Vad förvånad jag blev...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad förvånad jag blev...

Tycker att det du beskriver att du undviker känns sunt. Man får inte låta saker och ting gå till överdrift.

Jag ser inte heller ner på såna som röker när de är gravida för jag vet hur svårt det är att sluta. Rökte sporadiskt med första barnet. Skillnaden är att det är ett beroende.

Så det är okej för att det är ett beroende och för att du själv inte kunde låta bli? Fast du vet att det är giftigt...

Precis. Helt onödigt.

Det står ju att barnet får samma promillehalt som mamman via bröstmjölken. Så jag skulle aldrig dricka och amma. MEN, det är ofarligt. Det är ofarligt för dig också, om du dricker måttligt. Men det är inte BRA.

Så nej - amning, graviditet + alkohol = totalt ologiskt.

Jag tycker inte exempelvis Petruska är en hemsk människa som drack något glas vin ibland under graviditeten. Många i den här tråden, och den förra, tycks ha väldigt svårt att acceptera att människor göra andra val än en själv, och att det inte behöver betyda att de är dåliga människor.

Det tycker inte jag heller, men jag kan inte förstå varför man måste göra det.

Att ha en motsatt åsikt innebär inte att man automatiskt inte accepterar att människor gör andra val. Jag har bara svårt att sätta mig in i tänket när man gör detta medvetna val.

Det tycker inte jag heller, men jag kan inte förstå varför man måste göra det.

Att ha en motsatt åsikt innebär inte att man automatiskt inte accepterar att människor gör andra val. Jag har bara svårt att sätta mig in i tänket när man gör detta medvetna val.

Men exakt. Alla gravida jag har umgåtts med är och har varit TOTALT emot alkohol. Men inte som "ikke gravida", då har det intagits i mängder. Så det är inte sånna som är som mig :D Men ändå avstod de från att dricka med bebisen i magen. Smarta tjejer tycker jag.

Nej, det är en utmärkt jämförelse. Men du kan inte se att anledningen till varför folkölen känns hemsk för dig är moralisk, inte medicinsk. Jag tycker det hjälper om man förstår varför man tror och tycker som man gör. Det gör det lättare att förstå andra människor, och ha fördragsamhet med att människor är olika och gör olika val. En folköl innebär betydligt mindre risk för hjärnskador än om någon med ADHD väljer att bli gravid. Tycker du det är lika hemskt det?

Tycker du ja. Och jag tycker du gör en dålig jämförelse igen.

Jag har ju inte själv hittat på att alkohol är ett gift precis. Inte heller att fostret onekligen får det i sig.

Tror det är svårare för en person med ADHD att ta beslutet om att inte skaffa barn än att avstå en folköl :grin:

Jag har läst flera studier och uttalanden för att med gott samvete kunna dela en flaska vin med sambon en fredagkväll, trots att jag ammar.

Barn får i sig minst lika mkt alkohol genom vanlig mjölk och saft (om jag inte minns fel)

Så uttalanden om amning och alkohol tror jag mkt bottnar i personliga åsikter och värderingar.

Tror det är svårare för en person med ADHD att ta beslutet om att inte skaffa barn än att avstå en folköl :grin:

Aha! Så ditt resonemang om risker man absolut ska undvika när man är gravid gäller risker som inte är för svåra att undvika? Det är ju en helt annan sak än att undvika det som är farligast.

Betyder det att kvinnor som är beroende av alkohol och alltså har svårt att avstå, kan dricka under graviditeten precis som du själv ansåg att du kunde röka?

Så det är okej för att det är ett beroende och för att du själv inte kunde låta bli? Fast du vet att det är giftigt...

Nej, det är inte okej. Men har man ett beroende är det svårare att hålla sig ifrån det än om man gör det bara för att unna sig nåt gott.

Jag har läst flera studier och uttalanden för att med gott samvete kunna dela en flaska vin med sambon en fredagkväll, trots att jag ammar.

Barn får i sig minst lika mkt alkohol genom vanlig mjölk och saft (om jag inte minns fel)

Så uttalanden om amning och alkohol tror jag mkt bottnar i personliga åsikter och värderingar.

Jaså? Jag är inte så påläst, såg nu på systembolagets hemsida bara. Barnet får i sig lika mkt alkohol som mamman har i blodet bla bla. Å att man max bör dricka 1-2 glas vin/vecka.

Aha! Så ditt resonemang om risker man absolut ska undvika när man är gravid gäller risker som inte är för svåra att undvika? Det är ju en helt annan sak än att undvika det som är farligast.

Betyder det att kvinnor som är beroende av alkohol och alltså har svårt att avstå, kan dricka under graviditeten precis som du själv ansåg att du kunde röka?

Men vi pratar ju om folk med helt olika förutsättningar! Fullt friska som avstår att dricka alkohol - och dom med ADHD som aldrig kommer kunna föda barn riskfritt.

I den här tråden handlar det om "fullt friska" som har svårigheter att avstå från alkohol för sin egen njutnings skull, fast man vet att det påverkar barnet.

ADHD-mammor har inte samma förutsättning att föda friska barn som du "fullt frisk" person har. Men dom kan likt förbannat göra allt för att ge barnet bästa förutsättningarna att födas friskt - dvs bland annat undvika alkohol.

Blev det snurrigt..?

Har jag inte sagt. Däremot är det mer förståeligt att det är svårare att undvika vissa saker än andra. Att en människa med ADHD ska avstå att skaffa barn NÅN GÅNG UNDER HELA SITT LIV p g a riskerna är att kräva lite mer än att man ska avstå en folköl under 9 MÅNADER

Jag ansåg inte att det var OKEJ att jag rökte!! Jag gjorde vad jag kunde för att sluta, men var inte tillräckligt stark. Detta skämdes jag för. Var i hela friden har jag skrivit att man kan dricka och röka bara för att man är beroende? INGENSTANS. Däremot är min förståelde större för dessa "grupper". Är man beroende så ÄR det svårare att avstå.

Halvt KL

För att göra det lättare för sig själv bör man kanske bli av med beroendet innan man blir gravid. Till exempel.

Jag tycker att det är lika hemskt att röka som dricka under graviditeten.

Men vi pratar ju om folk med helt olika förutsättningar! Fullt friska som avstår att dricka alkohol - och dom med ADHD som aldrig kommer kunna föda barn riskfritt.

I den här tråden handlar det om "fullt friska" som har svårigheter att avstå från alkohol för sin egen njutnings skull, fast man vet att det påverkar barnet.

ADHD-mammor har inte samma förutsättning att föda friska barn som du "fullt frisk" person har. Men dom kan likt förbannat göra allt för att ge barnet bästa förutsättningarna att födas friskt - dvs bland annat undvika alkohol.

Blev det snurrigt..?

:bow: Inte alls snurrigt. Väldigt bra och tydligt. Vissa saker kan man helt enkelt inte jämföra.

Halvt KL

För att göra det lättare för sig själv bör man kanske bli av med beroendet innan man blir gravid. Till exempel.

Jag tycker att det är lika hemskt att röka som dricka under graviditeten.

Jag håller med dig. Fast blir man oplanerat gravid är det inte lika lätt.:angel:

Har hållt mig helt från att både röka och dricka alkohol under de två planerade graviditeterna, även om det var ett helvete att sluta röka senaste graviditeten.

Jag håller med dig. Fast blir man oplanerat gravid är det inte lika lätt.:angel:

Har hållt mig helt från att både röka och dricka alkohol under de två planerade graviditeterna, även om det var ett helvete att sluta röka senaste graviditeten.

Nej precis, det är ju då man sätter sig i en lite... jobbigare sits :D

Hmm. Sa om en person ar alkoholberoende (precis som du var/ar nikotinberoende) sa ar det ok om den dricker under graviditeten :confused:

Jag hade inga problem att avsta alkohol nar jag var gravid, drack inte under amningen heller, men jag jamstaller absolut alkohol med rokning. Bagge ar ju gift for kroppen!

Men jag bor i ett land dar rekommendationen ar att inte dricka mer an 1-2 units/week och trots det sa fods det friska barn hela tiden.
Har rads man daremot att undvika allt vad skaldjur heter under grav for DET ar ju jattefarligt.... seden ar olika i olika lander...

Som avslutning kan jag beratta om en kompis som ovetandes blev gravid innan jul for nagra ar sedan, blev totalplakat pa flera olika julfester och strax innan nyar fattade hon att hon var gravid. Barnet ar helt friskt.
Men det ar anda inte en risk som jag personligen ar villig att ta, medvetet.
Hon visste ju inget, och da tanker inte jag kora ner moralkakor i halsen pa henne om faran hon utsatt sitt barn for...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 413
Kropp & Själ Jag har en fundering som jag skulle behöva bolla. Remissen för gastric bypassoperation som skickades för ett år sedan har jag nu fått...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 178
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar