Vad förvånad jag blev...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad förvånad jag blev...

Jag håller med dig, så förvånande att Alkohol är ok.

För mig är det nolltolerans som gäller, både med alkohol och rökning (rökare undviker jag även i ogravidtillstånd).

Skrämmande att inte kunna avstå i 9 månader + amningstiden. :crazy:

Jag tycker dina jämförelser är ganska dåliga.

Som jag skrev tidigare, man kan inte sluta leva för att man blir gravid. Vi vet alla att alkohol är ett gift. Jag förstår inte varför det är så svårt att avstå för en kort period om man ändå inte är beroende. Vad du vet så har inget visat på att det skulle vara skadligt att t ex rida under graviditeten. Då hade det garanterat diskuterats hej vilt i diverse tabloider.

Jag förfasar mig inte över de som tar ett glas, men jag förstör öht inte resonemanget när man med gott samvete tar sina klunkar vin till maten.

Fast ska man vara krass vet du ju inte ens att det blir ett barn, det kan ju precis lika gärna bli ett sent missfall eller ett dödfött barn. Man kan ju inte utgå från att man ska få ett levande barn bara för att man är gravid.

Så med andra ord, skit i att du är gravid tills barnet är fött? Ge det inte bästa förutsättningarna för att överleva och bli friskt?

Trevligt!

Nej jag ska inte ge mig in i denna diskussionen egentligen, men nu kunde jag inte låta bli.

Jag anser att man bör undvika alla droger och gift för att hjälpa fostret att utvecklas, bli ett barn och födas. Sen finns det dom som spelar rysk roulette med det stackars barnet i magen, å att man kan leva med sig själv när man har fött ett "dåligt" barn - det kan jag inte förstå. För då kan man inte säga att man gav barnet bästa förutsättningarna för att födas friskt.

Senast ändrad:

Fast ska man vara krass vet du ju inte ens att det blir ett barn, det kan ju precis lika gärna bli ett sent missfall eller ett dödfött barn. Man kan ju inte utgå från att man ska få ett levande barn bara för att man är gravid.
Fast de flesta graviditeterna leder ändå till ett barn...
Man kan ju inte leva som om man skulle få missfall som gravid, eftersom många saker bevisligen skadar foster.
Fostrets lever kan inte bryta ner alkohol på samma sätt som en vuxen människa kan, utan fostret dricker alkoholhaltigt fostervatten och kissar ut nästan samma mängd alkohol så fostret påverkas av mammans alkoholintag under en betydligt längre tid än vad mamman gör.

Jag tror säkert att det är ofarligt att dricka en lättöl (eller motsvarande) till maten, men för mig har det varit självklart att låta bli. Likadant som jag inte har städat kattlådan en enda gång under mina 4 graviditeter pga risken för toxoplasmos - som orsakas av en parasit och är ofarligt för friska vuxna, men för växande foster kan det ställa till stor skada och likadant för vuxna med nedsatt immunförsvar (en tidigare granne var hjärttransplanterad och blev jättesjuk av toxoplasmos).
Jag har dessutom nästan helt undvikit rökiga miljöer medan jag varit gravid - i princip enda undantaget var när jag gick på krogen och roade mig, då jag hälsade på martha och hennes vänner när jag väntade min trea.

Men kan du inte förstå att din absolutism bygger på moral och värderingar, inte på evidensbaserad vetenskap? Det är ju lite som att förfasa sig över att andra människor är homosexuella, för att man själv inte är det och tycker det är fel. Även den tanken bygger på moral och värderingar, inte på egentlig kunskap.

Återigen dåliga jämförelser.

Min absolutism under graviditeten bygger på att jag inte medvetet vill tillföra gift i min bebis blodomlopp. Eftersom jag mycket väl vet att alkohol är giftigt känns det bäst att låta bli. Enkelt.

Vad jag menade var att man ska sätta saken lite i perspektiv. Graviditet leder inte ofelbart till barn. Även om man lever på alpluft och källvatten, saker kan gå snett ändå.

Alla får göra som dom vill. Jag dricker själv inte alkohol, men ser ingen anledning att på grund av att jag gjort det valet förfasa mig över att andra väljer annorlunda. Jag tycker inte exempelvis Petruska är en hemsk människa som drack något glas vin ibland under graviditeten. Många i den här tråden, och den förra, tycks ha väldigt svårt att acceptera att människor göra andra val än en själv, och att det inte behöver betyda att de är dåliga människor.

Vad jag menade var att man ska sätta saken lite i perspektiv. Graviditet leder inte ofelbart till barn. Även om man lever på alpluft och källvatten, saker kan gå snett ändå.

Alla får göra som dom vill. Jag dricker själv inte alkohol, men ser ingen anledning att på grund av att jag gjort det valet förfasa mig över att andra väljer annorlunda. Jag tycker inte exempelvis Petruska är en hemsk människa som drack något glas vin ibland under graviditeten. Många i den här tråden, och den förra, tycks ha väldigt svårt att acceptera att människor göra andra val än en själv, och att det inte behöver betyda att de är dåliga människor.

Om du hade det lilla barnet i din hand istället för din mage - skulle du då bjuda på "ett glas vin"? Å se hur det påverkas - å må bra med dig själv?

Senast ändrad:

Skulle chocklad kanske vara farligt hade de vart ett h*lvete för mig att försöka vara utan i 9 månader. Jag hade nog slickat på en chockladkaka ibland för att få känna smaken.

Haha..fast det där får väl räknas som ett beroende. Dock ej ett missbruk ;)

Men du kan ju byta ut chocklad mot lakrits. Vad tycker du då?
Detta förstod jag inte ??

Ett av min makens intressen är whisky, han älskar att ta ett litet glas och känna och analysera smakerna. Han är absolut inte beroende av alkohol. Han vill känna smaken och whiskyn är för fin för att spotta ut ;)
Han är förhoppningsvis inte gravid. Isf är det kanske bäst att spotta ut den ist. :rofl:

Återigen dåliga jämförelser.

Min absolutism under graviditeten bygger på att jag inte medvetet vill tillföra gift i min bebis blodomlopp. Eftersom jag mycket väl vet att alkohol är giftigt känns det bäst att låta bli. Enkelt.

Nej, det är en utmärkt jämförelse. Men du kan inte se att anledningen till varför folkölen känns hemsk för dig är moralisk, inte medicinsk. Jag tycker det hjälper om man förstår varför man tror och tycker som man gör. Det gör det lättare att förstå andra människor, och ha fördragsamhet med att människor är olika och gör olika val. En folköl innebär betydligt mindre risk för hjärnskador än om någon med ADHD väljer att bli gravid. Tycker du det är lika hemskt det?

Jag avnjuter mer än gärna vin, jag är en vinälskare och jag ska erkänna att jag saknade det under graviditeten, men jag avstod och valet var för mig inte så svårt alls.

För mig kändes det totalt fel att utsätta mitt barn för dels alkohol via moderkakan och sedan dessutom rakt ut i fostervattnet. Fostret är ju under utveckling, därför påverkas fostret mer och under längre tid än mamman.
Det finns fortfarande ingen fortskning på vilken mängd alkohol man kan dricka under graviditeten innan barnet faktiskt tar skada, det är säkert olika från barn till barn också hur pass tåliga dom är m.m

Gjorde jag oxå, saknade vin alltså. Och undvek det av samma anledning som du :)

Öööh??? Och?

Nej, det är en utmärkt jämförelse. Men du kan inte se att anledningen till varför folkölen känns hemsk för dig är moralisk, inte medicinsk. Jag tycker det hjälper om man förstår varför man tror och tycker som man gör. Det gör det lättare att förstå andra människor, och ha fördragsamhet med att människor är olika och gör olika val. En folköl innebär betydligt mindre risk för hjärnskador än om någon med ADHD väljer att bli gravid. Tycker du det är lika hemskt det?

Om folkölen/vinet inte är det minsta positiv för dig själv - förrutom via smaken - hur kan du då tro att barnet inte påverkas negativt (om än bara för stunden)?

ADHD och folköl? Nu får du väl ge dig!

Nej jag ska inte ge mig in i denna diskussionen egentligen, men nu kunde jag inte låta bli.

Hahaha...jag väntade på att du skulle dyka upp ;) :D

Fö håller jag med dig till fullo (förutom att jag undviker att kalla folk idioter ;) )

Systembolaget.se

En inte helt ovanlig missuppfattning är att det skulle vara OK att dricka även när man är gravid. Detta är helt fel! Under graviditeten får nämligen barnet samma promillehalt i blodet som mamman har, och det råder inga delade meningar bland expertisen om att detta är direkt farligt för barnet i magen.

Att ha för strikta rekommendationer för ammande kvinnor är inte bra av flera skäl, bland annat för att vissa mammor kan sluta amma hellre än att avstå från vin under både graviditet och amning.

– Vårt budskap är att amning är bra, säger Lena Björck på Livsmedelsverket. Man ska hellre fortsätta att amma även om man dricker ett glas vin någon gång ibland.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 413
Kropp & Själ Jag har en fundering som jag skulle behöva bolla. Remissen för gastric bypassoperation som skickades för ett år sedan har jag nu fått...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 178
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar