Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del III

Jag har också börjat längta efter julmat. Vegobullar med ost, brysselkål med rostade hasselnötter och apelsindressing, grönkålsstuvning... Blir nog falafelbollar i år till, libabröd, baba ganoush och någon mer meze (friterad aubergine?).
Finns vissa rätter av julbordet som jag tycker är väldigt gott, tycker även libanesiskmat passar bra att ha till.
 
IMG_20201024_190741_607.jpg
 
Jag vill äta mer bönor! Har ni några bra recepttips? Gör mest bönsallad och ibland typ stroganoff fast med bönor. Vet att det finns så många andra saker men har total idétorka.
 
Jag vill äta mer bönor! Har ni några bra recepttips? Gör mest bönsallad och ibland typ stroganoff fast med bönor. Vet att det finns så många andra saker men har total idétorka.

Brukar göra bönbiffar, antingen att ha som burgare i bröd, eller bara äta med valfri kolhydrat och sås :)

Lins och bönchili är också en favorit!
 
Jag vill äta mer bönor! Har ni några bra recepttips? Gör mest bönsallad och ibland typ stroganoff fast med bönor. Vet att det finns så många andra saker men har total idétorka.
Jag vet inte riktigt vad du tycker om, men när jag gör t.e.x tacos så brukar jag ha lite olja i pannan, hacka ett par tomater, när de börjar smälta så har jag i svarta bönor och tacokrydda. Ibland har jag i vitlök strax innan tomaterna, tycker det blir sjukt gott.

Frysta edamamebönor häller jag varmt vatten över, häller av, flingsalt på och så äter jag det som en miniförrätt/ snacks.

Gör man sopa kan jag tycka att det är gott att mixa vitabönor för sig och sedan röra i (ev. spä med lite vatten, blir tjockare och nästan "gräddigt" om man gör veganskt).

Jag är mycket glada i kikärter och linser, tycker det är lättare att ha i det mesta man gör.
 
Brukar göra bönbiffar, antingen att ha som burgare i bröd, eller bara äta med valfri kolhydrat och sås :)

Lins och bönchili är också en favorit!
Bönbiffar verkar för meckigt för mig 😅 Ska mixas och kladdas och sånt blir jag mest stressad av för det mesta. Men chili är bra, allt i samma gryta! Det ska jag göra nån dag :)
Jag vet inte riktigt vad du tycker om, men när jag gör t.e.x tacos så brukar jag ha lite olja i pannan, hacka ett par tomater, när de börjar smälta så har jag i svarta bönor och tacokrydda. Ibland har jag i vitlök strax innan tomaterna, tycker det blir sjukt gott.

Frysta edamamebönor häller jag varmt vatten över, häller av, flingsalt på och så äter jag det som en miniförrätt/ snacks.

Gör man sopa kan jag tycka att det är gott att mixa vitabönor för sig och sedan röra i (ev. spä med lite vatten, blir tjockare och nästan "gräddigt" om man gör veganskt).

Jag är mycket glada i kikärter och linser, tycker det är lättare att ha i det mesta man gör.

Bönor istället för fejkfärs i tacos ska jag testa! Soppa gör jag däremot sällan, för mycket jobb för för lite kcal/mättnadskänsla för mig.

Tar gärna emot fler tips :)
 
Bönbiffar verkar för meckigt för mig 😅 Ska mixas och kladdas och sånt blir jag mest stressad av för det mesta. Men chili är bra, allt i samma gryta! Det ska jag göra nån dag :)


Bönor istället för fejkfärs i tacos ska jag testa! Soppa gör jag däremot sällan, för mycket jobb för för lite kcal/mättnadskänsla för mig.

Tar gärna emot fler tips :)
Bönchilin som @pepp tipsar om är sjukt god, jag ska laga den imorgon! Googla "Ica bönchili linser" så borde du hitta den.
 
Bönbiffar verkar för meckigt för mig 😅 Ska mixas och kladdas och sånt blir jag mest stressad av för det mesta. Men chili är bra, allt i samma gryta! Det ska jag göra nån dag :)


Bönor istället för fejkfärs i tacos ska jag testa! Soppa gör jag däremot sällan, för mycket jobb för för lite kcal/mättnadskänsla för mig.

Tar gärna emot fler tips :)

Jag brukar stavmixa valfria kokta bönor med kryddor bara och bre på macka. Nam nam.
 
Hjälp!

Jag kokade belugalinser i fredags o tänkte äta såna, men sen blev det inte att jag åt dem, livet kom emellan.
Tänkte äta dem till lunch idag, men såg igår kväll att en del av dem fått svansar (grott?)... Kan man äta dem då?

Jag tog det säkra före och kastade den omgången, faktiskt, men för framtiden...?
 
Jag gjorde pizza idag, faktiskt riktigt god för att vara glutenfri! Tycker dock inte veggoosten presterar nåt vidare, den blev mest torr och seg. Finns det nån vegansk ost som blir sådär härligt kladdig på pizza?
 
Jag gjorde pizza idag, faktiskt riktigt god för att vara glutenfri! Tycker dock inte veggoosten presterar nåt vidare, den blev mest torr och seg. Finns det nån vegansk ost som blir sådär härligt kladdig på pizza?
Jag och en kompis gjorde vegansk pizza för ett tag sen, osten smälte och blev kladdig! :) Jag minns inte vilken det var, men vännen tror jeezly original
 
Jag och en kompis gjorde vegansk pizza för ett tag sen, osten smälte och blev kladdig! :) Jag minns inte vilken det var, men vännen tror jeezly original
Och just den har de inte i affären här :arghh: Men jag undrar om det inte finns någonstans att beställa vegovaror specifikt? För det är inte första grejen som inte finns där jag bor...
 

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 187
Senast: gullviva
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 085
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 959
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp