Vad förvånad jag blev...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad förvånad jag blev...

Skulle NI? Var i tråden har jag sagt att jag dricker alkohol under min graviditet? Jag påpekar endast att ni rabiata absolutister inte kommer någon vart med erat otrevliga sätt. Ett sakligt, lugnt påpekande med fakta kommer ni bra mycket längre på.
Så att dra folk över en och samma kam är nog lika illa det i såna fall..

Men ta inte åt dig då, om det inte gäller dig.

Sunt förnuft är precis det jag tycker att ni som dricker under graviditeten helt saknar. Varför skulle inte allt komma till bebisen som delar blodomlopp med mamman :confused:

jisses det är väl klart att barnet får samma promille som mamman. Hur tror du att blodsystemet ser ut??? Ett blodkärl som slingrar sig runt?

Varför skulle inte allt komma till bebisen som delar blodomlopp med mamman :confused:
nej, men det gör den ju inte!
mamman ch bebsen kan ju ha två olika typer av blodgrupp och då skulle det ju vara rent livsfarligt att dela blod!
mamman har sitt omlopp, bäbisen har sitt.
sen får fostret näring via moderkakan från sin mors blod, men de DELAR inte blodet.

Det finns ingen öppen förbindelse mellan fostrets och mammans blodcirkulationer. En sådan skulle betyda att deras blod hade blandats och det hade av många anledningar aldrig kunnat fungera. Den viktigaste anledningen är att mamman och hennes foster aldrig alltigenom har samma blodgrupper - även om AB0- och Rh-systemen kan vara lika. Det betyder att mamman skulle bryta ner alla fostrets röda och vita blodkroppar om deras blod hade blandats.

här är källan.

..när jag läste tråden angående graviditet och alkohol. Nu är ju den dessvärre stängd. Men diskussionen är väldigt intressant och kanske får fortsätta här.

För mig (som har genomgått tre graviditeter) har det alltid varit en självklarhet att avstå från alkohol under graviditeten.

Jag har läst hela tråden och inser att vi alla är olika. Jag skulle aldrig dricka när jag vet att jag är gravid med ett barn som ska behållas. Kan däremot förstå folk som dricker fast dom är gravida om dom bestämt sig för att inte behålla barnet. Att avstå ifrån alkohol, rökning osv tycker jag borde vara en självklarhet. Men jag kan inte döma någon, jag röker inte själv, dricker inte kaffe och dricker måttliga alkoholmängder. Av de barn som fötts i min omgivning har haft mindre vikt /längd när föräldrarna har rökt eller druckit mindre mängd alkohol. Det är min erfarenhet, och er erfarenhet är säkert en helt annan.

Barn kan påverkas trots en förälder som lever enligt alla gravidtetens-regler, men man kan inte förneka att det finns fakta om att alkohol, rökning, viss mat osv ökar riskerna hos barnet.

Sunt förnuft är precis det jag tycker att ni som dricker under graviditeten helt saknar. Varför skulle inte allt komma till bebisen som delar blodomlopp med mamman :confused:

Nej man har separata. Moderkakan är som en "sluss" som puttar över näring till barnet via navelsträngen, moderkakan sorterar vad fostret ska få och inte. Den kan tex göra så läkemedel forsätter istället för det når fostret. Men alkohol är något som moderkakan inte har förmåga att sortera bort.

kl

Nu har jag tagit mig igenom hela tråden *phu*.

Jag drack inte en droppe under min graviditet. Jag valde till och med att inte dricka något från om med den dag vi bestämde oss för att försöka tillverka en bebis. My är nu 9 månader och jag har hittills inte druckit någon alkoholhaltig dryck under tiden jag ammat, med undantag för vanlig cider som innehåller yttepytte lite.

Jag är medveten om att studier visat att det är okej att dricka lite när man ammar, och jag dömmer inte andra som gör det, men för mig känns det olustigt och onödigt och jag väntar hellre tills jag har ammat klart. Under graviditeten var det för mig helt självklart att avstå från alkohol (och tobak för den delen, men har aldrig rökt så det var inte så svårt) och andra livsmedel som kunde ha skadlig inverkan på mitt foster. Jag hade aldrig kunnat förlåta mig själv om jag medvetet stoppat i mig något som hade skadat My i magen.

//Julia

Av de barn som fötts i min omgivning har haft mindre vikt /längd när föräldrarna har rökt eller druckit mindre mängd alkohol. Det är min erfarenhet, och er erfarenhet är säkert en helt annan.

Mina erfarenheter är att det inte är någon skillnad, känner (tyvärr) många som fortsatt röka under graviditeten (tack och lov dragit ner regält) och deras barn har vart jättestora mot min son.

Har en bekant som är frisör och har flera barn, de 2 barnen hon fick när hon jobba som frisör var mycket mindre än dom barn hon fick innan.

Jag har inte blandat ihop nånting.

Däremot undrade jag hur mycket av promillehalten i blodet som överförs till fostret eller om det sker nån sorts rening emellan via lever eller moderkaka.

Sen kan jag inte låta bli att undra hur de som är rabiat motståndare mot "dricka alkohol" under graviditet egentligen definierar att dricka alkohol. I min bok är det extremt stor skillnad på att dricka ytte-pytte lite och att dricka sig berusad. I det ena fallet så får man inte ens promille i blodet som kan komma över till fostret.

Klart att det är skillnad på att dricka yttepytte lite och att dricka sig berusad, det förstår väl vem som helst, men för mig känns det faktiskt fel att dricka någon alkohol öht som gravid, men det är jag det.

Jag drack som sagt inte en droppe alkohol under min graviditet, och kommer inte att göra det under nästa heller. Jag förstår faktiskt inte hur det kan vara så svårt att avstå ifrån det.

Alla gör som de vill, så är det ju med allt. Man måste kunna leva med konsekvenserna med sitt handlande också, och det hade jag ALDRIG kunnat göra om jag hade valt att dricka alkohol och sedan fött ett skadat barn. Även om det inte hade gått att bevisa att det var alkoholens fel, så hade jag alltid undrat, och antagligen klandrat mig själv för det.

//Julia

tja.. eftersom det är två olika blodomlopp?

Precis, vilket även förklarar varför barn kan födas hiv-negativa trots att mödrarna är hiv-positiva :D;)

Sedan vill jag tillägga att total nykterhet vid amning pga rädsla för att spritförgifta sitt barn är lite märklig.

Vet inte random people att mjölken är fit for fight samtidigt som spriten gått ur kroppen?

Men det är väl absolut ingen här som propagerat för att dricka stora mängder när man är gravid?:confused: Eller ens bli salongsberusad? Ett litet (10 cl) glas vin blir jag åtminstone inte påverkad alls av. Man kan köra bil på den mängden utan fara. Så om embryot blir lika påverkad som jag, nämligen inte märker någon effekt alls, så tycker jag inte det minsta synd om det.

Du glömmer hela tiden att det inte är ett fullgånget barn med tankar och känslor som finns i magen under hela graviditeten. Det är ett embryo, och sen ett foster, och först sent börjar det bli ett barn. Ett litet embryo har liksom inget medvetande. Det är ju därför man får göra abort på ett embryo, men inte mörda sitt barn när det är fött. Det är inte en färdig människa, med ett medvetande, när det är 6 veckor gammalt. Det är en cellklump, som kan bli en människa.

Ja det har du kanske rätt i, men vill man inte ge den lilla cellklumpen de allra bästa förutsättningarna och möjligheterna man kan, för att få ett bra liv när det, enligt dig, räknas som ett barn?
För mig var det ett barn, en liten själ, med ett eget litet öde och liv - helt från början.
Och kanske är det fel vetenskapligt talat, men det spelar ingen roll, för känslomässigt var det så ändå, för mig!

Jag kan faktiskt hålla med om att diskussionen börjar spåra ur lite, men det är ett starkt ämne helt enkelt, med starka åsikter.

Senast ändrad:

Nej det sker ingen "rening" i moderkakan. 95% renas av levern och 5% av njurar och utandningsluft. Moderkakan har inga sådana funktioner.

Moderkakan kan hindra vissa ämnen att ta sig förbi. Men långt ifrån alla. I så fall skulle det t.ex. inte finnas någon diskussion om att folk inte törs vaccinera sig mot svininfluensasn? Barnet får samma mängd alkohol i blodet som mamman har.

Om det inte gick över ämnen spelar det ju heller ingen roll vad vi äter eller stoppar i oss. Inga missbildningar pga läkemedel osv. Bara för att det är två olika blodomlopp är det inte noll utbyte.

Senast ändrad:

Vi får i oss nog med skit för att till och med VÄLJA sådan som inte är bra för vårt barn i magen. Den lilla levern har nog med att rena bort annat skadligt än att man ska sätta på den (friviligt) ännu mer arbetsuppgifter.

Du kan amma innan spriten gått ur kroppen eftersom det bara blir promille i bröstmjölken och det är inga problem att dricka det.

Vi får i oss nog med skit för att till och med VÄLJA sådan som inte är bra för vårt barn i magen. Den lilla levern har nog med att rena bort annat skadligt än att man ska sätta på den (friviligt) ännu mer arbetsuppgifter.

Precis.....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 412
Kropp & Själ Jag har en fundering som jag skulle behöva bolla. Remissen för gastric bypassoperation som skickades för ett år sedan har jag nu fått...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 178
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar