Vad förvånad jag blev...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad förvånad jag blev...

Ett litet (10 cl) glas vin blir jag åtminstone inte påverkad alls av.

Det är för att du fått förhöjd toleransnivå!! Ge 10 cl till en som aldrig dricker och det kommer snurra lite lätt i huvudet på den personen.

Min sambo dricker inte till maten något på helgerna. Nu räcker det med att han dricker lite öl så säger han direkt att han känner av det och är själv förvånad över hur mycket det känns. Tidigare kunde han ju dricka drygt ½ flaska vin själv utan att "känna" något.

Du kan amma innan spriten gått ur kroppen eftersom det bara blir promille i bröstmjölken och det är inga problem att dricka det.

Det är sant, jag tänkte på dem som kör nolltolerans och verkligen vill att mjölken ska vara 100% "renad" (inget jag opponerar mig emot fö) och av den anledningen inte dricker övht.

Jag låter även bli att äta skitgodis med mycket färgämnen osv.

Detta är sunt.
Det finns ingen forskning på hur och om alla dessa livsmedelskemikalier påverkar foster.
Jag är personligen skeptisk till att det enbart skulle vara miljöpåverkan som ligger bakom den dramatiska ökningen av diverse allergier bland barn.

Det finns rön som påvisar att fostret under sin utveckling är extremt känsligt och att det kan räcka med lite för att påverka.
Bla finns det studier som visar att det lilla kvicksilver som finns i vaccin, i ett visst foster-utvecklingsstadie kan ge risk för adhd och liknande.

Skulle jag bli gravid är jag väldigt övertygad om att jag skulle få åtta stentuffa månader för jag skulle ta det säkra framför det osäkra. Just för att jag ska slippa skuldlägga mig själv när jag sliter mitt hår i frustration över att ha ett barn som är allergisk mot allt och behöver dyr specialkost för att inte bli sjuk eller dö.

*KL*

För mig har det varit självklart att inte dricka någon alkohol alls sedan jag blev gravid. Jag slutade till och med med munskölj då det innehåller (pyttelite) alkohol.
Jag drack litervis med The varje dag innan jag blev gravid (lätt beroende), när jag blev gravid så började det helt plötsligt smaka konstigt så det och Kaffe har jag inte heller druckit på nio månader nu.
Rökt har jag aldrig gjort, den enda last jag har är godis och där måste jag erkänna att ett och annat E-nummer har slunkit ner mot bättre vetande, men jag har defenitivt utsatt min kropp för mindre skräpgodis än jag vanligtvis gör, när jag hunnit tänka innan så har jag avstått.

Jag förstår inte varför man överhuvudtaget måste smaka alkohol när man bör avstå. Att ta en klunk eller två är ju bara att reta smaklökarna. Jag absolut älskar, avgudar, dyrkar Asti, och har varit på flertalet fester där det erbjudits, men har smuttat mitt smaksatta mineralvatten istället. Det kommer en tid då jag kan njuta av ett glas kyld Asti igen, den tiden är inte nu.

Alltså, jag blir förundrad över vissa saker i denna tråd. Om jag personligen skulle ha en åsikt som skilde sig markant från vad läkarvetenskapen rekommenderade skulle jag själv söka reda på fakta för att min åsikt ska vara väl grundad. Detta oavsett om jag anser att det är sjukt att dricka alkohol trots amning eller om jag anser att det inte är så farligt att dricka för att blodet renas från alkohol innan det når fostret. Jag skulle inte låta det räcka med mitt eget sunda förnuft baserat på felaktig fakta till att börja med, jag skulle dubbelkolla. Och jag förutsatte faktiskt att om en person drack under sin graviditet så har hon kollat upp det ordentligt. Samma sak om hon förespråkar total avhållsamhet under amning.

*KL*

För mig har det varit självklart att inte dricka någon alkohol alls sedan jag blev gravid. Jag slutade till och med med munskölj då det innehåller (pyttelite) alkohol.
Jag drack litervis med The varje dag innan jag blev gravid (lätt beroende), när jag blev gravid så började det helt plötsligt smaka konstigt så det och Kaffe har jag inte heller druckit på nio månader nu.
Rökt har jag aldrig gjort, den enda last jag har är godis och där måste jag erkänna att ett och annat E-nummer har slunkit ner mot bättre vetande, men jag har defenitivt utsatt min kropp för mindre skräpgodis än jag vanligtvis gör, när jag hunnit tänka innan så har jag avstått.

Jag förstår inte varför man överhuvudtaget måste smaka alkohol när man bör avstå. Att ta en klunk eller två är ju bara att reta smaklökarna. Jag absolut älskar, avgudar, dyrkar Asti, och har varit på flertalet fester där det erbjudits, men har smuttat mitt smaksatta mineralvatten istället. Det kommer en tid då jag kan njuta av ett glas kyld Asti igen, den tiden är inte nu.

Därför att det är gott såklart! :idea: En klunk eller en smutt tycker jag personligen räcker väldigt långt, inte alls att det bara retar smaklökarna. För dig kanske det är så, inte för andra.

När det gäller vad man får avsmak för och inte så har det inte ett dugg med vad som är farligt att göra, dessvärre. Jag kan inte heller dricka kaffe längre, men håller på att längta ihjäl mig efter krabba, till exempel. Kaffe skulle vara ofarligt för mig, krabba är det inte.

Att du till och med avstår från munskölj är ju bara fånigt, och har ingenting med fostrets välbefinnande att göra, utan bara med dig själv. För det första brukar du väl inte dricka munsköljen, för det andra innehåller munskölj inte mer än några promille alkohol. Det är mer alkohol i filmjölk än i munskölj, men det gissar jag att du törs äta till och med, inte bara skölja munnen med?

där måste jag erkänna att ett och annat E-nummer har slunkit ner mot bättre vetande,
Fast E-nummer innebär inte nödvändigtvis att det är onyttiga kemikalier utan bara att det är ämnen som är godkända att använda i livsmedel. några exempel:
• E 150 a = sockerkulör = upphettat socker som blivit brunt
• E 153 = medicinskt kol
• E 160 a = karotener = den färg som gör morötter orange
• E 160 c = Paprikaoleoresin = den färg som ger paprika gul-orange färg
• E 163 = rödbetsrött

Det är för att du fått förhöjd toleransnivå!! Ge 10 cl till en som aldrig dricker och det kommer snurra lite lätt i huvudet på den personen.

Min sambo dricker inte till maten något på helgerna. Nu räcker det med att han dricker lite öl så säger han direkt att han känner av det och är själv förvånad över hur mycket det känns. Tidigare kunde han ju dricka drygt ½ flaska vin själv utan att "känna" något.

Fast nu var det ju inte "snurr-i-huvudet-effekten" vi pratade om, utan den rent fysiologiska, hur mycket promille det blir i blodet. Det är ju den som kan orsaka fosterskador, inte snurr-i-huvudet-känslan hos mamman. I annat fall skulle ju alkoholister kunna dricka mer än nykterister när de blir gravida, eftersom de tål mer. Och på 10cl vin, utdraget under en lång middag, så får du inte högre promille i blodet än att du utan vidare får köra bil.

Med tanke på min alkoholkonsumtion på sistone har jag dessutom väldigt svårt att tro att jag skulle ha någon högre alkoholtolerans, faktiskt. Din sambo måste vara oerhört känslig (eller mycket småvuxen?) som känner sig berusad efter en klunk öl. Eller kanske är det en psykologisk snarare än fysisk effekt han känner?

Fast E-nummer innebär inte nödvändigtvis att det är onyttiga kemikalier utan bara att det är ämnen som är godkända att använda i livsmedel. några exempel:
• E 153 = medicinskt kol
• E 163 = rödbetsrött

Precis, det verkar ju ha blivit rena hysterin kring detta med gravida kvinnors ätande och drickande. Om man inte ens vågar äta morötter och paprika för att man är rädd för att det ska skada barnet, så har man ju lämnat allt medicinsk kunnande bakom sig, och håller istället på att jaga upp sig själv till att bli rädd för spöken och hittepå.

Vad är det som gör blivande mammor sådana? För det är ju rätt tragiskt, som jag ser det.

vart skrev jag en klunk?

Du skrev "nu räcker det att han dricker lite öl". Lite öl = en klunk. Annars hade du väl skrivit att det räckte att han drack ett glas, eller en öl? Dricker jag en starköl, så känner jag mig också påverkad. Det är betydligt mer alkohol i en halvliter starköl än i 10 cl vin.

Det är mer alkohol i filmjölk än i munskölj, men det gissar jag att du törs äta till och med, inte bara skölja munnen med?

Faktiskt inte, tycker inte om filmjölk så har inte ätit det (eller sköljt munnen med det) sedan jag var barn.

Håller helt med om att det är löjligt att inte använda munskölj, men eftersom jag inte använt det särskilt regelbundet före graviditet, resonerar jag varför börja nu? OBS jag dömer ingen som är gravid och använder munskölj, ville bara ge er ett exempel på total avhållsamhet "gone to far" ;)

E-nummer är kanske fel benämning, men det jag menar är onyttigheterna (azofärgämnen?) i billigt skräpgodis. I för stora mängder, inte nyttigt för någon individ, allra minst växande foster/barn. Och om jag kan minimera intaget av detta känns det bra.

Rekomendationerna är tre koppar kaffe/the om dagen för en gravid, och det tolkar iallafall jag som att mitt "missbruk" av the när jag drack litervis om dagen inte hade varit särskilt nyttigt för mitt barn.

Och ja, vi är alla olika. För mig fungerar total avhållsamhet bäst om jag ska undvika något. En liiiten bit choklad när jag bantar eller en klunk Asti när jag inte bör dricka alkohol innebär iallafall för mig att jag endast inser vad jag går miste om, och får mig att längta mer. Jag tror absolut inte att en klunk vin är skadligt för fostret/barnet, men personligen skulle jag tycka att det var enklare att avstå den helt.

Fast nu var de väl billigt godis med azofärgämnen vi pratade om?

Förmodligen ;) var det det här jag menade med "E-nummer"godis. Slarvigt och okunnigt av mig att använda fel benämning, men självklart var det onyttigheterna i godiset jag menade och inte det som tillsatts för vårt välbefinnande :)

• E 153 = medicinskt kol
• E 163 = rödbetsrött

Tack :bow: för lite utbildning på området. Det behövs ;).
Nu föredrar ju jag iofs att få i mig karotener via morötter direkt från trädgårdlandet istället för oranga godisbitar...

Fast ska man vara krass vet du ju inte ens att det blir ett barn, det kan ju precis lika gärna bli ett sent missfall eller ett dödfött barn. Man kan ju inte utgå från att man ska få ett levande barn bara för att man är gravid.

Nu hann tråden rusa innan jag läste i den igen...

Jag undrar dock vad ditt svar hade med mitt inlägg att göra ?

Jag om någon var väldigt inställd på att det kunde gå åt skogen med graviditeten, men menar du att eftersom man inte kan räkna med att få ett friskt eller levande barn så är det okej att inta ex alkohol när man fortfarande inte vet om det skadar fostret?

Nej jag må vara lite trög då jag inte förstår alls vad det ena har med det andra att göra :)

Jag läste på vårdguiden att forskning säger att om man inte dricker någon mer alkohol alls under graviditeten så kan de skador som uppkom innan man visste om graviditeten ( om man festade och drack alkohol ) repareras.
Jag har dock inte hunnit kolla upp källa/forskning mer utan detta är vad som stod på vårdguiden ..

Du skrev att du inte ville utsätta ditt barn för något - men under större delen av graviditeten är det ju inte ett barn, utan ett embyo och sedan ett foster som man har i magen. Det är inte givet att man kommer få ett barn, bara för att man blivit gravid. Det var en reflektion över att många tycks ta för givet att gravid i 6:e veckan = jag har ett barn! Men det har man ju inte. Man har ett embryo, som med mycket tur blir ett foster, som med ännu mer tur föds som ett friskt och levande barn. När man har fött barnet, och det lever, då har man ett barn. Innan dess har man ett foster eller ett embryo, som har potentialen att bli ett barn.

Ingen i tråden har propagerat för att dricka mycket alkohol under graviditeten. De mängder det talats om är maximalt ett litet (10 cl) glas vin max någon gång i veckan, eller mer sällan. Eller att skölja munnen med munskölj med en alkoholhalt på ett par-tre promille, eller att dricka en lättöl.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 019
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 412
Kropp & Själ Jag har en fundering som jag skulle behöva bolla. Remissen för gastric bypassoperation som skickades för ett år sedan har jag nu fått...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 178
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar