Vad förvånad jag blev...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad förvånad jag blev...

Förtydligar: bebisen dricker mjölk med promillehalt, som sedan processas av bebisen, så barnet får inte samma promillehalt i sig som mamman har. Den dricker samma halt som sedan minskas otroligt mycket av barnets matsmältningssystem.

Kom på att jag kanske var lite otydlig. :)

Esperanza_1980 skrev:
Detta förstod jag inte ??
Lakrits framställs av Glycyrrhiza glabras rötter. Man torkar de, krossar till pulver och kokar. Det man får fram går under namnen glycyrrhiza, glycyrrhiza-extrakt, lakrits, lakritsrot, lakritsrot-extrakt, sötrot och Succus Liquiritia.

Gycyrrhizinsyra används i godis för att få fram smaken. Man använder lakrits i tobak och mediciner oxå.
En hög regelbunden konsumtion av lakrits - mer än 50 gram per dag - kan hos känsliga personer ge upphov till skadliga effekter, t ex förhöjt blodtryck, ödem och svaghet.

Man har bara gjort försök på dräckiga råttor, som visat förgiftningssymptom (börjat dricka mkt vatten). Dessutom påvisades hos unga foster en liten dos-relaterad ökning i förgiftning, samt några skelett- och mjukdelsdefekter och blödningar.

Esperanza_1980 skrev:
Han är förhoppningsvis inte gravid. Isf är det kanske bäst att spotta ut den ist.

Vi vet inte än vem av oss som är gravida för han har ju lika stor mage som mig, och han till skillnad från mig, har graviditetscarvings!!! ;)

*Gnist som inte dricker alkoholhaltiga drycker ALLS*

Jag tycker inte heller det är så trevligt, för det första betalar man för att ligga dålig dagen efter och så får man inte köra bil!

Visst är det gott med en bacardi, men de smakar ju läsk så man kan ju faktiskt lika gärna dricka coca cola!

Lakrits framställs av Glycyrrhiza glabras rötter. Man torkar de, krossar till pulver och kokar. Det man får fram går under namnen glycyrrhiza, glycyrrhiza-extrakt, lakrits, lakritsrot, lakritsrot-extrakt, sötrot och Succus Liquiritia.

Gycyrrhizinsyra används i godis för att få fram smaken. Man använder lakrits i tobak och mediciner oxå.
En hög regelbunden konsumtion av lakrits - mer än 50 gram per dag - kan hos känsliga personer ge upphov till skadliga effekter, t ex förhöjt blodtryck, ödem och svaghet.

Man har bara gjort försök på dräckiga råttor, som visat förgiftningssymptom (börjat dricka mkt vatten). Dessutom påvisades hos unga foster en liten dos-relaterad ökning i förgiftning, samt några skelett- och mjukdelsdefekter och blödningar.

Tur att jag inte åt massor av lakrits när jag vad gravid ;)

Vi vet inte än vem av oss som är gravida för han har ju lika stor mage som mig, och han till skillnad från mig, har graviditetscarvings!!! ;)

Hahaha..sympatigravid kanske. Be honom spotta ut då för säkerhets skull :p

Har inte med det att göra i mitt fall, då jag tycker allt som innehåller alkohol smakar piss rent ut sagt och således inte drack innan jag blev gravid heller..

Många +++ till de som tänker på barnet före sig själva skrev jag. Då var alltså inte dessa tillägnade dig ;)

du tar alltså för givet att om jag tyckt om ex.vis vin så skulle jag ha druckit under mina graviditeter??

Mkt intressant må jag säga :cool:

Vad baserar du det antagandet på måntro?

Personligen finner jag din dubbelmoral fascinerande. Du satte själv inte ditt barn nr 1 före ditt behov av att suga i dig gift, men anser dig ha rätten att moralisera över de som någon enstaka gång smuttar på lite vin. Det är rätt intressant det med..

Men du kanske bara tog ett litet halsbloss/vecka?

Senast ändrad:

du tar alltså för givet att om jag tyckt om ex.vis vin så skulle jag ha druckit under mina graviditeter??

Mkt intressant må jag säga :cool:

Vad baserar du det antagandet på måntro?

Haha..nej, nej. Du missförstår mig (medvetet?) Jag menade (mest som skämt) att mina +++ var tillägnade de som unnade sig annat ist för alkohol under graviditeten.

Personligen finner jag din dubbelmoral fascinerande. Du satte själv inte ditt barn nr 1 före ditt behov av att suga i dig gift, men anser dig ha rätten att moralisera över de som någon enstaka gång smuttar på lite vin. Det är rätt intressant det med..

Men du kanske bara tog ett litet halsbloss/vecka?

Nä, det gjorde jag kanske inte. Dumt nog. Kanske lyssnade jag för mycket på andra som sa att " några cigg då och då är nog inte så farligt. Se på dig, din mamma rökte under graviditeten, men du är fullt frisk.. Unna du dig det."

Bara för att jag gjorde så DÅ så innebär inte det att jag har samma inställning IDAG. Kallar du det dubbelmoral? Jag kallar det att lära av sina misstag. Som jag skrev tidigare, jag skäms för det. Jag var ung, dum och egoistisk. Ganska ovetande också måste jag påstå. Är man ovetande om vad för skador alkohol kan ge på ett foster, då har jag också större förståelse för varför man tar det beslutet.

*kl*
Alltså, många i den här tråden fokuserar ju på sig och sina val, vad NI tycker är rätt. Har ni alla glömt att vi är individer och gör våra egna val, och att de valen påverkar den individen och inte er?
Jag förstår båda sidor, men det känns lite som att många av absolutisterna inte ens försöker se något annat än sin egen väg. "Jag har rätt och alla andra fel" liksom.
JA, alkohol är ett gift och JA, det är skadligt för fostret. MEN - vi gör alla våra val och någon kanske anser att en liten, liten mängd alkohol under en graviditet inte är så farligt. Och det måste man kunna acceptera även om du själv inte skulle göra det valet.

Att upplysa och informera andra om risker osv är absolut ok - men herregud, det här är ju rena hetsjakten. Bara otrevlig stämning med folk som slänger ut sig saker som idioter osv... Det är ju knappast en diskussion längre, det känns mer som sandkastning på dagisnivå.

Jag skriver det igen.
Nej det är inte säkert att det är farligt, men hur bra tror du att fostret (som delar ditt alkoholpåverkade blodomlopp) mår när "du" dricker?
Skulle ni, med lika gott samvete, dricka fast ni kunde SE barnet i magen? Eller känner man verkligen att "det man inte ser" och "barnet tog ju ingen skada vad jag ser efter födseln". Men just DÅ, när det dricks.. Nej fy fan.

+1 på det :bow:

Oförmågan (eller rättare sagt oviljan) att acceptera att inte alla har samma värderingar och synsätt breder ut sig överallt tyvärr :cool:

Jag kommer ALDRIG någonsin att acceptera den medvetna misshandeln av fostret i magen. ALDRIG. Spelar ingen roll vad ni har för argument som - hur gott det är med alkoholhaltiga drycker. Vad är det för anledning!?

Funderar på hur pigga ni skulle vara till att servera vin i nappflaska till eran 1-veckas bebis... Förmodligen alldeles för positiva till den idéen...

Om den gravida kvinnan inte kan fatta ett sånt beslut, som att avstå från att alkoholpåverka sitt foster, så tycker inte jag att det är en lämplig mamma. Hur bra hon än må vara på alla andra plan. Så får man bara be till gudarna att hon är en bättre mamma när bebisen är utanför magen.

För det kan väl ingen tycka, att man ska servera sitt nyfödda barn vin eller dylikt. Varför är det plötsligt helt otänkbart? Enda skillnaden är att barnet nu är utanför kroppen - du kan se det.

Senast ändrad:

Skillnaden är att ni handlade i okunskap. Nu vet man bättre förhoppningsvis.

Min mamma rökte när både jag och mina bröder låg i magen. Det är inget fel på oss. Jag rökte sporadiskt med första barnet. Det är inget fel på honom heller. Det innebär inte att det inte är ett risktagande och att det är okej för det.
Min mamma rökte också, när hon var gravid med mig och brorsan.
Han var rejält allergisk mog diverse allt möjligt som barn och har en del av allergibesvären kvar även som vuxen.
Själv har jag fått mina allergibesvär som vuxen och det blir bara värre med åren.

Vaccinet är "farligare" än själva influensan. Inte tillräckligt testad, tar 5 år att testa ett vaccin ordentligt. Regeringen i USA blev stämda vid förra svininfluensaepidemin då många dog av vaccinet - denna gång har dom avsagt sitt ansvar just för att det inte är tillräckligt testat.

Så nej, jag skulle inte och kommer inte vaccinera mig.

+ Lambo

vart drar ni gränsen för "att dricka alkohol"?
ett glas?
en stor klunk?
en tesked?

tycker det har en hel del med saken att göra.
senast för 2 timmar sen tog jag en klunk av gubbens 3,5a. klunken var i strleksordning sm en halv tesked. allderles lagom för mig, jag fick smaka hur den smaka och kände sen inget behov alls av att ta nått mer.

jag är därimot enormt röksugen, men skulle aldrig för mitt liv röka ens ett enda litet bloss....
dubbelmoral?
ja, kanske det....
men skillanden ligger i att jag väljer att dricka alkoholhaltiga drycker för att jag vill ha smaken, jag tycker m det.
skulle jag ta ett bloss på en cigg skulle jag börja röka igen och det vill jag verkligen inte göra!!!!
i det ena fallet r jag beroende, men inte i det andra.

men kaffet däremot...
kaffe innehåller ju koffein, inte sant?
koffein är ju ett gift, inte sant?
INGEN gnäller m att jag (eller nån annan heller för den delen) dricker mer än vad riktlinjerna säger....
det tycker jag är lite märkligt faktiskt.
är det ok att dricka 4 och fler koppar kaffe på en dag, men inte at en klunk öl?

om ni tycker att jag stavar knepigt, så är vårt tangetbord helt kajjko och missar vissa bokstäver ibland......

Jag kommer ALDRIG någonsin att acceptera den medvetna misshandeln av fostret i magen. ALDRIG. Spelar ingen roll vad ni har för argument som - hur gott det är med alkoholhaltiga drycker. Vad är det för anledning!?

Funderar på hur pigga ni skulle vara till att servera vin i nappflaska till eran 1-veckas bebis... Förmodligen alldeles för positiva till den idéen...

Kan inte låta bli att skratta lite, även om det låter hemskt. Vin i nappflaska..huu..Men det verkar onekligen lättare att låta barnet få i sig alkohol när man inte ser det IRL så att säga.

Vi "motståndare" har ännu inte på ett bra sätt fått förklarat för oss varför man väljer alkohol, trots riskerna. Det vore intressant att veta

KL

Men tjena alla.

Allt det här hade vi inte en susning om på 60-talet när vi var gravida, vi drack och rökte under graviditet och under amning. Sen släpade vi runt bebisen på fester och parkerade det lilla livet i sin, ja nån slags baby-bärbag, på skohyllan under alla ytterkläder. Där sov de gott (vi tittade till dem då och då) med kompisbebisar i egna baby-bärbägs,
- och i mitt fall har den lilla älsklingen blivit egen företagare och tjänar tonvis med pengar.

Tror ni han skulle ha blivit rikare om jag inte druckit och/eller inte rökt? Eller var det gener som trotsade allt motstånd? Har min son bra gener? Har jag bra gener? Bör jag spara dessa? Hur gör man då?

Vilken tur att utvecklingen går framåt och att din son klarade sig bra från det livet man levde förr. Idag vet man bättre, jag kan inte acceptera att du kommer här och säger att det inte är farligt att dricka och röka.

Vad är ni för förebilder :(

Jag är inte så påläst om amning o alkohol, läste bara vad som stod på systembolagets hemsida. Det stod att barnet får i sig samma promillehalt via bröstmjölken som mamman har i blodet. Sen vet jag inte mer. Eller nu gör jag ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 025
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 420
Kropp & Själ Jag har en fundering som jag skulle behöva bolla. Remissen för gastric bypassoperation som skickades för ett år sedan har jag nu fått...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 178
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover