Sv: Vad förvånad jag blev...
Huvvaligen vad upprörd jag blir av att läsa en del svar i den här tråden, så jag tror det är lika bra att inte skriva mer.
Men som jag skrev i andra tråden som blev låst, som jag blev minst lika upprörd av att läsa i, har Lamborghini och jag exakt samma åsikt i det här fallet, så jag ställer mig bakom allt hon säger!
..eller jo, en sak vill jag nog skriva ändå.
Under graviditeten varken drack eller rökte jag en enda gång, vilket för mig var självklart. Nu är jag inte så värst förtjust i alkoholhaltiga drycker över lag, så det var inte så svårt för mig. Men även om jag hade gillat vin tex. eller öl, så hade beslutet varit lika självklart för mig.
Jag åt bra mat, ekologiska produkter så långt det gick, och nyttigt med mycket grönsaker och frukt och sånt, enligt vad Livsmedelsverket rekommenderar för gravida.
Nu när jag har fått min son, min underbara älskade lilla Emil, så är jag så otroligt glad att jag gjorde mitt bästa under graviditeten för att undvika att äta/dricka/göra saker som jag visste det fanns en risk kunde skada fostret.
För hur jag än vänder och vrider på det skulle jag inte kunna leva med mig själv om jag, fast jag vet riskerna med alkohol tex., hade "unnat" mig ett glas vin eller liknande -
även om det kanske inte hade gjort något - och sen hade något varit på tok med mitt barn.
Jag kan med gott samvete säga att jag försöker vara en perfekt mamma till mitt barn, för det tycker jag inte är ett dugg konstigt! Visst, alla har sina brister och fel - inget konstigt med det. Men ni fattar va?
För att jag ska kunna se tillbaka på mitt liv och vara nöjd, så måste jag veta att jag gjort så gott jag har kunnat för att de jag älskar ska må så bra det bara går!
Och om det innebär att jag får låta bli vissa saker, under 9 månader eller längre, må så vara! Enligt mig är det värt det!
Kanske är jag extrem i mina åsikter, tjurskallig och trångsynt.
Men då får det vara så, för jag har åtminstone gjort mitt bästa!
Hehe oj, nu blev det sådär långt som jag tänkt undvika att det skulle bli...
Bara för att ingen ska ta illa upp, så får alla såklart tycka och göra vad dom tycker är rätt, det är upp till er! Jag har mina åsikter, men jag respekterar de som inte tycker detsamma - fast jag tycker kanske det är lite korkat innerst inne