Vad förvånad jag blev...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad förvånad jag blev...

Självklart behöver det inte vara skadligt för ditt barn, men som sagt - tror du att det lilla fostret/barnet mår bra av att få alkohol i kroppen? Det vill säga under tide du dricker, inte efter när h*n förhoppningsvis klarat sig från hjärnskador. Hur påverkat tror du inte att den lilla kroppen blir i magen?

detta har jag druckit under min graviditet:
1 glas öl, 5,5 %. under ca 3 timmar drack jag 3/4ar, sen gick jag hem. i maj.
halvliters 2,25a cider. under ca 1 timme. juli.
33cl 2,25a, under ca 4 timmar. augusti.
1 halvt vinglas 8% vin under en middag, detta var ca 1,5 månad sen.

till det har jag ett otal gånger pyttesmuttat på diverse ölsorter, baileys, likörer och annan starkvara.

jag kallar verkligen inte detta att dricka och jag kan då inte se att detta skulle vara mer skadligt än de koppar kaffe jag dricker. jag använder inte kaffet som ursäkt, ni har ju rätt i att det allra bästa hade varit m jag inte alls druckit alkohol, men de små mängder jag faktist fått i mig anser jag inte skada min lilla...

och ang att ge alkohol till småttingar...
är det verkligen ingen småbarnsförälder som låtit barnen smaka på om de har velat? jag vet iallafall om folk som gjort det...
och med smaka men ar jag smutta, doppa tungspetsen eller vad ni nu vill kalla det.

De mängderna är säkert egentligen ingen fara - jag misstolkade det som att du tog en baileys till kaffet då och då... Sorry! Dock förstår jag heller inte vitsen med att prompt dricka ens småmängder.

Jag tycker inte att man ska låta barn smaka på sprit alls, men de barn som gör det är förmodligen i allafall inte nyfödda!

Fast ni förutsätter ju att de gravida mammorna dricker ett par (plural) glas vin lite nu och då verkar det som, fastän många i tråden upplyst om att de inte gör det..

Det räcker med ett tillfälle, för jag tänker mycket på hur barnet mår i magen när det plötsligt ska få alkohol i sitt system.. :/

Fast ni förutsätter ju att de gravida mammorna dricker ett par (plural) glas vin lite nu och då verkar det som, fastän många i tråden upplyst om att de inte gör det..

Och det är väl drickande i den mängden, d v s ett glas eller så som i a f JAG vänder mig emot. Om någon blir nöjd av att doppa tungan i en öl, så fine, men om man å andra sidan går in och försvarar alkoholkonsumtion under graviditet så tror jag faktiskt krasst sett att man dricker minst ett glas vin eller motsvarande lite då och då...

Om du inte gjorde dylika inlägg skulle det vara lättare för övriga som inte delar din åsikt att ta till sig det du skriver och att diskutera med dig på ett vettigt sätt.

Precis. Inläggen bjuder inte in till diskussion överhuvudtaget.

Hur påverkat tror du inte att den lilla kroppen blir i magen?
jag vet faktiskt inte, men min magkänsla säger att den inte blir påverkad mer än den klarar av (eller hur man nu ska säga) så därför har jag tyckt att det har varit ok de gånger jag druckit.

ako:
De mängderna är säkert egentligen ingen fara - jag misstolkade det som att du tog en baileys till kaffet då och då... Sorry! Dock förstår jag heller inte vitsen med att prompt dricka ens småmängder.

baileys är på tok för stark för att jag ska kunna ta ens en liten ens en gång och jag skulle faktiskt ärligt aldrig ha samvete till att göra det. nånstans drar jag min gräns åxå. :p
att prompt dricka små mängder - ja, va ska man säga.... gillar smaken! är väl den enda orsak jag har! tycker det är mumma med öl å cider å vin. :d men jag är så nöjd, bara ja får smaken i munnen.

Jag tycker inte att man ska låta barn smaka på sprit alls, men de barn som gör det är förmodligen i allafall inte nyfödda

haha, nej, det får man väl hoppas iallafall! :rofl:

Precis. Inläggen bjuder inte in till diskussion överhuvudtaget.

Jag tycker att jag skriver ganska sansat måste jag säga. Däremot exakt det jag tänker. Stör tydligen många. Men jag behöver inte diskutera mer. Det är ju uppenbarligen ett problem jag har, att inte kunna uttrycka mig tydligt i skrift.

Over and out.

Okej men om det är så att barnet känner sig som du gör när du druckit stora mängder då, kroppsligt alltså? Det vet du ju inte.. Å vem vill utsätta sitt barn för det?

Nej nu ska jag lämna den här tråden, man fastnar så lätt.

äh, jag är åxå ganska kass på att förklara med ord, men det skiter ja i. :D

Okej men om det är så att barnet känner sig som du gör när du druckit stora mängder då.

va roligt den måste ha där i magen då!!! :rofl:

usch, va makaber jag är. :crazy:
hade jag inte trott att mitt barn hade klarar den mängden jag druckit, så hade jag heller inte druckit den mängden.
är ng det enda jag kan säga.

Vaccinet är alldeles för opålitligt enligt mig. Men det är en helt annan diskussion. Jag anser att vaccinet är farligare än influensan. Tänker inte spåna vidare på detta. Men skriva gärna om du vill ändå :)

Från lokaltidningen:

Staffan Sylvan, smittskyddsläkare i Uppsala kommenterar några av myterna om vaccinet.

Du kan bli förlamad
- Det finns inga rapporter om att vaccinet skulle ge en sådan biverkan. Farhågan kommer från en massvaccination i USA 1976 med
anledning av ett svininfluensutbrott i Fort Dix. Det vaccinet hade något ökad risk för Guillain-Barrés Syndrom, vilket ger övergående förlamningar. Varje år ser vi några fall av Guillain-Barrés, då orsakat av
kycklingbakterien.

Du kan tappa håret
- Jag har inte sett några sådana rapporter. Det kan finnas tidssamband. Det vill säga att en person som ändå skulle ha tappat håret gör det efter ett vaccinationstillfälle. Men det är viktigt att alla oönskade biverkningar rapporteras in.

Du tappar förmågan att gå och tala normalt
- Jag har sett videoklippet på Youtube. Det ser förfärligt ut och jag förstår att man blir orolig. Jag vet inte exakt vilket vaccin den stackars flickan har fått, men den typen av reaktioner har inte förekommit med det vaccin vi har i Sverige. Vaccinet vi har i Sverige har vi 60 års erfarenhet av.

Men spänn av lite.

Det är nog ingen som har missat din ståndpunkt. Och du har så rätt med dina argument.

Är det så viktigt för dig detta så tycker jag att du skall ägna dig åt att propagare med ännu mer fakta bakom dig.Att kalla folk för idioter är inte särskilt konstruktivt, själv blir jag mest förbannad och försöker hålla i mig för att inte börja raljera såsom jag känner inför just denna hysteri.

Är du alldeles säker på att blodet i bebisen blodomlopp inne i magen har samma promille som mammans ? Eller får bebisen blod som är renat via levern ungeför enligt samma princip som bröstmjölken?
Hur stor promille halt har mamma om hon har smuttat, typ två klunkar på ett glas vin ?

Ta gärna reda på det och återkom. UTAN att idiotförklara.

Netdoktor.se
"Alkohol passerar moderkakan (placenta) vilket innebär att alkoholen dels kommer att gå in i fostrets blod och dels kommer in i det fostervatten som omger fostret. Då fostrets lever ännu inte är färdigutvecklad kan den inte bryta ned alkoholen på ett effektivt sätt. Det innebär att fostret påverkas mer och under längre tid än mamman av alkoholen."

"Alkoholkonsumtion under graviditeten leder till en ökad risk för fosterskador. Dessa skador inkluderar tillväxthämning, missbildningar som ger ett avvikande utseende och hjärnskador. Det kan också leda till beteendestörningar och andra mentala problem. Vid sidan av fosterskadorna ökar även risken för missfall och låg födelsevikt vid alkoholkonsumtion under graviditeten."

Vårdguiden.se
"De skador som kan uppstå på barnet när du dricker alkohol brukar delas in i tre grupper: tillväxthämning, hjärnskador och avvikande utseende. Både inne i magen och när barnet är fött är det kortare än normalt, väger mindre och har mindre huvudomfång. Alkohol skadar de växande nervcellerna i hjärnan. Barnet kan få beteende- och utvecklingsstörningar som överaktivitet, uppmärksamhets- och koncentrationsstörningar. Det kan också få korta ögonspringor, platt mellanansikte, lång och tunn överläpp eller lågt sittande öron. Även ögonen och synen kan ta skada."

Minbebis.com
"När du dricker alkohol kommer en del av alkoholen att gå in i ditt barns blod och en del av alkoholen kommer in i det fostervatten som omger det. Ditt barns lever är ännu inte färdigutvecklad och kan därför inte bearbeta alkoholen på samma sätt som du. Resultatet blir att ditt barns kropp påverkas i högre grad av alkoholen än du och under längre tid.

Om du dricker alkohol under graviditeten ökar utöver risken för missfall och låg födelsevikt även risken för att ditt barn får olika skador. Forskning har inte kunnat säkerställa någon nedre gräns för hur mycket alkohol som skulle vara säkert att konsumera under graviditeten. Säkert är dock att risken för att ditt barn får skador är större ju mer och oftare du dricker."

Systembolaget.se
"Inget är mer felaktigt. Den mängd alkohol som kommer in i moderns blod hamnar oåterkalleligen även i fostrets. Och det behövs inte mycket fantasi för att räkna ut hur svårt det är för en så liten kropp att bryta ned ett enda glas vin.

– En växande organism är mer känslig än en färdigbildad. Alkohol stör cellbildningen och kan skada fostrets centrala nervsystem. För att vara på den säkra sidan avråder vi därför helt från alkohol under graviditeten. Vi rekommenderar även dem som planerar att bli gravida att vara återhållsamma med alkoholkonsumtionen, eftersom de första tio veckorna av graviditeten är mycket känsliga – då bildas alla kroppens organ, säger Mona Göransson och tillägger att alkohol också kan orsaka missfall."

Bibeln :D
Enligt Domarboken 13:7 uppenbarade sig en ängel för Manuas hustru och sade: "Se, Du skall bliva havande och föda en son; drick nu icke vin eller starka drycker och ät icke något orent".

Ska jag fortsätta?

Men vilken mängd vin kommer in i barnet om mamma dricker ett glas vin? Det måste ju ändå bli en del process dels i mammas mage innan vinet går ut i blodet och dels måste det ju spädas ut i blodet, det är ju inte så att ett glas vin håller ihop hela vägen från munnen, direkt ut i blodet och sedan raka vägen till bebisen i magen. :angel:

Men visst jag har inte druckit när jag har varit gravid, jag har inte sett någon anledning, jag har tagit någon munfull av ett riktigt gott vin någon gång, som tex när svågern och svägerskan bjöd på ett vin som de hade köpt i frankrike och inte går att få tag på i sverige.

När jag sedan ammade så drack jag heller inget vin de första 6 mån, men sedan kunde jag börja ta ett halv glas vin till en god middag utan att jag tycker att det är något fel.

Men vilken mängd vin kommer in i barnet om mamma dricker ett glas vin? Det måste ju ändå bli en del process dels i mammas mage innan vinet går ut i blodet och dels måste det ju spädas ut i blodet, det är ju inte så att ett glas vin håller ihop hela vägen från munnen, direkt ut i blodet och sedan raka vägen till bebisen i magen. :angel:

Detta är enbart egna teorier och inte fakta. Kan tänka mig att många som dricker under graviditeten använder liknande som argument för att kunna ta sig ett glas då och då.

Varför rekommenderas det att man öht dricker under graviditeten tror ni? Vad säger att varje blivande mamma vet bättre hur fostret påverkas än de som verkligen är insatta ifrågan?

I den här tråden har det inte framkommit något som talar FÖR drickande under graviditeten. Förstår ni då att det blir svårt att diskutera och att vissa reagerar starkt på detta beteende? Säg till BM att du dricker när du är gravid och hör vad hon har att säga. Be henne lägga fram fakta (vilket Lambo redan gjort, men som troligtvis gärna viftas undan :grin: )

Självklart behöver det inte vara skadligt för ditt barn, men som sagt - tror du att det lilla fostret/barnet mår bra av att få alkohol i kroppen? Det vill säga under tide du dricker, inte efter när h*n förhoppningsvis klarat sig från hjärnskador. Hur påverkat tror du inte att den lilla kroppen blir i magen?

Fast nu resonerar du ju som att det fanns ett barn i magen under hela graviditeten. Det gör det ju inte. Under den första trimestern är det inte ens ett foster, utan ett litet embryo, utan medvetande.

Systembolaget.se
"Inget är mer felaktigt. Den mängd alkohol som kommer in i moderns blod hamnar oåterkalleligen även i fostrets. Och det behövs inte mycket fantasi för att räkna ut hur svårt det är för en så liten kropp att bryta ned ett enda glas vin.

– En växande organism är mer känslig än en färdigbildad. Alkohol stör cellbildningen och kan skada fostrets centrala nervsystem. För att vara på den säkra sidan avråder vi därför helt från alkohol under graviditeten. Vi rekommenderar även dem som planerar att bli gravida att vara återhållsamma med alkoholkonsumtionen, eftersom de första tio veckorna av graviditeten är mycket känsliga – då bildas alla kroppens organ, säger Mona Göransson och tillägger att alkohol också kan orsaka missfall."

Bibeln :D
Enligt Domarboken 13:7 uppenbarade sig en ängel för Manuas hustru och sade: "Se, Du skall bliva havande och föda en son; drick nu icke vin eller starka drycker och ät icke något orent".

Ska jag fortsätta?

Ja, gör det, och använd lite mer tillförlitliga källor, det vill säga medicinska studier. Bibeln ligger väl knappast i forskningsfronten när det gäller hälso- och sjukvårdskunskap?:crazy:

Hur kan du ansé det, då all information från vården, från socialstyrelsen, frå BM etc är entydig och säger "drick inte när du är gravid!" ? Alkoholen går ju rakt in till fostret som dricker alkoholiserat fostervatten. Det är faktiskt precis lika illa som att erbjuda bäbisen en nappflaska med vin...

För som jag förstod det tidigare så dricker du något glas här och där, det handlar inte om att bara doppa tungan i glaset. DET må väl vara en sak (om man nu prompt vill), men att dricka "på riktigt" med barn i magen... Det vore väl skillnad om man gjorde det i oförstånd och inte visste bättre men så är ju knappast fallet här...

Men du kan väl inte jämföra ett litet glas vin fördelat på en havande kvinnas blodmängd med en hel nappflaska vin fördelat på ett spädbarns blodmängd?

Det är ju inte så att om jag dricker ett halvt gls vin, så går hela det halva glaset vin oavkortat till mitt embryo. Utan embryot får samma alkoholkoncentration i blodet som jag, dvs så lite att det knappt är mätbart.

Vi gör alla val i livet. Jag respekterar det, men behöver inte hålla med. Och har rätt att tycka att det är helt idiotiskt att dricka som gravid.

Och vaddå, "nån kanske anser att en liten, liten mängd alkohol under en graviditet inte är så farligt". Hur kan man själv bedöma det. Fråga fostret vad det tycker istället. Inte så lätt m a o. Varför inte avstå istället?

De som tycker att det är okej att dricka under graviditeten har inte gett ETT ENDA BRA SKÄL till att det skulle vara okej med alkohol under graviditeten.
´
Därför att det inte är rimligt att mycket små mängder alkohol skulle påverka fostrets utveckling negativt.

Det är skäl nog för mig att inte förfasa mig över en mun folköl och vad nu en del i tråden tycker är så fruktansvärt. Gör en enkel rimlighetsbedömning.

Ingen tvivlar på att alkohol i stora mängder är väldigt farligt för foster. Jag har en bekant som jobbade som lärare i en by på vitryska landsbygden, där en ganska stor del av barnen var alkoholskadade, och det var väldigt tragiskt. Men där var det frågan om ett utbrett alkoholmissbruk, inte att mamman tagit en mun folköl någon gång under graviditeten.

Argumentet att man inte kan fråga fostret om vad det tycker och därför bör avstå är ju bara fånigt. Vad vet du om vad fostret tycker om att sitta vid datorn, du har ju inte frågat? Vad vet du om vad fostret tycker om apelsinjuice, du har ju inte frågat? Alltså borde du varken äta eller dricka eller göra någonting öht, för du har inte kunnat fråga fostret om det tycker det är ok.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 413
Kropp & Själ Jag har en fundering som jag skulle behöva bolla. Remissen för gastric bypassoperation som skickades för ett år sedan har jag nu fått...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 178
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar