Vad förvånad jag blev...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad förvånad jag blev...

Vi "motståndare" har ännu inte på ett bra sätt fått förklarat för oss varför man väljer alkohol, trots riskerna. Det vore intressant att veta

jag kan bara prata för mig själv, men jag anser att de små mängder alkohol inte skadar mitt växande barn. så därför väljer jag att då ch då dricka en mindre mängd alkholhaltig dryck.

Min mamma rökte också, när hon var gravid med mig och brorsan.
Han var rejält allergisk mog diverse allt möjligt som barn och har en del av allergibesvären kvar även som vuxen.
Själv har jag fått mina allergibesvär som vuxen och det blir bara värre med åren.

Jag har då antagligen haft tur. Hoppas bara att min son slipper lida för mina dumheter som ung.

Vaccinet är "farligare" än själva influensan. Inte tillräckligt testad, tar 5 år att testa ett vaccin ordentligt. Regeringen i USA blev stämda vid förra svininfluensaepidemin då många dog av vaccinet - denna gång har dom avsagt sitt ansvar just för att det inte är tillräckligt testat.

Så nej, jag skulle inte och kommer inte vaccinera mig.

Typisk skröna! Har någon svensk fått någon allvarlig biverkning än? I så fall hade man väl kunnat läsa om det. Jag har vaccinerat mig för att skydda mig själv, men framför allt för att skydda mitt barn och min omgivning. Nu verkar det ju som om det kommer att rekommenderas att vaccinera även barn under tre, och jag kommer definitivt att låta vaccinera Ludvig - jag vill inte att han ska bli pangsjuk och hamna på sjukhus i respirator om jag på något vis kan undvika det...

Dricka alkohol = svälja nåt med alkohol i? Antar jag :D

Tror inte din fullgångna bebis tar stryk (eller ens märker) av en halv tesked 3,5:a. Så knasig är inte ens jag. Fast jag aldrig skulle göra det själv, för mitt samvete skulle säga ifrån.

Jag tycker om mycket, men man kan inte alltid får allt man tycker om. Sätta drickandet on hold kan ju inte vara jordens uppoffring.

Koffein visste i alla fall inte jag var ett gift som din kropp tar stryk av. Men jag dricker inte kaffe så är inte så påläst inom det ämnet heller :)

+ Lambo

vart drar ni gränsen för "att dricka alkohol"?
ett glas?
en stor klunk?
en tesked?

tycker det har en hel del med saken att göra.
senast för 2 timmar sen tog jag en klunk av gubbens 3,5a. klunken var i strleksordning sm en halv tesked. allderles lagom för mig, jag fick smaka hur den smaka och kände sen inget behov alls av att ta nått mer.

jag är därimot enormt röksugen, men skulle aldrig för mitt liv röka ens ett enda litet bloss....
dubbelmoral?
ja, kanske det....
men skillanden ligger i att jag väljer att dricka alkoholhaltiga drycker för att jag vill ha smaken, jag tycker m det.
skulle jag ta ett bloss på en cigg skulle jag börja röka igen och det vill jag verkligen inte göra!!!!
i det ena fallet r jag beroende, men inte i det andra.

men kaffet däremot...
kaffe innehåller ju koffein, inte sant?
koffein är ju ett gift, inte sant?
INGEN gnäller m att jag (eller nån annan heller för den delen) dricker mer än vad riktlinjerna säger....
det tycker jag är lite märkligt faktiskt.
är det ok att dricka 4 och fler koppar kaffe på en dag, men inte at en klunk öl?

om ni tycker att jag stavar knepigt, så är vårt tangetbord helt kajjko och missar vissa bokstäver ibland......

Just gränsdragningen med hur mkt man kan dricka utan att det är skadligt är det kluriga, så varför inte avstå helt? Jag tror förvisso inte att en halv tesked av en folköl skadar din bebis. För du får knappt i dig nån alkohol alls, däremot nåt GLAS vin påverkar ju t o m en vuxen. Som sagt, varför chansa?

Btw så drack jag inte kaffe när jag var gravid. Dels för att jag inte var sugen och dels för ev risker, trots att jag var beroende av kaffe innan graviditeten. Men det är jag det.

jag kan bara prata för mig själv, men jag anser att de små mängder alkohol inte skadar mitt växande barn. så därför väljer jag att då ch då dricka en mindre mängd alkholhaltig dryck.

Hur kan du ansé det, då all information från vården, från socialstyrelsen, frå BM etc är entydig och säger "drick inte när du är gravid!" ? Alkoholen går ju rakt in till fostret som dricker alkoholiserat fostervatten. Det är faktiskt precis lika illa som att erbjuda bäbisen en nappflaska med vin...

För som jag förstod det tidigare så dricker du något glas här och där, det handlar inte om att bara doppa tungan i glaset. DET må väl vara en sak (om man nu prompt vill), men att dricka "på riktigt" med barn i magen... Det vore väl skillnad om man gjorde det i oförstånd och inte visste bättre men så är ju knappast fallet här...

Typisk skröna! Har någon svensk fått någon allvarlig biverkning än? I så fall hade man väl kunnat läsa om det. Jag har vaccinerat mig för att skydda mig själv, men framför allt för att skydda mitt barn och min omgivning. Nu verkar det ju som om det kommer att rekommenderas att vaccinera även barn under tre, och jag kommer definitivt att låta vaccinera Ludvig - jag vill inte att han ska bli pangsjuk och hamna på sjukhus i respirator om jag på något vis kan undvika det...

Det vet jag faktiskt inte, men jag vet däremot en som har legat på sjukhus i dagar efter vaccinet. Helt borta, vet inte hur det är nu - måste ta reda på.

Vaccinet är alldeles för opålitligt enligt mig. Men det är en helt annan diskussion. Jag anser att vaccinet är farligare än influensan. Tänker inte spåna vidare på detta. Men skriva gärna om du vill ändå :)

Hur kan du ansé det, då all information från vården, från socialstyrelsen, frå BM etc är entydig och säger "drick inte när du är gravid!" ? Alkoholen går ju rakt in till fostret som dricker alkoholiserat fostervatten. Det är faktiskt precis lika illa som att erbjuda bäbisen en nappflaska med vin...

För som jag förstod det tidigare så dricker du något glas här och där, det handlar inte om att bara doppa tungan i glaset. DET må väl vara en sak (om man nu prompt vill), men att dricka "på riktigt" med barn i magen... Det vore väl skillnad om man gjorde det i oförstånd och inte visste bättre men så är ju knappast fallet här...

Ingen har tidigare reagerat på det jag skrivit om att erbjuda barnet alkohol när det väl är utanför magen. Så vi får se om nån svarar på ditt - hoppas det.

Tror att folk utsätter den lill* för alkohol bara för att dom inte kan se med egna ögon hur h*n påverkas :(

Tur att jag inte åt massor av lakrits när jag vad gravid ;)

Jag har haft super sug efter turkisk peppar båda mina graviditeter! Med Rasmus åt jag så jag hade blåsor i hela munnen. Men de varade bara i några dagar. Sen gick de över till att köpa en liten bit lakrits ibland när de var inom räckhåll vid kassan :angel:

Hahaha..sympatigravid kanske. Be honom spotta ut då för säkerhets skull :p

Jag frågade honom när jag hitta ett kvitto efter han handlat, allt på min lista + en dubbel nougat! Han svarade "Men nu äter jag inte 1 om dagen längre" :rofl:

Whiskyn lär han låta bli snart ändå om bebis ska ha lika bråttom ut som sin bror ;) Inte ens en smutt på nyårsafton kommer han kunna ta!

Fast är det inte så att vaccin kan ge biverkningar i efterhand? Det är som pest eller kolera tycker jag - riskera biverkningar av vaccinet eller att ditt barn blir sjukt. Både barnen och vi vuxna kommer vaccinera oss. Men det känns oerhört kluvet och jag vacklar fortfarande i mitt beslut.

Jag är inte så påläst om amning o alkohol, läste bara vad som stod på systembolagets hemsida. Det stod att barnet får i sig samma promillehalt via bröstmjölken som mamman har i blodet. Sen vet jag inte mer. Eller nu gör jag ;)

Japp, det var det som var syftet med inlägget! :D

Men minns jag fel, men har inte du skrivit i gamla trådar om amning och alkohol och då stenhårt hävdat att det är fel att amma och dricka alkohol? Var det inte någon som pekade på dessa faktan då i dessa trådar? (Jag minns att de var rätt hetska. :p)

Japp, det var det som var syftet med inlägget! :D

Men minns jag fel, men har inte du skrivit i gamla trådar om amning och alkohol och då stenhårt hävdat att det är fel att amma och dricka alkohol? Var det inte någon som pekade på dessa faktan då i dessa trådar? (Jag minns att de var rätt hetska. :p)

Mycket möjligt, men eftersom jag är hemma och mammajobbar är min hjärna på semester :D Jag har blivit riktigt senil av att gå hemma.

Men är inte ditt barn ganska stort nu? Det är väl bara några månader yngre än min skrutt som fyller ett år (om en och en halv timme :D)? Jag tyckte det var skönt att komma iväg och jobba halvtid, lite värre med heltid. Skönt att göra något annat ibland. :)

Sorry OT! :angel:

Han blir 7 månader idag faktiskt, kommer börja jobba 1 dag/vecka från o med nu. Får se om jag blir mer vaken av det :D Grattis i förskott till den blivande 1-åringen!! Stooort :D

Okej, hade för mig att han var större, en nio-tio kanske. Måste erkänna att jag inte memorerat det. ;) Jättestort! :eek: Tultar omkring hemma nu, nuttigt. :love: Rolig tid du har framför dig! :D

Jag kommer ALDRIG någonsin att acceptera den medvetna misshandeln av fostret i magen. ALDRIG. Spelar ingen roll vad ni har för argument som - hur gott det är med alkoholhaltiga drycker. Vad är det för anledning!?

Funderar på hur pigga ni skulle vara till att servera vin i nappflaska till eran 1-veckas bebis... Förmodligen alldeles för positiva till den idéen...

Som du noterar om du läser tråden, så dricker jag öht inte alkohol i någon form, så baka inte in mig i dina "ni".

I övrigt så överdriver du och dramatiserar så kopiöst att det blir fånigt med ex.vis "Funderar på hur pigga ni skulle vara till att servera vin i nappflaska till eran 1-veckas bebis... Förmodligen alldeles för positiva till den idéen.." och dylika saker.

Inbillar du dig verkligen att det är så?

Om du inte gjorde dylika inlägg skulle det vara lättare för övriga som inte delar din åsikt att ta till sig det du skriver och att diskutera med dig på ett vettigt sätt.

För som jag förstod det tidigare så dricker du något glas här och där, det handlar inte om att bara doppa tungan i glaset.

detta har jag druckit under min graviditet:
1 glas öl, 5,5 %. under ca 3 timmar drack jag 3/4ar, sen gick jag hem. i maj.
halvliters 2,25a cider. under ca 1 timme. juli.
33cl 2,25a, under ca 4 timmar. augusti.
1 halvt vinglas 8% vin under en middag, detta var ca 1,5 månad sen.

till det har jag ett otal gånger pyttesmuttat på diverse ölsorter, baileys, likörer och annan starkvara.

jag kallar verkligen inte detta att dricka och jag kan då inte se att detta skulle vara mer skadligt än de koppar kaffe jag dricker. jag använder inte kaffet som ursäkt, ni har ju rätt i att det allra bästa hade varit m jag inte alls druckit alkohol, men de små mängder jag faktist fått i mig anser jag inte skada min lilla...

och ang att ge alkohol till småttingar...
är det verkligen ingen småbarnsförälder som låtit barnen smaka på om de har velat? jag vet iallafall om folk som gjort det...
och med smaka men ar jag smutta, doppa tungspetsen eller vad ni nu vill kalla det.

Fast faktum är att så mycket alkohol går igenom fostrets kropp att det faktiskt BLIR påverkat även av ett par glas vin, och då är inte jämförelsen med vin i nappflaska så uppåt väggarna ändå. JAg skrev ju samma sak - utan att ha läst det Lambo skrev.

Som du noterar om du läser tråden, så dricker jag öht inte alkohol i någon form, så baka inte in mig i dina "ni".

I övrigt så överdriver du och dramatiserar så kopiöst att det blir fånigt med ex.vis "Funderar på hur pigga ni skulle vara till att servera vin i nappflaska till eran 1-veckas bebis... Förmodligen alldeles för positiva till den idéen.." och dylika saker.

Inbillar du dig verkligen att det är så?

Om du inte gjorde dylika inlägg skulle det vara lättare för övriga som inte delar din åsikt att ta till sig det du skriver och att diskutera med dig på ett vettigt sätt.

Då ber jag om ursäkt, tror jag vet att du inte drack men formulerade mig konstigt.

Jag inbillar mig inget, jag frågar om de skulle kunna ge alkohol till barnet med lika gott samvete när det är utanför magen.

Känner att jag måste överdriva för att få fram hur allvarligt jag tycker det är då jag inte är nån mästare på att formulera mig i skrift.

Fast ni förutsätter ju att de gravida mammorna dricker ett par (plural) glas vin lite nu och då verkar det som, fastän många i tråden upplyst om att de inte gör det..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 025
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 414
Kropp & Själ Jag har en fundering som jag skulle behöva bolla. Remissen för gastric bypassoperation som skickades för ett år sedan har jag nu fått...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 178
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Autistisk bror
  • Rumsväxter 2