Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Försökte beställa veganbollarna på hungrig.se
Fick tofubollar istället, gott det med :)
20190101_152845.jpg
 
Sitter på Pinterest och fixar med en ny tavla; "Mat 2019". Tänkte bland annat börja försöka mig lite indiskt under nästa år, ni som är bevandrade inom detta område, vad tror ni skulle passa bäst att tillaga exempelvis en Daal? Traktörpanna, gjutjärnspanna eller kanske en vanlig kastrull?
 
Sitter på Pinterest och fixar med en ny tavla; "Mat 2019". Tänkte bland annat börja försöka mig lite indiskt under nästa år, ni som är bevandrade inom detta område, vad tror ni skulle passa bäst att tillaga exempelvis en Daal? Traktörpanna, gjutjärnspanna eller kanske en vanlig kastrull?

När jag gör daal så gör jag i en gjutjärnsgryta :)
 
Har tyvärr inga bilder, men måste bara berätta om vad vi åt till nyårsmiddag!

Karln hade lagat en vegansk förrätt. Jättegod skagentoast som jag kunde ha svurit på innehöll räkor, om jag inte visste bättre. Jag har lagat det ett flertal gånger tidigare och använt mig av tofubitar, men något som faktiskt fungerade 10 x bättre för både konsistens och smak var kokt palsternacka :love:

Till huvudrätt åt vi blomkålstabbouleh med en kall tomat&fraiche-sås och halloumispett. Också helt otroligt gott. Hade aldrig själv kommit på att laga en sån rätt, så jag är verkligen glad över att karln (som äter kött) är så glad i att prova nya vegorecept. Äter verkligen aldrig tråkigt när han står för maten!

Efterrätt blev cognacsflamberade bananer i kolasås, serverat med gammeldags vaniljglass och dumleflarn.

Vad åt ni andra?
 
Har tyvärr inga bilder, men måste bara berätta om vad vi åt till nyårsmiddag!

Karln hade lagat en vegansk förrätt. Jättegod skagentoast som jag kunde ha svurit på innehöll räkor, om jag inte visste bättre. Jag har lagat det ett flertal gånger tidigare och använt mig av tofubitar, men något som faktiskt fungerade 10 x bättre för både konsistens och smak var kokt palsternacka :love:

Till huvudrätt åt vi blomkålstabbouleh med en kall tomat&fraiche-sås och halloumispett. Också helt otroligt gott. Hade aldrig själv kommit på att laga en sån rätt, så jag är verkligen glad över att karln (som äter kött) är så glad i att prova nya vegorecept. Äter verkligen aldrig tråkigt när han står för maten!

Efterrätt blev cognacsflamberade bananer i kolasås, serverat med gammeldags vaniljglass och dumleflarn.

Vad åt ni andra?

Jag bjöd bästis på min morots/ingefärasoppa och vitlöksbröd :)
 
Pga trötthet o osugenhet/sugenhet bestod min nyårsmiddag/kvällsmat av yoghurt, pepparkakor och messmör. :p

Igår år vi dock ute. Jag åt detta + smakade av pappas o brors tillbehör :)
 

Bifogade filer

  • 20190101_192933.jpg
    20190101_192933.jpg
    250,5 KB · Visningar: 20
Januari är ät-ur-frys-och-skafferi-månad så jag planerar efter det. Igår åt vi en simpel chili, bara tomatsoppa ur frysen med lite extra grönsaker och bönor i. Till det överbliven baguette från nyårsafton.

Idag tänkte jag äta bakad potatis med falsk skagenröra. Min man tränar på kvällen och brukar inte vilja äta så mycket och barnen hittar jag på något annat till.
 
Och denna tänkte jag göra tull helgen! (Fast med mer grönsaker till.) Någon som testat?


Jag har gjort liknande men med friterad silkestofu istället eftersom jag tycker att det är godare. Blev riktigt gott! Viktigt är bara att äta rätt snabbt efter att man lagt upp för ju längre de friterade tofubitarna får stå med sås på sig desto mindre krispiga blir dom.
Men apelsinsåsen var riktigt god och passade bra till!
 
I januari har vi planerat att handla och äta detta, bland annat:

-Belugabolognese (coops recept)
-Ugnspannkaka med sojabacon och rårörda lingon
-Halloumi Stroganoff (recept från kit mat)
-Smörig Daal (från Elsa Billgrens blogg)
-Vego Kålpudding, troligtvis med sojafärs
-Linsgryta med rotfrukter
-Potatis- och Purjolökssoppa
-Tacogratäng på röda linser
-Spenatsoppa med ägg och vegobacon

Tänkte också baka några bröd att ha till soppa och frukost typ filmjölkslimpa och liknande snabba, lite grövre varianter som är lätta att frysa in i bitar. Så slipper vi köpa köpebröd.
 
I januari har vi planerat att handla och äta detta, bland annat:

-Belugabolognese (coops recept)
-Ugnspannkaka med sojabacon och rårörda lingon
-Halloumi Stroganoff (recept från kit mat)
-Smörig Daal (från Elsa Billgrens blogg)
-Vego Kålpudding, troligtvis med sojafärs
-Linsgryta med rotfrukter
-Potatis- och Purjolökssoppa
-Tacogratäng på röda linser
-Spenatsoppa med ägg och vegobacon

Tänkte också baka några bröd att ha till soppa och frukost typ filmjölkslimpa och liknande snabba, lite grövre varianter som är lätta att frysa in i bitar. Så slipper vi köpa köpebröd.

Låter gott!

I frysen har vi Burritos (också recept från Bosh), mängder med purjolök, falafel, Anamma färs (7 påsar, lyckades komma över det så jag köpte så mycket som fick plats i frysen!), diverse vego-bollar osv. Mycket soppbaser och vinbär.
 
Låter gott!

I frysen har vi Burritos (också recept från Bosh), mängder med purjolök, falafel, Anamma färs (7 påsar, lyckades komma över det så jag köpte så mycket som fick plats i frysen!), diverse vego-bollar osv. Mycket soppbaser och vinbär.

Är det den formbara färsen eller den vanliga? Tycker överlag att anammas färs är godast av alla!
 
Den vanliga. Den formbara säljs nog slut inom Sverige. Den är godare än typ allt annat man kan köpa i Tyskland!

Ja den kan vara svår att få tag på ibland!
Jag vet vad du pratar om, bodde 6 år i Tyskland och importerade färs varenda gång jag åkte eller någon kompis/släkting skulle komma på besök. Inte ens quorn finns ju :(
Däremot en hel del roliga pålägg!
Min favvo var denna:
image496x496
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 216
Senast: Inte_Ung
·
Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 429
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
580
Senast: YlvaG
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 017
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp