstagningar om jag ngn gång blir gravid, så svårt är det inte att låta bli när man har ansvar för en annan människa.

Kan någon som tycker det är okej att dricka/röka under graviditeten med enkla knep förklara VARFÖR man gör det?

*kl*

Jag är galen i vin och öl. Rökt och snusat i 10 år. 1 dosa snus på 1½ dag o 1 paket cigg om dagen... Festade rätt friskt varje helg o tog gärna vin o öl till maten då i då även på veckorna..
Samma sekund som + kom la jag ner rubbet.. Jag skulle aldrig chansa på bebisens bekostnad... O det gällde alla rekomendationer. Allt som va sämre har jag avstått från till 100%.
Och kommer så göra under kommande graviditeter.

Kan inte förstå hur man ens törs chansa....

Fast sådär tycker jag det är konstigt att resonera. Klart att man är medveten om att det finns risk för att det blir ett missfall, men man måste väl ändå få tro och hoppas på att det ska bli en bebis?! De flesta graviditeter leder faktiskt till just det. Jag tycker dessutom att det är en ganska trist inställning till graviditeter. Herregud, tänk om jag hade gått omkring och tänkt sådär hela graviditeten, då hade jag ju aldrig kunnat glädjats åt att jag skulle bli mamma.Självklart förstår jag att man kanske inte vågar hoppas om man genomgått flera missfall eller haft svårt att bli gravid, men någon gång måste man ändå släppa taget och våga tro på det lilla livet i magen!

Så fort jag blev gravid kände jag ett starkt band till mitt barn. Och ja, för mig var den där lilla cellklumpen i magen faktiskt ett barn för mig, och inte vilket som helst heller, utan det var VÅRT barn! Så fantastiskt och underbart och värt alla möjliga uppoffringar i världen. Jag skulle därför aldrig medvetet välja att utsätta mitt barn i magen för saker som alkohol, tobak eller andra gifter. Det är faktiskt för mig helt obegripligt att man väljer att dricka alkohol eller att röka när man är gravid, och kanske ännu mer om man haft svårigheter att bli gravid. I min värld går inte alkohol och graviditet ihop oavsett mängd, så är det bara.

Alla gör som tidigare sagts sina egna val, och så länge man kan leva med konsekvenserna av sitt handlande så är väl det okej. Och det är självklart skillnad på ett litet intag av alkohol och på att supa (även om jag personligen aldrig skulle välja att dricka ens lite).

Håller med till 110% :bow:

Du skrev "nu räcker det att han dricker lite öl". Lite öl = en klunk. Annars hade du väl skrivit att det räckte att han drack ett glas, eller en öl? Dricker jag en starköl, så känner jag mig också påverkad. Det är betydligt mer alkohol i en halvliter starköl än i 10 cl vin.

För mig är en klunk en klunk och lite öl lite öl. Ska det motsvara 10 cl vin (som nog är "lite vin") ska det väl iaf vara 2-3 dl starköl?

Ja och?

Du svarade ju inte på vad det eg hade med mitt inlägg att göra?

Jag frågar igen:

Jag om någon var väldigt inställd på att det kunde gå åt skogen med graviditeten. Menar du att eftersom man inte kan räkna med att få ett friskt eller levande barn så är det okej att inta ex alkohol när man fortfarande inte vet om det skadar embryot/fostret/barnet? Fostret kanske inte överlever iaf så...

Jag vet att ingen här har propagerat för att supa sig redlös ( vilket jag aldrig påstått heller), men som jag skrev så har jag valt att utesluta all alkohol eftersom man faktiskt inte vet vid vilken gräns som alkohol börjar skada.
10 cl 1 ggr i månaden kanske är för mycket?!

Senast ändrad:

K

Kan någon som tycker det är okej att dricka/röka under graviditeten med enkla knep förklara VARFÖR man gör det?

återigen, det är ingen här som säger att det är ok att dricka, för det är skillnad på att smutta/smaka och att dricka!
det vi smuttande gravida sysslar med är just att smutta ch sätta lite guldkant på vår tillvaro som vuxna människor. ett halvt glas vin till maten 1-2 ggr under månader gör otroligt mycket för det egna välbefinnandet och ja, ja är fortfarande en egen person, fast jag har ett barn i magen.
jag som kvinna eller vuxen slutar inte existerar bara för att jag blir gravid. jag tycker fortfarande om samma saker och jag lever fortfarande mitt liv ch gör det så bra jag kan för mig själv, med hänsyn till den i magen!
och för min del har jag inga problem med att smaka på öl eller vin med gott samvete.
vanerökning däremot finns det inga ursäkter för att hålla på med.
men det är ju va jag tycker det.
faktiskt lika lite ok som att vanedricka alkohol.

å håll isär att dricka och att smaka, så slipper vi diskutera det mer.

Senast ändrad:

Ja och?

Du svarade ju inte på vad det eg hade med mitt inlägg att göra?

Jag frågar igen:

Jag om någon var väldigt inställd på att det kunde gå åt skogen med graviditeten. Menar du att eftersom man inte kan räkna med att få ett friskt eller levande barn så är det okej att inta ex alkohol när man fortfarande inte vet om det skadar embryot/fostret/barnet? Fostret kanske inte överlever iaf så...

Jag vet att ingen här har propagerat för att supa sig redlös ( vilket jag aldrig påstått heller), men som jag skrev så har jag valt att utesluta all alkohol eftersom man faktiskt inte vet vid vilken gräns som alkohol börjar skada.
10 cl 1 ggr i månaden kanske är för mycket?!

Du frågade vad mitt inlägg hade med ditt inlägg att göra. Jag förklarade.

Sen väljer du återigen att missförstå, fast jag har förklarat vad jag menade, men där är jag rädd att jag inte kan hjälpa dig mer. Du skrev att man hade ett barn i magen, jag poängterade att det inte är något barn, utan en cellklump, ett embryo eller ett foster. Inget annat.

Vad gäller risken för fostret med 10 cl vin en gång i månaden så får väl var och en göra den rimlighetsbedömningen själv? Jag anser inte att det är rimligt att det skulle orsaka fosterskador, vill du göra en annan rimlighetsbedömning så får du självklart göra det. Var och en bestämmer själv.

Men...tycker du verkligen att det bara ar ett "riktigt" barn om det fods och kommer ut levande sas :confused:
Jag har en vaninna vars vatten gick for tidigt och fodde redan i v.22 (barnet gick inte att radda) och en svarsyster som tvingades att gora mkt sen abort i v.21 pga svara kromosomfel. Jag kan lova att for bada kvinnorna ar dessa barn deras forstfodda, trots att de alltsa inte overlevde mer an halva graviditeten.

Min snabbmatematik sa 10 cl vin á 14% = 1,4 cl alkohol, 15 cl öl á 5% = 0.75 cl alkohohl???

Jag väjer inte alls att missförstå dig med flit, du svarade svamligt tycker jag, men nu förstår jag hur du menar.

Du argumenterar för din ståndpunkt och jag för min.
Du väljer att inte se embryot/fostret som ett barn förrän bebisen föds och jag drar gränsen mycket tidigare. Därav så har vi väl olika åsikt om detta. Inget mer, inget mindre.

Jag vet att det kan gå åt fanders, men jag väljer att inte lägga till ännu en risk ( så som jag ser det ).

Senast ändrad:

Jo men för min delär det ganska stor skillnad på att smaka och dricka ett halvt glas vin men där har vi tydligen helt olika preferenser. Om forskning kom fram till att ett halvt glas vin definitivt kan skada fostret hade ni fortsatt smaka ändå? Jag kan inte riktigt förstå att det inte är bättre att låta bli helt än att chansa risken KAN ju ändå finnas att en extremt liten mängd alkohol påverkar fostret det är ju ingen som säkert vet. DÄRFÖR kommer jag låta bli helt den dagen jag kanske blir gravid.

Det står ju att barnet får samma promillehalt som mamman via bröstmjölken. Så jag skulle aldrig dricka och amma. MEN, det är ofarligt. Det är ofarligt för dig också, om du dricker måttligt. Men det är inte BRA.

Så nej - amning, graviditet + alkohol = totalt ologiskt.

Mjölken får samma promillehalt som mamman, inte bebisen. Mamman dricker vin med procents alkohol halt, bebis dricker mjölk med promilles alkoholhalt.

Jag orkade bara läsa de första fem sidorna + den andra tråden.

Jag tycker alla gör som dom själva vill. Men vi ÄR hysteriska över alkohol i Sverige. När jag pluggade fick man göra återkommande enkäter angående ens alkoholvanor som jag fyllde i ärligt. Jag dricker/drack inte speciellt mycket. Festade kanske en gång 1-2 gånger i månaden och drack inte ens då kanonmycket eftersom jag inte tål alkohol speciellt bra och jag dricker/drack endast alkohol på fest. Trots detta säger enkäten när jag fyllt i mina svar att mina vanor inte var så farliga ännu MEN blablablabla. Varför kan det inte bara stå "dina vanor är helt okej"?

Sverige är som sagt hysteriskt när det gäller alkohol och kanske extra mycket när det gäller barn.

Om forskning kom fram till att ett halvt glas vin definitivt kan skada fostret hade ni fortsatt smaka ändå?

smaka ja - dricka (mer än en pytteklunk) nej.
det är därför jag inte tagit ett enda bloss sen jag plussade. där VET man att det är skadligt.
å då rökte ja ändå ett paket om dan och har varit vanerökare i 14 år.

Barn kan påverkas trots en förälder som lever enligt alla gravidtetens-regler, men man kan inte förneka att det finns fakta om att alkohol, rökning, viss mat osv ökar riskerna hos barnet.

Det här tycker jag är bra och det känns som "förespåkarna" glömmer detta.

Om vi avråds från att dricka/äta vissa saker under graviditeten, vad är problemet med att avstå under ynka nio månader? Har man sunt förnuft då borde man väl avstå från det man rekommenderas att avstå. Eller tror man så högt om sig själv, att man skulle ha bättre koll. DET är mycket märkligt och inte sunt förnuft.

När jag startade tråden så tänkte jag naturligtvis inte på dem som doppar tungan i en lättöl, det säger sig väl självt?

Nån skrev att sambon kände av lite öl. Det gjorde jag också när jag inte druckit på länge. Jag känner lätt av nån dl. 1 dl vin skulle absolut göra mig påverkad då. Kan ju bara tänka mig hur bebisen påverkas.

Och det där snacket om att "man måste unna sig nåt", "jag är ju fortfarande en egen person" bla bla.. står mig upp i halsen. Att unna sig alkohol på ev bekostnad av bebisens välbefinnande, är det ett bra alternativ? (NU SNACKAR VI INTE OM EN MUN). Varför inte unna sig nåt "mer passande"? Jag tror faktiskt inte att det skulle påverka mamman så oerhört negativt psykiskt om man inte kan unna sig en liten sipp, i så fall skulle jag vilja påstå att man har problem. Unna dig och bebisen att må bra på andra sätt så att bebisen kan få bästa möjliga förutsättningar istället.

Ni som säger att det föds friska barn i andra länder där man dricker mer, har ni fakta som talar för era påståenden? Dvs hur många alkoholskadade barn som föds i förhållande till folkmängden? Har man i de länder forskat såpass att man kunnat konstatera att ett glas om dagen inte skadar? Varför finns den kunskapen inte här i så fall?

Jag skulle vilja påstå att dagens problem inte är "hysteriska, rabiata, absolutist-gravida". Det är vår allt för positiva inställning till alkohol. Hade alkoholen dykt upp på marknaden i dessa dagar hade det nog inte dröjt länge innan det förbjudits och klassats som ett farligt nervgift.

Senast ändrad av en moderator:

men vi menar ju samma sak!!!
att dricka mängder alkohol gör ingen i denna tråden, varken jag eller Mabuse, och du säger ju själv att dopa tungan i glaset för att få smaken är en helt annan sak.

så va bråkar vi om?
en lättöl till maten?
en piss i sjön kallar jag det.

man kan faktiskt få guldkant på vardangen MED hänsyn till de runtom. det ens utesluter inte det andra och det är väl just det vi försöker hålla oss till.

Jag orkade bara läsa de första fem sidorna + den andra tråden.

Jag tycker alla gör som dom själva vill. Men vi ÄR hysteriska över alkohol i Sverige. När jag pluggade fick man göra återkommande enkäter angående ens alkoholvanor som jag fyllde i ärligt. Jag dricker/drack inte speciellt mycket. Festade kanske en gång 1-2 gånger i månaden och drack inte ens då kanonmycket eftersom jag inte tål alkohol speciellt bra och jag dricker/drack endast alkohol på fest. Trots detta säger enkäten när jag fyllt i mina svar att mina vanor inte var så farliga ännu MEN blablablabla. Varför kan det inte bara stå "dina vanor är helt okej"?

Sverige är som sagt hysteriskt när det gäller alkohol och kanske extra mycket när det gäller barn.

Jag bor i Österrike, här känns det som att alkohol är väldigt accepterat i alla sammanhang men just vid graviditet är alla som jag pratat med överens om att är man gravid dricker man inte alkohol. Så det är inte bara Sverige som är "hysteriska" när det gäller graviditet och alkohol.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 019
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 412
Kropp & Själ Jag har en fundering som jag skulle behöva bolla. Remissen för gastric bypassoperation som skickades för ett år sedan har jag nu fått...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 178
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar