Vad förvånad jag blev...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad förvånad jag blev...

I mitt fall är det helt sunt, eftersom jag själv också mår dåligt av rökiga miljöer och därför inte behöver göra någon större uppoffring för att undvika dem... :p Jag dricker inga stora mängder alkohol i normalfall heller, så inte det har varit någon uppoffring. :laugh:
Jag får väl tillägga att detta var innan rökförbud infördes på krogarna, numera kan förmodligne jag också gå på krogen...

Huvvaligen vad upprörd jag blir av att läsa en del svar i den här tråden, så jag tror det är lika bra att inte skriva mer. :crazy:
Men som jag skrev i andra tråden som blev låst, som jag blev minst lika upprörd av att läsa i, har Lamborghini och jag exakt samma åsikt i det här fallet, så jag ställer mig bakom allt hon säger!

..eller jo, en sak vill jag nog skriva ändå.

Under graviditeten varken drack eller rökte jag en enda gång, vilket för mig var självklart. Nu är jag inte så värst förtjust i alkoholhaltiga drycker över lag, så det var inte så svårt för mig. Men även om jag hade gillat vin tex. eller öl, så hade beslutet varit lika självklart för mig.
Jag åt bra mat, ekologiska produkter så långt det gick, och nyttigt med mycket grönsaker och frukt och sånt, enligt vad Livsmedelsverket rekommenderar för gravida.

Nu när jag har fått min son, min underbara älskade lilla Emil, så är jag så otroligt glad att jag gjorde mitt bästa under graviditeten för att undvika att äta/dricka/göra saker som jag visste det fanns en risk kunde skada fostret.
För hur jag än vänder och vrider på det skulle jag inte kunna leva med mig själv om jag, fast jag vet riskerna med alkohol tex., hade "unnat" mig ett glas vin eller liknande - även om det kanske inte hade gjort något - och sen hade något varit på tok med mitt barn.

Jag kan med gott samvete säga att jag försöker vara en perfekt mamma till mitt barn, för det tycker jag inte är ett dugg konstigt! Visst, alla har sina brister och fel - inget konstigt med det. Men ni fattar va?
För att jag ska kunna se tillbaka på mitt liv och vara nöjd, så måste jag veta att jag gjort så gott jag har kunnat för att de jag älskar ska må så bra det bara går!

Och om det innebär att jag får låta bli vissa saker, under 9 månader eller längre, må så vara! Enligt mig är det värt det!

Kanske är jag extrem i mina åsikter, tjurskallig och trångsynt.
Men då får det vara så, för jag har åtminstone gjort mitt bästa!

Hehe oj, nu blev det sådär långt som jag tänkt undvika att det skulle bli...
;)

Bara för att ingen ska ta illa upp, så får alla såklart tycka och göra vad dom tycker är rätt, det är upp till er! Jag har mina åsikter, men jag respekterar de som inte tycker detsamma - fast jag tycker kanske det är lite korkat innerst inne ;)

Självklart avstår jag från alkohol under gravditeten. Blotta misstanken gör ju att det är självklart. Kan man inte avhålla sig från alkohol de månaderna har man problem med alkohol. Vad är de här? Har alkohol blivit någon slags snuttefilt som alla vuxna ska koppla av med? Ett nervgift är det lika fullt - alldeles oavsett i vilken frän form det är packat i.

Självklart avstår jag från alkohol under gravditeten. Blotta misstanken gör ju att det är självklart. Kan man inte avhålla sig från alkohol de månaderna har man problem med alkohol. Vad är de här? Har alkohol blivit någon slags snuttefilt som alla vuxna ska koppla av med? Ett nervgift är det lika fullt - alldeles oavsett i vilken frän form det är packat i.

Men det är ju sååå gott! ;) :rofl: Dessutom är det farligt att köra bil och att andas storstadsluft, så då kan man ju lika gärna ta en redig grogg på fredagkvällen.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*
Alltså, många i den här tråden fokuserar ju på sig och sina val, vad NI tycker är rätt. Har ni alla glömt att vi är individer och gör våra egna val, och att de valen påverkar den individen och inte er?
Jag förstår båda sidor, men det känns lite som att många av absolutisterna inte ens försöker se något annat än sin egen väg. "Jag har rätt och alla andra fel" liksom.
JA, alkohol är ett gift och JA, det är skadligt för fostret. MEN - vi gör alla våra val och någon kanske anser att en liten, liten mängd alkohol under en graviditet inte är så farligt. Och det måste man kunna acceptera även om du själv inte skulle göra det valet.

Att upplysa och informera andra om risker osv är absolut ok - men herregud, det här är ju rena hetsjakten. Bara otrevlig stämning med folk som slänger ut sig saker som idioter osv... Det är ju knappast en diskussion längre, det känns mer som sandkastning på dagisnivå.

*kl*
Alltså, många i den här tråden fokuserar ju på sig och sina val, vad NI tycker är rätt. Har ni alla glömt att vi är individer och gör våra egna val, och att de valen påverkar den individen och inte er?
Jag förstår båda sidor, men det känns lite som att många av absolutisterna inte ens försöker se något annat än sin egen väg. "Jag har rätt och alla andra fel" liksom.
JA, alkohol är ett gift och JA, det är skadligt för fostret. MEN - vi gör alla våra val och någon kanske anser att en liten, liten mängd alkohol under en graviditet inte är så farligt. Och det måste man kunna acceptera även om du själv inte skulle göra det valet.

Att upplysa och informera andra om risker osv är absolut ok - men herregud, det här är ju rena hetsjakten. Bara otrevlig stämning med folk som slänger ut sig saker som idioter osv... Det är ju knappast en diskussion längre, det känns mer som sandkastning på dagisnivå.

Vi gör alla val i livet. Jag respekterar det, men behöver inte hålla med. Och har rätt att tycka att det är helt idiotiskt att dricka som gravid.

Och vaddå, "nån kanske anser att en liten, liten mängd alkohol under en graviditet inte är så farligt". Hur kan man själv bedöma det. Fråga fostret vad det tycker istället. Inte så lätt m a o. Varför inte avstå istället?

De som tycker att det är okej att dricka under graviditeten har inte gett ETT ENDA BRA SKÄL till att det skulle vara okej med alkohol under graviditeten.

+1 på det :bow:

Oförmågan (eller rättare sagt oviljan) att acceptera att inte alla har samma värderingar och synsätt breder ut sig överallt tyvärr :cool:

Ställer mig frågande till de värderingar som innebär att det är okej att hälla i sig gift när man har ett annat liv inneboende, speciellt när man inte vet vilka risker man tar. Är det konstigt?

Många +++ till de som tänker på barnet före sig själva. :bow: :cool:

Du behöver inte hålla med nej, och du kan tycka det är fel - men jag tror inte att du ändrar personens åsikt genom att endast påpeka hur dum i huvudet denne är, kalla den för idiot osv. Att lugnt, sansat och och framför allt sakligt lägga fram fakta som påvisar hur och varför man inte bör göra något är väl bra mycket vettigare om man vill få andra att ändra åsikt?

Eftersom man inte kan fråga fostret så är det alltså upp till just den gravida kvinnan och avgöra om hon vill ta risken eller inte. Du kan inte fatta det beslutet åt henne även om du skulle vilja. Det är hennes val, hennes kropp och hennes blivande barn. Inte ditt. Jag förstår valen du gjort och ifrågasätter inte dem, även jag kanske tycker att det är helt åt skogen att röka ett enda bloss under grav. exempelvis.

Måste de ange något annat skäl än att de valt att fatta det beslutet, att de är medvetna om att det finns risker men trots det valt att dricka lite alkohol? Jag tror vi alla förstår att alkohol inte är bra, vare sig för mig eller mitt ofödda barn - men vi är fria individer och vi väljer själva.

Du behöver inte hålla med nej, och du kan tycka det är fel - men jag tror inte att du ändrar personens åsikt genom att endast påpeka hur dum i huvudet denne är, kalla den för idiot osv. Att lugnt, sansat och och framför allt sakligt lägga fram fakta som påvisar hur och varför man inte bör göra något är väl bra mycket vettigare om man vill få andra att ändra åsikt?

Jag är inte ute efter att ändra någons åsikt. Bara att diskutera. Har heller inte kallat nån idiot.

Eftersom man inte kan fråga fostret så är det alltså upp till just den gravida kvinnan och avgöra om hon vill ta risken eller inte. Du kan inte fatta det beslutet åt henne även om du skulle vilja. Det är hennes val, hennes kropp och hennes blivande barn. Inte ditt. Jag förstår valen du gjort och ifrågasätter inte dem, även jag kanske tycker att det är helt åt skogen att röka ett enda bloss under grav. exempelvis.

Jag tycker också att det är idiotiskt att röka när man är gravid. Får skylla på att jag var ung, oförståndig och egoistisk. Tur att jag vet bättre nu. Jag trodde att en diskussion gick ut på att just diskutera olika åsikter bl a. Det är alltid varje kvinnas val naturligtvis, men det behöver inte alltid vara bra val.

Måste de ange något annat skäl än att de valt att fatta det beslutet, att de är medvetna om att det finns risker men trots det valt att dricka lite alkohol? Jag tror vi alla förstår att alkohol inte är bra, vare sig för mig eller mitt ofödda barn - men vi är fria individer och vi väljer själva.

Det tycker jag tillhör diskussionen. Om de som är positivt inställda till alkohol under graviditeten skulle förklara vad som är så positivt, så kanske det vore lättare för oss "trångsynta" att förstå.

Men ingen av er som är oerhört emot att man smuttar på ett glas vin under graviditeten har svarat på en av frågorna i början!

Men en sak som det inte svarades på i den stängda tråden var frågan insjöfisk vs. influensavaccin.

Detta är ganska intressant då det avråds från att äta insjöfisk pga kvicksilver men vaccinet är tillrådigt att ta och två doser vaccin => lika stor dos kvicksiver som 6 portioner portioner insjöfisk.

Just du har inte kallat någon idiot i den här tråden, men du höll med Lambo om den åsikten - bara det att du själv inte sa sådant. ;)

Det är klart att en diskussion går ut på att diskutera olika åsikter exempelvis, men just i den här tråden tycker jag det varit väldigt lite diskussion, mer ren skitkastning och fördömande av kvinnor som inte har samma åsikt. Kanske inte just från din sida, men från många andras.

Kan det inte vara så att de kvinnor som väljer att dricka lite alkohol under grav. anser att det är positivt eftersom de själva njuter av det? Att det är något de vill unna sig. Andra unnar sig en omgång i solariet, hårfärg, nagellack, cigg osv.

KL

Men tjena alla.

Allt det här hade vi inte en susning om på 60-talet när vi var gravida, vi drack och rökte under graviditet och under amning. Sen släpade vi runt bebisen på fester och parkerade det lilla livet i sin, ja nån slags baby-bärbag, på skohyllan under alla ytterkläder. Där sov de gott (vi tittade till dem då och då) med kompisbebisar i egna baby-bärbägs,
- och i mitt fall har den lilla älsklingen blivit egen företagare och tjänar tonvis med pengar.

Tror ni han skulle ha blivit rikare om jag inte druckit och/eller inte rökt? Eller var det gener som trotsade allt motstånd? Har min son bra gener? Har jag bra gener? Bör jag spara dessa? Hur gör man då?

Men ingen av er som är oerhört emot att man smuttar på ett glas vin under graviditeten har svarat på en av frågorna i början!

Jag är inte insatt i den frågan, men har för mig att jag skrev att det är skillnad på att avstå från insjöfisk och att avstå influensavaccin. Man riskerar inget genom att avstå insjöfisk.

Just du har inte kallat någon idiot i den här tråden, men du höll med Lambo om den åsikten - bara det att du själv inte sa sådant. ;)

Jag håller med Lambo om hennes åsikt i frågan, ja. Vad jag menar med att jag inte kallar nån för idiot är för att jag inte tycker att man ÄR en idiot för att man dricker när man är gravid. Även om jag tycker att det är idiotiskt att göra det. Blev det flummigt nu?? :D

Det är klart att en diskussion går ut på att diskutera olika åsikter exempelvis, men just i den här tråden tycker jag det varit väldigt lite diskussion, mer ren skitkastning och fördömande av kvinnor som inte har samma åsikt. Kanske inte just från din sida, men från många andras.

Det får stå för dem. Jag kan dock förstå att man blir upprörd av ämnet ifråga.

Kan det inte vara så att de kvinnor som väljer att dricka lite alkohol under grav. anser att det är positivt eftersom de själva njuter av det? Att det är något de vill unna sig. Andra unnar sig en omgång i solariet, hårfärg, nagellack, cigg osv.

Kan man inte möjligtvis tänka om och njuta på andra sätt som troligtvis innebär mindre risker? Vill jag unna mig och njuta av nåt som gravid så kanske jag inte behöver välja just vin, cigg eller nåt annat som kan vara direkt skadligt. Varför är det ett sånt tjat om att man som kvinna måste kunna unna sig det och det? Kan man inte unna sin bebis att få bästa möjliga förutsättningar istället. Unna sig själv njutningsfulla, giftiga saker kan man väl göra när man inte har någon annan att ta hänsyn till. Eller tänker jag helt fel här?

KL

Men tjena alla.

Allt det här hade vi inte en susning om på 60-talet när vi var gravida, vi drack och rökte under graviditet och under amning. Sen släpade vi runt bebisen på fester och parkerade det lilla livet i sin, ja nån slags baby-bärbag, på skohyllan under alla ytterkläder. Där sov de gott (vi tittade till dem då och då) med kompisbebisar i egna baby-bärbägs,
- och i mitt fall har den lilla älsklingen blivit egen företagare och tjänar tonvis med pengar.

Tror ni han skulle ha blivit rikare om jag inte druckit och/eller inte rökt? Eller var det gener som trotsade allt motstånd? Har min son bra gener? Har jag bra gener? Bör jag spara dessa? Hur gör man då?

Skillnaden är att ni handlade i okunskap. Nu vet man bättre förhoppningsvis.

Min mamma rökte när både jag och mina bröder låg i magen. Det är inget fel på oss. Jag rökte sporadiskt med första barnet. Det är inget fel på honom heller. Det innebär inte att det inte är ett risktagande och att det är okej för det.

Det står ju att barnet får samma promillehalt som mamman via bröstmjölken. Så jag skulle aldrig dricka och amma. MEN, det är ofarligt. Det är ofarligt för dig också, om du dricker måttligt. Men det är inte BRA.

Så nej - amning, graviditet + alkohol = totalt ologiskt.

Jag förstår inte hur du tänker.

Det är skillnad på procent och promille. Procent är hundradelar och promille är tusendelar. Så om du dricker ett glas vin som har 10 procent alkohol så späds det ut i din kropp så att det blir till promilledelar. Jag vet inte exakt hur hög alkoholhalt du får av ett glas vin men om vi räknar det högt så kanske du hamnar precis på gränsen till att du inte får köra bil, dvs 0,2 promille. Då får du samma halt alkhol i bröstmjölken. Då får barnet om du omgående ammar mjölk med en alkoholhalt på 0,2 promille.

Gränsen för vad som behöver märkas ut på de livsmedel som säljs i matvarubituiker är 1,2 procent. Dvs alkoholfri cider, julmust, Kefir med fler livsmedel innehåller högre halt alkohol än din bröstmjölk gör efter ett glas vin. Spendrups julmust innehåller 0,3 procent alkohol. 0,3 procent är lika mycket som 3 promille, vilket är bra mycket mer än de 0,2 som din bröstmjölk har efter ett glas vin.

Livsmedelsverket skrev:
samt i tillämpliga fall alkoholhalt i drycker som innehåller mer än 1,2 volym-procent alkohol.
Källa

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 025
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 420
Kropp & Själ Jag har en fundering som jag skulle behöva bolla. Remissen för gastric bypassoperation som skickades för ett år sedan har jag nu fått...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 178
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar